Auteur Topic: Aansluiting boosters  (gelezen 20772 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Aansluiting boosters
« Gepost op: 18 september 2014, 11:23:49 »
Daar ik graag terwijl ik bezig ben ook alles maar gelijk goed hoop te doen, zou ik wel eens willen weten of e ergens kunt berekenen of schatten hoeveel booster-blokken je met een baan nodig denkt te hebben, verdeel je de baan gewoon in bijvoorbeeld 4 stukken of kan je op de 1 of andere manier zien wat het meeste stroom zal gaan gebruiken?

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een spiraal waarin 2 stijgende sporen zitten meer stroom zal gebruiken als een dalende spiraal.

Graag enig advies gevraagd. 
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2014, 12:23:20 »
- met welk en hoeveel materieel ga je rijden, dubbeltractie?
- hoeveel stroom verbruikt een lok + verlichte wagons?
- hoeveel stroom levert je booster?
- ...

het stroomverbruik van je zwaarste lok zou je kunnen meten (en wsl staat dat ook wel ergens vermeldt in de docu van de loc)
de power van je booster is gegeven...
... voor de rest: een moeilijk te beantwoorden vraag zo op voorhand.

Mijn advies: maak nu het nog kan zo veel mogelijk gescheiden (booster)blokken, soldeer de bedrading en verbind de draadjes even door.
Kun je naderhand altijd nog gemakkelijk een railstuk op een aparte booster zetten.
Mocht het niet nodig zijn dan laat je de doorverbindingen gewoon zitten.


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2014, 12:28:18 »
Hallo Jack, ik ga voor nu maar voor een digitrax transformator die 4 boosters aan kan sturen van 5  Amp, ik heb ook een Digitrax centrale dus ik wilde het maar bij elkaar houden, trouwens altijd makkelijk om met zo'n handy ergens in te kunnen grijpen op de baan als het noodzakelijk is, je bent altijd op de verkeerde plek als er wat fout gaat, tenminste ik meestal wel :D

word vervolgt, schaduw + spiraal en de baan erboven op 1 booster, andere schaduw + spiraal en baan erboven op booster 2.
En dan de transformator in de kast of alles in de kast :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2014, 13:49:45 »
Hans voor de boosters misschien even een aparte topic openen. Anders gaan we nu blokken en boosters door elkaar gooien. Of even aan de mods vragen.

Best wel lastig probleem idd hoeveel ga je gebruiken als ik naar mezelf kijk module baan 6 modulen, maar heb ik voor elke modulen ook een booster nodig.
Jij wil op die grote baan 1 trafo met 4 boosters is dat niet aan de krappe kant.
Moet ik voor elke module een aparte trafo nemen en dan voor de spiraal en de 2 modulen met het spookstation elk een booster nemen dan zou het bij mij uitkomen op 6 trafo;s en 3 boosters.

Leuk vraagstuk en ben erg benieuwd hoe iedereen hier over denkt en het oplost.

Schele louietje ziet net dat het al gebeurd is zal het daar even neer zetten. Dit mag dus weg.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2014, 14:21:49 »
Daar ik graag terwijl ik bezig ben ook alles maar gelijk goed hoop te doen, zou ik wel eens willen weten of e ergens kunt berekenen of schatten hoeveel booster-blokken je met een baan nodig denkt te hebben, verdeel je de baan gewoon in bijvoorbeeld 4 stukken of kan je op de 1 of andere manier zien wat het meeste stroom zal gaan gebruiken?

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een spiraal waarin 2 stijgende sporen zitten meer stroom zal gebruiken als een dalende spiraal.

Graag enig advies gevraagd. 
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2014, 14:36:21 »
Daarnaast heb ik hier ooit eens een booster los gekocht van iemand, en nu wil ik eigenlijk weten hoeveel spanning daaruit uitkomt of hoe ik dat op/door kan meten met een multimeter? of misschien zo kan zin wat er uitkomt. ook snap ik die Din plug niet die er aan de zijkant met die zekering en die uitgang rood/bruin zit.

Ik heb wat foto's van de ingewanden gemaakt van dit ding, hij weegt trouwens ook nogal zwaar :D








Hopelijk kan iemand hier iets mee.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2014, 15:19:49 »
Hans, staat er geen merk/type op dat apparaat? De rode/bruine draden lijken me de railspanning en de Din plug zal dan wsl naar de centrale moeten gaan (daar pikt hij de signalen op voor de loks).

Heb je de uitgangsspanning al eens gemeten? 16V of zo?



Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #7 Gepost op: 18 september 2014, 15:36:52 »
Lijkt me een kast waar al het een en ander aan is veranderd. Ik geloof niet dat dat kroonsteentje standaard is evenals die DIN-aansluiting met die schroeven.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #8 Gepost op: 18 september 2014, 15:39:37 »
Ik denk eerder dat het een zelfbouw apparaat is gezien de sleuven in de apparaatkast en de gaatjesprint.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #9 Gepost op: 18 september 2014, 16:01:35 »
Jack hoe meet je met zon multi meter de uitgangs spanning  meet, welke instelling op dat ding dus :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #10 Gepost op: 18 september 2014, 17:06:02 »
Hans, dat blijkt niet goed te meten te zijn:

Citaat
Met wat voor spanning wordt er met digitale locomotieven gereden op digitaal uitgevoerde modelbaan?
De spanning op de rails, van een digitaal opgebouwde modelbaan, is een blokspanning. Dit is met een multimeter niet goed te meten, daar een multimeter er in de meeste gevallen een RMS signaal van maakt. Dit is alleen goed te meten met een kathodestraal oscilloscoop.
Er zijn Commando centrales waarbij de spanning vast is ingesteld, maar er zijn ook commando centrales waarbij deze zelf is in te stellen. Bij de Digitrax DCS100 en DCS200 commando centrale kan met een schakelaartje de railspanning worden ingesteld voor schaal-N, Schaal-H0 en schaal-O en G.
Bij de Tams-B4 booster kan de railspanning software matig worden ingesteld tussen de 10 en 24 Volt, telkens in stappen van 1 Volt.


Bron: http://www.dccdecoderservice.nl/veel_gestelde_vragen.html
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #11 Gepost op: 18 september 2014, 17:10:23 »
Wim kan jij dit deel even verplaatsen naar booster draadje?

Dan wilde ik alleen de uitgang van deze kast meten Jack, en die geeft naar ik ondertussen achter ben gekomen 5,4 - 5,6 aan wat dat is weet ik niet is dat volt of Amp, ik heb de multimeter op gelijkstroom gezet en op getal 20 en toen dat kroonsteen ding aangeprikt. wat zegt dat dan 54 volt of 5,4 Amp
anders gaat die gewoon de kliko in hier :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #12 Gepost op: 18 september 2014, 22:32:09 »
Wim kan jij dit deel even verplaatsen naar booster draadje?
Verplaatst naar Aansluiten boosters
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #13 Gepost op: 18 september 2014, 23:39:46 »
Dank je Wim :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #14 Gepost op: 18 september 2014, 23:50:59 »
Graag gedaan gabber!  ;D
Nu we het toch over boosters hebben, wat moeten die doen? 16 volt wisselstroom leveren waar een hoogfrequent digitaal signaal doorheen loopt?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #15 Gepost op: 19 september 2014, 02:42:28 »
Ehhhh, Wim ik rij gelijkstroom, dus ik hoop dat die boosters dat leveren en dus ook DCC over hetzelfde kabeltje meestuurd naar de booster die aan dat deel van de baan hangt :)

Maar je vraag is wel moeilijk hoor, ik ben nog niet zover, ja ik weet nu waar ik mijn booster delen maak en welke ik nodig heb ervoor, kost weer een vermogen ook nog eens :(

Ik nu eerst ruzie maken met mijn grand canyon deel van de baan die op de schop moet omdat ik met 3 lagen rekening moet houden daar, ik ben dus druk met anyrail bezig om dat redelijk goed te krijgen zonder kortsluiting ;D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #16 Gepost op: 19 september 2014, 09:56:12 »
Dan wilde ik alleen de uitgang van deze kast meten Jack, en die geeft naar ik ondertussen achter ben gekomen 5,4 - 5,6 aan wat dat is weet ik niet is dat volt of Amp, ik heb de multimeter op gelijkstroom gezet en op getal 20 en toen dat kroonsteen ding aangeprikt. wat zegt dat dan 54 volt of 5,4 Amp
anders gaat die gewoon de kliko in hier :)

Tja Hans, ik kan dat van hieruit moeilijk beoordelen. 5,4 - 5,6 lijkt me de max. stroomsterkte. Dat is de max. stroom die de booster kan leveren.
Die kun je dus niet zomaar meten want die meet je in serie met je belasting.

De DC spanning is ook niet goed te meten met een multimeter (zie eerdere opmerking). Als je verder geen info hebt over het apparaat dan zou ik het niet wagen deze aan de centrale te hangen, je zou die zomaar eens kunnen opblazen.

Nu we het toch over boosters hebben, wat moeten die doen? 16 volt wisselstroom leveren waar een hoogfrequent digitaal signaal doorheen loopt?

Geen wisselstroom Wim, wisselstroom is een sinusvorm en wordt ook negatief. Een digitaal systeem levert een blokspanning (varieert van 0 tot bijv. 24VDC) in een bepaalde frequentie. De gemiddelde spanning is dan bijv. 16VDC maar is dus moeilijk te meten.

Het communicatiesignaal wat door de decoders in de locomotief wordt opgevangen wordt door de booster op die blokspanning gezet (lees: gesuperponeerd  8))

Dat is zo'n beetje het principe. Simpel toch?  ;D


 
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #17 Gepost op: 19 september 2014, 14:54:47 »
O maar dat ga ik zekers niet doen Jack dat ding aan mijn centrale hangen, ik koop netjes digitrax trafo en digitrax boosters, dan kan ik  netjes de makers aansprakelijk stellen als het kapot is :)

Maar je uitleg is zeer verhelderen hoor ;D ;D muntje is gelijk gevallen :(
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #18 Gepost op: 19 september 2014, 17:43:03 »
Geen wisselstroom Wim, wisselstroom is een sinusvorm en wordt ook negatief. Een digitaal systeem levert een blokspanning (varieert van 0 tot bijv. 24VDC) in een bepaalde frequentie. De gemiddelde spanning is dan bijv. 16VDC maar is dus moeilijk te meten.

