Auteur Topic: Net binnen gekomen bij Raages  (gelezen 8762 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raages

  • Gast
Net binnen gekomen bij Raages
« Gepost op: 1 mei 2016, 21:01:02 »
Zaterdag bracht de post twee pakketten.
In het ene zaten 10 nieuwe servo's die ik heel goed kan gebruiken bij mijn onlangs verworven partij wissels, waarvan de helft niet elektrisch is of wel, maar defect.



Is het geen snoepie?

In het andere pak zaten meer mooie dingen, waaronder een Fleischmann zelflosser, een Vollmer container kraan en deze Faller portaalkraan.
Daar gaan wij nog vele uurtjes bouwplezier mee beleven op een regenachtige dag bij de brandende houtkachel. Reken maar.



De kraan gaat werken en dienst doen bij het sloopbedrijf op mijn containerfabriek.



Als ik tenminste die 113 stukjes tot een bruikbaar geheel weet te bouwen en er drie motoren in krijg.
Twee er in, de laatste komt buiten op de grond.



Maar echt het einde vond ik de zeven stootblokken van Fleischmann.



En nog steeds heb ik niet alles bij elkaar, dus ik blijf kijken op het internet.


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2016, 01:54:17 »
Wauw ..  mooi spul man. Veel plezier met het in elkaar zetten van de kraan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2016, 08:17:53 »
Mooi man.

Als ik jou was, zou ik wel eerst met die servo's aan de gang gaan voor ik de kraan zou bouwen. Dat wil zeggen, de servo's en de besturing aansluiten en flink testen wat het doet. Als je daar pech mee hebt nadat het spul is ingebouwd, heb je al gauw een serieus probleem. Bovendien is de SG90 er om berucht dat het gedrag erg afhankelijk is van wat voor servobesturing eraan hangt.

Succes met dit mooie project!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Raages

  • Gast
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2016, 12:19:02 »
Dirk, die servo's zijn bedoeld voor mijn wissels en de sturing kan ik nog niet bouwen bij gebrek aan een oscilloscoop, maar daar wordt aan gewerkt. Wat je zegt, eerst testen voor definitief inbouwen.
De kraan kan nog wel een poosje wachten tot het railgebeuren er onder beter vorm heeft gekregen. Of mijn vingers moeten heel erg gaan jeuken.  ;D

Raages

  • Gast
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2016, 21:23:27 »
Vandaag op de veiling een Roco "Sik" kunnen scoren.
Vroeger als jongetje van 8 of 9 ging ik in Den Haag vaak bij het Staatsspoor (nu Den Haag Centraal) kijken bij de overweg onder het Schenkviaduct.
Daar rangeerde regelmatig zo'n "Sik" dan een stel wagons heen en weer en zeurden mijn broer en ik die man zijn kop gek of we even mochten meerijden.
Dat mocht 1 keer bij hoge uitzondering en wij waren de koning te rijk natuurlijk.
Het ding is er nog niet, maar er gaat zeker een mooie foto van volgen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2016, 22:56:40 »
Top! Een groene of een gele?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2016, 23:22:51 »
Mooi man ... Ik blijf het leuke lokjes vinden. Vroeger was ik ook vaak op de Binckhorst onder het Schenkviaduct te vinden. Vorig jaar heb ik ook twee van deze locjes weer lopend gemaakt. Veel plezier met je aanwinst. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2016, 07:01:36 »
@Dirk: Het is een geel grijze geworden. Hij gaat t.z.t. bij mijn sloperij dienst doen.
@Pierre: Wij vonden het prachtig dat je die lok van buitenaf kon bedienen. Met zo'n zware hefboom ging die van voor naar achteruit en er zat een enorm rempedaal herinner ik mij, waar die machinist, met veel gepiep, op trapte om de losse wagon weg te stoten, nadat hij de boel in beweging had geduwd.
Als de man niet keek, gingen wij wel eens aan zo'n uitrollende wagon hangen.  8)

Afgelopen donderdag heb ik ook nog een oude oscilloscoop op de kop getikt. Heel handig bij het maken van elektronica voor servo's en wisselaandrijvingen en dergelijke.
Vroeger bezat ik altijd zo'n ding, ik werkte in de elektronica, maar die was in 2007 ook opgeruimd. Stom, maar ja. Ik had nooit gedacht weer met een spoortrein te zullen beginnen.

