Auteur Topic: Dutch Iron Works ...... Walthers Bridge Crane  (gelezen 2747 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jefftrack

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 25
Dutch Iron Works ...... Walthers Bridge Crane
« Gepost op: 5 maart 2015, 12:44:19 »
Bij deze dan een nieuw bouwdraadje, Dutch Iron Works. Onder de naam Dutch Iron Works  verzamel ik eigenlijk al mijn projecten die te maken hebben met een hoogoven. Het eerste project was een Diorama voor de BNLS dioramawedstrijd op Eurospoor 2011. Het tweede project Dutch Iron Works II was voor de A4 Diorama wedstrijd 2014 en momenteel ben ik bezig met een diorama voor de A4 diorama wedstrijd van dit jaar.

Dutch Iron Works I 2011

foto Len de Vries Modelspoor Magazine

Dutch iron Works II 2014

Foto Jeffrey Onrust

Voor mij module baan ga ik beginnen bij het begin en dat wordt een los haven voor de per boot bulk aangeleverde ijzer erts. Naast de mogelijkheid om de erts per boot aan te leveren komen er ook lossporen voor de erts die per spoor worden aangeleverd maar daarover later meer. Het eerste stuk dat ik daarvoor ga bouwen is de grote brug kraan die nodig is om de bulk aangeleverde ijzer erts te lossen. Als basis hiervoor gebruik ik een kit van Walthers uit de Corerstone series , Bridge Crane kit nr 933-2906. Deze kit spreekt mij erg aan en is in verschillende grote te bouwen (55, 60, 70 en 77.5 cm) Ik heb er voor gekozen om de grootste uitvoering te gaan bouwen en in het begin is het vrij recht toe en recht aan het in elkaar zetten van het bouwpakket. Echter wil ik er wel een paar aanpassingen op maken. Zo wil ik in de kraan zelf een technische ruimte maken voor apparatuur en een personeelsverblijf.  Ook wil ik de nodige verlichting aanbrengen.

Ik ben begonnen met het uit de gietbomen halen van de benodigde onderdelen voor de eerste vier grote delen van de kraan. Deze delen zijn opgebouwd uit de zijkanten, spanten, loopbordessen en de kraanrail.



Aangezien ik al vele update's verder ben zal ik proberen dagelijks een update te plaatsen tot deze gelijk lopen met de bouw.

Jeffrey

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Dutch Iron Works ...... Walthers Bridge Crane
« Reactie #1 Gepost op: 5 maart 2015, 14:28:00 »
Zo dat is mooi man, zien er goed uit misschien even rondom fotograferen
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Dutch Iron Works ...... Walthers Bridge Crane
« Reactie #2 Gepost op: 5 maart 2015, 21:05:07 »
Mooi stukje werk Jeffrey. Dat smaakt naar meer.  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Dutch Iron Works ...... Walthers Bridge Crane
« Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2015, 06:46:17 »
Mooi zeg! Ben benieuwd naar het resultaat voor dit jaar :)!

Offline Jefftrack

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 25
Re: Dutch Iron Works ...... Walthers Bridge Crane
« Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2015, 18:49:41 »
Dank u voor de aardige woorden....

Zo dat is mooi man, zien er goed uit misschien even rondom fotograferen

Van welk diorama wil je meer zien, heb van de bouw van beide honderden foto's

Jeffrey

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Dutch Iron Works ...... Walthers Bridge Crane
« Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2015, 18:53:09 »
Jeffrey,

als jij met zulk prachtig werk komt zijn wij al ontmoedigd om aan de A4 wedstrijd mee te doen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Jefftrack

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 25
Re: Dutch Iron Works ...... Walthers Bridge Crane
« Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2015, 19:53:26 »
Dan haal ik snel de foto's off line want dat is niet de bedoeling...... en dan ik bouw enkel industrieel en daar is weer niet iedereen gek op dus ik zou zeggen gewoon lekker bouwen en genieten van de drie dagen dat het diorama op Eurospoor 2015 te zien zal zijn.

Jeffrey

Offline Jefftrack

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 25
Re: Dutch Iron Works ...... Walthers Bridge Crane
« Reactie #7 Gepost op: 7 maart 2015, 08:51:07 »
Update 2:



Na dat alle spanten uit de gietbomen zijn gehaald en de braampjes verwijderd worden in elk van de twee staande delen twee gaatjes van 0.5 mm geboord.  In de kraan liggen aan beide kanten van de kraan rail loop bordessen. Om deze veiliger te maken zal er aan de open kraan rail kant een hekwerkje worden aangebracht van 0.4 mm draad. Deze draad zal later in een keer door alle spanten worden door getrokken om een mooie strakke reling te krijgen.





Update 3





Zoals gezegd heb ik er voor gekozen om de langste versie (77.5 cm) te maken. Dit betekent dat alle delen voor de kraan worden gebruikt. De voorkant en de achterkant van de kraan waar de staanders van de brug op komen. Daartussen komen beide tussen stukken waarbij in het achterste tussen stuk een technische ruimte moet komen.

Als alle losse onderdelen in elkaar passen worden deze vastgelijmd en vormt het een stevig geheel, in dit geval de achterste sectie waarbij de plaats van de staanders al goed te zien is.



Update 4



Na de achterste sectie is de voorste aan de beurt.  Deze kenmerkt zich door de schuine kant aan de voorkant en ook op deze sectie is de bevestiging voor de staanders goed te zien.







Op de laatste foto is goed het binnen werk van de kraan te zien en de vrij liggende kraan rail.

Update 5

In de achterste van de twee tussen delen komt de technische ruimte. Deze komt in de kraan op de spanten te liggen. Hiervoor moeten er drie spanten worden aangepast. Bij een spant word enkel de binnenste delen verwijderd. Terwijl bij de andere twee spanten het bovenste deel wordt verwijderd en enkel de dwars verbinding terug geplaatst wordt.







Jeffrey

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Dutch Iron Works ...... Walthers Bridge Crane
« Reactie #8 Gepost op: 7 maart 2015, 11:59:26 »
Ik ga dit zeker even volgen. Ben zeer benieuwd :)!

Offline Jefftrack

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 25
Re: Dutch Iron Works ...... Walthers Bridge Crane
« Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2015, 21:33:27 »
Update 6

De zij kanten van het kraan deel samen met de tussen spanten vormen weer een geheel een sectie van de kraan. De achterste van de twee halve spanten kan nog niet worden geplaatst omdat die precies op het punt komt waar twee secties van de kraan samen komen.

Alle spanten van deze sectie waar de technische ruimte in verwerkt wordt naast elkaar:



Aangezien ik ervoor heb gekozen om de twee tussen sectie tegelijk samen te voegen tot een geheel zullen er in totaal 3 van de eerste spanten worden gebruikt. Er zijn dan ook twee afmetingen met zijkanten en  tezamen vormen ze een sectie van de kraan, de midden sectie. Het totaal bestaat dan uit drie losse secties die later samen gevoegd zullen worden.







Jeffrey

Offline Jefftrack

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 25
Re: Dutch Iron Works ...... Walthers Bridge Crane
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2015, 14:42:56 »
Update 7

Een kleine update met een blik op de spanten. Op de eerste foto zijn duidelijk de halve spanten te zien. Terwijl op de tweede foto de diepte en ruimte goed te zien is waar de technische ruimte wordt geplaatst.






Update 8

Om een goed beeld te krijgen van de beschikbare ruimte voor de technische ruimte heb ik uit papier een malletje getekend. Op dit malletje heb ik de ruimte aangegeven en de loop bordessen inclusief die naar buiten de constructie komt voor de trap naar beneden.





Ook de verhouding tot een preisertje is goed.






Update 9

Twee foto’s om een indruk te geven van de grote van het geheel en de plaats van de technische ruimte in het geheel. De delen zijn hier tijdelijk in elkaar gezet. Dit omdat het anders niet meer in de spuit cabine gaat passen.






Update 10

Omdat ik een idee wilde hebben over de reling die ik wil aanbrengen aan de binnen kant van de loop bordessen aan de kant van de kraanrail heb ik hiervoor een stukje draad door de spanten gevoerd. Op de foto staat de draad niet zo strak als het zou moeten worden maar het geeft wel een mooi beeld van hoe het er uit komt te zien.




Update 11

Na het uit tekenen van de plannen op een malletje van papier het geheel overgenomen op een stukje styreen plaat van 0.5 mm.  De ruimte is iets groter geworden en we hebben de bordessen iets verder door laten lopen na de deur.



Na het uit tekenen op het styreen dit uitgesneden. Daarna het stuk gepast in de kraan en direct ook op de onderkant aangegeven waar de spanten van de kraan lopen waarop deze vloer komt te liggen. Dit is straks van belang als we de vloer gaan voorzien van versteviging van H balken.





Daarna ook de wanden van de technische ruimte uitgesneden uit een styreen plaat met een profiel. Voor de foto liggen de delen net verkeer om waardoor het profiel nog niet te zien is.





Update 12

Nu is het profiel van de wanden wel goed te zien op de foto en ik heb afgetekend waar de deuren en ramen gaan komen.



De deuren en ramen daarna voorzichtig uitgesneden……. Lastig daar de styreen platen met profiel dikker zijn dan de plaatjes die ik normaal gebruik.



Wat we nu kunnen zien is dat daar waar de deuren zijn uitgesneden de wand een beetje krom trekt dus dat moet straks hersteld worden bij het plaatsen van de deuren.








Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Dutch Iron Works ...... Walthers Bridge Crane
« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2015, 17:32:55 »
Voor de beeldvorming moest ik even op het internet zoeken hoe of dat ding eruit gaat zien:


Maar dat wordt wel een enorm monster van een apparraat: 61 cm lang en 23 cm hoog. Dat past nooit op een A-viertje.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Jefftrack

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 25
Re: Dutch Iron Works ...... Walthers Bridge Crane
« Reactie #12 Gepost op: 27 maart 2015, 12:29:48 »
Het past zeker niet op een A4tje en volgens mij is hij zelfs nog iets langer ..... 70cm !!

Update 13



De deuren zijn geplaatst. Simpel weg door achter de opening een plaatje styreen te plakken. De deuren draaien allemaal naar binnen open daar er anders gevaarlijke situaties kunnen ontstaan op de loop bordessen.

Detail foto van de raam partij met deur:



De deur klinken moeten nog gemaakt worden maar daarover later meer. Nu kunnen we de wanden aan elkaar gaan plakken. Voor extra sterkte gebruik ik hierbij een styreen hoekprofiel.







Update  14

Geen echte update maar een paar foto’s van het geheel na het aan elkaar lijmen van de wanden:









Update  15

Nu is de vloer aan de beurt. Deze moet nog voorzien worden van steun balken waarvoor ik een styreen profiel gebruik van Evergreen H colum 282 (2mm).











Aan de onderkant is een ruimte open gelaten waar straks de trap aan wordt bevestigd. Op de foto’s voor het idee een klein stukje van de trap laten zien.









Update  16

Een paar foto’s waar de wanden en de vloer zijn samen gevoegd. Dit is nog niet gelijmd want dat kan pas op het laatste moment omdat er niet voldoende ruimte is in het spantwerk om ze als geheel te plaatsen. De technische ruimte zou dan veel te laag worden.















Jeffrey