Auteur Topic: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)  (gelezen 373652 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #250 Gepost op: 5 januari 2016, 20:27:47 »
Leuke details :) zijn dat Euro's of Guldens...

Wat jij wil Jack.  :D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #251 Gepost op: 6 januari 2016, 13:32:55 »
Het asfalt proefstraatje wat ik gemaakt heb is me toch te grof van structuur. Ik heb van de week een langer stuk gemaakt en daar de gelede bus op laten rijden. De wieltjes maken redelijk lawaai over de hobbeltjes van het strooisel. Zeker over de "reparaties" gaat de bus aardig te keer. Bovendien is het erg arbeidsintensief. Ik was dus op zoek naar een alternatief zeg maar en ik denk dat ik wat gevonden heb. Vanmorgen was ik bij de Action om mijn voorraad wat bij te vullen en toen liep ik bij de verfspullen tegen dit flesje aan. Het is een cement look verf met structuur. Kosten zijn 2,99 euro. Ook te overzien. Thuis gekomen gelijk een proefstukje gemaakt en ik moet zeggen dat het me niet tegen valt. Ook is de verf op waterbasis dus je kan (bijna gelijk) doorwerken. Ik heb eerst de verf aangebracht. Toen deze droog was (na tien min.) met een grof schuurpapiertje in een paar streken de grote korrels er afgeveegd. Wat krasjes (scheuren) er in gezet met een priem. In de kleur geverfd. Met plakband een "reparatievlak" afgeplakt en dit iets donkerder geverfd. De scheuren ingevuld met zwart.  De randjes van de reparatie heb ik een dun lichtgrijs randje gegeven om een hoogte te suggereren. Als laatste een heel lichte dry brush met lichtgrijs. Het proefstukje is in ongeveer 20 minuten gemaakt en dat is eigenlijk het meest droogtijd. Dus je kan grote stukken weg in zeer korte tijd doen en het wegdek is redelijk glad maar ziet er grof uit. Ik ga vanmiddag eens een lang stuk maken en daar een bus overheen laten rijden. Jullie horen het nog wel hoe dat afloopt. ;)

 

 

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #252 Gepost op: 6 januari 2016, 15:02:17 »
Nou @Pierre dat is een prima tip en het resultaat is écht heel mooi geworden. Een wegdek vol met reparatieplekken staat natuurlijk wel fraai, maar als in de bus alle kunstgebitten uit de Preisertjes rammelen dan is dat natuurlijk geen beste oplossing. Aanvankelijk had ik bedacht om een rol schuurpapier (ook van de Action) over de baan uit te rollen en dan het schuurvlak wat dicht te schilderen met acrylaatverf. Maar ik wacht eerst (heel uitgekookt) jou resultaat af.  8)
Ik moet zo even boodschappen doen, dan loop ik toch langs de Action.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #253 Gepost op: 6 januari 2016, 20:02:09 »
Ja, ik heb dat spul al vaker zien staan. Ben benieuwd hoe de bus het doet.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #254 Gepost op: 6 januari 2016, 20:33:27 »
Ja, ik heb dat spul al vaker zien staan. Ben benieuwd hoe de bus het doet.
Gewoon gewoon zo’n flesje kopen. Ik begrijp dat je wat krap zit, maar het kost nog geen drol. Ik heb inmiddels een flacon staan.
Zodra @die wegwerker klaar is met zijn wegdek (en het is een succes) dan ga ik los.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #255 Gepost op: 6 januari 2016, 21:04:32 »
Je blijft sjouwen naar de action. ;D
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #256 Gepost op: 8 januari 2016, 18:59:29 »
Ik begrijp dat je wat krap zit,

Nouja, geld zat! Tijd helaas niet....vandaar dat die guldens van Pierre nog op het bordje liggen :)) :))
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #257 Gepost op: 14 januari 2016, 16:44:10 »

Update:

Straatje voor de laatste keer een beetje bijgeplamuurd en geschuurd en hij is klaar voor de verfkwast.



Ik maak de gootjes van de tramrails eerst roestig en dan gaat de eerste laag structuurverf er over.





De hele weg is nu in de bobbeltjesverf gezet en ik ga verder met het stoepje voor het stationsgebouw. Omdat ik geen zin heb om 600 hoekjes en gaatjes uit te snijden in de steentjesplaat plak ik de uitsparingen in de gevel van het stationsgebouw dicht met strookjes karton en verf deze grijs.

 

Daarna snij ik verschillende stukken steentjesplaat op maat.



Daarna 2 mm dik karton onder de steentjes en dat laat ik aan de voorkant 3 mm uitsteken voor de stoepranden. In het wegdek sla ik drie kleine punaises als putdeksels.



Ik heb eens gek gedaan en heb de stoeptegels gekleurd met pastelkrijt. Werkt best aardig maar helaas is dit werkstukje niet te fixeren. Dan wordt de kleur gelijk een heel stuk donkerder. Ik moet nog eens even nadenken of ik dit wel wil. Straks moeten er nog muurtjes op de stoep gelijmd worden en dan krijg je ook allemaal donkere vlekken.

 



De asfalt wordt aangebracht. Ziet er gelijk heel anders uit.







En dit is dan het eindresultaat.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #258 Gepost op: 14 januari 2016, 17:00:35 »
Nou, dát resultaat mag er zijn. Twee kleine vraagjes:
• heb je nog overwogen om die trottoirtegels met donkergrijs tegelvoegmiddel te behandelen?
• komen er nog reparatieplekken en scheuren in het wegdek?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #259 Gepost op: 14 januari 2016, 18:37:21 »
Nou, ben je lekker mee.
Heb je alles netjes gemaakt willen ze er weer scheuren en reparatiestukken in.
Maar het resultaat mag er weer wezen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #260 Gepost op: 14 januari 2016, 18:43:37 »
Tja, als ik eerlijk moet zijn dan vind ik het stoepje iets minder geslaagd.

Recht toe rechtaan ipv verband en ik vraag me af, in het echt zijn die voegen ongeveer 5mm diep en breed, op schaal zit je dan op zo'n 0,05mm.

De stoeprand vind ik dan weer wèl goed gelukt :)


 
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #261 Gepost op: 14 januari 2016, 18:59:44 »
Nou, dát resultaat mag er zijn. Twee kleine vraagjes:
• heb je nog overwogen om die trottoirtegels met donkergrijs tegelvoegmiddel te behandelen?
• komen er nog reparatieplekken en scheuren in het wegdek?

Het stoepje ben ik nog niet tevreden over Wim. Maar de kleur op de foto is veel lichter dan in werkelijkheid. Ik heb de tegeltjes eerst in de grijze primer gespoten en daarna ben ik met grijs pastelkrijt aan de slag gegaan. De tegels zijn als het waren gevoegd met pastelkrijt en ook een stukje donkerder geworden zoals je ziet op de eerste foto met dat pastelkrijtje. Deze foto komt het best bij de werkelijkheid. Op de laatste foto zie je daar bijna niets meer van terug.

Reparaties en scheuren weet ik nog niet. Ik denk het wel maar niet te veel en meest op plaatsen waar geen voertuigen rijden.

Nou, ben je lekker mee.
Heb je alles netjes gemaakt willen ze er weer scheuren en reparatiestukken in.
Maar het resultaat mag er weer wezen.

Er zijn mensen die nooit tevreden zijn Tom. Ik probeer het zo netjes mogelijk te doen maar ja ..... :P

 
Tja, als ik eerlijk moet zijn dan vind ik het stoepje iets minder geslaagd.

Recht toe rechtaan ipv verband en ik vraag me af, in het echt zijn die voegen ongeveer 5mm diep en breed, op schaal zit je dan op zo'n 0,05mm.

De stoeprand vind ik dan weer wèl goed gelukt :)

Tja Jack ... dat van die stoeptegels heb ik je de vorige keer ook al uitgelegd. Dit soort tegels zijn er alleen van Auhagen en ik heb geen zin om allemaal kleine stukjes aan elkaar te klooien voor een hoop geld dus ...  :)
En de voegen wat bedoel je daar mee??
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #262 Gepost op: 14 januari 2016, 19:40:18 »
Nou, even een fotootje collageerd voor de duidelijkheid:



En ja, beetje flauw natuurlijk om een echte stoep ernaast te leggen maar gezien het niveau van de bouwer denk ik dat ik dat wel mag ;)

Vergelijk jouw tegels en voegen met de echte. Als je daar tevreden mee bent is dat natuurlijk prima, maar ik mis een beetje de essentie van een stoep.

Datzelfde heb ik vaak bij 'gemetselde' muren van styreen, ook daar zijn vaak de voegen veel te breed en diep naar (schaal)verhouding.

Maar nogmaals, als jij het goed vind dan lekker zo laten hoor. Als ik jouw niveau met 50% haal ben ik al dik tevree...

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #263 Gepost op: 14 januari 2016, 19:50:09 »
Nou, ben je lekker mee.
Heb je alles netjes gemaakt willen ze er weer scheuren en reparatiestukken in.
Maar het resultaat mag er weer wezen.
Er zijn mensen die nooit tevreden zijn Tom. Ik probeer het zo netjes mogelijk te doen maar ja ..... :P
Bij sommige toppertjes op het forum leg ik de lat graag extra hoog... en ik denk dat daar een stimulerende werking vanuit gaat.

@Jack ik denk misschien wel een punt hebt als het gaat om de voegen van stoeptegels en voegen van bakstenen. Maar we hebben het hier wel over 1:87. 100% op schaal werken is in H0 vrijwel onmogelijk. Als je precies op schaal wilt werken dan zul je voegen moeten gebruiken met de dikte van een haarlijn en een haarlijn is 0,25 pt. Hoe kleiner de schaal hoe meer consessies je moet doen als het gaat om detaillering in de schaalverhouding. Als je écht op schaal wilt werken met een meer nauwkeurige maatvoering, dan heb je meer kans als je werkt in 1:35 of 1:24.


En nu we het toch over voegen hebben: @Pierre heeft ooit een stukje muur ingevoegd dat wèl 100% op schaal is... het is het best gelukte muurtje dat ik ooit ben tegengekomen, maar het is geen H0.
Om het effect te behouden van bijvoorbeeld stoeptegels of bakstenen, zul je in H0 dus altijd wat over de top moeten gaan. Overigens liggen die stoeptegels van Auhagen weliswaar in verband, maar zijn de voegen ook te dik.
Als je schaalgetrouwe stoeptegels wilt maken dan zul je ze zelf moeten snijden, aan de randen de tegels iets schuin afschuren en dan zonder voeg tegen elkaar zetten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #264 Gepost op: 14 januari 2016, 20:41:14 »
Tja Jack ... de  voegen zijn een beetje breed maar daar kan ik niets aan veranderen. Ze zijn nu eenmaal zo. Ik heb er geen moeite mee. Zo heb ik ook wel eens huisjes gemaakt met te grote bakstenen. Ik geef niet zo veel om deze details. Als het er aannemelijk uit ziet vind ik het al snel goed. Ik reken ook nooit iets om. Hou er gewoon een preisertje bij en kijk of dat redelijk klopt. Natte vingerwerk dus ;D

Om nog even terug te komen op m'n straatje ... kunnen het niet gewoon siertegels zijn? :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #265 Gepost op: 14 januari 2016, 21:03:55 »
Wim, dat bedoel ik. Ik heb voor dat dilemma gestaan met mijn grachtmuren. De muren die je kunt kopen zijn allen veel te grof naar mijn zin.
(en daarnaast wordt het ook wel wat kostbaar als je alles moet kopen). Een grotere schaal is dan wel een uitkomst, mijn HZ boot is op schaal 1:50, dat is al een enorm verschil.

Ik had laatst wat testjes gedaan met stoepjes op schaal en kreeg het niet echt goed voor elkaar

Uiteindelijk is het dit geworden (is eigenlijk nog niet "publicatief" maar nu we het er toch over hebben...)









Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #266 Gepost op: 14 januari 2016, 21:16:11 »
Misschien niet publicabel, maar best wel een acceptabel trottoir.
Beetje hoge stoeprand... dat dan weer wél.  :D

Een grotere schaal is dan wel een uitkomst, mijn HZ boot is op schaal 1:50, dat is al een enorm verschil.
Dat is eigenlijk precies de reden waarom ik ooit in 1:48 een Frans dioramaprojectje ben begonnen; om een keer te werken met een hogere graad van detaillering.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #267 Gepost op: 14 januari 2016, 21:18:31 »
Hoge stoeprand, maar daar komt nog een straat tegenaan  ;D (zie foto 1) zoals gezegd een testje...
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #268 Gepost op: 14 januari 2016, 21:37:02 »
Daar gaan we weer over de schaal, een gemiddelde boom kan 30mtr hoog zijn, die is dan op schaal rond de 35cm.
Een stuk spoor van 20km komt op 230mtr.
Tja in deze schaal doen we concessie's anders kunnen we er beter mee stoppen.
Ik vind het een zeer acceptabel stoeprandje want ik heb ze wel slechter gezien.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #269 Gepost op: 14 januari 2016, 23:16:51 »
Ja Tom, het kan zomaar gebeuren dat als je in een bepaalde schaal werkt, je het met elkaar hebt over kleine details zoals de dikte of diepte van een voeg. Dat heet geloof ik “uitwisseling van ideeën” en uit de trottoirtegels van de één of de stoeprand van een ander, daar haal ik best veel inspiratie uit... en daar dank ik jullie allemaal voor.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #270 Gepost op: 15 januari 2016, 00:32:46 »
Zo is dat Wim, ieder zijn ding en beleef op je eigen manier de hobby want dat is het, een hobby waar we in onze eigen droomwereld creatief kunnen dwalen en genieten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #271 Gepost op: 15 januari 2016, 11:22:48 »
Ik had laatst wat testjes gedaan met stoepjes op schaal en kreeg het niet echt goed voor elkaar
Uiteindelijk is het dit geworden (is eigenlijk nog niet "publicatief" maar nu we het er toch over hebben...)

Maar dat is toch een heel net stoepje geworden Jack. Wat mankeert er aan?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #272 Gepost op: 15 januari 2016, 18:14:07 »
Ja, uiteindelijk wel. Ik had een aantal testjes gedaan met 'tegelplaat' ongeveer wat jij ook gebruikt maar dan van karton
en kreeg daar geen goede resultaten mee. Ik heb nog geprobeerd om strookjes los te snijden en in verband te leggen
maar dan krijg je voegen van een halve meter.

Dus als het niet linksom gaat, dan moet het maar rechtsom... :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #273 Gepost op: 2 februari 2016, 22:49:40 »
Vandaag de Fiat even met rust gelaten en verder gegaan aan de treinbaan. En .... er is een hoop gedaan. Tijd voor een fikse update.

De perrons heb ik verlengt en er komen schuine kantjes aan. Ik laat de perrons iets doorlopen in de bocht om zoveel mogelijk lengte te krijgen voor wat langere treinen. De perronlengte is nu ongeveer 1,70 meter





Daarna heb ik de perrons in de grijze (beton) verf gezet.



Een soort van betonranden gemaakt en uitgeprint. Vastgeplakt met witte houtlijm en afgelakt zodat ze niet verkleuren of loslaten tijdens het ballasten.







Seinen geplaatst aan beide kanten van de perrons.



Tijdens het drogen van de seinen kan ik aan deze kant niet veel doen en ben aan de andere tafel gaan werken. Heb daar uitgemeten of ik mijn draaischijf en locloods kwijt kan en een beetje de sporen uitgetekend. Volgens mij moet het net kunnen. Ik zal later de weg aan de voorkant van de tafel moeten maken. Wel afneembaar anders kan ik niet meer bij de achterkant komen. Als ik daar de locloods kwijt kan breekt dat gelijk een beetje de keerlus(sen). Ik heb ook vast de hoge sporen een plekje gegeven en het hout er voor uitgezaagd. Het staat nog los op klosjes zodat ik het nog kan veranderen.





Weer terug naar de andere tafel. Nu maar eens even bezig houden met wat minder leuk werk maar het moet wel gebeuren. Aansluiten van de wissels, onderbrekingen en seinpalen. Voor de seinpalen vlecht ik wat kabelboompjes.



Ook maar gelijk wat draadjes solderen in het bedieningspaneel.





De seinpalen zijn zo goed als droog en ik kan vast een stukje gaan ballasten.







Ik heb de perrons aan de lage kant gehouden zodat de langere wagons niet vastlopen in de bochten. Ik heb ongeveer 3mm aan de onderkant over. Ondanks de lage perrons heb ik wel rekening gehouden met de afstand van de treeplanken tot het perron. Het moet niet zo zijn dat die Preisertjes hun benen breken met in of uitstappen. :o




Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #274 Gepost op: 2 februari 2016, 22:58:31 »
Wow!  :o Je hebt in inderdaad veel gedaan @Pierre.
Die geprinte perron randen vind ik heel goed gelukt! en de ballast ziet er ook goed uit. Alleen nog wel erg schoon.  ;)

Groet, Gert-Jan