Auteur Topic: Beschikbare ruimte en nu verder  (gelezen 38807 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #25 Gepost op: 10 september 2014, 15:29:11 »
Ik ga me best doen heb wel wat ideeën hoe ik de tafels kan maken ook voor me schaduw station.

Heb dus een ruimte van 400 x 400 tot me beschikking waar dan nog wel een kast vanaf gaat maar heb in floor planner op schaal even een 3d en 2d plattegrond gemaakt en dan zou het er in de praktijk zo uit kunnen zien.



en in 2d



zou ik zes modulletafels moeten bouwen
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #26 Gepost op: 10 september 2014, 15:45:24 »
Enne, wat is de binnenmaat van je deur?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #27 Gepost op: 10 september 2014, 16:01:19 »
Enne, wat is de binnenmaat van je deur?
Binnen maat deur is 80 maar dat betekend alleen dat ik niet hoger kan bouwen dan 80 cm inclusief dikte tafel.

Boventafel bovenkant



Boventafel onderkant



Bron: HenkH niet meer actief op beneluxforum

En dan losse poten er onder 44 x 44 die simpel met een bout en moer vastzet
en de tafels gelijk zo maken dat jer er een kap overheen kan zetten zodat het een transportkist wordt.

Even doordenken en ontwikkelen dan moet het goed komen papier (computer) is geduldig
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #28 Gepost op: 10 september 2014, 16:38:53 »
En dan heb je gelijk de koe maar bij de hoorns gevat  ;D
Het is dus begonnen, ziet er stevig uit zo. Leuk dat je er zo intensief mee bezig bent!
Groet,
Theo

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #29 Gepost op: 10 september 2014, 17:11:08 »
En dan heb je gelijk de koe maar bij de hoorns gevat  ;D
Het is dus begonnen, ziet er stevig uit zo. Leuk dat je er zo intensief mee bezig bent!

Nee fotootjes gepikt van internet beter goed gejat dan slecht verzonnen
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #30 Gepost op: 10 september 2014, 17:28:51 »
 :o :o Een beetje ouwe grijze rockertjes in de maling nemen hè :D
Groet,
Theo

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #31 Gepost op: 10 september 2014, 17:54:52 »
Nee fotootjes gepikt van internet beter goed gejat dan slecht verzonnen
Soms kan ik wel eens onbedoeld lullig uit de hoek komen en uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor z'n eigen geplaatste foto's, maar ik denk dat het wel netjes staat als je bij zo'n foto de bronvermelding zet.

1.18 In verband met het Auteursrecht is het niet toegestaan om afbeeldingen, tekst en links van andere fora en internetsites op dit forum te plaatsen, zonder uitdrukkelijke toestemming van de rechthebbende(n). Wij verwijderen de afbeeldingen terstond indien er geen bronvermelding bij de afbeelding is toegevoegd en de herkomst twijfelachtig is.
Links naar eigen websites en/of  foto-sites is toegestaan, men kan deze in het persoonlijk profiel plaatsen of het onderschrift.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #32 Gepost op: 10 september 2014, 18:03:29 »
Nee fotootjes gepikt van internet beter goed gejat dan slecht verzonnen
Soms kan ik wel eens onbedoeld lullig uit de hoek komen en uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor z'n eigen geplaatste foto's, maar ik denk dat het wel netjes staat als je bij zo'n foto de bronvermelding zet.

1.18 In verband met het Auteursrecht is het niet toegestaan om afbeeldingen, tekst en links van andere fora en internetsites op dit forum te plaatsen, zonder uitdrukkelijke toestemming van de rechthebbende(n). Wij verwijderen de afbeeldingen terstond indien er geen bronvermelding bij de afbeelding is toegevoegd en de herkomst twijfelachtig is.
Links naar eigen websites en/of  foto-sites is toegestaan, men kan deze in het persoonlijk profiel plaatsen of het onderschrift.

Staat erbij.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #33 Gepost op: 10 september 2014, 18:27:06 »
Netjes gedaan Rob :)
Fotografen met passie.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #34 Gepost op: 11 september 2014, 17:26:13 »
Vandaag de licentie gekocht van Anyrail kunnen we vast virtueel gaan bouwen.


Even een vraagje hoeveel ruimte heb je nodig voor een dubbelspoor spiraal, lxb ? Welke rails gebruik je om de binnen en buiten baan evenwijdig naast elkaar te krijgen ik denk welke graden bochten voor binnen en buiten ?
En hoeveel ruimte word er doorgaans gehanteerd tussen de 2 rails ?

Oeps zijn gelijk 3 vragen.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #35 Gepost op: 11 september 2014, 18:05:32 »
poe Rob, ik wilde gaan zeggen hoeveel ruimte ik hou tussen de bielsen , maar heb de maat boven en ik zit beneden :)

Ik zal vanavond even kijken.

Dan die spiraal, je neemt de diameter van je bocht de straal dus, en dat kan verschillen met de bocht die je gebruikt, ik he hier R0 liggen en die is maar 50 cm radus 25 cm, maar daar wil je geen spiraal mee maken, heb hier ook R6 liggen en die hebben al alleen voor de rails 130 cm nodig, maar dat ga ik ook niet doen.

Maar je kunt in Anyrail zelf een rondje leggen en de cm er bij plakken weet je de exacte maat zonder extra ernaast.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #36 Gepost op: 11 september 2014, 20:44:03 »
Bedankt Hans ik hoor het wel.

Hier dan mijn eerste getekende schaduwstation in Anyrail , spiraal moet dan 2 sporen naar boven gaan.

Kan dit zo ?? Doe ik wat fout of zou je iets anders doen. Brand maar los...


2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #37 Gepost op: 11 september 2014, 21:33:46 »
Even eporteren doens als jpg file dan is het een foto Rob
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #38 Gepost op: 11 september 2014, 22:10:23 »
Even eporteren doens als jpg file dan is het een foto Rob

Sorry ik was hem gewoon vergeten om erbij te zetten
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #39 Gepost op: 11 september 2014, 22:48:26 »
die doodloopende sporen bovenin, als daar een trein staat hoe komt die dan weer op de andere sporen ?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #40 Gepost op: 11 september 2014, 23:08:00 »
die doodloopende sporen bovenin, als daar een trein staat hoe komt die dan weer op de andere sporen ?

Je heb helemaal gelijk Hans ik ga het aanpassen. Onderste gedeelte is wel goed?
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #41 Gepost op: 11 september 2014, 23:12:34 »
Het rijd wel daar, maar watje ermee wil gaan doen met die 12 doodlopende sporen snap ik nog niet,is dit jehoofd baan of schaduwstation, of heb ik er overheengelezen :D

Ps. schaduwstation dus, maarde vraag blijft toch :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #42 Gepost op: 12 september 2014, 09:54:37 »
Het rijd wel daar, maar watje ermee wil gaan doen met die 12 doodlopende sporen snap ik nog niet,is dit jehoofd baan of schaduwstation, of heb ik er overheengelezen :D

Ps. schaduwstation dus, maarde vraag blijft toch :D

Op die doodlopende sporen eigenlijk vond ik het wel leuk staan en je kan er altijd rollend materiaal op kwijt waar je niet of nauwelijks mee rijdt.

De boventafels heb ik inmiddels ook een spoorplan voor getekend, als je eenmaal begint blijf je ook doorgaan en volgens mij zou het zo moeten kunnen.

Verder zit alles erin eigenlijk recreatie strand en zee, Industrie en haven, stedelijk-, landelijk gebied met weilanden kanaal en dan (Rosa houdt van bergen, de klassiekers) bergen met riviertje en mijnbouw met een doodlopend spoortje.
De brug moet ik nog even kijken hoe ik dat ga oplossen waarschijnlijk een fraai vormgegeven plank met een deurscharnier die ik met de hand kan optillen.

Kritiek en oplossingen fouten en dergelijke van harte welkom dit is echt mijn aller aller eerste keer dat ik zoiets maak.

2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #43 Gepost op: 12 september 2014, 12:05:13 »
Wow Rob, je laat er geen gras over groeien  :o je hebt AnyRail al redelijk onder de knie zie ik.

Het plan ziet er in eerste instantie goed uit, wel veel zichtbare sporen maar dat is persoonlijk (en een schaduwstation met 24(!) opstelsporen)
Hoeveel treinen ga je op je baan zetten? m.a.w. heb je zoveel nodig?

Ik zie wel een probleempje op de boventafel, daar ga je in het midden met die lus over de opstelsporen en dan
al heel snel aansluitend aan diezelfde opstelsporen. De stijging/daling is daar m.i. iets te stijl. Je hebt door de bocht genomen
minimaal 3m nodig om van niveau te wisselen.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #44 Gepost op: 12 september 2014, 13:14:18 »
Je gaat lekker man. Het ziet er best leuk uit zo. Het probleem van het hoogteverschil waar Jack het over had viel mij ook gelijk op bij het bekijken van je baanplan. Maar het is nog maar alleen beeld en geen echte rails dus .... ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #45 Gepost op: 12 september 2014, 14:25:36 »
Jack en Pierre.

Het schaduw station is een beetje overdreven kan daar de helft van weg halen was ook om Anyrail mooi onder de knie te krijgen. Gaat nog aangepast worden misschien maak ik daar wel een echt ondergronds station van lijkt me best wel gaaf.
Nu ging het me ook meer om de loop van de rail naar het spiraal en terug.

Boven grond"s wil ik het doodlopende mijn spoor nog doortrekken richting container terminal dan heb ik boven 3 loops.
Hoogte weet ik nog even geen weg mee ook in het programma niet dus daar moet ik nog mee spelen en bochten vind ik ook erg lastig.
De spiraal komt zeg maar in de berg dus 1 verdieping omhoog zodat er een mooie aansluiting komt naar de brug toe en dan moe ik maar is kijken hoe ik sommige stukken kan verdiepen en of verhogen wil ook niet alles plat hebben dijken e.d maar ik denk dat me dat beter lukt tijdens het bouwen zelf dan op papier en verder op de rechter hoek na is het toch een Hollands landschap.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #46 Gepost op: 13 september 2014, 21:25:27 »
Heb goed naar jullie geluisterd en me schaduw station een heel eind aangepast ook het spiraal wat veranderd dus hier schaduw station versie 2.0
Graag kritiek.

2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #47 Gepost op: 13 september 2014, 21:42:46 »
Rob, zet tussen uitgang bocht en een wissel eerst een recht stukje, dat scheelt ontsporingen heb ik me laten vertellen :)
Iets met de flensen van de loc en de railstukjes van de wissel te maken geloof ik.

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #48 Gepost op: 14 september 2014, 01:43:12 »
Rob, zet tussen uitgang bocht en een wissel eerst een recht stukje, dat scheelt ontsporingen heb ik me laten vertellen :)
Iets met de flensen van de loc en de railstukjes van de wissel te maken geloof ik.

Hans ik zal het in de gaten houden met bouwen iig voor de tekening laat ik het even zo.

Heb in middels de boven bouw ook aangepast en volgens mij kan ik ook overal komen, heb 4 ronden waarvan 1 grote naar beneden de spiraal heb ik ook groter gemaakt en dan nog 4 doodlopende spoortjes.
Voor digitaal maakt het niet uit maar volgens mij maak ik ook geen kortsluiting.
Heb nu ook wat meer verborgen rails en de buitenste ring loopt hoger de ring die naar het spookstation gaat weer wat lager en de binnenste ring van 0 niveau naar dijk hoogte en dan de bergen in. Zo ongeveer dan had ik het in me gedachten.



Heb zelf wel 1 puntje waarvan ik niet weet of het gaat werken en dat is de 1e lijn die van het station boven de jachthaven naar de wissel loopt of dat niet te stijl gaat worden.

@ SSylvester, dat probleem op de boventafel is weggewerkt.
Je vroeg hoeveel treinen ik wil laten rijden mmm heb wel een verlanglijstje hoor met wat ik mooi vind.
1.Thalys
2. ICE na het Fyra debacle geen ze met de duitsers in zee dus dat past in het landschap.
3. dubbeldekker
4.sprinter.
5. hondekop of wat ik zo op me weg tegen kom. die waar de machinist hoog zit vind ik ook mooi weet even de naam niet.
6. diesellocs, NS en diverse andere maatschappijen in Nederland.
7.Wagons- containers, drogebulk, kolen grind ballast en nattebulk (tank) en dan van die mooie lange setjes 14 wagons en meer
8.railpro, railion, werktreinen, onderstopper, kraan en wat meer van dat soort wagonnetjes.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Beschikbare ruimte en nu verder
« Reactie #49 Gepost op: 17 september 2014, 15:57:30 »
Om jullie een idee te geven wat ik mooi vindt heb ik een stukje gevonden op een Duits forum
Vooral het zwaar transport gedeelte en de kranen spreken me erg aan, dat zou ik nu graag willen combineren met rail en water.

http://www.hansebubeforum.de/showtopic.php?threadid=10211&pagenum=1
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob