Auteur Topic: Baanplan St. Zolderus  (gelezen 32589 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Baanplan St. Zolderus
« Gepost op: 3 april 2016, 10:11:51 »


Dit is mijn 'modulaire' baan op het moment. Ik noem het 1.0 op het moment. Gisteren weer even gereden met diverse wagonnetjes erachter. Deze baan ligt niet vast en is verre van ideaal. Wel zal dit in de toekomst, zo'n beetje de maximale afmeting baan worden wat ik kwijt kan. Ik weet gelijk weer alle ergernissen van m rail baan.

Ik ga vast beginnen met inzicht krijgen in stralen van c-rail bochten en dan deze baan proberen na te tekenen in SCARM. Dan heb ik echt alle benodigde railnummers, hoeveelheid wissels etc.

Dan ga ik de m rail te koop zetten. Deze baan is ook nog verre van af, helaas. Er moet nog een wissel in, en de bocht op rechts zou wat verder moeten komen. Er komt namelijk nog een rolbrug in met de locloodsen.

Kom maar op met alle commentaren...
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #1 Gepost op: 3 april 2016, 11:50:42 »
Nou @Yentl je hebt in elk geval een mooi begin.
Ik weet niet op wat voor tafel je die platen hebt liggen, maar ikzelf zou in elk geval zorgen voor een stabiele basis. Ik kan niet zien of die platen aan elkaar vastzitten of gewoon los naast elkaar liggen, maar als een van de platen ietsje omhoog wipt, dan heb je kans dat alle rails ook omhoog wippen.
Naast een stevige basis moet je denk ik ook rekening houden met een zekere hoogte van je baan, zodat je ook onder je baan kunt komen. Je hebt namelijk je bedrading boven je baan met ductape vastzitten en volgens mij is het handiger om je bedrading onder je baan aan te leggen, zodat je er altijd bijkunt, zonder dat je een hoop rails eerst moet afbreken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2016, 12:01:07 »
Als basis heb ik een oude salontafel genomen. De 3 grote meubelplaten zitten daarop vastgeschroefd. Aan de zijkant is het precies 45 cm tot de meubelplaat. Dus de extensies rechts zijn op iedere hoek ondersteund, de paaltjes onderling zijn ook weer samengeschroefd.

Met ducttape komt omdat dit tijdelijk is. Als c rail komt, wordt het wat definitiever. Dan worden meubelplaten ook vervangen. De salontafel heeft op 22 cm hoogte ook nog een plankje, die kan ik op eenzelfde manier verlengen, waarop dan alle besturing, voeding en knopjes komen. Maar heel misschien wordt dit in de toekomst ook nog wel 'schaduwstation' (als ik de betekenis correct geïntepreteerd heb...).

M rails past nooit, omdat je nooit voldoende (dezelfde) baanstukken heeft. Deze baan ligt aardig 'gewrikt' vast met heel veel passtukjes over de hele baan. Dat werkt niet. Tekeningen in SCARM leert mij ook, dat met c rails een dergelijke baan bijna niet 'wrikvrij' te realiseren is...

De lampjes van de wissels en de eindstopjes werken niet, omdat ik met 2 trafo's werk. Dat zal in de toekomst ook opgelost gaan worden.

Definitieve baan wordt klapbaar, zodat draden etc. aan de onderkant makkelijk te bereiken zijn. Dan verdwijnt salontafel ook uit dit ontwerp, en wordt dan ook gewerkt met een degelijke balkenbasis.

O, staat dit wel in het goede draadje eigenlijk?
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #3 Gepost op: 3 april 2016, 14:22:15 »
Maar heel misschien wordt dit in de toekomst ook nog wel 'schaduwstation' (als ik de betekenis correct geïntepreteerd heb...).
Een schaduwstation is eigenlijk niet veel meer dan een baan onder je baan waar je opstelsporen kunt maken, zodat niet steeds hetzelfde treintje voorbij komt rijden. Dat schaduwstation moet dan natuurlijk wel verbonden worden via een helling of een wokkel met je feitelijke modelspoorbaan. Met een schaduwstation is het wel belangrijk dat je overal bij kunt. Anders ontspoort er wat achterin je schaduw station en dan moet je de hele keet afbreken. Het meest handig is het dus als je het onderin zo open mogelijk houdt.
Citaat
O, staat dit wel in het goede draadje eigenlijk?
Geeft niks, ik heb 'm verplaatst.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #4 Gepost op: 3 april 2016, 23:27:59 »
Een schaduwstation is niets anders als een "parkeerplaats voor treinen", in het grootbedrijf heeft zo'n schaduwstation een hele andere naam: "tuin".

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2016, 21:25:02 »
Ik zie dat ik hier nog geen plaatje had, van hoe de baan er tot vanmiddag bij lag...


Vanmiddag naar de zolder vertrokken, en eerst alle loc's los gereden.

