Auteur Topic: Project Keppler  (gelezen 9693 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Geert_1

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
Project Keppler
« Gepost op: 10 februari 2016, 15:43:34 »
Binnenkort is het zo ver: ik zal eindelijk een huis kunnen betrekken waarin ik een aparte (doch kleine) kamer beschikbaar heb voor het bouwen van een modelspoorbaan! Ik heb in de voorbije jaren al wat geknutseld met kleine diorama's en tijdelijke computergestuurde banen in de woonkamer, maar de twee wil ik nu combineren in iets vasts. Ik heb geen ervaring met het bouwen van een grotere vaste baan en kom hier in de hoop middels jullie advies de meeste beginnersfouten in het ontwerp te voorkomen. De kamer is klein (285x240) en mijn dromen zijn groot, dus het was een hele klus een werkend plan te maken. Laat ik mijn wensen kort beschrijven:

- Het thema is Duitsland Epoche III, simpelweg omdat al mijn materieel in deze periode valt en het nu eenmaal prachtig is om stoom, diesel en elektrisch historisch verantwoord door elkaar te kunnen laten rijden :-).
- Omdat ik ook veel intercitymaterieel heb wil ik een geëlektrificeerde dubbelsporige hoofdlijn, liefst met station en als het even kan ook nog een zijlijntje voor de kleinere stomers.
- Ik wil de baan in modules bouwen om hem verhuisbaar te houden (hoeft niet naar beurzen of op standaardmodules aangesloten kunnen worden). Bovendien wil ik de module-overgangen zo ontwerpen dat ik in de toekomst in een eventueel grotere kamer m.n. de stations kan verlengen door er een extra module tussen te plaatsen.
- Ik houd van aardig druk en afwisselend treinverkeer, dus een schaduwstation lijkt me een must. Alles zal digitaal en computergestuurd gaan.
- Ik heb al een hoop Tillig Elite rails en wissels liggen dus daarmee wil ik het geheel ontwerpen.

Zie hier dan het plan:






Maximale stijging: hoofdbaan 3%, zijlijn 4,5%.