Auteur Topic: stijging bekend maar waar komen de spijlers?  (gelezen 4011 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seccondbest

  • Gast
stijging bekend maar waar komen de spijlers?
« Gepost op: 1 januari 2016, 18:18:24 »
Ik heb al aardig wat informatie gevonden op het forum, inclusief electronische schakelingen e.d.
Het meest intrigerende vind ik nog steeds stijgen en dalen, de 3% per Meter begrijp ik volkomen en dit is ook in mijn plan wel haalbaar maar ik heb ergens eens iets gelezen dat het plaatsen van de spijlers ook belangrijk is.

Is er iemand die ergens een foto heeft of wil maken over de positie van de spijlers, ik snap wel dat 2 spijlers niet gaan werken over een lengte van 1 meter en dat de rails dan doorzakken  maar waar en hoeveel spijlers is dus de vraag..


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: stijging bekend maar waar komen de pijlers?
« Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2016, 18:24:53 »
Wil je met die pijlers een soort brugconstructie maken of een spoordijk met 3% stijging?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

seccondbest

  • Gast
Re: stijging bekend maar waar komen de spijlers?
« Reactie #2 Gepost op: 1 januari 2016, 18:53:39 »
de spijlers zijn inderdaan voor de spoordijk, zeg maar van o tot 7,5 cm stijging daarna een brug en dan weer een daling terug naar 0.

Ik heb er aan zitten denken om het geheel uit 1 stuk te maken van 1 meter lang en van 0 tot 3 cm schuin, dus zo als een lange driehoek, alleen kan je dat haast niet toepassen in een bocht, vandaar losse spijlers.

maar komen die onder elke verbinding tussen 2 stukken rails, of moeten ze in het midden van 1 rail stuk of om de 2...3 stukken.

of zijn hier geen regels voor?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: stijging bekend maar waar komen de pijlers?
« Reactie #3 Gepost op: 1 januari 2016, 19:51:13 »
Ik denk dat het meest eenvoudige is om piepschuim te nemen om daar de spoordijk uit te snijden. Als het strak moet worden kun je daar weer een laagje gips overheen smeren.
Piepschuim platen zijn verkrijgbaar in verschillende diktes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Bjor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 22
  • Thanked: 1 times
Re: stijging bekend maar waar komen de spijlers?
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2016, 11:35:25 »
Woodland scenics levert zulke hellingen kant en klaar:
http://woodlandscenics.woodlandscenics.com/show/Item/INCLDECLSET/page/1

Ben

seccondbest

  • Gast
Re: stijging bekend maar waar komen de spijlers?
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2016, 18:18:22 »
Woodland scenics levert zulke hellingen kant en klaar:
http://woodlandscenics.woodlandscenics.com/show/Item/INCLDECLSET/page/1

Ben

 Kijk heeeeeel bruikbaar, ik heb al het een en ander versneden maar voor de bochten is dit perfect :)