Onderwijl met de rolbrug aan de slag gegaan. Ding min of meer aan de praat gekregen. Toen begonnen met voorbereidingen, dat wil zeggen, begonnen met rails knippen. De 8 overgangsrails inclusief, dat moeten tenslotte bezet melders worden (moet nog ff nazien, of de rolbrug dat ook vindt). Toen alledrie de bochten doorgeknipt.

Het stuk met de wissel is eruit, daar ligt tegen de uiterst rechterkant nu de rolbrug in de baan. Tevens zijn de bochten links en rechts nu beiden van 6 stukken 24130. Ik snap namelijk nog steeds geen biet van de geometrie van de c-rails. Op een of andere manier, wil ik dat niet onder de knie krijgen. Van @iTom al een programmatje gehad, daar maar een keer mee zitten prutsen.
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2016, 19:58:57 »
Plan ligt op dr gat, wachtend op een leuke baaninspiratie.
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2016, 20:07:06 »
Probeer is te zoeken via google afbeeldingen... Komen vaak wel leuke baanplannen tevoorschijn. Al zal je dit vast al wel gedaan hebben denk ik zo :)!

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2016, 20:58:39 »
Kijk hier eens rond, zitten leuke ideetjes bij.

BANEN 1

Of hier:

BANEN 2

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2017, 15:35:27 »
Vanmiddag weer even met de railbus gereden. Ondertussen mij bezinnend wat mogelijk is op zolder. I.v.m. trapgat max. breedte denk tussen de 3.50 en 4 meter. De korte poot van de L-baan denk ik zo'n 1.50 meter max. (i.v.m. plek ketel).

Deze gevonden als basis




Maaar, teveel spoor naar mijn smaak.

Deze heeft ook wat teveel spoor, maar vindt het wel een glappige...



Knap idee van de ruimte die het inneemt. Vindt het een goede baan
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Raages

  • Gast
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2017, 15:39:47 »
Daar valt in elk geval op te rangeren en rondjes te maken.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2017, 16:05:09 »
Hou wel rekening met de bereikbaarheid, een mens kan over het algemeen rond de 70cm van zich af werken anders moet je gaten maken en zal je steeds onderdoor moeten kruipen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: Yentl

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2017, 16:13:24 »
Dat is een goeie @iTom...

Ik zit te bdenken wat ik nou wil... Op links zie ik een berglandschapje komen, waar de rialbus pendelt tussen 2 kopstations. Dan op rechts spannend maken met de rolbrug en industrie achtige omgeving. Omdat ik wil, dat de railbus daar dan ook kan komen, voor het broodnodige onderhoud, op het midden iets met de brugdelen tegen de achterwand (mag van mij volkomen in het zicht, mits haalbaar). Dan wil ik ook nog iets met de hondekoppen doen... Daarvoor dan het midden? En... Wat? En hoe moet ik dan schaduwsporen gaan verwerken?
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2017, 16:36:24 »
Kijk, zo gaat er al wel wat ontstaan.
Bedenken wat je wil en dan gaan uitvoeren in een schets en vervolgens met Wintrack het plan uittekenen waarmee je dan merkt dat het net weer niet gaat passen en je compromissen gaat sluiten zodat het wel gaat passen.

Ergens op dit forum heeft iemand en link geplaatst waar je allerlei modelspoortijdschriften mee kan downloaden.
Daar zitten heel veel goeie baanplannen in die je zullen inspireren om uiteindelijk je eigen plan te bedenken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2017, 17:17:43 »
Bedenken wat je wil en dan gaan uitvoeren in een schets en vervolgens met Wintrack het plan uittekenen waarmee je dan merkt dat het net weer niet gaat passen en je compromissen gaat sluiten zodat het wel gaat passen.

Ik heb gewerkt met Wintrack en heb gemerkt dat een ontwerp in Wintrack in de praktijk dan toch net weer niet past. Deze stap kan je, naar mijn eigen bescheiden mening, dus wel overslaan. Een schets maken en dan op de tafel uitleggen om te kijken of het past.

Groeten,

Gert-Jan

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #15 Gepost op: 26 februari 2017, 18:50:05 »
Vreemd, ik werk veel met Wintrack en het klopt altijd precies.
Doe je toch iets niet goed GéJé.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #16 Gepost op: 26 februari 2017, 19:20:00 »
Kijk, zo gaat er al wel wat ontstaan.
Bedenken wat je wil en dan gaan uitvoeren in een schets en vervolgens met Wintrack het plan uittekenen waarmee je dan merkt dat het net weer niet gaat passen en je compromissen gaat sluiten zodat het wel gaat passen.

Ergens op dit forum heeft iemand en link geplaatst waar je allerlei modelspoortijdschriften mee kan downloaden.
Daar zitten heel veel goeie baanplannen in die je zullen inspireren om uiteindelijk je eigen plan te bedenken.

Ik ben inderdaad meteen aan het schetsen geslagen. Ik vrees alleen, dat het niet meteen op schaal is. Gelukkig is de gum geduldig...
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #17 Gepost op: 26 februari 2017, 19:37:22 »
Doe je toch iets niet goed GéJé.
(Zeg maar Gert-Jan)

Zal ongetwijfeld.
Maar mijn ervaring is dat je in Wintrack een spoor alleen passend krijgt door allerlei vreemde passtukjes te gebruiken, waar je in de praktijk heel anders uit komt en je die passtukjes helemaal niet nodig hebt of zelfs rail moet inkorten om het passend te krijgen.

naar mijn eigen bescheiden mening,
vind ik het dus geen toevoegende waarde hebben.


 

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #18 Gepost op: 26 februari 2017, 19:48:55 »
Ben het niet met je eens GéJé. Je moet wel thuis zijn in de geometrie van het type rails wat je gaat gebruiken.
Ik maak nu gebruik van Märklin C-rails en K-rails. Alles klopt precies op de baan met de tekening.
Daarna alles 1 op 1 uitgeprint en uitgeknipt en dat klopte precies en zo kon ik eenvoudig het baanplan uitleggen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #19 Gepost op: 26 februari 2017, 19:57:49 »
Ben het niet met je eens GéJé.
Zeg maar Gert-Jan

Hoeft ook niet hoor Tom. Gelukkig leven we in een democratie waar iedereen zijn eigen mening mag hebben.
En dit is dus ook maar
mijn eigen bescheiden mening

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #20 Gepost op: 27 februari 2017, 15:09:41 »
Ik ben nog niet voldoende thuis in de geometrie an c-rails. En ik gebruik SCARM. Gewoon, omdat ik het fijner vindt werken. Wintrack is toch discontinued?

Wintrack 13.0 demo download gevonden (alleen in het Duits)...

Dus scarm erbij gepakt en met 10 minuutjes...



Nu even een lijstje maken van de baanstukken die ik heb en nog nodig heb. Ook moet er op het midden nog een kruiswissel in. Eventueel kan spoor van rechts naar links 1 minder. Op rechts heb ik een klimspiraal van 3,5 cirkel of zoiets. Op links wil ik dat dan weer afdalen naar het kopstation.

Kom maar met de commentaren...

Ik krijg zin in deze baan.
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #21 Gepost op: 14 mei 2017, 15:13:11 »
Van deze baan...



Is behalve de 2 blauwe transformatoren, en het opstelspoor na, aan de oppervlakte niets veranderd.
Onderhuids echter een hele hoop.
In de linker uitsparing op de foto in allerijl nog een laptop tafeltje gefabriekt. Klep is scharnierbaar. Op de onderzijde van die plaat zitten de 2 s88-n decoders, wisseldecoder en seindecoder geschroefd. Een tussenplankje wilde ik uitschuifbaar maken (idee bij Tom gejat), maar bij nader gammelheid die er nog in de constructie bleef, besloten dat het een vast plankje werd. Daarop staan trafo en intelli box.

Het opstelspoor loopt hier naar de binnenkant van de baan. In mijn uiteindelijke itrain testbaan, heb ik de rechterbocht voorzien van een wissel, daaraan nog 2 wissels, zodat ik 4 treinen kan samenstellen en kan laten staan. (met die van Tom, heb ik nu ook 4 locomotieven)

- plus minus 80 solderingen gelegd
- ruim 40 schroeven gedraaid
- kleine 20 gaten geboord
- 18 baanstukken vervangen
- 9 bezetmelders draad voor draad getrokken gesoldeerd en aangesloten (in het intellischerm staat dat het werkt)
- 3 wissels vervangen en bedraad (waarvan 1 met 2 servo's) en aangesloten


Vervolgens heb ik met een sleutelloze versie (nieuwste download) zitten puzzelen en invullen met de handige tips van @iTom heb ik de baan erin gekregen. Vervolgens elke gebruikte locomotief en wagonnetjes individueel gefotografeerd, verkleind, opgemeten, en in itrain ingevoerd


Nu lijkt er echter een communicatie probleem te zijn tussen intellibox en de laptop.


Tijdspan van dit hele gebeuren, bijna 4 dagen, bijna voltijd bezig geweest.
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #22 Gepost op: 14 mei 2017, 15:15:44 »
Goed bezig.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Raages

  • Gast
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #23 Gepost op: 14 mei 2017, 21:24:34 »
Zo, je doet meer dan ik. Niet dat dat nu maatgevend is, het gaat om het plezier dat je met je spullen hebt. Toch?

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #24 Gepost op: 16 mei 2017, 20:27:35 »
Klopt.


Naast dat het leuk en ontspannend is, is het ook vrij belangrijk, dat ik vertrouwd raak, met iTrain. Ik leer een hoop van Tom.


Inmiddels al een paar keer treinen kunnen laten rijden op proeflicentie.
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol