Auteur Topic: Gelijk of wisselstroom  (gelezen 16543 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Gelijk of wisselstroom
« Gepost op: 8 september 2014, 11:31:22 »
Mijn eerste vraag dan  ::) Bij een digibaan,

Gelijk of wisselstroom maakt dat wat uit ?
Waar zit het verschil ?
Wat is beter ?
En waar moet ik op letten ?

Loop hier nu al het hele weekend me hoofd over te breken  :'(
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Gelijk of wisselstroom
« Reactie #1 Gepost op: 8 september 2014, 11:55:43 »
Tja Rob, dat is een hele goeie (beginners)vraag.

Een gelijkstroomrijder zweert bij gelijkstroom en een wisselstroomrijder bij wisselstroom.
Beide systemen hebben zo hun voor- en nadelen. Ik vergelijk het een beetje met Microsoft en Apple.
Bij wisselstroom ben je voornamelijk gebonden aan 1 merk: Marklin. Een zeer goed merk wat prachtig afgewerkte modellen heeft maar ook erg prijzig is, daarbij heb je minder aanbod.
Bij gelijkstroom heb je keuze in meerdere merken met hun goede of slechte afwerking en dus veel aanbod en lagere prijzen.

Je kunt wisselstroom niet combineren met gelijkstroom of je zou een gelijkstroommodel zelf moeten ombouwen.

De keuze is geheel aan jou. (Ik ben bang dat ik je niet erg geholpen heb  ???)

Jack







Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gelijk of wisselstroom
« Reactie #2 Gepost op: 8 september 2014, 12:22:50 »
En verder is er nog een aantal voor- en nadelen tussen beide systemen. En ik begin eigenlijk al verkeerd want eigenlijk zou ik het moeten hebben over voorkeuren.
Een voordeel van Märklín is is dat het drie-rails systeem kent geen keerlusproblemen; dus dat je kortsluiting veroorzaakt als de plus-rail bij de min-rail uitkomt.
Doordat beide rails dezelfde fase voeren en de stroom van middenrail (puko's) via een sleepcontact wordt opgenomen, heb je een betere stroomafname. Voordeel van die puko's is een wellicht betere stroomafname, maar die kunnen ook weer in de weg zitten als je bijvoorbeeld een smeerkuil op je baan wilt hebben.
Persoonlijk vind ik die bobbeltjes in de rails niet erg realistisch, maar er zijn Märklín-rijders die niks anders op hun baan willen dan de metalen Märklín-rails.
Op het digitale vlak is er nog een aantal punten die je mee zou kunnen nemen in je overwegingen, maar daar weet ik weinig van.
Overigens maakt het op dit forum niks uit of je voor het ene of het andere systeem kiest... en dat geldt ook voor Windows of Mac.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Gelijk of wisselstroom
« Reactie #3 Gepost op: 8 september 2014, 14:51:25 »
Okay, dus als ik het goed begrijp is Marklin met het 3 railsysteem wisselstroom en wat ik wil Fleischmann en aanverwante merken gelijkstroom of zeg ik nu iets heel doms  :o

2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Gelijk of wisselstroom
« Reactie #4 Gepost op: 8 september 2014, 15:08:16 »
Het is nog leuker zelfs, de gelijkstroom word op eendigitale baan omgezet door de centrale in wisselstroom :) moeilijk verhaal maar ik geloof dat DCC 18.000 ker per seconde de + en - schakeld en daar zit ergens het digitale signaal ook og tussen, verder voordeel is dat een trein zowel links als rechtsom op dezelfde stuk rails kan rijden, de loc maakt namelijk de richting uit, oja op een digitale baan staat altijd rails op de baan, dus blijven wagons als er lampjes inzitten branden ook al staat de loc stil.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Gelijk of wisselstroom
« Reactie #5 Gepost op: 8 september 2014, 15:33:31 »
Ho Hans, niet te snel hoor. Wisselstroom is iets heel anders als digitaal.

Als je digitaal overweegt:

Voor de besturing maakt het volgens mij weinig uit of je gelijk- of wisselstroom rijdt.
De Intellibox centrale (om maar een voorbeeld te noemen) kan beide en als het moet ook nog gelijktijdig.
DCC voor digitale gelijkstroom en Motorola voor wisselstroom zijn zo'n beetje de standaard.

De grootste verschillen zijn hierboven al genoemd:
Wisselstroom: minder keuze, duurder, erg mooi, middencontacten in de rail en een sleper onder de loc
Gelijkstroom: meer keuze, goedkoper, mooi, geen middencontacten, keerlusprobleem.

Het probleem van een keerlus wat wisselstroom niet kent, kan bij gelijkstroom elektronisch opgelost worden.

De vraag is eigenlijk, ga je voor de catalogus van Märklín of ga je voor Fleischmann, Roco, Piko en al die andere.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Gelijk of wisselstroom
« Reactie #6 Gepost op: 8 september 2014, 15:40:34 »
Dan snap ik het denk ik dus met digitaal hoef ik me min of meer niet druk te maken omdat vraagstuk behalve als je een analoge baan bouwt.

Ik wil zeker digitaal en geen Marklin  die keuze staat vast.

De ruimte die ik heb na verbouwing (moet 80 x 220 inleveren voor ligbad) een ruimte over van 400 x 310 moet er nog een bureau en een kast in maar ik denk voldoende voor een H0 baan.
Zal dadelijk de kamer indeling even in een ander topic neerzetten "baan ontwerp"
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gelijk of wisselstroom
« Reactie #7 Gepost op: 8 september 2014, 16:12:48 »
Okay, dus als ik het goed begrijp is Marklin met het 3 railsysteem wisselstroom en wat ik wil Fleischmann en aanverwante merken gelijkstroom of zeg ik nu iets heel doms  :o
Klopt! Als je analoog denkt dan is twee-rails gelijkstroom en drie-rails wisselstroom.

...oja op een digitale baan staat altijd rails op de baan...
Op een analoge baan staat óók altijd rails, anders weten de treintjes niet waar ze naartoe moeten.  ;)

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Gelijk of wisselstroom
« Reactie #8 Gepost op: 8 september 2014, 16:37:13 »
 ;D Die Hans toch....
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Gelijk of wisselstroom
« Reactie #9 Gepost op: 8 september 2014, 17:45:13 »
Ik denk dat Jack wel heel erg mooi het verschil tussen 2 en 3 rail heeft verteld. Duidelijker kan je het niet vertellen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Gelijk of wisselstroom
« Reactie #10 Gepost op: 8 september 2014, 18:28:41 »
De vraag had dus eigenlijk ook 2 rails of 3 railsysteem, Marklin of Fleismann ( of gelijksoortige merken)
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Gelijk of wisselstroom
« Reactie #11 Gepost op: 8 september 2014, 21:16:01 »
Wat je kiest moet je uiteraard zelf weten, alleen de andere merken: Roco, Fleischmann etc,  leveren ook een groot aantal locs in wisselstroom uitvoering en Märklin maakt ook locs in gelijkstroom uitvoering onder de naam Hamo. Verder is het merk Trix welke ook alleen gelijkstroom locs leveren ook eigendom van Märklin, dus het maakt allemaal niet veel meer uit tegenwoordig behalve dan de rails met of zonder puncto's.
Nico
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Gelijk of wisselstroom
« Reactie #12 Gepost op: 9 september 2014, 08:26:54 »
He, gelukkig een Märklín-rijder. Aangezien ikzelf gelijkstroom heb is het soms moeilijk om een objectieve mening te geven.

Nico je hebt helemaal gelijk, het maakt eigenlijk allemaal niet meer zoveel uit behalve de rails.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Gelijk of wisselstroom
« Reactie #13 Gepost op: 9 september 2014, 10:56:47 »
Ik lees wel eens problemen met sleper, pukkels en wissels waar de sleper op de railstaf kunnen komen met als resultaat vonkjes ??
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Gelijk of wisselstroom
« Reactie #14 Gepost op: 9 september 2014, 13:05:10 »
Ja dat klopt inderdaad, er wordt kortsluiting veroorzaakt, maar door de snelheid van de loc,is deze er vaak al over heen voordat hij tot stilstand zou komen. En volgens mij is het met de oude metalen rails meer kans op de vonkjes dan met de K-rails en C-rails.
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gelijk of wisselstroom
« Reactie #15 Gepost op: 9 september 2014, 17:24:51 »
Ik vind dat ook wel wat hebben die vonken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Station_Dooiland

  • Gast
Re: Gelijk of wisselstroom
« Reactie #16 Gepost op: 12 september 2014, 09:37:10 »
Hallo,

Even een aantal opmerkingen.

..... Gelijk of wisselstroom maakt dat wat uit? Waar zit het verschil? Wat is beter? En waar moet ik op letten? .....

Al heel veel zaken zijn al benoemd. Maar ik heb na een rigoureuze overstap enige jaren gelden gemerkt dat het 'door elkaar heen' gebruikvan van diverse merken, protocolen e.d. in de praktijk best haalbaar is. Zeker hierdoor is de beperking van assortiment door te kiezen voor Märklin kleiner als verwacht. Want al eerder genoemde 3-rail modellen van andere merken (en het voorzien van een sleper onder een 2-rail loc) maakt de keuze al weer groter.

Wat mijzelf betreft heb ik vooral de nadruk gelegd op 'rij-ruimte' (een rondje op de paradebaan duurt '22 meter'  ;D). Het aantal locs is beperkt tot 12 stuks (1 x omgebouwde Mehano THALYS, 1 x Piko Railion en de rest 'originele' Marklin locs). Maar ik ben ook mede-hobbyisten tegengekomen waarbij het aantal locs opliep tot 160 stuks. En ja, dan heb je bij de 2-rail wereld wel wat meer keuze. Brawa en andere merken die ook 3-rail varianten aanbieden, heb ik nog niet maar is voor de komende jaren zeker een optie.

De Rijtuigen zijn eigenlijk allemaal van Lima. Het voordeel vindt ik de prijs, want voor een paar euro's heb je al een mooie set Benelux-, (M2-)IJssellijn- of ICK- rijtuigen. Het gewicht is dusdanig laag dat ik bij hellingen rustig 5% aan durf. Daarnaast ga je dus weer gebruik maken van een enorm aanbod wat deze firma op de markt heeft gebracht. Ik let niet 100% op details, dus is het voor mij een haalbare optie. Natuurlijk heb ik uitzonderingen in de vorm van 3 TRIX 3-assige rijtuigjes, die ook zeer goed op de baan passen.

Momenteel is bij de verzameling van ruim 120 wagons een maar een beperkt deel van het merk Märklin en dan juist eigenlijk voornamelijk de oudere modellen. Zeer stevig en goed op de baan liggend. Maar hier is de reeks LIMA wagons (die te licht zijn) momenteel uitgedund tot een schamele 6 stuks, Fleischmann en Roco volgen op de voet met beide 10 stuks, maar het merendeel is van Piko (oude stijl). Zeer stevig op de baan liggend en door een relatief lage aanschafprijs mij in de gelegenheid stellen om mooie treinstellen van 30 stuks samen te stellen en te imponeren op de baan. Kleinbahn is heel leuk, maar wel gevoelig.

Bij de Digitale uitrusting is de keuze gevallen op de CS2, maar ik moet eerlijk bekennen dat achter een ECOS2 ook een optie was geweest en zeker iets goedkoper. Echter de keuze in het begin voor 2 x Mobile Stations heb ik daardoor eenvoudig kunnen handhaven en zijn nu aan zowel de linker als rechterzijde van de CS2 geplaatst en geven mij (en de kinderen) de gelegenheid om 'even snel' een loc te besturen. Trouwens MM2, MFx en DCC draaien bij mij gemoedelijk naast en elkaar en door elkaar heen zonder problemen.

De wissel besturingen zijn ook weer gemengd door gebruik te maken van de in te bouwen Wissel-decoders en zeker op de lastige plaatsen of daar waar er niet toevallig 4 stuks bij elkaar liggen aan te sluiten. Daarnaast zowel de K83, M83 als DigiRails wissel-decoders kastjes in te gebruik, zowel MM als DCC aangesloten.

Rails. Simpel.... C-Rails, echter d.m.v een conversie-kitje ook op 3 plaatsen gebruik makend van de oude M-Rails industriebochten waardoor 54 centimer ineens haalbaar is voor de kleinere stoomlocs en E1100 serie Elocs. Maar ook K-rails kan op die manier toegepast worden. Maar hier alleen dus Märklin, wat ik persoonlijk geen beperking vindt omdat je daardoor 'geen vervuiling' in vindt en ik ontsporingsloos kan draaien en met een gerust hart even een bakje koffie haal, terwijl en 6 locs gelijktijdig hun rondje draaien.

Massa-detectie, niet met Marklin maar met RoSoft materiaal, hiermee de prijs weer behoorlijk drukkend. Viessmann was een optie, maar nog steeds duurder.

Al met al, oorspronkelijk een keuze gemaakt voor 3-Rail, geen dag spijt van (behalve al er weer zo'n @#$%^$ leverancier voor een paar tientje zo'n hele 2-rail loc aanbied en ik als 3-railer buiten de boot val  :'(). Echter vooral door goed om je heen te kijken, in staat zijnde om van alle werelden het beste (en/of goedkoopste) te gebruiken.

************************************************************************************************************************************************************

..... Ik lees wel eens problemen met sleper, pukkels en wissels waar de sleper op de railstaf kunnen komen met als resultaat vonkjes .....

Wat ik (als voormalig gelijkstroom-rijder, en overstapper naar digitale 3-rail rijder) ervaar betreffende de vonkjes, is dat ik daar voornamelijk 'last' van heb bij de oudere Märklin wagons die oorspronkelijk in de tijd van (de blikken) M-Rail zijn geproduceerd. Simpel gezegd herkenbaar aan de grote veer aan de onderkant die de aangesloten is aan beide koppelingen (sommige koppelingen hebben individuele veertjes).

Daarnaast is het bij het gebruiken van wagons en rijtuigen van 'andere' merken (mijn oude verzameling wagons en rijtuigen is dus vrijwel geheel meegegaan 'to the other side' :D), zeker bij de Lima's, het geval dat het uiteinde van de koppeling (stangetje naar beneden) tegen de puko's bij wissels en scherpe bochten (R1) aanslaat. Deze afknippen of verbuigen is voldoende.

Ook zeker aan te raden is om de wiel-assen van de 2-rail wagons e.d. te vervangen omdat de asgrootte enkele milimeters groter is bij 'de andere merken' en de flenshoogte van de 'andere merken groter is dan bij de Märklin wielen en ze daardoor aanslepen in de bochten. Ook kun je daarna gebruik maken van de massa-detectie welke bij 3-rail tegenwoordig gebruikt wordt in het digitale circuit, dit om automatisch rijden te bewerkstellingen.

************************************************************************************************************************************************************

..... Een voordeel van Märklín is is dat het drie-rails systeem kent geen keerlusproblemen .....

Heb er 5 stuks van in de baan  8)....

Groeten,

Jan