Auteur Topic: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie  (gelezen 12480 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

m.serne

  • Gast
H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Gepost op: 20 december 2016, 12:27:24 »






Beste medespoorders, sommige van jullie hebben wellicht mijn voorstelrondje bekeken, maar in het kort komt het op neer dat ik als leek zijnde met een modelspoorbaan ga beginnen.
Ik ben niet over een nacht ijs gegaan ben al een jaar bezig met me te orieenteren, beurzen te bezoeken informatie te vergaren en uiteraard het onbeperkte internet af te struinen naar de vele voorbeelden en tips waar ik uit kan putten.
Het eerste waar ik tegenaan liep was de schaal waarmee ik aan het werk zou gaan, N-spoor viel redelijk snel af ook al omdat ik de meeste scenery zelf wil gaan maken en ja op mijn leeftijd gaan de ogen eerder achteruit dan vooruit dus de keuze viel op H0 schaal qua scenery en spoorbreedte H0e vanwege de redelijk beperkte ruimte die ik ter beschikking heb (zie foto).
De spoorbaan krijft de volgende afmetingen in U-vorm, 280x270x180 cm en de spoorbaan begint op 110 cm van de vloer.
Ik ben er achter gekomen dat er niet heel veel materieel in mijn schaal op Marktplaats, Catawiki etc. te koop word aangeboden maar heb inmiddels wel wat Bemo wagons op de kop kunnen tikken.
Het moet een lokaal Duits lijntje worden (periode 3-4) met hier en daar een zijspoor naar een mijntje of bosbouwgebied.
Ik heb het baanplan inmiddels grotendeels in mijn hoofd zitten en ben al een tijdje met Anyrail bezig het ontwerp op de pc te krijgen.
Mijzelf kennende zullen de plannen tijdens de bouw (die waarschijnlijk een aantal jaren gaat duren) regelmatig aangepast gaan worden.
De baan moet volledig digitaal worden wat voor mij een grote uitdaging gaat worden maar als ik mij ergens in vastbijt gaat het uiteindelijk goed komen.
Scenery is misschien nog wel belangrijker dan het rijden, het gaat er mij om om lekker creatief bezig te zijn met een nieuwe hobby.
Tussen kerst en oud en nieuw ga ik het frame maken en dan gaat het wat mij betreft echt beginnen.

Ik wens iedereen alvast fijne feestdagen en een gezond 2017.

Marcel.
   

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2016, 14:29:13 »
Nou Marcel, ik vind het een mooi idee.
Wat je schrijft is inderdaad waar: de markt voor H0e is een behoorlijk stuk kleiner dan H0 en daardoor is materieel ook minder makkelijk verkrijgbaar. Maar met een beetje handigheid is materieel in N heel goed om te bouwen naar H0e.
Die U-baan, wordt dat een baan aan één stuk of ga je ’m in delen opsplitsen? Misschien een idee om je baan op zwenkwielen te zetten, op die manier kun je later nog bij het raam komen en in de uithoeken van je baan waar je anders moeilijk bij kunt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

m.serne

  • Gast
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2016, 07:59:12 »
Wim bedankt voor je reactie.
Alleen het middenstuk voor het raam word demontabel.
Hoe ik dat ga doen zie ik wel als ik er aan begin, ben handig met hout en constructies dus daar kom ik wel uit.


m.serne

  • Gast
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2017, 08:43:58 »
Even een kleine Update.
Ik ben inmiddels een paar weken bezig en ben er achter gekomen dat een ontwerp op tekening er anders uitziet dan in werkelijkheid.
Ik heb best een goed inzicht hoe iets moet worden maar ben niet  snel tevreden.
Vandaar dat ik bij de opbouw van de baan verschillende keren opnieuw ben begonnen omdat ik niet goed uitkwam waardoor het e.e.a. onrealistisch zou gaan worden.

Tijdens de bouw van een Modelspoorbaan heb ik nog even snel een beloofde kast gemaakt tussen de 2 muren aan de andere kant van de zolderkamer.

Op het deel waar inmiddels het eerste verloop van de baan ligt komt een stationnetje en een dorp, deze komt aan 3 kanten tussen de heuvels in te leggen.
vanaf het station gaat het spoor geleidelijk omhoog door een tunnel de bergen in.
Om hoogte te winnen heb ik een ovaal gemaakt die straks aan het oog word onttrokken door tunnels scenery etc.
Voor het raam komt het spoor over een brug te lopen waar een rivier onder stroomt.
Bij dit gedeelte krijgen we wat laagland met akkerbouw, veeteelt of een wijngaard.
Ik zit vol met ideeen dus het kan zo maar morgen weer anders zijn
Links van het raam gaat de baan weer de bergen in en komt uit bij een houtwin gebied, althans dat is de bedoeling.
Ook moet ik nog ergens een lokloodsje met kolenopslag kwijt.

Marcel.

m.serne

  • Gast
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2017, 09:14:21 »










Raages

  • Gast
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2017, 09:51:37 »
Zo, dat belooft wat moois te worden. Blijf er vooral foto's van maken. Alleen kijkt het lekkerder als je de foto's wat los van elkaar plaatst. Gewoon een lege regel er tussen doen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2017, 09:56:09 »
Dat ziet er al veel belovend uit.
Netjes die onderbouw, vraag me alleen af hoe je tzt het middenstuk er uit gaat halen of is dat plan inmiddels veranderd.

In Houten kom je ook nog weleens wat H0e materiaal tegen en anders eens kijken wat o.a. Lippe te koop heeft, die zijn veelal scherp met hun prijzen en maar 1 euro verzendkosten.

Succes verder met de bouw, ik blijf je volgen want ben wel benieuwd naar de scenery straks.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

m.serne

  • Gast
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2017, 12:33:06 »
Dat ziet er al veel belovend uit.
Netjes die onderbouw, vraag me alleen af hoe je tzt het middenstuk er uit gaat halen of is dat plan inmiddels veranderd.

In Houten kom je ook nog weleens wat H0e materiaal tegen en anders eens kijken wat o.a. Lippe te koop heeft, die zijn veelal scherp met hun prijzen en maar 1 euro verzendkosten.

Succes verder met de bouw, ik blijf je volgen want ben wel benieuwd naar de scenery straks.

Hi Tom. het middenstuk zit met 4 bouten vast dus in geval van nood is dit eenvoudig te demonteren, Ook heb ik extra ruimte achter het middenstuk ik kan hier helemaal rechtop staan en overal bij.

Marcel

m.serne

  • Gast
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2017, 12:37:20 »
Zo, dat belooft wat moois te worden. Blijf er vooral foto's van maken. Alleen kijkt het lekkerder als je de foto's wat los van elkaar plaatst. Gewoon een lege regel er tussen doen.

Ruimte tussen de foto's is inderdaad overzichtelijker, al doende leer ik, bedankt voor de tip.

Marcel.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2017, 13:34:41 »
Ziet er al lekker uit zo Marcel. Ga zo door. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

m.serne

  • Gast
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2017, 09:02:36 »
Beste medespoorders, kan iemand mij een tip geven.
Zoals jullie weten ben ik met een smalspoorlijn bezig en mijn basisset is een startset van Roco met een z21 centrale.
Inmiddels ben ik ook bezig met het testen van wissels, ik heb de DR4018 van Digikeys aangeschaft en dat werkt prima
Wellicht komt hier nog het een en ander digitaal bij.
Uiteindelijk komen er ongeveer 10 electrische wissels en 3 locs met een paar wagons op mijn baan te rijden.
het aantal meters spoor zal grofweg tussen de 20 en 25 mtr bedragen waarvan een behoorlijk gedeelte een stijgingpercentage van 2-3 % heeft.
Mijn vraag is of het verstandig is om een ringleiding aan te leggen of levert het kabeltje via de z21 genoeg stroom om de locs en wissels vloeiend te laten lopen.
Ik hoor graag van jullie. 

Marcel.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2017, 09:27:22 »
Ik dacht dat de Z21 een uitgang heeft van 3,2 Amp. en dat is zeker voldoende om 3 treinen te laten rijden, eventueel voorzien van geluidsfuncties en wagons met verlichting.
Ik heb zelf een Intellibox Basic met een uitgang van 3 Amp. en daar rijden met gemak 6 treinen op, waarvan er 4 zijn uitgevoerd met diverse geluidsfuncties en wagons met verlichting.

Een ringleiding voor de digitale spanning is zeker aan te bevelen, je vermijd dan een mogelijk spanningsverlies.
Maak dan ook gelijk een ringleiding voor de verlichting, is straks handig als je verlichting gaat aansluiten van huisjes e.d. scheelt heel veel draad.

Voor uitbreiding van het digitale gebeuren kijk ook eens bij Rosoft, prima service, snelle levering en prima prijzen en levenslange garantie.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

m.serne

  • Gast
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2017, 10:18:35 »
Ik dacht dat de Z21 een uitgang heeft van 3,2 Amp. en dat is zeker voldoende om 3 treinen te laten rijden, eventueel voorzien van geluidsfuncties en wagons met verlichting.
Ik heb zelf een Intellibox Basic met een uitgang van 3 Amp. en daar rijden met gemak 6 treinen op, waarvan er 4 zijn uitgevoerd met diverse geluidsfuncties en wagons met verlichting.

Een ringleiding voor de digitale spanning is zeker aan te bevelen, je vermijd dan een mogelijk spanningsverlies.
Maak dan ook gelijk een ringleiding voor de verlichting, is straks handig als je verlichting gaat aansluiten van huisjes e.d. scheelt heel veel draad.

Voor uitbreiding van het digitale gebeuren kijk ook eens bij Rosoft, prima service, snelle levering en prima prijzen en levenslange garantie.

Tom bedankt voor je snelle reactie, ik heb nog even een vraag over de digitale ringleiding waar ik niet helemaal uit kom, ik zie verschillende meningen op internet.
De digitale spanning word geleverd via een kabeltje vanuit de z21 naar een rail, hoe sluit ik de rest van de ringleiding aan, kan ik deze op het railstuk aansluiten waar het kabeltje naar toe loopt en dan bijvoorbeeld na iedere meter een draadje vanuit de ringleiding laten lopen naar een railstuk of moet ik de ringleiding apart van voeding voorzien.

Marcel.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2017, 10:34:48 »
Je kan de Z21 ook direct aansluiten op je ringleiding en daarvandaan de rail aansluiten.
Ik weet niet wat voor speciaal kabeltje er bij de Z21 zit, als dat direct aan de rails is dan kan je de ringleiding aftakken vanaf de rails.
Je digitale spanning op de ringleiding heb je nodig om wissel- en seindecoders (K83 en K84)alsmede servoswitches aan te sturen.
Voor de aandrijving van je magneetartikelen zou ik een extra voeding nemen want het is zonde om daarvoor je dure digitale spanning te gebruiken.
Wissels zullen nooit allemaal tegelijk omgaan maar één voor één dus die hbeen niet heel veel Amp. nodig. Zelf had ik 18 wissels en een trafo van 18vA. wat voldoende was voor de wissels.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

m.serne

  • Gast
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2017, 11:19:07 »
Je kan de Z21 ook direct aansluiten op je ringleiding en daarvandaan de rail aansluiten.
Ik weet niet wat voor speciaal kabeltje er bij de Z21 zit, als dat direct aan de rails is dan kan je de ringleiding aftakken vanaf de rails.
Je digitale spanning op de ringleiding heb je nodig om wissel- en seindecoders (K83 en K84)alsmede servoswitches aan te sturen.
Voor de aandrijving van je magneetartikelen zou ik een extra voeding nemen want het is zonde om daarvoor je dure digitale spanning te gebruiken.
Wissels zullen nooit allemaal tegelijk omgaan maar één voor één dus die hbeen niet heel veel Amp. nodig. Zelf had ik 18 wissels en een trafo van 18vA. wat voldoende was voor de wissels.

Tom bedankt voor je uitleg, hier kan ik wat mee.

Vriendelijke Groet.
Marcel.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #15 Gepost op: 26 januari 2017, 11:28:56 »
Beste Marcel,

Voor de duidelijkheid: een ringleiding bestaat ten allen tijde uit twee aders, één voor de "toevoer" en één voor de "afvoer" van de stroom (even in gelijkstroom gedacht, digitale stroom gaat net als wisselstroom heen en weer).

