Auteur Topic: Hondekop van Piko  (gelezen 4992 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

  • Gast
Hondekop van Piko
« Gepost op: 14 maart 2011, 09:15:23 »
Overgenomen van mijn forum 8 Sept 2010

Zojuist uitgepakt de hondenkop van Piko. PK57320
Meteen maar even in de baan gezet.
Het is een heel geslaagd model.

Met een wagen koppeling waar fleischmann wat van kan leren met zijn PlanV
Ik zal daar nog wat detailopnames van maken.

** Update 9-9-2010 **
Details van de wagenkoppelingen.




De lichtwisseling is heel natuurgetrouw.


<a href="http://www.youtube.com/v/yE2NRFopis4?hl=en&amp;fs=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/yE2NRFopis4?hl=en&amp;fs=1</a> <a href="http://www.youtube.com/v/u9452LA5g9Q?hl=en&amp;fs=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/u9452LA5g9Q?hl=en&amp;fs=1</a>
Het model is voorzien van een DCC decoder (Uhlenbrock?) en staat standaard op locadres 3.

tot zover de eerste informatie.

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Hondekop van Piko
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2011, 09:30:32 »
Beste Piet,

Hier heb ik er ook een paar van liggen om binnenverlichting in te bouwen.
Dit uiteraard voor iemand anders want, met alle respect, ik heb zelf geen NL materiaal.
Ik heb twee J*mb* tassen vol met NL materiaal waar dit ook bij moet gebeuren. :(

Piet

  • Gast
Re:Hondekop van Piko
« Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2011, 21:14:54 »
Hi Riny,
welke binnenverlichting bouw jij daar in?
Want ik heb nu twee stellen met binnenverlichting en wil het eigenlijk ook wel in mijn Hondekop en Fleischman Plan V hebben.
Staat veel leuker.

Ik hoor graag van je.

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Hondekop van Piko
« Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2011, 22:18:21 »
Beste Piet,

Ik zal daar morgen (Zondag) even foto's van maken, heb toevallen een Hondenkop open staan.
Echter is het niet echt een karwei wat je in 1 middagje doet maar daar is het ook hobby voor.
De Ledstrips die de klant had bijgevoegd zijn van Digirails.
Heb deze ook voor hem in zijn Roco TEe's geplaatst en geven een keurig licht.
Ook moet ik van de hondenkoppen (2 sets) de 2 punt- verlichting ombouwen naar 3 punt- verlichting.

Zal ook foto's plaatsen van de Ledstrips en vervangende front en sluitlichten (prints) van Digirails met bijbehorende artikelnummers.

Piet

  • Gast
Re:Hondekop van Piko
« Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2011, 00:58:48 »
Ook moet ik van de hondenkoppen (2 sets) de 2 punt- verlichting ombouwen naar 3 punt- verlichting.
Dan doe je het model geweld aan, de groene hondekop heeft nooit met een omgekeerde L verlichting gereden.
De gele en de latere blauwe(Benelux uitvoering) die hebben dat wel gehad.

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Hondekop van Piko
« Reactie #5 Gepost op: 9 oktober 2011, 10:35:23 »
Ook moet ik van de hondenkoppen (2 sets) de 2 punt- verlichting ombouwen naar 3 punt- verlichting.
Dan doe je het model geweld aan, de groene hondekop heeft nooit met een omgekeerde L verlichting gereden.

Beste Piet,

Technische gezien, wat je weergeeft, weet ik persoonlijk niets van het NS materiaal. :(
In dit geval zijn het sets van een klant en je weet,.....................klant is koning en ik doe wat er van mij verlangt word. ;)
Zoals je weet heb ik zelf geen NS/NL materiaal (met alle respect).

Piet

  • Gast
Re:Hondekop van Piko
« Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2011, 21:35:05 »
Beste Piet,

Ik zal daar morgen (Zondag) even foto's van maken, heb toevallen een Hondenkop open staan.
Echter is het niet echt een karwei wat je in 1 middagje doet maar daar is het ook hobby voor.
De Ledstrips die de klant had bijgevoegd zijn van Digirails.
Heb deze ook voor hem in zijn Roco TEe's geplaatst en geven een keurig licht.
Ook moet ik van de hondenkoppen (2 sets) de 2 punt- verlichting ombouwen naar 3 punt- verlichting.

Zal ook foto's plaatsen van de Ledstrips en vervangende front en sluitlichten (prints) van Digirails met bijbehorende artikelnummers.
Hi Riny,
ik wil je niet opjagen maar had je nog wat meer info?

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Hondekop van Piko
« Reactie #7 Gepost op: 18 oktober 2011, 19:21:41 »
ik wil je niet opjagen maar had je nog wat meer info?

Nee, je bent lekker bezig, hahahahaha. >:(

Hier de foto's van deze ondingen betreffende binnenverlichting plaatsen.
Het is en wordt een intensieve klus omdat het binnenwerk een gegoten geheel is.
Heb een paar opties in mijn hoofd om dit te verwezenlijken maar voor ik daar aan begin wil ik wel zeker van mijn zaak zijn.
Het is uiteindelijk materiaal van een ander.






Bakwagen zonder motor.






Bakwagen m?t motor.

Uiteraard is alles te doen en uit te voeren maar deze situatie is toch wel vervelend.......... maar zal zeker worden opgelost.


Piet

  • Gast
Re:Hondekop van Piko
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2011, 22:28:45 »
Ja dat ziet er niet makkelijk uit.
Ben benieuwd hoe je dat oplost.

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Hondekop van Piko
« Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2011, 11:51:39 »
Ben benieuwd hoe je dat oplost.

Hier zal best een oplossing voor worden gevonden, heb al wat idee?n, maar moet er even voor gaan zitten.
- Of er worden gaatjes in de kabelgoot geboord op de plaatsen waar de leds op de strip(s) zitten.
- Of gleufjes maken in de "staande" delen en vervolgens de led strip er doorheen schuiven.
- Makkelijker zou zijn met losse (SMD) leds te werken en deze aan de onderzijde van de "kabelgoot" te plaatsen/plakken.
Bij de laatste optie zouden er vervolgens kleine gaatjes kunnen worden geboord om de bedrading door te voeren en eveneens in de kabelgoot bij te plaatsen.
Voor de gelijkrichtbrugcel en condensator (SMD uitvoering) is voldoende plaats in de niet zichtbare delen.

Jammer dat Piko de bedrading niet onder het interieur heeft laten lopen.
De gehele samengestelde constructie lijkt mij om het kromtrekken voor te zijn, iets anders zou ik mij niet kunnen bedenken.
Wat wel vast staat is dat er de nodige Dremel/Proxxon gereedschappen aan te pas zullen moeten komen om de led strips te kunnen plaatsen.


Piet

  • Gast
Re:Hondekop van Piko
« Reactie #10 Gepost op: 19 oktober 2011, 16:43:46 »
Hier zal best een oplossing voor worden gevonden, heb al wat idee?n, maar moet er even voor gaan zitten.
- Of er worden gaatjes in de kabelgoot geboord op de plaatsen waar de leds op de strip(s) zitten.
- Of gleufjes maken in de "staande" delen en vervolgens de led strip er doorheen schuiven.
- Makkelijker zou zijn met losse (SMD) leds te werken en deze aan de onderzijde van de "kabelgoot" te plaatsen/plakken.
Die eerste optie lijkt mij het minste werk.
De strip in het midden van de 'kabelgooot' en de leds door een gaatje in het interieur laten schijnen.
Weet je ook het fabrieks nr van Piko, want er zijn geloof ik 4 verschillende uitvoeringen.

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Hondekop van Piko
« Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2011, 16:52:46 »
Piko  Hondekop (Hobby) 57320 WG Nr. 343
 

Piet

  • Gast
Re:Hondekop van Piko
« Reactie #12 Gepost op: 19 oktober 2011, 22:01:20 »
Yep dat is de zelfde als ik heb Riny.
Dus jouw oplossing zal ook mijn oplossing worden.

grt Piet.

Piet

  • Gast
Re:Hondekop van Piko
« Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2011, 22:03:40 »
Nog een vraag.
Hoe ga je de stroomvoorziening in de tweede bak regelen, dat kan denk ik niet via de stroomvoerende bakkoppeling.

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Hondekop van Piko
« Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2011, 22:25:41 »
Beste Piet,

Dit kan zelfs niet bij beide bakken.
Op de bestaande decoder zitten geen extra functie uitgangen.
Dus in alle waarschijnlijkheid zullen er twee functie-decoders van Tams ? ? 10,00 bijkomen welke dan weer intern (door de bestaande bedrading) van voeding zullen worden voorzien.

Deze en de komende week zal het er nog echt niet van komen dat ik aan dit project kan beginnen.
Eerst nog wat werk wegwerken, volgende week komen de nieuwe meubels, dan alle troep daar weer in freubelen en dan zal het modelspoorspul weer actief worden opgepakt.

Het wordt tijd want ik ben het str*nt beu om al die dingen te doen die ik niet echt leuk en aantrekkelijk vind en daar komt het lichamelijk bij komen (herstellen) ook steeds tussendoor bij.
Maar ja, er zijn van die huishoudelijke verplichtingen waar men niet onderuit komt. :'(

Maar goed, we zullen maar ON TOPIC blijven anders dwalen wij/ik af.


