Auteur Topic: Bikkelstein 2.0  (gelezen 91082 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #150 Gepost op: 3 september 2017, 10:33:07 »
Ik vind dat het water er uit ziet of het kolkt. Alsof er flink wordt gespuid. Dat is op zich best logisch, want het water staat tot aan de rand van de dam...
Wat dan alleen ontbreekt zijn misschien wat sluizen/luiken (of hoe heet dat bij een dam?) die open staan aan de onderkant van de dan.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #151 Gepost op: 8 oktober 2017, 21:43:45 »
Zaterdag even in Houten geweest. Om 10 uur met Pierre een bakkie gedronken en wat bij gekletst.
Heb 5 armseinen gescoord en een caravan voor op de camping. Zal van de week even weer wat foto's plaatsen van de vorderingen.
Afgelopen week ook via Ebay 2 voorseinen gekocht en nog 2 armseinen.
Vandaag een deel geplaatst en aangesloten op de decoders, vervolgens in iTrain de seinen geprogrammeerd.

Verder heb ik met verf de ballast donkerder gemaakt met verschillende tinten bruin gemengd met zwart.
Ik vond de kleur eigenlijk net wat te licht.

Verder hier en daar wat begonnen aan de inrichting van de nog kale stukken op de baan.
Ondergrond alvast een kleurtje gegeven zodat het straks beter dekt als er strooi materiaal op komt.

Foto's zijn niet heel best met de telefoon en een TL verlichting.
Go binnenkort foto's maken met mn spiegelreflex :-)


















Groet Mies

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #152 Gepost op: 8 oktober 2017, 22:07:14 »
Mike, jammer dat ik jullie niet gezien heb, je hebt aardig wat gescored.
Armseinen geven altijd wel een aparte sfeer, zie alleen dat sommige aan de verkeerde kant staan, armeseinen staan altijd rechts van het spoor. Op foto 1, 6 en 7 staan ze dus aan de verkeerde kant.
Verder komt je baan aardig vol te staan, leuk die industrie er bij.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #153 Gepost op: 9 oktober 2017, 09:29:11 »
Mies, Mooie seinen zijn dat. Prima aanwinsten.
Armseinen geven altijd wel een aparte sfeer, zie alleen dat sommige aan de verkeerde kant staan, armeseinen staan altijd rechts van het spoor. Op foto 1, 6 en 7 staan ze dus aan de verkeerde kant.
Volgens mij kunnen seinen ook links van het spoor als er weinig ruimte is aan de rechterkant, of het zicht op het sein ontnomen wordt, en dan staat er een zogenaamd schaakbord aan de rechterkant. Of is dat alleen bij daglichtseinen en niet bij armseinen?
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #154 Gepost op: 9 oktober 2017, 17:54:55 »
Dat ze soms aan de verkeerde kant staan weet ik, komt qua plaatsing soms beter uit en het is toch een fantasie wereld :P
Verder werkt het leuk in iTrain.

Groet Mies

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #155 Gepost op: 9 oktober 2017, 22:32:13 »
Hoi Mies,

Een eenvoudige oplossing is misschien een 'schaak'bord aan de rechterkant. Het betekent dat het sein links van het spoor staat.
Bijvoorbeeld zoals hier op de HSB:




Geeft ook nog wat extra leven langs het spoor.
Het is maar een idee, hoor...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #156 Gepost op: 10 oktober 2017, 13:52:37 »
Hoi Rob,

kijk dat zijn nou tips die echt alles oplossen :-) thnx!
Groet Mies

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #157 Gepost op: 13 oktober 2017, 10:08:20 »
De kolenbunker begint vorm te krijgen en de sporen in het depot hebben een waas van vuil gekregen.
Langzaam begint deze hoek aangekleed te raken.





Groet Mies

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Tips nodig!
« Reactie #158 Gepost op: 13 oktober 2017, 10:17:51 »
Mannen, en vrouwen  :D, ik heb ff een zetje nodig want ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit stuk baan kan gaan invullen.

