Auteur Topic: Pierre's FCS knutsels  (gelezen 109052 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #125 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:32:49 »
Maar Gert-Jan ... je kan toch wel om je stad heen langs het station een autoweggetje creëren denk ik. Langs het spoor en met een bruggetje er overheen of zo. Je kan met de autootjes best een bergje of bruggetje nemen hoor.

Ik ben nu al weer aan het denken of ik de Fiat/caravan met een wissel af kan takken van de bestaande weg en dan via een ophaalbrug over de camping kan laten scheuren. Ben daar nog niet helemaal uit hoe maar dan moet hij ook via een haarspeld naar boven en naar beneden en van twee kanten over de ophaalbrug op één spoor. Het is allemaal erg krap maar volgen mij moet het kunnen. ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #126 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:44:38 »
Maar Gert-Jan ... je kan toch wel om je stad heen langs het station een autoweggetje creëren denk ik. Langs het spoor en met een bruggetje er overheen of zo. Je kan met de autootjes best een bergje of bruggetje nemen hoor.
Daar ben ik nu dus over aan het nadenken. Hoe kan ik een mooi parcours aanleggen op mijn baan.

 
Ik ben nu al weer aan het denken of ik de Fiat/caravan met een wissel af kan takken van de bestaande weg en dan via een ophaalbrug over de camping kan laten scheuren. Ben daar nog niet helemaal uit hoe maar dan moet hij ook via een haarspeld naar boven en naar beneden en van twee kanten over de ophaalbrug op één spoor. Het is allemaal erg krap maar volgen mij moet het kunnen. ::)

Dat klinkt als een ingrijpende verbouwing. En dat voor iemand die vervolgens nooit een autootje zal laten rijden als het eenmaal klaar is!  :o



Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #127 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:59:11 »
De verbouwing valt wel mee. Er moet alleen een wissel in de bestaande bestrating gemaakt worden en de rest is nieuw. Ik heb nog een stuk braak liggend terrein waar ik een camping op wil/kan maken en de tenten/caravans en een ophaalbruggetjes heb ik ook al. Ook een heb ik nu een plan. Dan blijft er alleen de uitvoering en uitdaging maar over. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #128 Gepost op: 30 oktober 2014, 21:17:35 »
Als je een keer tijd hebt wil ik wel zien waar je die nieuwe route wil aanleggen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #129 Gepost op: 30 oktober 2014, 22:13:11 »
Als je een keer tijd hebt wil ik wel zien waar je die nieuwe route wil aanleggen.

Ach Wim .. ik moet zelf ook nog kijken hoe ik het ga aanpakken. Voor een camping heb je niet zo veel ruimte nodig maar als ik er ook nog een FCS-weggetje door moet trekken moet er wel even flink gepuzzeld worden. ;D

Hier moet de camping komen.

 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #130 Gepost op: 30 oktober 2014, 22:15:04 »
kan ik al een plekje reserveren  :o
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #131 Gepost op: 30 oktober 2014, 22:17:17 »
Nou Pierre, volgens mij past dat precies!  :D
Wel mooi dat je toch nog een plek hebt gevonden.
Trouwens, waarmee heb je deze tekening gemaakt? Ziet er gelikt uit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #132 Gepost op: 30 oktober 2014, 22:31:40 »
Vraagje

Ik lees op diverse fora dat je niet iets anders moet gaan gebruiken dan de speciale Faller rijdraad.
Wat is er zo bijzonder aan die Faller rijdraad? Kan ik niet gewoon ijzerdraad of koperdraad gebruiken?

Groet, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #133 Gepost op: 30 oktober 2014, 22:52:25 »
Volgens mij is er niks speciaals aan Faller-rijdraad. Pierre gebruikt geloof ik lasdraad en ik gebruik magneetstrip. Het gaat er eigenlijk alleen maar om dat het 't magneetje (op dat beugeltje dat vastzit aan de stuurinrichtin) op het goede spoor blijft. Ergo: de rijdraad stuurt dus de auto via de rijdraad.
Enne, koperdraad is niet zo handig want dat trekt geen magneet aan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #134 Gepost op: 31 oktober 2014, 11:32:53 »
Nee hoor Gert-Jan ... het is net wat Wim al zegt gewoon ijzerdraad (of magneetstrip). Ik gebruik idd Co2 lasdraad omdat ik daar rollen van honderden meters van heb liggen.  Bij een plantencentrum kan je van die rolletjes draad kopen met zo'n mooi groen bescherm laagje. Dat is prima geschikt omdat het niet oxideert als je het vastzet met b.v. witte houtlijm. Zorg wel dar je niet te diep gaat met je draad of het wegdek te dik maakt. Dan krijg je echt problemen dat je autootjes in de bochten rechtdoor gaan. ;D

 HIER kan je zien hoe ik het gedaan heb op mijn baan maar het kan natuurlijk ook anders. ;) 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #135 Gepost op: 31 oktober 2014, 17:33:36 »
Dat is nou ook wat:
(1) ik wist niet dat je in je planning dit hele Faller-verhaal al het meegenomen. Ik dacht dat je dat pas later had ingevoegd.
(2) ik heb deze foto's nooit op ons forum gezien.... heb ik dat gewoon gemist?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #136 Gepost op: 31 oktober 2014, 19:58:18 »
Dat is nou ook wat:
(1) ik wist niet dat je in je planning dit hele Faller-verhaal al het meegenomen. Ik dacht dat je dat pas later had ingevoegd.
(2) ik heb deze foto's nooit op ons forum gezien.... heb ik dat gewoon gemist?

