Auteur Topic: Iets nieuws.  (gelezen 12598 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raages

  • Gast
Iets nieuws.
« Gepost op: 25 februari 2016, 20:33:58 »
Als herintreder in de modelbouwwereld wil ik eens met een schone lei beginnen. Zonder de meer romantisch ingestelde bouwers te kort te doen, heb ik besloten om nu eens geen Duitse/Oostenrijkse vakwerkhuizen en stoomtreinen te laten rijden. Zelfs geen goederenvervoer.
Het hoeft ook niet specifiek Nederlands te zijn, maar wat mij voor ogen staat is een ruime moderne modelbaan met grote nieuwe kantoorgebouwen, een metropool waar uitsluitend snelle reizigerstreinen in een kopstation duizenden reizigers halen en brengen, die vervolgens hun weg zoeken naar de sneltram en de metro om hun bestemming te bereiken.
Dus de belangrijkste taken zijn het vervoer van mensen en de gebouwen zijn natuurlijk op passende indrukwekkende wijze verlicht als het donker wordt. Het treinverkeer denk ik te automatiseren met een besturing die de tijd en de wissels regelt. Rangeren komt weinig voor, de meeste treinen zijn treinstellen als de ICE en de Thalys. Onder de baan komen twee Metro nivo's die daar hun rondjes draaien.
Dat de baan waarschijnlijk een grote keerlus wordt weet ik, maar dat valt te hanteren.
Dit is de ruimte die ik ter beschikking heb.



wordt vervolgd,
Frits

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Iets nieuws.
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2016, 22:27:50 »
Die muur tussen beide kamers, is dat een dragende muur?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Iets nieuws.
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2016, 23:08:46 »
Zo te zien wel. Wilde je hem er uit halen?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Iets nieuws.
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2016, 09:19:00 »
Zo te zien wel. Wilde je hem er uit halen?
Nou ik niet... misschien jij?
Ik ken natuurlijk de totale lay-out van je huis niet, maar als het een dragende muur is dan wordt het al een beetje lastiger om die muur eruit te halen omdat je dan met een H-balk de boel moet ondersteunen. Als het geen dragende muur zou zijn, dan zouden die twee kamers relatief eenvoudig samen kunnen worden getrokken om een grotere kamer worden. Je hebt dan net wat meer mogelijkheden. Een deel van de gang zou je dan ook nog bij die grotere kamer kunnen trekken.
Je maakt wel een gat in de muur om met de rails beide kamers te verbinden?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Iets nieuws.
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2016, 09:48:13 »
Het was wel mijn bedoeling om de treinen door een gat in de muur te laten rijden. De muur er uit halen vind ik geen optie, omdat de baan dan al snel nog groter zal worden.
Dat is niet de bedoeling, want het probleem met een grote spoorbaan is dat het te lang gaat duren voordat er iets af is en ik misschien halverwege mijn enthousiasme zie verdwijnen. Liever zou ik het hele project in hapklare brokken opdelen. Maar dan moet het uiteindelijk tot een goed geheel samen te voegen zijn.
Jullie zullen meteen roepen dat ik dan een module baan moet gaan maken. Terecht, alleen wat doe je met 1 module? Aan de kant zetten en de volgende gaan maken.
Als je op die manier 5 van de bv. 8 modules hebt gedaan en het niet meer ziet zitten, heb je mijns inziens de zelfde situatie als bij een half afgebouwde totaal baan.
Nu heb ik wel de hele dag de tijd om aan modelbouw te besteden, maar een 10 jaren plan zie ik op mijn leeftijd (70) ook niet zitten.
Aangezien ik mijn geld maar 1 maal kan uitgeven, wil ik er wel een verantwoorde keuze in maken.
Gelukkig was ik al zo slim om niet te beginnen met van alles aan te schaffen en dan te gaan kijken wat ik er mee kan doen. Alleen vraag ik mij nu wel af wanneer ik dan wel ga beginnen. Het idee om iets te gaan bouwen is pas 3 weken oud en het zal nog enkele weken duren voor dat ik er of mee stop of de daad bij het woord zal voegen en ga beginnen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Iets nieuws.
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2016, 09:57:59 »
De muur er uit halen vind ik geen optie, omdat de baan dan al snel nog groter zal worden.
Een grotere baan? Eh... maar volgens je plannen heb je dan nu toch ook al een grotere baan? Alleen is deze grotere baan opgesplitst in twee aparte kamers.

Citaat
Nu heb ik wel de hele dag de tijd om aan modelbouw te besteden, maar een 10 jaren plan zie ik op mijn leeftijd (70) ook niet zitten.
De meeste modelspoorders maken van hun modelspoorbaan een tienjarenplan. Je moet je realiseren dat een modelspoorbaan kost tijd; veel tijd. Tenzij je een grasmatje uitrolt met een zwik rails.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Iets nieuws.
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2016, 10:02:30 »
Er zijn er die eerst best wel groot de basis voor de baan bouwen, laten we zeggen de enorme houten plaat. Om die vervolgens groen te verven, of er grasmat overheen te leggen, of zoiets. Dan rails erop zodat er al gauw flink gereden kan worden. En dan heb je alle tijd om stukje voor stukje de baan op te tuigen, aan te kleden, en desgewenst ter plekke het sporenplan aan te passen op de scenery.

Dan moet die manier van werken je wel aanspreken, natuurlijk.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Raages

  • Gast
Re: Iets nieuws.
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2016, 11:13:28 »
Gek hè, maar al van af mijn jeugd stel ik mij een spoorbaan voor als een "groot" stuk miniatuur landschap met treinen en scenery. Pas in de jaren 90 ontdekte ik het fenomeen van club modulen bouw.
In eerste instantie was hier de ruimte voor de spoorbaan beneden in een deel van de "voormalige" garage gepland (3 x3 m) (Reden: gelijkvloers, weinig ramen en vlak bij de voordeur ivm. bezoekers).
Later kwam ook de mogelijkheid om de beide ongebruikte "slaapkamers" op de verdieping te benutten ter sprake. Het voordeel daar is het feit dat het schaduwstation niet onder de baan gebouwd hoeft te worden en dus beter bereikbaar blijft als het in de tweede kamer ligt.

Nu heb ik de slechte gewoonte om mijn ideeën altijd zo ingewikkeld en uitgebreid als maar mogelijk is te maken en voor mij zelf daarmee de lat flink hoog te leggen. Vaak zwakt het na de eerste enthousiasme golf wel weer iets af, maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Daar heb ik al jaren lang last van en daarom wil ik het nu beter doen.
Bovendien moet ik echt van 0 af beginnen, omdat ik geen enkel object uit mijn vroegere modelbouw leven meer bezit, behalve wat handig en klein handgereedschap.
Een goed begin schijnt het halve werk te zijn. Vandaar.

Frits

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Iets nieuws.
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2016, 10:35:45 »
...die vervolgens hun weg zoeken naar de sneltram en de metro om hun bestemming te bereiken.
Die metro, wordt die ook echt ondergronds aangelegd of wordt dat meer een suggestie met wat roltrappen naar beneden?

Het voordeel daar is het feit dat het schaduwstation niet onder de baan gebouwd hoeft te worden en dus beter bereikbaar blijft als het in de tweede kamer ligt.
Dat schaduwstation zou dan bovengronds een soort opstelterrein worden waar al die moderne treinstellen staan opgesteld?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Iets nieuws.
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2016, 10:58:04 »
Die Metro of U-Bahn moet er echt komen te rijden, ieder stel in een zelfstandig ovaaltje rails. Dan kan er weinig fout gaan bij gebrek aan wissels daar onder die baan. Twee nivo's in twee richtingen haaks op elkaar, daarvoor heb ik al 4 Metro stellen nodig. In de stations kun je dan kijken, omdat de voorzijde open gewerkt wordt en misschien ook nog wat van bovenaf. Er komt in elk geval een personen lift en een trap vanaf het stationsplein naar beneden.
Alleen heb ik die Metro stellen nog niet te koop gezien.  :( Zelf bouwen is een optie, anders worden het waarschijnlijk trams als alternatief.
Het baanplan, dat ik met Anyrail 5 teken, begint al aardig vorm te krijgen.
Boven de grond rijdt ook nog een moderne gelede tram straks.
De trein komt verhoogd in de stad te rijden. Alles kruist ongelijkvloers natuurlijk. Een overweg is niet meer van deze tijd.

Ik zag bij Catawiki trouwens een Magneet zweeftrein aangeboden. Dat is wel modern, alleen zweven kon hij niet.  Dat zou pas leuk zijn. Brrrr, daar gaat een bak elektronica in zitten.  :o

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Iets nieuws.
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2016, 11:18:02 »
Bij http://www.metromodels.net kun je Londense metrostellen kopen en als je wat verder zoekt dan hebben die Amerikanen ook nog wel metro-spul in de aanbieding. Dat ziet er in elk geval meer metro uit dan een ondergrondse tram.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Iets nieuws.
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2016, 19:29:55 »
Ik vind dat dit toch heel veel op een metro lijkt.
te koop op dit forum

Groet, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Iets nieuws.
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2016, 19:43:37 »
Ik vind dat dit toch heel veel op een metro lijkt.
te koop op dit forum
Kan alleen niet van die korte bochten maken.  :o


Deze wèl.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Iets nieuws.
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2016, 19:55:14 »
Ik vind dat dit toch heel veel op een metro lijkt.
te koop op dit forum
Kan alleen niet van die korte bochten maken.  :o


Deze Metro lijkt mij niet veel korter.


Deze wèl.
Hele mooie metro, maar Frits had het over modern materiaal.


Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Iets nieuws.
« Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2016, 20:27:28 »

Deze wèl.
@Wim,
Heb je ook een link naar deze? 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Iets nieuws.
« Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2016, 20:36:08 »
Heb je ook een link naar deze?
Je bedoelt een link naar dit specifieke Piko-metrostel?
Jawel: trap op, nog en trap op, eerste deur rechts, derde witte schoenendoos op de vierde plank.
Alleen werkt dit linkje niet.  :(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Iets nieuws.
« Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2016, 20:47:48 »
 :D Dacht dat het een foto van marktplaats of zoiets was. 

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Iets nieuws.
« Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2016, 20:54:43 »
Wim, goeie...  :D :D :D

Raages

  • Gast
Re: Iets nieuws.
« Reactie #18 Gepost op: 28 februari 2016, 08:56:12 »
Mannen, we dwalen af.

De muur er uit halen vind ik geen optie, omdat de baan dan al snel nog groter zal worden.
Een grotere baan? Eh... maar volgens je plannen heb je dan nu toch ook al een grotere baan? Alleen is deze grotere baan opgesplitst in twee aparte kamers.

Met dit verschil dat de baan zelf natuurlijk er tip top uit moet zien, maar dat opstel of schaduwstation hoef ik niet aan te kleden. Terwijl ik er wel naar kan kijken tijdens het knutselen aan de werktafel en er heel gemakkelijk bij kan komen. Als het onder de "modelspoorbaan" zou zitten zie je er niets van en is het slecht toegankelijk in geval van een probleem. (Treinen hebben soms rare kuren weet je.)

Raages

  • Gast
Re: Iets nieuws.
« Reactie #19 Gepost op: 28 maart 2016, 23:05:09 »
Aan het plan zoals ik het hier voorstelde is toch een vroegtijdig einde gekomen. Waarom?
Het was te groot en te moeilijk, vooral omdat er veel essentiële onderdelen niet te koop zijn en dus zelf gemaakt moesten worden.
Bovendien was ik na mijn bezoek aan On-trax er van overtuigd geraakt, dat het bouwen van een interessant diorama best wel de moeite waard kan zijn.
Het is kleiner, mobiel, technisch nog altijd een pittige uitdaging en kan heel verrassend voor een kijker zijn.

Dus ik heb mijn fantasie een andere wending gegeven en ben helemaal opnieuw begonnen.
Wat het nu lijkt te gaan worden zal ik binnenkort in een ander topic laten zien.