Auteur Topic: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)  (gelezen 7610 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #25 Gepost op: 26 september 2016, 10:21:50 »
Nadat ik mijn laatste bericht had geplaatst ben ik even langsgeweest bij je vorige seinhuis en daar zag ik hoe je het daar hebt gedaan. Dat had ik natuurlijk ook kunnen doen; eerst even verder kijken voordat ik mijn vraag stelde.  ::)
Ikzelf ben er nog steeds niet uit wat nou dè ultieme manier van invoegen is. Zoals jij al schrijft hangt het sterk af van het materiaal waarmee je werkt. Elk merk baksteenplaat werkt weer anders.


Deze blokpost (of wat het dan ook moge zijn) is gemaakt uit baksteenplaat van Auhagen. Doordat er verschillende bakstenen zijn die een fractie meer uitsteken dan de anderen, kun je de bakstenen na het schilderen licht opschuren, waardoor die bakstenen weer een andere kleur krijgen. @GéJé (ik zal ’m eens wakker schudden) heb ik het zien doen met koperpoets.
Enfin, ik ga eens op zolder kijken wat er nog voor leuks ligt.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #26 Gepost op: 26 september 2016, 15:19:49 »
Vanmorgen de muren “gevoegd” En gelijk van de nieuwe muren oude muren gemaakt. Ik had de muren natuurlijk al wat “vlekkerig” geverfd en nu heb ik de muren behandeld met sterk verdunde grijze verf. Een heel klein tipje grijs op de kwast en dan gelijk in de terpentine dopen. Als je dan de kwast op de muur laat rusten loopt de verf zo in de voegen. Ik behandel dan de hele muur met dun met dit zelfde goedje en hier en daar dep ik het te veel op de muur weg met een stukje keukenrol. Maar op sommige plekken breng ik juist wat meer aan. Een oudere muur is nergens egaal meer van kleur door b.v. de weersinvloeden. Hier ga ik net zo lang mee door tot het naar mijn zin is en (in mijn ogen) de muur oud genoeg is. Het is wel zorg dat je met deze manier van werken echt nergens kieren in je werk hebt want dat zie je gelijk.




Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #27 Gepost op: 26 september 2016, 15:58:04 »
Fantastisch mooi werk!
Raamkozijnen in de modelbouw zie je vaak op hetzelfde niveau zitten als de buitenmuren. Ik vind dat zelf geen gezicht, maar bij jou vallen ze wat dieper in het metselwerk en ik vind dat een mooi effect geven.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #28 Gepost op: 26 september 2016, 16:34:58 »
Ha. ha. Soms is vies mooier dan schoon. Zeker bij dit metselwerk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #29 Gepost op: 26 september 2016, 16:47:38 »
Raamkozijnen in de modelbouw zie je vaak op hetzelfde niveau zitten als de buitenmuren. Ik vind dat zelf geen gezicht, maar bij jou vallen ze wat dieper in het metselwerk en ik vind dat een mooi effect geven.

De muurplaten zijn 1mm dik en de kozijntjes ook. Daarom plak ik eerst strookjes van 0,5mm op de twee langste plaklippen van het kozijn zodat ze er half invallen. Vind ik zelf ook veel mooier. :)

Ha. ha. Soms is vies mooier dan schoon. Zeker bij dit metselwerk.

Da's waar Frits maar ...  het moet eerst wel helemaal strak en mooi zijn voordat je kan gaan verouderen. Net als in het echt.  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #30 Gepost op: 26 september 2016, 21:29:44 »
Het seinhuis is zeer mooi gelukt, het is een waar kunstwerk geworden.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #31 Gepost op: 2 oktober 2016, 23:05:09 »
Dankjewel Mark.




Update:

Vandaag wat gedaan aan de inrichting van het seinhuis. Te beginnen met een plankenvloer. Simpel een printje op maat en afgelakt met vernis van de Action.







Ik heb er een paar heldere ruiten in geknipt van een blisterverpakking zodat straks de inrichting goed te zien is. Het seinhuis staat immers op de voorgrond.



Wat rommeltjes bij elkaar gesprokkeld voor de inrichting. Er moet nog wel wat aan geschilderd worden.



Wat me ook niet zint zijn de onderdeelnummers die duidelijk te zien zijn op de muren.



In overleg met de aannemer is besloten daar de verwarming radiatoren voor te hangen. Deze moeten nog wel even besteld worden bij de leverancier. Ze zijn gemaakt van een strookje N-spoor golfplaat.



Ook moeten er straks op de bureaus een beetje licht zijn om de papieren door te nemen.





Als alle zaken gedaan zijn is dit het materiaal waar ik het seinhuis mee ga inrichten.



Na een half uurtje plakken is dit het resultaat.










Wordt vervolgd …..

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #32 Gepost op: 3 oktober 2016, 00:38:32 »
Die radiatoren zijn super.
Knalt die Pierre een heel seinhuis in elkaar en dan heb ik het over die radiatoren. Tsja, dát zijn nou net die dingen die zo’n interieur helemaal af maken, de kleine dingen doe een ander vergeet. En wat ik ook fraai vind is dat die raamkozijnen ook een mooi afgewerkte binnenkant hebben. Meestal zit je dan tegen zo’n dik stuk glas aan te kijken.
Erg mooi!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #33 Gepost op: 3 oktober 2016, 00:52:00 »
Dankjewel Wim. Dat lelijke dikke doffe glas heb ik vervangen door stukjes blisterverpakking en dat is super dun (en helder).
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #34 Gepost op: 3 oktober 2016, 07:42:48 »
Het is weer echt een pronkstuk geworden Pierre. Wat een gave details weet jij er altijd in te brengen. Wow!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #35 Gepost op: 3 oktober 2016, 10:35:57 »
Dankjewel Frits. Hij is nog niet klaar :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #36 Gepost op: 3 oktober 2016, 11:34:30 »
Dankjewel Wim. Dat lelijke dikke doffe glas heb ik vervangen door stukjes blisterverpakking en dat is super dun (en helder).
Dat dikke glas is waarschijnlijk bedoeld voor de plakkers die in twee avondjes een bouwpakket in elkaar zetten en gebruikmaken van de bijgeleverde gordijnen. Maar ja, gezellige gordijnen in een seinhuis dat staat natuurlijk voor geen meter.
Glas van blisterverpakkingen en overhead-sheets vind ik wel wat minder goed plakken omdat de lijm die ik normaal gebruik het materiaal niet oplost. Het voordeel van overhead-sheets is dan weer dat je ze door de laserprinter kunt draaien om op die manier dunne spijltjes of glas-in-lood erop af te drukken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #37 Gepost op: 4 oktober 2016, 17:34:51 »

Kleine update:

Van de twee seinhuizen was er één waarvan de vorige eigenaar een beetje te lui was om alles er op te lijmen en daar ontbraken onder anderen wat balken en zo. Ik heb dit met wat profieltjes opgelost.





Nadat ik het een en ander geschilderd heb kunnen er eindelijk wat grote delen van het seinhuis samengevoegd worden.



Wordt vervolgd …..
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #38 Gepost op: 4 oktober 2016, 17:52:13 »
Mooi opgelost met die profielen en die houten kerstboomconstructie kan nog aardig wat gewicht dragen.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #39 Gepost op: 11 oktober 2016, 23:04:53 »
Laatste update:

De bestaande leuningen van  het seinhuis waren veel te laag en ik heb deze vervangen voor betere exemplaren. Ook heb ik de verlichting aangebracht op een aparte strip zodat ik het dak los kan laten liggen om er altijd nog bij te kunnen komen.



Regenpijpen op maat maken. Schilderen en monteren.





En dan kan het seinhuis op zijn plek gezet worden met een paar kleine stukjes dubbelzijdig plakband.

 





Nog even wat plaatjes geschoten van het interieur met de verlichting aan.







En als laatste het lampje boven de deur.



Weer een project klaar! Aan de onderkant moet er natuurlijk nog wel roetaanslag op komen van de stoomlocs maar dat is voor later. Het is misschien een beetje erg veel seinhuis voor de vier wissels die er liggen maar ach ... het was wel een leuk project om te doen en het oogt lekker. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #40 Gepost op: 12 oktober 2016, 00:38:57 »
Ja @Pierre, wel erg veel seinhuis. Maar ligt daar op de achtergrond ook nog niet een heel station dat geregeld moet worden?
Mooie foto’s, mooie details... een kunstwerkje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #41 Gepost op: 12 oktober 2016, 09:25:24 »
Het ziet er weer perfect uit hoor. Nog een leuke Haagse dienstmededeling voor het personeel:
"Manne, die kleine seinen sijne om te seinen als de grote seinen kapot sijne."
 :D :D