Auteur Topic: Gerhardstein  (gelezen 53207 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Gerhardstein
« Reactie #25 Gepost op: 27 juli 2014, 22:00:14 »
Je gaat er wel even tegenaan zeg met het baan bouwen, hopelijk ik later ook eens van tjaka doen, maar jij doet het nu al.

Ik blijf je trouw volgen zo met die stijgsporen op je baan
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #26 Gepost op: 29 juli 2014, 19:53:48 »
@allen: dank voor de reacties.

Gisteren tijdens de regenbuien de helling even afgemaakt. De loc en wagons gaan zonder problemen de helling op.



Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Gerhardstein
« Reactie #27 Gepost op: 29 juli 2014, 21:04:02 »
Volgens mij heb je je nog te bouwen baan goed opgeslagen in je geheugen.
Ik zie in ieder geval dingen in voorbereiding op je foto, waarvan ik me afvraag wat dat gaat worden.
Dus.........ik ben benieuwd naar de volgende update.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #28 Gepost op: 29 juli 2014, 21:13:55 »
Je merkt dit dit niet jouw eerste baan is. Je gaat heel gestructureerd aan het werk en het een en ander is goed doordacht.
Ik blijf je volgen.

Volgens mij heb je je nog te bouwen baan goed opgeslagen in je geheugen.
Ik zie in ieder geval dingen in voorbereiding op je foto, waarvan ik me afvraag wat dat gaat worden.
Dus.........ik ben benieuwd naar de volgende update.

Klopt Roel, zoals eerder aangegeven is dit niet mijn eerste baan kortom je weet precies waar je naar toe wil werken. Wellicht bedoel je het deel waar de loc op staat bij de laatste foto. Dit is een tijdelijke "stelling" zoals de 3 niveaus onder elkaar komen. Ik moest controleren of de laatste staanders exact aansluiten bij de hoogste plaat.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Gerhardstein
« Reactie #29 Gepost op: 29 juli 2014, 21:47:43 »
Duidelijk Johan. Inderdaad is voortdurende controle belangrijk. Achteraf iets veranderen wordt alleen maar moeilijker.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #30 Gepost op: 5 augustus 2014, 16:17:55 »
Beste forumgenoten,

Om de relais op het -20 niveau goed te kunnen testen heb ik tijdelijk een keerlus gemaakt op het 0 niveau. Nu "eindeloos" de locs met wagons laten rijden om alles uit te testen. Wat bekijk zoal:
1. Liggen de rails goed - geen ontsporingen?
2. Werken de relaisrails en relais goed?
3. Welke treinlengte kan ik toepassen?

Hieronder een foto van de keerlus.



Intussen bezig om onder de tafel schakelaartjes te koppelen zodat ik van onder de tafel een relais kan activeren. Daarnaast bezig om tevens verlichting aan te brengen.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gerhardstein
« Reactie #31 Gepost op: 5 augustus 2014, 16:41:01 »
Beste Johan,
Misschien had ik verder terug moeten lezen, maar dat wat ik nu zien, blijft dat in het zicht of komt er nog een laag boven?
En ben je uit overtuiging M-rails gebruiker of ga je ook met andere rails combineren?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Gerhardstein
« Reactie #32 Gepost op: 5 augustus 2014, 16:41:47 »
Verstandig Johan, om eerst alles goed te testen. Zou zonde zijn als je straks een lange trein niet kan draaien. Ziet er goed uit.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #33 Gepost op: 5 augustus 2014, 16:52:53 »
Beste Johan,
Misschien had ik verder terug moeten lezen, maar dat wat ik nu zien, blijft dat in het zicht of komt er nog een laag boven?

Beste Wim,
De onderste laag is -20 (m.n. het rechtse deel op de foto) daar zullen de "grote" locs een rondje rijden. Daarboven komt -10 een rondje voor de "kleine" locs en waar nu de keerlus is, komt het 0 niveau met station, Bw en goederensporen.

Beste Johan,
En ben je uit overtuiging M-rails gebruiker of ga je ook met andere rails combineren?

Neen, ik ga het niet combineren met andere rails dus een fervent M-rails gebruiker!

Verstandig Johan, om eerst alles goed te testen. Zou zonde zijn als je straks een lange trein niet kan draaien. Ziet er goed uit.

Dank je Rick!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gerhardstein
« Reactie #34 Gepost op: 5 augustus 2014, 16:59:16 »
Neen, ik ga het niet combineren met andere rails dus een fervent M-rails gebruiker!
Ik had al zo'n vermoeden en dorst het bijna niet te vragen.  ::) De meeste M-rails-rijders  doen het volgens mijn ook uit een diepgewortelde overtuiging.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gerhardstein
« Reactie #35 Gepost op: 5 augustus 2014, 19:04:58 »
Wauw ... Johan ... jij gaat verdraaid snel. Je kan inderdaad niet genoeg testen. Straks kan je er lastig bij. Je werkt super degelijk en netjes man. Respect! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #36 Gepost op: 5 augustus 2014, 19:46:34 »
Wauw ... Johan ... jij gaat verdraaid snel. Je kan inderdaad niet genoeg testen. Straks kan je er lastig bij. Je werkt super degelijk en netjes man. Respect! ;)

Bedankt Pierre! Ik heb mijn lessen in het verleden geleerd.  ::)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Gerhardstein
« Reactie #37 Gepost op: 5 augustus 2014, 20:18:36 »
Dit straalt echt ervaring uit, veel succes bij het verder bouwen, ik blijf het zeker volgen!
Groet,
Theo

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #38 Gepost op: 5 augustus 2014, 21:45:26 »
veel succes bij het verder bouwen

Dank je wel Theo!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #39 Gepost op: 23 augustus 2014, 10:13:12 »
Beste forumgenoten,

De laag -10 ligt bijna qua rails alleen ontbreekt er nog een stukje multiplex tussen de rails links en het wissel rechtsboven (de twee lijmklemmen).





Hoe heb ik aangepakt? Op een uitgeklapte kartonnen doos heb ik de rails getekend. Uiteraard in 2 stukken zodat ik het middenstuk van het deel, wat ik nog mis, kan bepalen.







Het gezaagde deel aangebracht en de lijm moet eerst drogen voordat ik verder kan.



Volgende stappen: de rails nog verbinden, relaisrails aanbrengen en dan weer gaan testen. Dus komt er weer een tijdelijke plaat op het 0 niveau te liggen.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Gerhardstein
« Reactie #40 Gepost op: 23 augustus 2014, 10:27:31 »
Johan, jij gaat ook lekker te keer, ben benieuwd of je later nog ergens in die spaghetti slierten moet zijn als er wat ontspoort :( is dat nog bereikbaar dan?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #41 Gepost op: 23 augustus 2014, 10:35:18 »
Johan, jij gaat ook lekker te keer, ben benieuwd of je later nog ergens in die spaghetti slierten moet zijn als er wat ontspoort :( is dat nog bereikbaar dan?

Hans, ja de sporen zijn bereikbaar maar ik moet daar wel continu alert op zijn. Gisteren ben ik tot de conclusie gekomen dat de plaat op het 0 niveau niet volledig kan liggen (bij helling linkerzijde) zoals ik dat in gedachte had. Een oplossing heb ik er al voor maar kom daar later op terug.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Gerhardstein
« Reactie #42 Gepost op: 23 augustus 2014, 10:57:16 »
Johan ik kijk tegen hetzelfde probleem aan nu hier, leuk een grote baan, maar nu ik het zie liggen denk ik poeh 120 diep hoe ga ik dat bereiken later. ja opstapje gaat helpen om even wt te pakken wat ernaast ligt, maar werken op die afstand rails leggen en wat al niet meer.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gerhardstein
« Reactie #43 Gepost op: 23 augustus 2014, 19:46:13 »
Tjonge ... wat heb jij een werk verzet Johan. Iedere keer als je wat laat zien ben je een giga stuk verder. Mooie update weer. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #44 Gepost op: 6 september 2014, 11:03:22 »
Beste Forumgenoten,

Voorlopig een laatste update (door tijdgebrek). Ik ben er achter gekomen dat het baanplan zoals hier getoond niet uitvoerbaar is. Waarom? Je moet, als er problemen zijn bij de onderste lagen, overal goed bij kunnen en dat was dus niet het geval. Na enig denk- en tekenwerk is onderstaand plan bedacht. De grootste wijziging is dat het dorp 30 cm omhoog gaat en tussen het station en het dorp er een rotswand komt.



Op het rechterdeel ben ik gestart met de eerste van 3 platen welke op 30 cm hoogte komt.



De volgende wijziging: Ik moest even de loc loodsen op de tafel plaatsen om te bekijken of e.e.a. past. Toen mijn echtgenote dat zag, kreeg ik de opmerking dat de loodsen andersom moeten staan omdat dit meer diepte geeft aan de baan t.o.v. initieel gedacht. Hierdoor moest ik het baanplan rechts volledig aanpassen. Hieronder een eerste opzet welke nog wel een paar keer aangepast gaat worden. Eén voordeel: Als de draaischijf goed staat, kan ik de treinen op het rechterdeel laten keren en hoeft dit niet op het station te gebeuren.



Een foto van de locloodsen op hun nieuwe plek!



Een overview van het achterste deel.



Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gerhardstein
« Reactie #45 Gepost op: 6 september 2014, 14:23:49 »
Dat zijn behoorlijke veranderingen Johan. Maar dat is volgens mij op elke baan zo'n beetje gebeurd. Op de tekening en in gedachte ziet het er vaak anders uit dan in werkelijkheid. Ach ... beter nu veranderen dan later of later lopen ergeren aan bepaalde dingen. Het gaat helemaal goed komen Johan. Succes man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gerhardstein
« Reactie #46 Gepost op: 6 september 2014, 19:58:54 »

Nou Johan, je hebt hier een behoorlijk compleet setje Kibri-huizen uit de oude doos. Deze kitjes gaan al zeker dertig jaar mee.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Gerhardstein
« Reactie #47 Gepost op: 6 september 2014, 23:28:36 »
Erg jammer dat je juist nu minder tijd hebt, ik volg dit soort topics graag omdat je er als beginner erg veel van kunt leren maar er zijn natuurlijk soms belangrijkere zaken in het leven dan de hobby.
Ik hoop in ieder geval af en toe nog iets van je te zien....
Groet,
Theo

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #48 Gepost op: 7 september 2014, 07:07:19 »
Dat zijn behoorlijke veranderingen Johan. Maar dat is volgens mij op elke baan zo'n beetje gebeurd. Op de tekening en in gedachte ziet het er vaak anders uit dan in werkelijkheid. Ach ... beter nu veranderen dan later of later lopen ergeren aan bepaalde dingen. Het gaat helemaal goed komen Johan. Succes man. ;)

Beste Pierre, als je gaat bouwen blijkt het soms qua maatvoering toch net anders te zijn dan wat je getekend hebt en moet je je plan aanpassen. Soms kleine aanpassingen en in dit geval 2 grote aanpassingen. Je moet hier dus flexibel mee kunnen omgaan.

Nou Johan, je hebt hier een behoorlijk compleet setje Kibri-huizen uit de oude doos. Deze kitjes gaan al zeker dertig jaar mee.  ;)

Beste Wim, klopt - deze huisjes zijn van begin tachtiger jaren. De rij wordt nog langer (heb er nog 4 in doosjes staan, kijken wanneer ik daar tijd voor heb om deze te bouwen).

Erg jammer dat je juist nu minder tijd hebt, ik volg dit soort topics graag omdat je er als beginner erg veel van kunt leren maar er zijn natuurlijk soms belangrijkere zaken in het leven dan de hobby.
Ik hoop in ieder geval af en toe nog iets van je te zien....
Beste Theo, de privé situatie vergt veel tijd van me en daarnaast moet ik aan een studie beginnen die ook veel tijd gaat opslokken. Wellicht heb ik in de kerstvakantie een paar dagen tijd om weer verder te kunnen.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gerhardstein
« Reactie #49 Gepost op: 7 september 2014, 09:43:15 »
Wat mij opvalt Johan is dat er straks van je onderste lagen/rails (bijna) niets meer te zien is. Is het niet mooier hier en daar een stukje te laten zien en daar met bv een brug overheen te gaan of langs een steunmuur te laten lopen. Of heb ik een totaal verkeerd beeld van je baanplan.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/