Raages

  • Gast
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2016, 06:56:17 »
In een partijtje wissels die ik onlangs kocht trof ik dit Fleischmann wissel aan. Een gewoon links wissel. Toch?
Alleen als je het beweegt zie je niet alleen de wisseltongen omgaan, maar ook het puntstuk draait mee.  :o
Dit had ik nog nooit eerder gezien, maar ik pretendeer ook niet alles te weten.

Foto1:


Foto2:

Kende jullie dat?

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2016, 12:04:39 »
Het is een hoge snelheidswissel, Märklin heeft het ook, maar is er geloof ik weer van af gestapt, het meebewegen van het puntstuk geeft te veel moeilijkheden na langere tijd, bij ons op de club zijn ze meestal weer voorzien van vaste puntstukken.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Raages

  • Gast
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2016, 12:38:24 »
Weer wat geleerd van Anne. Hoge snelheden komen op mijn ontwerp niet voor, maar ik wil het wel gaan gebruiken. Ik houd wel van wat curieuze zaken.

Raages

  • Gast
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #11 Gepost op: 21 mei 2016, 08:00:22 »
Het bovengenoemde "Sikje" is ook gearriveerd.
Ik kocht het voor weinig geld, maar het is ook maar weinig trein.
Het dakje ligt er los op. Zoals je kunt zien is er een van de haakjes helemaal weg en de andere bungelt nog aan een paar vezels.
Rijden doet het ding voor geen meter, met veel duwen doet het af en toe een paar centimeter en dan stoot het er ook nog bij. :( :(



Die kan dus zo naar de revisiewerkplaats als hij niet meteen "terzijde wordt gesteld".
Gek eigenlijk, het is een metalen huis en dan zetten ze er kunststof koppelingen aan. ???

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2016, 10:10:16 »
Die kunsstof koppelingen zitten waarschijnlijk in een schacht waar je ze kunt inklikken... en kunt vervangen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #13 Gepost op: 21 mei 2016, 19:34:52 »
Dat ziet eruit als de eerste generatie Roco Sik. Berucht om hun beroerde rij-eigenschappen, maar leuk om ergens neer te zetten. Als ik me goed herinner, hebben ze geen koppelingsschacht maar een vaste koppeling.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Raages

  • Gast
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #14 Gepost op: 22 mei 2016, 13:34:44 »
Een nader onderzoek van mijn "nieuwe" Sik bracht aan het licht dat, er door vorige eigenaars flink hard op geduwd moet zijn, terwijl ze weten dat er in zo'n klein ding altijd een worm overbrenging zit en je de wielen dus niet kunt ronddraaien. Het resultaat is dan ook dat er op beide assen een breuk in het tandwiel zit, waardoor ze niet alleen over de as kunnen slippen, maar van een is ook een tand gebroken.
Nu het lokje weer schone elektrische contacten heeft, wil het wel rijden, maar het bokt als een muilezel alsof er een steentje op de rails ligt en dat om de 5 centimeter.
Het kale motortje, zonder de wielen, loopt als een zonnetje.

1. Niet veel soeps dus deze Sik.


2. Nog even dichterbij. (Foto kon beter eigenlijk  :-[)


Ik denk dat het een rustig zijspoortje voor hem gaat worden.  :(

Offline aad

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 36
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • schilder
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #15 Gepost op: 22 mei 2016, 15:12:10 »
Beste Raages
Nieuwe tandwieltjes kan je nog bestellen of kopen op de beurs in houten bij
Treinenshop Erwin Emmen of bestellen www.etsemmen.nl
Ik zat met het zelfde probleem gebroken tandwielen

groeten aad

Raages

  • Gast
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #16 Gepost op: 22 mei 2016, 16:08:13 »
Dat ga ik meteen proberen te regelen. Bedankt Aad.

Raages

  • Gast
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2016, 11:57:37 »
Al geruime tijd probeer ik op Marktplaats en Catawiki veilingen de hand te leggen op zwaar transportwagons. Van die korte 6-assers, je kent ze wel. Bij voorkeur van Roco, maar die zie je niet zoveel. Wel van Märklin en die zijn ook mooi, alleen de ombouw van die zes assen jaagt de prijs enorm op. Bovendien schijnt iedereen zulke wagons te willen hebben, want ik heb ze er al meer dan 40 euro voor zien bieden. Dat is mij net iets te gortig, te meer daar ik een stuk of 8 van die wagons nodig heb.
Bij mijn containerfabriek moeten zij het staal op rollen komen brengen en weer leeg vertrekken.

Maar, er komt altijd een oplossing voor je probleem. Onlangs kon ik op Marktplaats voor slechts 30 euro vijf zware transport wagons aanschaffen.
Drie diepladers, waarvan twee beladen en 1 leeg en twee soort gelijke platte wagons beladen met stalen balken. Dat helpt?



Er is 1 maar aan.  :(
Het zijn Engelse modellen van Bachmann. Die Engelse tekst vind ik geen punt, maar ik moet wel de koppelingen vervangen door Roco koppelingen.
Enfin, je bent modelbouwer of niet.  ;D

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2016, 19:01:16 »
Hallo Raages,

Geduld wordt beloond......   Je hoeft (voorlopig) maar 1 koppeling om te bouwen om met je stammetje zwaar transportwagens te kunnen rijden (toch?).

In ieder geval veel plezier met dit fraaie sextet wagons!

Mvg, Frans
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Raages

  • Gast
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2016, 19:24:54 »
Helaas Frans, maar dat kun jij niet weten, moeten deze wagons stuk voor stuk gerangeerd worden op mijn baan. Het is alleen maar een rangeerterrein bij een containerfabriek, wel met een soort "schaduw" station. Rondrijden is er niet bij op deze zo geheten pendelbaan.

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #20 Gepost op: 25 mei 2016, 20:57:02 »
Oeps.......    dan wordt het "klusje" wel wat groter!  Maar, met zoveel wagons gaat de laatste aanpassing wel veeeeeel sneller dan de eerste.  Je zou eigenlijk met de laatste aanpassing moeten kunnen beginnen.
Succes met ombouwen!
Mvg, Frans

Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Raages

  • Gast
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #21 Gepost op: 13 juli 2016, 11:35:22 »
Onlangs zag ik op Catawiki dat er vitrinekasten voor je treinen werden aangeboden. Losse kastjes van 120 cm en 10 cm hoog, ook handig om je treinen te vervoeren.
Het bracht mij op het idee om toch ook eens wat te gaan doen aan het nog altijd groeiende materieelbestand dat nu op allerlei plaatsen en planken rond zwierf en ik nauwelijks meer wist wat ik zoal in huis had. In de garage vond ik nog wat restanten MDF plaat. Na er stroken van gezaagd te hebben, kon ik die gaan schilderen met ook weer restanten verf. De maat bepaalde de hoogte van de kast en het aantal lagen. Het had wat hoger per laag mogen zijn, maar een laag minder vond ik geen alternatief.
De kast is nu al veel te klein zoals je kunt zien. Als bescherming komt er nog een plaat transparant styreen voor te hangen, die je dan in delen kunt opklappen om bij de wagons te komen. Al met al kostte het niets, alles uit de eigen rommelhoek gehaald.



Dan kunnen jullie meteen zien wat er zoal de laatste maanden is binnengekomen hier. Er is nog wel meer, maar dat paste er niet meer bij.
Het wordt tijd voor een tweede vitrine denk ik zo.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #22 Gepost op: 13 juli 2016, 12:04:07 »
Bij @Pierre heb ik ooit hetzelfde gezien maar dan in een lade die was opgedeeld in vakken. Als je weinig rechte muren hebt zoals op een zolder, dan leek me dat ook nog wel een uitkomst.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #23 Gepost op: 13 juli 2016, 15:10:58 »
Ja, een prima idee. Maar dan toch niet onder je spoorbaan hoop ik, want dan kom je nergens meer bij de bedrading en zo.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Net binnen gekomen bij Raages
« Reactie #24 Gepost op: 13 juli 2016, 19:06:26 »
Je kunt toch ladekasten bouwen op zwenkwielen? Als je onder je baan moet zijn, dan rol je dat ladeblok zo opzij.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)