Auteur Topic: De containerfabriek van Raages  (gelezen 59836 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #25 Gepost op: 29 juli 2016, 16:16:14 »
Paddestoeltje? Nee, in mijn beleving zijn het meestal houten of kunststof kasten aan een paal.

Inmiddels is er naast de spoorbaan nu uitzicht gekomen over de uitgestrekte papavervelden in Groningen.



Lijkt mij toch beter dan een witte muur, maar misschien vervang ik het nog wel een keer door een fraaie bosrand.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #26 Gepost op: 29 juli 2016, 18:13:06 »
Waarschijnlijk heb ik er overheen gelezen, maar hoe gaat die containerfabriek eruitzien; wordt dat een fabriek waar ze zeecontainers in elkaar lassen? Lijkt me ook dat je dan nogal een behoorlijke hoeveelheid containers moet zien te scoren?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #27 Gepost op: 29 juli 2016, 21:31:41 »
Ja, dat klopt Wim, maar we hebben nog even de tijd. De fabriek moet nog gebouwd worden.  :D

Meteen maar even het volgende stukje verhaal.

Geld zat, maar wat doe je er mee?

  Jack zuchtte eens diep en fronsde zijn wenkbrauwen. Als kind droomde hij weleens van een grote haven, enorme kranen die schepen losten en lange treinen waarmee ze de spullen het achterland in voerden. Daar zou hij wel willen werken en goed geld verdienen. Het was niks voor hem om de mooie jongen uit te gaan hangen op Ibiza met het geld van zijn grootvader. Nee, het was nu niet meer van zijn grootvader, het was gewoon van hem.



(Zo kun je goed zien hoe fijn gedetailleerd Jack is. Het moet een droombeeld zijn achter hem, want in 1973 was daar nog uitsluitend zee.)

Als je gewend bent om te werken voor je geld, dan geeft dat een voldoening als je er iets voor koopt, maar gratis gekregen heeft die waarde niet. Dat voelt als waardeloos.
Daarbij komt nog dat Jack niet wist hoe zijn opa aan zoveel geld kwam. Had hij dat verdiend? Was het een dikke winst geweest? Of erger, was het misschien besmet geld? In die oorlogsjaren gebeurden er rare dingen wist hij.
Er was geen administratie gevonden van na 1957. Tot die tijd veronderstelde Jack, zou zijn grootvader toch een boekhouding moeten hebben gevoerd. Dat jaar was hij 65 geworden en kreeg hij AOW. Zou het vermogen van na die datum kunnen stammen?
Het bankkluisje huurde Krens sinds in 1931 en de aandelen waren gewoon aan toonder. Het meer dan royale bedrag van 290.000 gulden op de spaarrekening dateerde van 1944 en was daarna alsmaar gegroeid door de rente en wat gespreide stortingen van  duizenden guldens. Maar het grootste deel van het contante geld lag in bankbiljetten van 1000 en 250 gulden in de kluis gestapeld. Er zat ook een aanzienlijke hoeveelheid buitenlands geld bij. Het meest Duitse marken, maar ook Poolse zloty en Belgische francs.
Jack keek nog eens naar de enige oude foto die hij van Jaap Krens had kunnen vinden. Wat had die oude Jaap allemaal gedaan?



Alles was met hem mee zijn graf ingegaan. Krens schreef zelden iets op en hield helemaal niet van foto's. Jack zat er een beetje mee.

De notaris en de betrokken accountant hadden een zwijgplicht en bovendien wisten zij eigenlijk net zo weinig als Jack zelf. Hem was geleerd zijn mond te houden en daarom zat hij nu zelf met het probleem en had niemand om het mee te kunnen delen en wilde dat ook niet. Voorlopig niet ten minste.

Aan zijn oma Lisa kon hij het ook niet meer vragen, als ze al iets geweten zou hebben. Andere getuigen of zakenrelaties zouden erg schaars zijn geworden, gelet op de hoge leeftijd van Jaap. Dat kon ook nog weleens een voordeel blijken te zijn bedacht Jack, omdat er dan ook niemand hem zou kunnen belasten met wat voor claim dan ook. Hij was wel van overtuigd dat Jaap dit vermogen niet had opgebouwd met het slopen van oude auto's, tenzij er in zo'n auto een goudschat verborgen heeft gezeten.
Het knaagde toch wat aan zijn geweten. Hij was er nota bene zelf opgegroeid en had als kind ook wel eens gezien dat er in de avond vreemde mannen naar de schuur gingen met Jaap. Dan ging de deur op slot en wilden zij kennelijk niet gestoord worden. Hij had zich destijds nooit afgevraagd of dat wel normaal was. Zijn pleegvader besliste het en dat was het dan.
Die mannen verdwenen meestal pas als het donker was en hij zag het zelden. Een keer had hij het toch aan zijn vader gevraagd, maar die had hem alleen streng aangekeken en niets geantwoord. Hij had het geen tweede keer gedaan.

Nu hij zo terug dacht aan het leven op de sloperij, vond hij het geen slechte gedachte om het oude bedrijf van zijn grootvader nieuw leven in te blazen. Zo'n grote haven is mooi, maar ver weg en hij was hier in Groningen. Met sloopwerk, wist hij, was goed geld te verdienen, omdat je de wrakken vaak spotgoedkoop kon inkopen en er voor de bruikbare onderdelen grif geld betaald werd. Een beetje mazzel moest je hebben en het zat ook wel eens tegen. Maar daar hield Jack wel van en met het “ruggensteuntje” van Jaap zou hij heel wat dipjes kunnen doorstaan. Omdat hij niet zo nodig hoefde, zou hij scherp kunnen bieden en goede prijzen kunnen vragen.

Hij kreeg er zin in.

"Eerst opruimen."


Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #28 Gepost op: 29 juli 2016, 23:21:20 »
Hallo Frits,

Ik vind het nu al spannend.
Vooral doorgaan.  ;)

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #29 Gepost op: 30 juli 2016, 11:38:01 »
Dank je wel. Ik doe mijn best.

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #30 Gepost op: 30 juli 2016, 11:48:11 »
lol en leuk het word een,, rail roman ,,straks op fox of ondimand ,,een serie  ;D
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #31 Gepost op: 30 juli 2016, 13:33:45 »
Eerst opruimen.

Jack wilde het hele terrein helemaal schoon hebben. Hij huurde de twee Poolse broers Jan en Ranoc Preizserc in om hem te helpen en begon de schrootbult af te voeren. Met een klein gehuurd kraantje werkten ze de bende in een gereedstaande spoorwagon. Er lag nog altijd een zijspoor op het terrein en Jack had die wagon snel geregeld. In het dorp waren de activiteiten ook opgemerkt en een buurman kwam met zijn zoontje en een klein kindje op zijn arm even kijken. De Polen zeiden niets tot dat het joch te dichtbij kwam. Hij schrok zich rot van hun Poolse vloeken en maakte dat hij weg kwam.



Intussen had een aannemer de gammele boerderijwoning van Jaap met de grond gelijk gemaakt en was bezig met het afvoeren van het puin.
In die grote schuur had Jack eens rondgekeken en de twee Polen de rotzooi laten uitvegen en zuigen. Daarna maakte hij voor zichzelf een lijstje met prijzen van de meest interessantste stukken en liet een opkoper opdraven. Als de man een hoger bedrag dan op de lijst stond noemde, werd het object aan hem verkocht. Zo dunde de bende al lekker uit en groeide Jacks budget flink. Een tweede handelaar nam zelfs nog meer spullen mee.
Tenslotte liet hij een schoonmaakbedrijf komen om de echt onverkoopbare rotzooi af te voeren. Het was dié splinternieuwe auto met een afneembare soort containerbak die hem aan het denken zette. Door de drukte had hij er verder geen aandacht meer voor gehad, maar hij vergat het niet. Het idee van een scheiding tussen de laadruimte en het voertuig moest in zijn ogen een voordeel hebben.

Daarna begon de aannemer ook die schuur te slopen. Dat werk had nog een kleine tegenvaller, want op het dak lagen asbesthoudende dakplaten en die moesten er met een special bedrijf vanaf gehaald worden. Iets duurder dan begroot, maar Jack zat er niet mee. De aangetroffen lege kelderruimte liet hij vol storten met zand en puin.

Weg met die zooi, hij wilde met nieuwe spullen een nieuwe start maken. Hij regelde de benodigde vergunningen en schreef zich in bij de Kamer van Koophandel in Groningen.
Er kwam een bouwaansluiting voor de energie in een kleine keet met een toilet en water tappunt aan de rand van het terrein.



(De beide Polen kwamen even poolshoogte nemen.) :D

Ook vroeg hij een offerte aan voor de aanleg van een klein rangeerterrein, omdat hij wel voorzag dat er veel per spoor aan en afgevoerd zou gaan worden.
Die offerte viel hem bitter tegen. De enige spoorwegbouwer in Nederland berekende hem een prijs  :o, die zelfs onze “rijke” Jack niet zag zitten.

Dat zou hij anders gaan regelen.

"Van je vrienden moet je het hebben."

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #32 Gepost op: 31 juli 2016, 08:06:44 »
Waar haal je het toch vandaan Frits, wat een rijke fantasie in woord en beeld!
Een waar genot om te lezen en te kijken.
Mvg, Frans
PS. Leg het hijskabeltje ff goed......
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #33 Gepost op: 31 juli 2016, 08:50:51 »
Ah ja, ik zie het het is van het wieltje af gelopen. Heel oplettend Frans. :D

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #34 Gepost op: 31 juli 2016, 10:24:40 »
tja Polen aan het werk he ,,dan kan dat gebeuren van het draadje ;D er naast
en moet je zelf goed opletten blijven  :-*
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #35 Gepost op: 31 juli 2016, 19:30:58 »
Van je vrienden moet je het hebben.

  Jack kende een fotograaf Jason Raages, die in het verleden heel veel treinstations had lopen fotograferen in Nederland, maar ook in Noord-Duitsland. Hij belde hem en vroeg hem eens langs te komen.
Toen ze het weekend er na samen aan een biert(je) zaten in het dorpshotel Evers informeerde Jack of Jason hem kon helpen.
“Jason, ik ben van plan om een klein rangeerterrein aan te leggen bij de fabriek die ik wil bouwen. Alleen die rails zijn zo verrekte duur als ik het laat doen. Weet jij niet ergens een partij wissels en rails te koop voor een redelijk prijsje? Jij kwam nog weleens op die oude emplacementen destijds.”
Jason keek zijn vriend eens aan en peilde hoe serieus hij dit moest opvatten. Meteen vlogen zijn hersens door de berg informatie in zijn hoofd. Rails? Ja, er waren in Duitsland wat lokale zijspoorwegen gesloten en dat materiaal lag er nog waarschijnlijk.
“Hoeveel heb je nodig denk je?”
“Uhhh....., dertig wissels en een paar honderd meter rail.”
Jason verslikte zich prompt in een slok bier.
“Ben je wel goed bij je hoofd? Waar laat je die zooi?”
“Nu, ik had dit plan bedacht.” Hij ontvouwde een groot vel waarop het baanplan getekend was en spreidde het voor Jason uit op de tafel.
In zijn enthousiasme stootte hij zijn bijna lege bierglas om en dat kletterde op de vloer aan scherven. De serveerster kwam haastig aan lopen om de boel op te ruimen en schoon te maken.
“Sorrry hoor, ik zal het glas vergoeden.”
“Oh, dat hoeft niet meneer, wij breken er meer.”

Jack keek het meisje even na en bedacht dat ze nogal op zijn vriendin Vera leek. Even dwaalden zijn gedachten naar Amsterdam waar Vera woonde en werkte. Hij zuchtte eens diep.
Intussen had Jason het plan eens goed bekeken en vroeg:”Zeg eens, wat ga jij in die fabriek maken dan? Het lijkt nogal groot daar.”

“Jason, wil je er nog één?…. Juffrouw, mogen wij nog twee bier?”
Ze knikte ten teken dat ze het gehoord had.

“We gaan zeecontainers bouwen, dat is volgens mij het vervoer van de toekomst. De klant kan zijn producten zelf inladen en als de container vol is, laat hij een transporteur komen die hem vervoert naar de bestemming. Daar laden ze hem af en de afnemer kan in zijn tempo het ding leeg halen. Die transportonderneming is dan allang weer bij de volgende klant. Je hebt dus minder vrachtauto's nodig om toch de zelfde laadcapaciteit te houden. Daar moet geld uit te slaan zijn, denk je niet?”
“Ja, als jij dat zo zegt, zul je er wel aan gerekend hebben en er brood in zien.
Maar als.... je die rails kunt kopen, hoe krijg die dan hier en op hun plaats? Heb je daar al over nagedacht?”


Het meisje kwam het bier brengen en Jack stapte even achteruit, zodat zij haar werk kon doen. Hij rook haar parfum. Hmmm.

Jason zat nog na te denken over de rails en dat vervoer.
“Weet je Jack, die wissels zijn erg zwaar, daar moet je een zware kraan voor hebben. En waar vind je die?”
“Ha! Laat ik die nu te koop weten. In Zwolle ken ik een vent die bij de werkplaats van de NS werkt en die vertelde mij dat hun oude  spoorwegkraan onlangs vervangen is.”
“Is die niet goed meer dan? Dan heb jij er ook niets aan.”
“Nee joh, hij is niet sterk genoeg voor die zware locomotieven van tegenwoordig, maar voor een wisseltje draait ie zijn haak niet om.
Ha. Ha. Ha. En wie wil er nu een spoorwegkraan kopen? Nou? Nou? Precies. Dat ding is aan de straatstenen niet te slijten en ik wil hem nu kopen.
Kijk, ik heb er een fototje van. Zij hebben ook een oud dieseltje voor mij. Zo'n NS 534 “Hippel”, ken je die?”



“Oh ja. Kan jij daar dan mee werken? Dat is niet zo eenvoudig hoor. Wacht eens. Misschien is het wat voor Falon. Die is helemaal mesjokke van zware machines en volgens mij is ze ook kraandrijver.
Bel haar maar, dat doet ze vast.”
Jason zou op pad gaan voor rails en wissels en bellen als hij iets had gevonden. Van zelfsprekend belde Jack naar Falon en nadat hij haar het plan in grote lijnen had uitgelegd liep ze meteen warm. Falon was juist toe aan een nieuwe uitdaging. Ze vroeg hem nog wat details toe te lichten en toen ze hoorde dat Jack haar een meer dan behoorlijk salaris wilde betalen was ze meteen om.
“Wanneer kun je komen?”
“Het is nu de 29e, ik moet hier met een maand opzeggen, maar ik heb nog ruim twee weken vakantie tegoed, dus over viertien dagen dan of zo. Heb je haast?”
“Ja en nee. Je bent een schat, ik reken op je. Ik zal een kamer voor je regelen in het dorp bij het hotel Evers. Jason Raages en ik zitten daar ook. We bellen volgende week nog.”
Jack wreef zich in zijn handen. Dat beviel hem goed. Hij kende Falon al enkele jaren en kon goed met haar overweg.

"Zwaar materieel."

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #36 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:10:05 »
Weer gelezen. Top! Leuk verhaallijn.  :D

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #37 Gepost op: 2 augustus 2016, 07:21:33 »
Zwaar materieel.

 De volgende maandag liet Jason weten dat er in Duitsland, niet ver van de grens een spoorwegemplacement afgebroken werd. Of Jack maar even contact op wilde nemen met de beheerder Herr Amsberger. De woensdag belde Jason weer en zei nog een tweede lokatie te hebben gevonden. Overkomst was nu dringend gewenst. Jack stapte meteen in zijn auto en reed naar het afgesproken adres.
Ze konden er goede zaken doen en in één dag waren ze die woensdag 18 wissels, waaronder meerdere kruiswissels en enige honderden meters rail en bielsen rijker voor nog geen vijfde van de nieuwwaarde. Nu het vervoer nog regelen.
De Duitse verkopers zaten beiden dichtbij het Emskanaal en wilden het spul wel bij een door Jack te organiseren vrachtschuit afleveren. Vandaar moest hij het zelf regelen. Hij kon met die boot tot Winschoten komen en daar vandaan over de oude goederenspoorbaan tot op zijn sloperij. Een hele onderneming, maar het moest te doen zijn. Er was snel in Papenburg een vrachtschip gevonden en dat kwam vrijdag aan bij de laadkade in Duitsland.

Eerst regelde hij een tijdelijk opslagterrein in Winschoten, omdat hij wel begreep dat het venijn weer in de staart zat. Voor het vervoer over de goederenspoorweg had hij namelijk die eigen locomotief, de spoorwegkraan en enkele platte wagons nodig. En die spullen had hij nog niet.
De Duitsers hadden de rails in grote stukken doorgesneden en niet van de bielsen gehaald. Zo konden de stukken met een kraan uit de bedding worden getrokken en als modelrails in het vrachtschip worden gestapeld. Het zag er naar uit dat het schip twee of drie keer zou moeten varen om alles weg te krijgen naar Winschoten. Geen probleem, op de kade in Winschoten was een verrijdbare vaste kraan en ruimte genoeg langs het spoor voor de opslag.
Het laatste vervoer over het spoor zou lastiger worden omdat de wissels behalve enorm lang ook erg breed waren. Jack had een vrije ruimte nodig van 7 meter breed. Omhoog zetten was geen optie vanwege een viaduct van krap 5 meter hoog. Gelukkig ging er naast het spoor ook een landweg en een fietspad onder die brug door.
Toch moest hij een hele rij struiken, drie grote bomen, een lantaarnpaal en een tiental verkeersborden laten weghalen. Een kort bruggetje over een sloot kon het gewicht nog wel hebben.
Jack genoot van zoveel opwinding.

Hij belde nog eens naar Zwolle en kreeg te horen dat zijn “treintje”, bestaande uit de Hippel diesel, de spoorwegkraan met hulpwagon en 2 lange platte draagwagons voor de rails, over twee weken afgehaald kon worden op donderdagmorgen om 02.09 u. Of hij ook de zelfde dag nog in Winschoten zou aankomen was niet te garanderen ivm. het overige verkeer, dat allemaal voorrang had. Tot Winschoten zou er een NS machinist rijden en hen instructie geven. Daarna moesten ze het zelf doen. En …. natuurlijk eerst betalen, anders ging het sein niet op groen.

Falon, die meteen door Jack gebeld was, verzekerde hem dat ze die dinsdagnacht er bij zou zijn en ze spraken af in Zwolle vlakbij het station. Jason zou op hen wachten op de sloperij.
Het zou niet hun enige nachtje “doorhalen” worden.
Jack had voor hen drieën ieder een kamer in het hotel gereserveerd voor minimaal 1 maand en een optie voor nog een maand. Eigenlijk wilde hij liever iets op het terrein hebben, dat scheelde reistijd en hij kon beter toezicht houden. Hij had echter nog geen passende oplossing gevonden. Een nieuw huis laten bouwen op het terrein wilde hij niet en bovendien zou dat veel te lang gaan duren in verband met de ontwerptijd en vereiste vergunningen.
Ze konden nu in elk geval beginnen aan het rangeerterrein en dat zou nog met veel andere zaken ook makkelijk blijken te zijn.
Natuurlijk stond Jason klaar met zijn camera toen laat in de avond met hun trein aankwamen op het terrein.



“Dat hebben we toch maar mooi geflikt Jack!”
“We hebben een trein!!” gilde Falon, “een eigen trein. En een kraan, voor mij alleen!! WOW!”
Ze was helemaal opgewonden en sprong rond als een klein kind.
“Hebben jullie al gegeten?”
“Nee. Jij?”
“Nee, ik heb op jullie gewacht. Laten we maar snel naar het hotel gaan, misschien kunnen we daar nog wat krijgen. Ik had ze al gezegd dat het wellicht laat werd vanavond. Jullie zullen wel moe zijn van die lange rit. Was het moeilijk?”
“Oh, het rijden valt wel mee, maar de herrie is ongelooflijk.”
Ondanks de vermoeidheid zou het toch behoorlijk laat worden.
Ze hadden elkaar zó veel te vertellen.

"Aan de slag."

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #38 Gepost op: 3 augustus 2016, 22:04:03 »
Aan de slag.

De volgende dag wilde Falon toch eerst oefenen en op haar gemak de instructies voor de locomotief en de kraan nog eens doornemen. Jack vond het best, hij was wel even aan een dagje rust toe en zei dat bij zijn vriendin Vera in Amsterdam te gaan zoeken. Jason bleef bij Falon om haar te helpen en een oogje in het zeil te houden voor het geval er iets mis zou gaan.
Het viel Falon nog niet mee om alle knoppen en handels te vinden die nodig waren voor de goede werking van de zware machines en ze was blij het even kalm aan uit te kunnen zoeken, zonder een vent achter je, die op je vingers stond te kijken. Daar kreeg ze het altijd heel erg warm van.
Van dat kijken, niet van die vent.

Na enige uren puzzelen en een paar stevige koppen koffie, had ze het gevoel dat het haar machines waren geworden en kon ze even lui achterover in het zand gaan liggen soezen.
Falon droomde snel weg van de vermoeidheid en was in de droom op reis met haar locomotief naar verre landen. Overal waar ze langs reed zwaaiden de mensen vriendelijk naar haar. Ze kreeg er een heel blij gevoel van. Toen ze ergens in het buitenland stopte om wat te drinken te halen, wilde ze de diesel uitzetten, maar de motor stopte niet.
Ze haalde de schakelaar nog eens om, en nog eens, maar het lawaai van de motor bleef in haar oren klinken. Toen ze naar buiten wilde klauteren, stond Jack opeens naast haar.

“Zeg eens even, daar betaal ik jou niet voor”, baste hij.
Falon schrok met een ruk wakker, vloog omhoog, bonkte behoorlijk hard ergens tegen op en viel weer neer. Toen ze wat beduusd door de klap haar ogen open deed, zag ze dat ze een beetje onder een auto lag.
Dat was het geluid geweest natuurlijk en ze was tegen de bumper geknald. Het bleek de auto van Jack te zijn, die haar bij terugkomst had zien liggen pitten en een geintje dacht uit te halen door heel zachtjes zijn wagen boven haar gezicht te rijden en haar dan wakker te maken.
Claxoneren had hij niet aangedurfd, wetende dat de wraak van Falon onverbiddelijk zou zijn. Hij was al gewaarschuwd.

Ze kroop overeind, wreef even de zere plek en veegde het zand van haar kleren.
“Sorry Falon, ik had je geen pijn willen doen, neem mij niet kwalijk.”
“Wat doe je hier, je zou naar Vera gaan?”
“Vera had het druk met een concert en kon weinig voor mij betekenen. Bovendien kreeg ik de hele onderneming maar niet uit mijn hoofd en daarom dacht ik, nou ja, ik ben maar weer hier heen gegaan.”
“Als je er nu toch bent, kunnen we misschien dat wissel van de wagen halen en neerleggen. Dan doe ik nog iets nuttigs vandaag.”
“Goed idee, wacht, ik roep die Polen even erbij.”
Ze gingen dus laat in de middag nog aan het werk en al snel hing het wissel in de kraan. Eenmaal naast de wagon, kon Falon de trein zo manouvreren dat de boel op zijn plaats te trekken was.



Terwijl Jack nog even de onderkant inspecteert loopt Falon van haar loc naar de kraan. Jason maakt zijn gebruikelijke plaatjes en de Polen, die inmiddels met zijn vieren waren, zetten zich schrap om het wissel op de goede plek te houden. Samen moeten ze de grote klus gaan klaren en de gedachte komt bij Jack op dat hij veel meer mensen nodig heeft dan hij eerst veronderstelde.
“Kan ik hem laten zakken Jack?” Ze staat al op de kraan klaar.
“Wacht even, ik kijk even naar die raillas. Ja, toe maar Falon.”



Het was me een weekje wel.

"Meer 'man'kracht."

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #39 Gepost op: 4 augustus 2016, 19:38:10 »
Goedendag Jack ,,ik ben mr baksteen ,
Ik ben van de arbeid inspectie van de provincie ,,en kom voor de nodige vergunningen in kijken ,,,,maar vooral
dat de mensen geen helmen en veilgheids schoenen dragen en hebben de poolen geen werk vergunning zag ik in het kadaster  ,,dus sommeer ik om het werk stil te leggen en een bekeuring hier voor uit te schrijven  >:(

Bij de kraan geen borden of af zetting ,,en graag het kraan boek met de keuring papieren en van en mede de lock deze voldoet niet aan de milieu eisen ik zie geen roet vanger   ,,zo kan dit toch niet mr Jack
ook al is het eigen terein toch hoord u aan de voorschriften te voldoen 
Ik hoor graag wat u daar op te zeggen heeft ,, :o
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #40 Gepost op: 4 augustus 2016, 22:14:48 »
Bakstenen passen goed onder de wissels, zodat ze goed liggen.  ;D

Zonder gekheid, ik lees het graag.

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #41 Gepost op: 4 augustus 2016, 23:15:50 »
Geachte heer Baksteen,

Helaas gaat u hier toch een beetje bakzeil halen, want mijn Polen dragen wel degelijk veiligheidschoenen en ze zijn ingehuurd via het uitzendburo. Dus voor vergunningen dient u zich daar te vervoegen. U heeft een punt voor wat betreft het dragen van een helm, daar had ik niet aan gedacht. Maar de Polen worden morgen vervangen door een getrainde lijnploeg en die werken wel met een helm en veiligheidskleding en schoeisel.
Het kraanboek kunt bij mij inzien hoor. Een afzetting is zinloos omdat er alleen maar medewerkers rondlopen op het terrein en die mogen/moeten juist achter zo'n afzetting werken. Bij het toegangshek staat een bord "verboden toegang voor onbevoegden".

Maar ik hoop dat u die bekeuring even wilt vergeten, tenslottte zijn we hier net een paar dagen aan het opstarten en dan kan er wel eens iets over het hoofd worden gezien. Komt op een later tijdstip gerust nog eens even kijken.

Hoogachtend J. Krens

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #42 Gepost op: 5 augustus 2016, 15:01:24 »
Meer “man”kracht.

De aannemer had wel alle rommel weggesloopt en een grote nagenoeg kale zandvlakte achter gelaten, maar nu moest er toch bepaald worden waar wat moest komen.
Onder het genot van een “koffie met” bespraken ze die zaterdagmorgen de komende plannen in het hotel.
De Polen en de ingehuurde lijnploeg, zouden het vlakmaken met de wals en de laadschop en het verwijderen van rommel voor hun rekening nemen.


En nu was er tenminste een opzichter bij dat ploegje.


“Hé dikke, schiet eens op met dat harken!!” (In het Pools dus)
Veel meer konden ze hen niet laten doen, omdat alleen Jan een paar worden Duits sprak en de communicatie dus stroef verliep.

Falon wilde wel als landmeter fungeren en bedacht dat haar vriendin Genna, die ze ook allemaal kende, misschien wel een poosje wilde komen helpen. Terwijl de dames de maten gingen uitzetten zou één van de Polen de paaltjes in de grond slaan die het spoor aangaven.
Ze liep naar de telefoon en belde naar Genna, maar die had andere plannen en liet het afweten. Een beetje beteuterd kwam ze weer aan de tafel.
“Ze kan niet. Ze heeft een cursus te doen. Wat nu?”

Alsof het afgesproken werk was, keken ze alledrie tegelijk naar de serveerster, die hen juist wilde vragen of ze nog een koffie wilden drinken.
“Zeg eens, werkt u hier altijd? Gisteren en eerder in de week heb ik u niet gezien.”
De vrouw kreeg een kleur en stamelde:
“Is er iets niet goed? Ben ik wat vergeten soms?”
“Nee hoor, maar wij zijn op zoek naar een jonge vrouw die haar kan helpen bij het landmeten.” Jack wees naar Falon en keek de jonge vrouw vragend aan. Falon glimlachte bemoedigend naar het meisje.



“Maar ik heb nog nooit land gemeten. Ik werk hier alleen in het weekend, de rest van de week zit ik thuis bij mijn ouders.
Ik wil wel graag meer werk hebben, maar vind dat maar.
Wat zou ik bij u dan kunnen gaan doen?”

“Kijk, het eerste stapje is al gezet. Wij zijn bezig om een nieuwe fabriek te bouwen op het terrein van Krens. Daar moet een heleboel van de tekening worden uitgezet in het land, zodat we de rails en wegen op de goede plaats aanleggen. Landmeten doe je door vanaf een vast punt met een meetlint de afstand te meten en dan sla je daar een paaltje in de grond. Die palen slaan de Polen wel, jij en Falon hoeven alleen maar te meten. By the way, ik ben Jack Krens de eigenaar.”
Hij ging staan en stak zijn hand naar haar uit. De vrouw nam die enigszins aarzelend aan en stelde zich voor als Carla, Carla Tiggelaar.

“Denk er eens over na en kom, als je dat wilt, maandagmorgen naar het terrein, dan kunnen we meer details met je bespreken. Ik betaal je vijf dagen in de week van 8-5 het minimum loon plus 20% en werken voor mij doe via het uitzendburo hier in het dorp. Reken maar minimaal op zes maanden werk, daarna zien wel verder.”
Carla knikte nog wat beduusd en zei zeker te komen kijken. Daarna ging ze aan haar werk verder en kwam even later de koffie brengen, omdat Jason met zijn hand een rondje draaiend naar haar had geknipoogd.
Jason zou nog verder speuren naar de ontbrekende rails en Jack had een hoop te regelen bij allerlei instanties voor vergunningen en offertes die voor de fabriek nodig waren.

 Een van de Polen had aan Jack gevraagd om een grote berging voor hun materieel. Zo wilde hij graag een royale container ook om in te kunnen werken.
Die zou er komen dus.
Jack bedacht dat een container behalve voor werkplaats ook wel voor (tijdelijke) woonruimte zou kunnen dienen. Bovendien wilde hij zo'n ding hebben als voorbeeld voor zijn nieuw te bouwen containers en ach, als je in containers deed, dan keek je niet op een doosje meer of minder.
Hij had gepland dat de sloperij als laatste opgestart zou worden en daarom konden ze die locatie mooi gebruiken voor opslag en tijdelijke voorzieningen.
En... Jack was ook naarstig op zoek naar een vorkheftruck en die vond hij. Morgen zou hij met een stapel rijplaten gebracht worden.
Deze dus.



“Hallo daar! Waar wil je die rijplaten hebben?”
De Pool maakte een gebaar van niet begrijpen.
“Sprechen Sie Deutsch bitte?”
“Die Platten? Wohin?”
“Aha, dort beim Schrotthauben bitte.”




Druk, druk, druk dus.

"Het tijdelijke huis."

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #43 Gepost op: 5 augustus 2016, 16:48:37 »
Toevallig sprak ik de aannemer, vroeg hem of er een plattegrond was.
De aannemer keek me aan en zei, het is hier overal platte grond.
De aannemer liep schouderophalend weg en stamelde, vreemde jongens die met treintjes spelen  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #44 Gepost op: 5 augustus 2016, 17:50:08 »
 ;D

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #45 Gepost op: 5 augustus 2016, 19:43:36 »
 :D
das lekker een topic volgen
verhaaltje
plaatje

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #46 Gepost op: 6 augustus 2016, 11:05:12 »
Gaan de werkzaamheden van de treinbaan gelijk op met het verhaaltje Frits? Of staat dat los van elkaar?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #47 Gepost op: 6 augustus 2016, 12:19:14 »
Dat is de bedoeling wel Pierre, nu ben ik even druk met bouwen en zal het verhaal weer even moeten wachten.

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #48 Gepost op: 8 augustus 2016, 17:18:27 »
Het  tijdelijke huis.

Nu er steeds meer mensen en materieel op het terrein verschenen, vond Jack het de hoogste tijd om iets te doen aan een onderkomen.
Het alsmaar heen en weer rijden naar het hotel was ook een doorn in zijn oog. Het kostte gewoon te veel tijd.
Hij besloot een aantal containers  te kopen en die in te richten voor kantoor, kantine/keuken en woonruimten. Nadat ze geleverd waren, liet Jack zijn onlangs aangenomen technische man samen met twee handige Polen de gekochte ramen en deuren er in maken. De mannen lieten er geen gras over groeien en begonnen meteen aan het karwei.
Toen het lunchtijd was zaten er al een paar flinke gaten in.



Ze maakten er meteen een behoorlijke puinhoop bij. Met grof geweld werden de openingen in de wanden geboord. Na veel passen en slijpen waren de gaten op maat en konden de geleverde kozijnen, ramen en ruiten er in gemonteerd worden.



Het werd wel wat. Zeker nadat we er ook een gordijn in de woonruimte hadden opgehangen.



Het raampje links is van de sanitaire ruimte en staat een beetje open voor de ventilatie. In dit raam monteerden ze gematteerd glas.
De tijdelijke ruimtes waren wel wat klein, maar toch heel goed bruikbaar.

Jack had een stukje grond laten bestraten en daarop de woonruimte gereserveerd voor 4 mensen. Voor Falon en hemzelf was er ieder een eigen 20” container met een toilet en douche Verder was er een 40” kantine/keuken met een toiletgroep. Jason kreeg een halve 40” container boven. Ook was er een 40” container voor de werkplaats en om de wals in te stallen.



Falon wilde inspraak in de indeling, dus stond ze er met haar neus bovenop toen de mannen aan haar blauwe unit gingen beginnen.
De nieuwe containers hadden een losse vloer en achterwand, de oude niet en dat was lastiger werken binnen in.

Samen met Falon ging Jack daarna de inrichting er voor kopen. Een vrouw heeft daar nu eenmaal een andere kijk op dan een man. Bovendien wilde Falon voor haar eigen vertrek wel iets gezelligs hebben. Toen haar unit bijna helemaal klaar en ingericht was mochten wij even bij haar komen kijken.
Anders dan het slaapvertrek van Jason bijvoorbeeld had zij toch geprobeerd er iets leuks van te maken. Er hing een vlotte plaat aan de muur er lag laminaat op de vloer. Ze had een lekker bed en een zitje om te kunnen uitrusten en lezen en zelfs een plant om de boel wat op fleuren.  Nu zocht ze alleen nog een kleine tv en een leuk kastje voor haar kleding en overige spullen.



“Ben je nu klaar, Jason?”
“Eentje nog Falon?”
“Goed dan, één hè?”

(Omdat de camera binnen echt niets kon zien, hebben we de foto maar gemaakt vóór de eindmontage.
Ook de gordijnen en de houten deur zijn nauwelijks te zien onder deze hoek, maar ze hangen er wel.)


Hier kon ze het wel een poosje uithouden en ze had nog altijd haar appartement in Arnhem, waar ze officieel woonde.

"Feestje vandaag."

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #49 Gepost op: 8 augustus 2016, 17:27:35 »
Zo te zien een Beter Bed.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0