Je hebt niets gemist Wim. Dit verhaal staat op mijn website over mijn treinbaan. Ik ben pas later bij het forum gekomen en heb dit er nooit opgezet. Overigens loopt mijn website hopeloos achter en moet bijgewerkt worden maar ik kan de moed er niet voor opbrengen. Er is op het forum meer te vinden. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #137 Gepost op: 31 oktober 2014, 20:45:22 »
Je hebt niets gemist Wim. Dit verhaal staat op mijn website over mijn treinbaan. Ik ben pas later bij het forum gekomen en heb dit er nooit opgezet. Overigens loopt mijn website hopeloos achter en moet bijgewerkt worden maar ik kan de moed er niet voor opbrengen. Er is op het forum meer te vinden. ;D
Nou Pierre, als je een keer godsliederlijk aan het vervelen bent, ik vind dat onderwerp over de beginselen van je Faller Car System-parcours wel een workshop waard op het forum. Op die manier is er op het forum nóg meer te vinden.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #138 Gepost op: 2 november 2014, 16:02:46 »
Ik heb hier ook zo'n FCS liggen, hoe en waar ik het ga gebruiken weet ik nog niet maar ik ben ook nog niet zover op dit moment, als ik aann de bovenbaan ga beginnen zal ik daar enes flink over na gaan denken :D en het gelijk netjes inplannen ook.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #139 Gepost op: 2 november 2014, 16:16:25 »
Nou Hans,
Ik geloof zeker dat planning wel belangrijk is. Een ander voordeel van jouw baan is, is dat alles Amerikaans is en is alles groot. Bij die grote trucks met idem opleggers kun je wel wat noodzakelijke rommel aan batterijen kwijt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #140 Gepost op: 2 november 2014, 17:22:21 »
Wel Wim als ik zo naar die trucks kijk denk ik echt bij mezelf moet dat daar in :S:S maar we zien wel of het mij lukt als het zover is.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #141 Gepost op: 2 november 2014, 18:09:48 »
Is er in Houten nog wat te vinden aan tweedehands FCS spullen?
Ik heb het er nooit gezien maar dat komt misschien meer omdat ik er nooit op gelet heb.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #142 Gepost op: 2 november 2014, 18:45:32 »
Wel Wim als ik zo naar die trucks kijk denk ik echt bij mezelf moet dat daar in :S:S maar we zien wel of het mij lukt als het zover is.
Hans, jongen,
Ik hoor je steeds zeggen: "Lukt dat mij wel!" maar dan zie ik je toch elke keer weer dingen doen waar mij de broek van afzakt. Als jij denkt dat je de enige bent die worstelt met dingen, dan kan ik alleen maar zeggen: "Welkom bij de club!" Ik overdrijf niet als ik zeg dat 99% van de forumleden worstelt met de uitvoering van problemen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #143 Gepost op: 2 november 2014, 19:11:17 »
Citaat
Ik overdrijf niet als ik zeg dat 99% van de forumleden worstelt met de uitvoering van problemen

Naja, een probleem uitvoeren daar zullen de meeste geen probleem :P mee hebben, maar ze oplossen?  :-\ ;D
Zit ik dan moederziel alleen in die 1% lade?  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #144 Gepost op: 2 november 2014, 19:17:56 »
Zit ik dan moederziel alleen in die 1% lade?  :D
(zucht)  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #145 Gepost op: 7 maart 2015, 10:55:19 »
Op verzoek van Wim de zelfgemaakte stopmagneet voor het FCS.


Spoeltje met een M8 bout er door.


Hier onder de baan geschroefd. Boorgat 7,5mm dan draai je hem in vast en kan altijd weer los.


Bovenkant gelijk met het wegdek om makkelijk af te werken.




Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #146 Gepost op: 7 maart 2015, 11:20:05 »
Handig Pierre. Hoeveel windingen draai je om die bout, en met welke dikte wikkeldraad?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #147 Gepost op: 7 maart 2015, 11:25:50 »
Kijk dát is nou Pierre: het ziet er natuurlijk niet echt sexy uit, maar het werkt en wat kost het? Niks!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #148 Gepost op: 7 maart 2015, 16:32:30 »
Kijk dát is nou Pierre: het ziet er natuurlijk niet echt sexy uit, maar het werkt en wat kost het? Niks!

Het kost helemaal niets Wim  ;D Ze liggen zo maar in mijn  rommella. Bijkomend voordeel is dat ze super makkelijk en snel zijn in te bouwen en weg te werken.

Handig Pierre. Hoeveel windingen draai je om die bout, en met welke dikte wikkeldraad?

Ik durf het niet te zeggen Dirk. Ik heb ooit eens een hand vol van deze spoeltjes uit oude stempelautomaten (bussen streekvervoer) gesloopt die werden weggegooid. Daar kwamen overigens veel meer leuke onderdelen uit. ;D Oorspronkelijk zijn ze 24 volt maar door er een zooitje wikkelingen (ongeveer een derde) af te halen werken ze prima op 14 volt en staan ze op mijn trafo (14V 1A) van o.a. de wissel bediening. Ik kan de spanning er gewoon langere tijd op laten staan zonder dat ze te warm worden. Ze worden via een relais geschakeld en aangestuurd door het stroompje dat komt van de knipperlichten bij de spoorbomen. Ik kan het relais/stopspoelen ook met de hand bedienen.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #149 Gepost op: 7 maart 2015, 17:00:17 »
Ik denk dat je elke spoel uit een bijv relais kan gebruiken
Maar isoleer je 1rst de bout ,met iso tape of gas tape,of gewoon om de bout wikkelen