Piet

  • Gast
Re:Hondekop van Piko
« Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2011, 00:45:02 »
Ik zit er juist over te denken om er een Lopi 4.0 in te bouwen en dan het extra vrije kontakt van de koppeling te gebruiken.
Kijk maar eens op mijn site www.modelbaan.ath.cx bij documenten daar staat een schema.
En na bestudering van dat schema wilde ik dat zo doen.

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Hondekop van Piko
« Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2011, 11:12:07 »
Ik zit er juist over te denken om er een Lopi 4.0 in te bouwen en dan het extra vrije kontakt van de koppeling te gebruiken.

Deze optie heb ik ook overwogen zij het niet dat de sets (2x) van iemand anders is.
De klant is een mens en mensen hebben wensen en wie betaald, die bepaalt.
Dus ik maak mij daar niet druk om. (Your wish is my command)

Zouden het mijn persoonlijke set(s) zijn (als ik ze had) dan zou ik dit ook zeker doen.
Het werkt vele malen prettiger.

Aan 1 vrij contact heeft men niets of men zou over de massa van de wielen moeten werken echter geeft dit een flakkering in de verlichting, afhankelijk welke type (merk) ledstrips men zou gebruiken.
Men komt 1 contact tekort men zit immers met de twee draden, gemeenschappelijke (blauwe) + en (F1) groen of (F2) violet -

Echter, ik ga daar nu niet te ver op in want ga weer verder met niet spoorse zaken.
Daarbij komt, Piet je bent bijdehand genoeg om ook hier zelf een oplossing voor te vinden. ;)


Piet

  • Gast
Re:Hondekop van Piko
« Reactie #17 Gepost op: 21 oktober 2011, 12:55:34 »
Aan 1 vrij contact heeft men niets of men zou over de massa van de wielen moeten werken echter geeft dit een flakkering in de verlichting, afhankelijk welke type (merk) ledstrips men zou gebruiken.
Men komt 1 contact tekort men zit immers met de twee draden, gemeenschappelijke (blauwe) + en (F1) groen of (F2) violet -
Toch wel ??n contact op de koppeling is voldoende.
De retour van de licht strip kan samen met de retour van de frontseinen over het ??n ? onderste contact lopen.

En groene of de blauwe over het bovenste contact.
Bij de originele decoder zou dat moeten lukken.
En ook bij de Lopi4


grt Piet.

Piet

  • Gast
Re:Hondekop van Piko
« Reactie #18 Gepost op: 27 oktober 2011, 11:18:46 »
Hi Riny,
Is het geen oplossing om het sleepcontact naar de motorbak over te brengen en zodoende een tweede vrij contact op de bakkoppeling te verkrijgen?
Wat dan, samen met het al vrije contact, voor de interieur verlichting te gebruiken is.

grt Piet.

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Hondekop van Piko
« Reactie #19 Gepost op: 16 maart 2016, 17:46:19 »
Die staat als 2de op mijn verlanglijstje.

Wat op 1 komt zal ik van het weekend thuis op de fleppertop ff doen.

Chips, nog geen enkel stuk rail in huis, en nu al n soortig begin van een verlanglijstje...
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Hondekop van Piko
« Reactie #20 Gepost op: 16 maart 2016, 18:02:29 »
Wat heb je al wel?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Hondekop van Piko
« Reactie #21 Gepost op: 16 maart 2016, 19:18:13 »
ik heb hem ook Yentel en ben er zeer blij mee/ maar ben wel benieuwd welke den op nummer een staat bij jouw
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Hondekop van Piko
« Reactie #22 Gepost op: 16 maart 2016, 20:05:26 »
Citaat van: Wim Corduwener
Wat heb je al wel?

1) Heel veel zin in komend weekend. Dan komt via de post de basisset en 4 elektrische wissels binnen. Dan op zuidplein een partij rails huisjes tunnels locs en wagons ophalen. Dan ff aan de andere kant van de tunnel een hele bult rails en schakelspullen halen. Zaterdag of zondag zal ik ook daarvan even een foto plaatsen
2) Veel te veel projectjes in mijn hoofd. O.a. een cosworth, huis (lees badkamer) die niet af wil, omdat gemeente tegenwerkt, een cabrio die apk klaar moet en verkocht, voor de cos komt in september.
3) Chronisch overschot aan ernstig tijdgebrek.

Maar ik zit me nu hoofdzakelijk in te lezen op het forum. Ik heb van 81 bladzijden met topics al 69 weten te maken...  :o :o :o :o

Citaat van: Rick
en ben er zeer blij mee.

Wat op nummer 1 staat is ook een loc op bovenleiding. En daar wilde ik net niet aan beginnen. Dus misschien zal het voor eeuwig een verlanglijst blijven. Dat ombouwen etc. misschien ooit...
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol