Auteur Topic: Le montagne du France - Baanbouw  (gelezen 14705 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Le montagne du France - Baanbouw
« Reactie #25 Gepost op: 17 december 2014, 08:33:01 »
Je zou het ook eens kunnen proberen met foamboard, werkt makkelijk en strak.
Steentjes in krassen en afgebroken stukken uitsnijden.

In een toren zaten ook meestal ramen of openingen voor geschut.
Meestal zat er ook een ingang met of zonder deur en d vloeren die er ooit in lagen werden d.m.v. ankers aan de muren vastgezet. Hier en daar een muuranker zou ook wel wat hebben.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Le montagne du France - Baanbouw
« Reactie #26 Gepost op: 17 december 2014, 09:54:11 »
Nou dan zal ik ook maar een duit in het zakkie doen. In de eerste plaats vind ik het voor een probeersel best geslaagd. Als het een beetje aangekleed wordt staat er toch een heel behoorlijke bouwval. Maar er is nog wel wat aan te verbeteren. Het meeste is door de anderen ook al aangegeven.

De meeste ruïnes in Frankrijk zijn bouwwerken gemaakt van brokken steen die daar uit de omgeving komen en dus heel grillig van vorm. Ook het formaat van de stenen is heel verschillend. Ik denk dat het mooier is als je de stenen in de klei gaat stempelen. Maak dan stempeltjes met b.v. drie verschillende maten en vormen. Als je een beetje grillige vormen maakt kan je ze ook nog draaien. Laat vooral de steenafdrukken ook boven op de muur terug komen. Een voordeel van brokken natuursteen is ook dat je wat meer kan rommelen met het formaat. Bij bakstenen zit je gelijk een beetje aan een schaal vast. Zo'n toren daar moet je ook naar binnen kunnen dus een ingang is wel noodzakelijk of laat één muur weg of open. Gaten in de binnenmuur waar de vloerbalken hebben gezeten en gaten van de ramen.

Ik vind wel dat je lekker bezig bent Roderick. Goed man! ;)   
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Le montagne du France - Baanbouw
« Reactie #27 Gepost op: 17 december 2014, 11:07:19 »
Hoi Roderick,

Ik vind het een mooi stukje werk.
Sluit me wel bij de anderen aan wat betreft de stenen. Wat me opvalt is dat je verticale voegen recht boven elkaar hebt. Dat komt in het echt nooit voor want dit geeft een zwakke constructie. De oplossing van Pierre geeft een realistischer beeld.
Zelf heb ik hiervoor een stempelblokje gemaakt.

(voor een beschrijving even in mijn baantopic kijken.)

Verder,  vooral zo doorgaan! je bent lekker bezig en ik ben benieuwd naar het vervolg

Groeten, Gert-Jan


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: La montagne du France - Baanbouw
« Reactie #28 Gepost op: 9 januari 2016, 17:28:54 »
@RoderickM
Jammer dat dit draadje is uitgestorven en dat alle foto’s zijn verdwenen. Ik ben wel benieuwd of op dit verhaal nog een vervolg komt.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)