Auteur Topic: DB-Nebenbahn  (gelezen 16899 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stafmarklin

  • Gast
Re: DB-Nebenbahn
« Reactie #25 Gepost op: 20 december 2014, 12:28:45 »
@jorg : Altijd welkom Jorg. Kunnen we nog wat lullen. Ik denk nog een kleine wijziging aan mijn plan door te voeren en meer in de richting te gaan van een "Moselstrecke", dus met wijngaarden etc.. Ik moet het nog eens bekijken. Deze zomer trek ik trouwens voor 1 week naar Bernkastel-Rues dan kan ik misschien nog wat ideeën sprokkelen.

@Fredje: Bedankt. Het doet altijd goed om soortgenoten te hebben. Weet je altijd over wat te praten hé.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: DB-Nebenbahn
« Reactie #26 Gepost op: 21 december 2014, 13:46:46 »
Ik denk nog een kleine wijziging aan mijn plan door te voeren en meer in de richting te gaan van een "Moselstrecke",

Die naam is op dit forum al bezet Staf.  ;)  ;D


stafmarklin

  • Gast
Re: DB-Nebenbahn
« Reactie #27 Gepost op: 21 december 2014, 17:06:50 »
Hallo @GéJé , dat is mij bekend. Trouwens een knap topic en ik wil zeker geen plagiaat plegen. Ik wou op mijn bestaande "DB-NEBENBAHN" een wijngaard creëren en de lay-out van mijn baan iets aanpassen. Dus Gert-Jan: geen paniek.  :D :D
The following users thanked this post: GéJé

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: DB-Nebenbahn
« Reactie #28 Gepost op: 21 december 2014, 17:11:12 »
Zul je altijd zien Gert-Jan; heb je een idee voor een leuke wijngaard en dan gaan anderen dat ook doen.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: DB-Nebenbahn
« Reactie #29 Gepost op: 21 december 2014, 17:33:32 »
Geen probleem hoor Staf. Het is een prachtig thema dus ik kan me heel goed indenken dat je dat op je baan wil inplannen.
En Wim, hoe meer mensen met een zelfde thema bezig zijn, des te meer kan je van elkaar jatten, afkijken, leren. 
Ik dacht alleen dat het een beetje verwarrend zou worden als er twee banen zijn met de naam Moselstrecke®  ;)

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: DB-Nebenbahn®
« Reactie #30 Gepost op: 21 december 2014, 17:43:13 »
Waarom denk je dat ik hier op het forum zit? Om ongegeneerd te jatten en bij elkaar te roven.  ;D
Ik heb even een ® achter je topic gezet, dan gaat er niet iemand met je onderwerp aan de haal!  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

stafmarklin

  • Gast
Re: DB-Nebenbahn®
« Reactie #31 Gepost op: 21 december 2014, 17:56:47 »
Waarom denk je dat ik hier op het forum zit? Om ongegeneerd te jatten en bij elkaar te roven.  ;D
DITO!!!! :D :D

stafmarklin

  • Gast
Re: DB-Nebenbahn
« Reactie #32 Gepost op: 22 januari 2015, 17:24:15 »
 :o :o Oeps!! Wat vliegt de tijd snel en zeker als je op "pensioen" bent. Het is weeral een héééél tijdje geleden dat ik het Forum bezocht heb.  Foei Foei!! Ondertussen heb ik precies al heel wat gemist.

Zelf heb ik mijn baanplan een klein beetje aangepast en ben ik begonnen met het zoeken naar een alternatief voor de "Vervloekte" Märklin C-wisselaandrijving. Ik had de eindafschakeling van die dingen al gesupprimeerd maar heb nog steeds geen vertrouwen in die "spullen". Ik heb ze dan maar allemaal aan mijn vriend "Fredje" gegeven en ben begonnen met "Servo's"
Deze wil ik aandrijven met de OC32. (Ga voor de OC32 op 7 Feb een Workshop volgen bij HIP)
Even enkele foto's posten ivm de aandrijving zelf.

Dit wordt het dan:


De mini servootjes komen van "Hongkong" en deze heb ik 52€ betaald voor 24stuks, inclusief verzendingskosten.


Een lusterklemmetje of kroonsteentje voor de eventuele afregeling.


De Staaldraadveer (1mm) loopt door een messing pijpje voor de goede geleiding naar de wissel.

Onder de wissel komt eerst nog styrodur van 2cm en dan heb je de bodemplaat. Heel het servo-wisselsysteem wordt onder de bodemplaat gevezen.  In de bodemplaat komt een gat van 10mm om de staaldraadveer naar de wissel te geleiden.
Zo heb je maar een klein gaatje in de plaat en het systeem kan gemakkelijk verwijderd worden voor herstelling zonder de wissel te moeten demonteren.
Nu eerst nog een 16-tal van die exemplaren maken en dan.... sporen leggen.




Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: DB-Nebenbahn
« Reactie #33 Gepost op: 22 januari 2015, 17:56:47 »
Staf, dat ziet er prima uit.
Mooi die geleiding en die V knik zal eventuele schokken goed opvangen alhoewel ik denk dat het wel meezal vallen.
In ieder geval zullen de schokken niet zo heftig zijn als bij RC Auto's en schepen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: DB-Nebenbahn
« Reactie #34 Gepost op: 22 januari 2015, 19:24:58 »
Ziet er goed uit Staf. Dit gaat vast beter en bedrijfszekerder werken dan de c-wisselaandrijvingen. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: DB-Nebenbahn
« Reactie #35 Gepost op: 22 januari 2015, 19:29:23 »
Die "V" in je staaldraad is ook erg handig!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: DB-Nebenbahn
« Reactie #36 Gepost op: 22 januari 2015, 19:42:52 »
Heel mooi stukje techniek Staf, Ziet er goed doordacht uit.
En ik heb weer een woordje Vlaams geleerd, want lusterklemmetjes had ik nog nooit van gehoord  ;)

Groeten, Gert-Jan

stafmarklin

  • Gast
Re: DB-Nebenbahn
« Reactie #37 Gepost op: 23 januari 2015, 10:44:05 »
Mannen, bedankt voor jullie reaktie maar denk nu niet dat ik dit syteem zelf bedacht heb hé. Dit heb ik ergens gelezen op een Belgisch forum maar ik vond dit wel een goede oplossing voor die "Pru****" van M* die dan nog vrij duur zijn ook.
 

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: DB-Nebenbahn
« Reactie #38 Gepost op: 23 januari 2015, 12:45:12 »
Mannen, bedankt voor jullie reaktie maar denk nu niet dat ik dit syteem zelf bedacht heb hé. Dit heb ik ergens gelezen op een Belgisch forum maar ik vond dit wel een goede oplossing voor die "Pru****" van M* die dan nog vrij duur zijn ook.


 "Pru****" van M*  :o. Ik weet dat M* staat voor Marklin, maar waar  "Pru ****" voor staat weet ik niet  :-[. Misschien is het gemakkelijker om steeds man en paard te noemen?
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: DB-Nebenbahn
« Reactie #39 Gepost op: 23 januari 2015, 13:21:56 »
@Langste lid van het forum erg mooi en strak werk.
@Roel heeft wel punt. Het wordt allemaal een stuk leesbaarder als je die *** weglaat.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: Roel

stafmarklin

  • Gast
Re: DB-Nebenbahn
« Reactie #40 Gepost op: 23 januari 2015, 14:44:58 »
Roel en Wim jullie hebben een punt. Maar ik wou andere Marklinisten niet te hard in het harnas jagen want Märklin heeft ook wel goede eigenschappen.
 "Pru****"  staat voor PRULLEN = Vlaams voor rommel, vodden, brol.
In de toekomst zal ik het kind bij zijn naam noemen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: DB-Nebenbahn
« Reactie #41 Gepost op: 23 januari 2015, 15:28:52 »
Ach Staf, Märklin en onze Märklin-rijders kunnen wel een stootje hebben.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: DB-Nebenbahn
« Reactie #42 Gepost op: 23 januari 2015, 15:47:49 »
... Märklin heeft ook wel goede eigenschappen.

Dàt is nou een opmerking waarvan ik me kan voorstellen dat die Märklin rijders tegen de borst stuit. 't Is maar net hoe je hem leest  8)
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: DB-Nebenbahn
« Reactie #43 Gepost op: 23 januari 2015, 15:51:55 »
Ach @Dirk, ik denk dat de meeste Märklin-rijders Staf wel kennen en het niet te zwaar zullen opnemen. ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: DB-Nebenbahn
« Reactie #44 Gepost op: 23 januari 2015, 16:27:28 »
Roel en Wim jullie hebben een punt. Maar ik wou andere Marklinisten niet te hard in het harnas jagen want Märklin heeft ook wel goede eigenschappen.
 "Pru****"  staat voor PRULLEN = Vlaams voor rommel, vodden, brol.
In de toekomst zal ik het kind bij zijn naam noemen.

Staf, ik ben zelf  overwegend een Marklinrijder, maar ben het met je eens dat zij met hun wisselaandrijvingen niet in de prijzen zullen vallen.
Ook ik heb veel van die wisselaandrijvingen op mijn baan, maar ben mij aan het oriënteren naar iets betrouwbaars.
En ..... ik had voor "pru****"echt niet het woord prullen voor ogen  :D. Goed dat je het kind bij zijn naam gaat noemen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.