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

m.serne

  • Gast
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #16 Gepost op: 26 januari 2017, 12:29:29 »
Beste Marcel,

Voor de duidelijkheid: een ringleiding bestaat ten allen tijde uit twee aders, één voor de "toevoer" en één voor de "afvoer" van de stroom (even in gelijkstroom gedacht, digitale stroom gaat net als wisselstroom heen en weer).

Groet, Anne W

Beste Anne, dat wist ik gelukkig al maar in elk geval bedankt voor de opmerking.

Marcel.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #17 Gepost op: 28 januari 2017, 22:59:01 »
Hoi Marcel,

Goed bezig, de onderbouw ziet er degelijk uit.
Een opmerking die misschien wat laat komt, maar hopelijk niet te laat: Je zit erg dicht onder het schuine dak en dakraam. Dat maakt het straks moeilijk om scenery te bouwen of een achtergrond aan te brengen. Ook zit je overdag met tegenlicht naar je baantje te kijken, en dat is misschien ook niet ideaal. (Al is bouwen met daglicht wel fijn, natuurlijk).
Mijn advies: maak een rechte achterwand, waar eventueel later een achtergrond (desnoods alleen een licht blauw/grijze kleur) op gemaakt kan worden en bouw je scenery ervoor. Nu kun je natuurlijk achter een achtergrond prima een schaduwstation verbergen of treinen even laten verdwijnen, dus die ruimte hoeft niet onbenut te blijven. Je wil er natuurlijk wel bij kunnen, maar, zoals je al schreef, daar kom je vast wel uit..

succes,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

m.serne

  • Gast
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #18 Gepost op: 30 januari 2017, 08:50:21 »
Hoi Marcel,

Goed bezig, de onderbouw ziet er degelijk uit.
Een opmerking die misschien wat laat komt, maar hopelijk niet te laat: Je zit erg dicht onder het schuine dak en dakraam. Dat maakt het straks moeilijk om scenery te bouwen of een achtergrond aan te brengen. Ook zit je overdag met tegenlicht naar je baantje te kijken, en dat is misschien ook niet ideaal. (Al is bouwen met daglicht wel fijn, natuurlijk).
Mijn advies: maak een rechte achterwand, waar eventueel later een achtergrond (desnoods alleen een licht blauw/grijze kleur) op gemaakt kan worden en bouw je scenery ervoor. Nu kun je natuurlijk achter een achtergrond prima een schaduwstation verbergen of treinen even laten verdwijnen, dus die ruimte hoeft niet onbenut te blijven. Je wil er natuurlijk wel bij kunnen, maar, zoals je al schreef, daar kom je vast wel uit..

succes,

Rob


Rob, klopt wat je zegt, ik ben al bewust 20 cm voor de schuine kant gebleven en realiseer me dat een achtergrond hier lastig is.
Wat het licht betreft dit raam staat op het Noord-Oosten, de andere kant op het Zuidwesten dus geen problemen met de zon.
Zoals met meerdere dingen moet je soms compromissen sluiten, dat is ook een van de redenen dat ik de kamer wit heb geschilderd wat vrij neutraal is.
Als ik meer naar voren bouw gaat dit weer ten koste van de ruimte en een schaduw station is bij mij niet aan de orde, ik ga met een paar treinen rijden en kan deze eventueel kwijt op wat rangeersporen.
Tussen het raam en de achterbouw heb ik zelfs zoveel ruimte dat ik hier rechtop kan staan en ook bij de verste hoeken kan werken.
Het is een beetje wikken en wegen maar dat maakt het geheel juist uitdagend.
Bedankt voor je feedback.

Marcel.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #19 Gepost op: 30 januari 2017, 09:14:38 »
Ik dacht dat de Z21 een uitgang heeft van 3,2 Amp.

Volgens Roco 3A. Maar let op: er zijn verschillende voedingen in omloop. Daaronder voedingen die wat lichter zijn, en waarmee de zZ21 de 3A niet kan halen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

m.serne

  • Gast
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #20 Gepost op: 1 maart 2017, 10:00:12 »
Beste medespoorders, hierbij weer een update.
Ik ben inmiddels 2 maanden verder en ondanks dat het lijkt of er niet veel gebeurd en het er nog niet heel spannend uit ziet ben ik behoorlijk bezig geweest.
De baan heeft inmiddels zijn definitieve vorm gekregen dus de baan is rond.
Ik wilde ongeveer 10 wissels plaatsen maar ben hier inmiddels van terug gekomen en uiteindelijk op 7 stuks uitgekomen.
Vanwege de grote van de baan vond ik 10 wissels te veel van het goede, het is geen spoorbedrijf maar een lokaal lijntje.
Ik ben niet gauw tevreden dus heb gedeelten van de baan verschillende keren afgebroken en weer opgebouwd.
Er was een probleempje met een bocht na een wissel waar de loc rottig over heen liep, ik ben er pas na 3 dagen achter gekomen dat de bocht net wat te scherp was, zie het maar als mijn onervarenheid maar ik ben toch weer wat wijzer geworden.
Met de wissels ben ik een paar dagen bezig geweest voordat ik tevreden was.
Deze zijn inmiddels via de Multimaus te bedienen.
Ook ligt er een ringleiding voor het spoor met na iedere 2,5 meter een aansluiting.
In totaal ligt er ongeveer 22 meter spoor en lopen de treinen soepeltjes over  de baan.
Ik heb ondanks dat het een Duits baantje wordt toch een Loc van de OBB aangeschaft gewoon omdat ik deze mooi vond.
Helaas heb ik er weinig plezier van gehad omdat ik deze vanaf 1,10 meter van de tafel heb laten stuiteren, balen kost digitaal toch een kleine €  300,- .
Hopelijk is de loc nog te maken en anders heb ik pech gehad.
Even een korte uitleg hoe ik de baan zie.
Op het gedeelte waar de lamp staat komt een dorpje op verschillende nivo’s, een stationnetje met een kleine locloods komt rechts voor op de baan (zie de witte kartonnen mal van het loodsje).
Bij het stationnetje gaat de baan langzaam omhoog en verdwijnt in een lange tunnel om weer op het hoogste nivo (iets voorbij de lamp) uit te komen.
Hierboven komt wat bos, rotsen weiden en waarschijnlijk een ruine.
Het spoor is dan weer zichtbaar en gaat over een brug en heuvels opnieuw een tunnel in om vervolgens lager bij een houtwingebied/zagerij  uit te komen (tafel links met de 2 rangeersporen).
Iets verder gaat de trein opnieuw een lange tunnel in om uiteindelijk iets voorbij het raam aan de rechterkant op het laagste nivo uit te komen en gaat deze weer richting het station.
Ook komt er nog een waterval en een riviertje.

Marcel.


















Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #21 Gepost op: 1 maart 2017, 10:12:24 »
Ziet er goed uit maar wel levensgevaarlijk zo dicht langs de voorkant.
Zou er zeker iets van plexiglas voor maken anders valt er vandaag of morgen weer € 300,0 euries naar beneden.
Ook de tracés zou ik voorzien van een uitval beveiliging, bij de bouwmarkt verkopen ze witte kunststof randen van ongeveer 3cm hoog, plak of schroef die langs de tracés en er gebeuren minder grote ongelukken.
Verder lekker doorgaan met bouwen, wel de draadjes netjes wegwerken. :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #22 Gepost op: 1 maart 2017, 13:04:01 »
Heel bijzonder zo’n smalspoorbaan. H0e heeft een groot voordeel als je wat ruimte hebt en toch een lekkere schaal om in te werken.

Misschien mosterd na de maaltijd, maar wat ik wel een beetje jammer vind dat zijn die bovengrondse wisselaandrijvingen. Onder tunnels en schaduwstations maakt dat natuurlijk niks uit, maar zo direct in het zicht vind ik het wat minder fraai.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #23 Gepost op: 1 maart 2017, 13:37:28 »
Hoi,

als tip zou ik je meegeven de DR4018 te voorzien van een 12-15V wisselspanning op de power.
Ik merkte zelf, met Ecos2, dat het schakelen van wissels dipjes in de rijspanning bracht en soms DR4018 hun geheugen kwijt raakte en weer hun fabrieks adres kregen.
Groet Mies

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: H0e lokaal spoor Duitsland naar eigen fantasie
« Reactie #24 Gepost op: 1 maart 2017, 14:21:19 »
Is toch jammer dat Digikeijs daar niets aan doet, is een veel voorkomend euvel.
Ik werk alleen met Rosoft, geen enkel probleem.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0