Het gaat om het lager gelegen deel waar nu het dubbelspoor ligt met de wissels. Eigenlijk kan je niet zo heel veel omdat de baan in een bocht ligt en er effectief niet veel over blijft.
Links in de hoek staat nu de mijn schacht en komt eigenlijk niet tot zn recht.
Ik zit er aan te denken om het deel met de bochten te gaan overbouwen zodat er een stuk ontstaat voor de mijn en wat industrie. het dubbel spoor wat er nu achter loopt kan dan dienen als aan en afvoer van het industrie deel..

Tips van harte welkom!





Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #159 Gepost op: 13 oktober 2017, 10:32:17 »
Wow! Dát zijn heel wat kolen!
Je bent lekker op dreef.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tips nodig!
« Reactie #160 Gepost op: 13 oktober 2017, 11:04:02 »
Links in de hoek staat nu de mijn schacht en komt eigenlijk niet tot zn recht.
Ikzelf denk dat je nóg meer van laag naar hoog zou moeten werken: achterin hoog, voorin laag. Daarmee komt er wat achterin staat niet alleen meer in het zicht, maar je baan lijkt daardoor ook een stuk groter. Kijk maar eens naar de banen van @Pierre, @iTom en @Anne W, zij werken ook volgens dat principe: voorin laag, achterin hoog.

En als je dan toch achterin bezig bent: je hebt een mooie ronde hoek achter je baan gemaakt, maar doordat het papier niet lekker zit vastgeplakt, doe je eigenlijk je mooie werk een beetje teniet.

En dan nog iets: als je met gips werkt, doe er dan wat minder water bij. Hierdoor krijg je een wat meer bergachtige structuur.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #161 Gepost op: 13 oktober 2017, 16:39:30 »
Goeie Tips Wim. Dat papier is nog van mn oude baan en ben nog opzoek naar iets nieuws voor een achtergrond.
Verder heb ik niet de hoek rond gemaakt hoor, dat lijkt misschien zo. :-)

Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #162 Gepost op: 13 oktober 2017, 16:56:49 »
Goeie Tips Wim. Dat papier is nog van mn oude baan en ben nog opzoek naar iets nieuws voor een achtergrond.
Verder heb ik niet de hoek rond gemaakt hoor, dat lijkt misschien zo. :-)
Ik zou er zelf misschien een stuk hardboard als achtergrond gebruiken. Je hebt ook van die platen die aan een kant wit zijn en dan een laag licht-blauwe muurverf er overheen. Op die manier krijg je een mooie dieptewerking.
En ach, het is geen aangenomen werk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #163 Gepost op: 13 oktober 2017, 22:02:55 »
Die kolenopslag is goed gelukt.
Waarmee heb je de rails verouderd?

Die kolenmijn zou inderdaad beter tot zijn recht komen als die iets hoger staat.
Wellicht is een fabriek zoals die van Pierre heeft gemaakt een optie.
Die kan heel dun of compact zijn en geeft toch een hele grote indruk.
Mede natuurlijk door de achtergrond wat Pierre heeft gebruikt.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #164 Gepost op: 13 oktober 2017, 22:13:21 »
Op de laatste foto
die ronding
Daar je kolenmijn maken
dan een enkel spoor naar de rechterkant (je station neem ik aan)
dan uit de vitrine die kleine bakkies door een sik oid heen en weer laten rijden
Kan je de bocht deels weg camoufleren met een berg kolen en een kraan om te laden