Het communicatiesignaal wat door de decoders in de locomotief wordt opgevangen wordt door de booster op die blokspanning gezet (lees: gesuperponeerd  8))

Dat is zo'n beetje het principe. Simpel toch?  ;D
Sorry Jack, ik ken het principe maar ik dacht even dat digitaal op wisselstroom reed en dat het via de decoder in de loc werd om gezet naar rijstroom op gelijkspanning.
Maar ja, wat weet ik er ook van; ik rij analoog.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #19 Gepost op: 19 september 2014, 19:34:00 »
Geen probleem Wim, als ik het weet dan leg ik het graag uit.

Er is niks mis met analoog hoor, daar kun je hele leuke dingen mee bouwen, er is tegenwoordig genoeg van te krijgen.
Digitaal is niets meer of minder dan een analoge spanning op een iets andere manier toepassen.
Mooi voorbeeld zijn de pulsbreedte regelaars van Pierre.  Dit is een digitaal principe; spanning aan - spanning uit  (lees 1 of 0 ) en dat heel snel achter elkaar. Door nu de tijd van het spanning-aan signaal langer (in de grafiek dus breder) te maken gaat de lok sneller lopen.

Bij digitaal zit dat in de lok-decoder ingebouwd.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #20 Gepost op: 19 september 2014, 23:54:53 »
De booster op de foto's is gebaseerd op een ontwerp van Elektuur (het hobbyblad van electronica hobyyisten) met de naam Edits, als hij exact nagebouwd is dan:

is de capaciteit 10 A

de digitale spanning varieert dan tussen + 18 volt en -18 volt

is hij niet rechtstreeks aansluitbaar op de boosteruitgang van een centrale, moet aangesloten worden op de railuitgang van een andere booster of de centrale

hij wel kortsluitvast is maar geen kortsluitsignalering naar de centrale heeft

Ik rijd er al een jaar of 15 mee, eerst met de Edits zelfbouw centrale, sinds een jaar of 8 met de Raptor, die een LDT booster aanstuurt, waarmee ik de wissels schakel en die dus ook de Edits booster van een digitaal ingangssignaal voorziet.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #21 Gepost op: 20 september 2014, 07:13:06 »
Dank je Anne, we hebben dus nu een naam en maar even gezocht op google, en dan kom ik op onderstaande link uit, en merk ik dat ik een leuke booster heb die ik niet wil gaan gebruiken, of ik moet er de lampjes enzo  mee aansturen :)

klikkie doen.

verdere raad is welkom :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #22 Gepost op: 20 september 2014, 09:42:15 »
Kijk, altijd handig zo iemand die ervaring heeft met digitaal  :) Ik zie idd dat bij de meeste systemen de blokspanning varieert tussen +18 en -18 V
en dus ook negatief kan worden  ::). Alleen het systeem van Zimo gebruikt een positieve spanning. Bij het DCC formaat kijkt de decoder in de lok alleen naar de positieve pulsen vandaar mijn verwarring (en weer wat geleerd  ;))

Op deze site staat het pulsprincipe goed uitgelegd:

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #23 Gepost op: 20 september 2014, 10:31:54 »
Yep, dat is hem, een booster is gewoon een versterker en dat doet deze booster uitstekend en nog heel netjes ook (vertelt een "deskundige" mij).

Lampjes mee laten branden lijkt me geen goede oplossing, waar hij wel erg geschikt voor is is om de magneetartikelen mee aan te sturen.

Nog een advies:

als je meer dan één booster gaat gebruiken (een centrale heeft ook een, ingebouwde, booster), dan is het erg aanbevelenswaardig om het merk en het type van de boosters identiek te houden en er voor te zorgen dat de voedende trafo's voldoende capaciteit hebben en qua uitgangsspanning identiek zijn.

het kritische punt bij het gebruik van meerdere boosters zijn de overgangen tussen de secties, dus tussen de boosters, niet alleen moet de digitale spanning tussen de boosters in fase zijn, liefst dezelfde vorm hebben en qua spanning van de toppen gelijk zijn, anders krijg je kortsluitingen op deze overgangen.

Hoe het digitaal precies werkt vind ik niet interessant, ik moet weten hoe ik het toe moet passen en wat de fouten zijn die kunnen optreden als ik wat fout aansluit.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Aansluiting boosters
« Reactie #24 Gepost op: 20 september 2014, 11:00:33 »
Hallo Anne, ja zoiets had ik ook al vernomen om het bij hetzelfde te houden, ik ga hier dus voor de digitrax transformater van 20 Amp en daarop 2 boosters van 8 Amp per stuk, mocht dat niet genoeg zijn komt er nog een trafo en 2 boosters bij maar wel allemaal van Digitrax dus, mijn centrale is trouwens een Zephyr van .. Digitrax dus :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.