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #165 Gepost op: 13 oktober 2017, 22:51:36 »
Het is toch best wel een mooie ruimte om wat mee te doen Mies. Is misschien een elektrische centrale een optie? Zo vlak bij de stuwdam moet dat te doen zijn. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #166 Gepost op: 13 oktober 2017, 23:05:40 »
Hoi Mies,
Misschien kun je dat derde, voorste, spoor meer in het midden aansluiten (daar opdat rechte stukje). Dan heb je vooraan net wat meer ruimte om te bouwen. Eventueel kun je op dat stuk ook de grond nog een paar centimeter laten zakken.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #167 Gepost op: 14 oktober 2017, 16:02:44 »
Beetje aan het vogelen geweest met een stukje baan waarvan ik vertelde niet te weten hoe dit in te vullen.
Voorlopig eerst maar een plateau gemaakt een uitgemeten voor een extra stukje rails.
Denk dat ik de mijn in de hoek een cm of 6 -7 hoger ga plaatsen op een plaat isolatie schuim.
Hiermee heb ik de andere rotsen ook gemaakt.

Graag hoor ik jullie tips  ;D



Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #168 Gepost op: 14 oktober 2017, 21:01:25 »
Het wordt wel wat.
Nu je toch aan het verbouwen bent, zou ik zelf overwegen om dat mijngebeuren toch een paar centimeter te liften. Straks ga je die voorgrond volbouwen en dan ontneem je misschien het zicht naar die mooie liftschacht.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #169 Gepost op: 14 oktober 2017, 23:43:38 »
Dat vind ik een goede verbetering. Je dekt zo meer van de bochten af. Persoonlijk vind ik dat je bochten altijd zo veel mogelijk moet afdekken of aan het zicht moet onttrekken met bebouwing. Dat zou je ook nog kunnen doen met een gebouw dat over twee niveaus gebouwd wordt. De onderste helft op het halve rondje op de voorgrond en dan over het spoor heen naar het tweede niveau bouwen.

Groet, Gert-Jan

 

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #170 Gepost op: 15 oktober 2017, 16:07:50 »
Dat zou je ook nog kunnen doen met een gebouw dat over twee niveaus gebouwd wordt. De onderste helft op het halve rondje op de voorgrond en dan over het spoor heen naar het tweede niveau bouwen.

Groet, Gert-Jan

Precies Gert-Jan, eigenlijk zoals @Pierre zijn halve fabriek over het spoor heeft gebouwd. Zal ik kijken of ik met de doos oude gebouwen iets kan creëren.

@Wim Corduwener de mijnschacht gaat zeker nog een stuk omhoog zodat deze beter in het zicht komt.

Dank weer voor de tips :D
Groet Mies

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #171 Gepost op: 22 oktober 2017, 19:07:02 »
Na een regenachtige zondag weer wat verder met het deel waar de mijn staat.
Denk dat ik zo een aardige indeling heb gevonden.

Verder de rails aangepast en in iTrain de wijzigingen gemaakt.





Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #172 Gepost op: 22 oktober 2017, 20:05:23 »
Ah, je pronkstuk staat nu wat meer in het zicht en dat ziet er niet verkeerd uit. Top!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #173 Gepost op: 22 oktober 2017, 20:08:56 »
Indeling ziet er prima uit.
Ik zou alleen de mijn niet geheel tot op de rand zetten.
Iets schuin zetten zodat je een of twee centimeter ruimte hebt doet al heel veel.

Wellicht dat je het al in je gedachte is geweest, maar kun je iets met afwatering of koelwater doen vanuit het meer. Doen loopt het wellicht nog beter in elkaar over. Een paar afwateringsbuizen kunnen zo vanuit de fabriek (door de grond) water lozen in het meer.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #174 Gepost op: 26 december 2017, 12:15:23 »
Zo terug van weggeweest  ;D Tijd voor een kleine update!
Naar een voorbeeld van @Pierre een fabriekje aan het bouwen van ouwe zooi. Heb wat gevels gebruikt van een oud raadhuis, een brug van een oude kraan en verder wat nieuwe profiellen gekocht en plaatmateriaal. Ik ga nog vloeren aanbrengen en moet her en der nog wat gleuven dichtmaken. Dan verder met het schilderwerk en wat verouderen.





Groet Mies