Auteur Topic: Project Hoogveld - De bouw - Ter Ziele  (gelezen 193813 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #250 Gepost op: 4 september 2015, 13:15:57 »
Het eerste filmpje geeft bij openen de tekst "Deze video is privé". Je moet de rechten dus wat ruimer zetten als je wilt dat wij hem ook zien.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: SuperSylvester

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #251 Gepost op: 4 september 2015, 13:22:03 »
Inderdaad Dirk, ik zag dat Youtube ze allemaal op privé gezet heeft. Ik heb ze weer openbaar gemaakt, je zou ze nu dus weer moeten kunnen zien?



Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #252 Gepost op: 4 september 2015, 13:24:42 »
Ja hoor Jack .... alles werkt weer. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: SuperSylvester

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #253 Gepost op: 4 september 2015, 13:25:33 »
Owkeej, thanks voor het melden!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #254 Gepost op: 7 september 2015, 16:21:43 »
Voor de volgende klus heb ik lang op internet liggen zoeken naar een voor mij geschikte methode nl. de modelbouw achtergrond.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om een foto die ik gemaakt heb in de Schotse Midlands op behang te laten printen.

Het gaat om deze foto, de originele is 18 megapixels



Omdat mijn muren veel breder zijn dan deze foto, heb ik de spiegeltruuk toegepast, dat ziet er dan ongeveer zo uit,
ik heb tevens de foto bijgesneden zodat je ongeveer de juiste verhoudingen kunt bepalen.



Vervolgens via intenet (webprint.nl) deze laten afdrukken, het totale formaat wordt 1m x 4.80m wat juist genoeg is voor mijn linkermuur.

Aangezien er eerst structuurverf op de muur zat heb ik die eerst glad gemaakt met dit spul:



Behangen is dus absoluut niet mijn ding maar ik ben eigenlijk best tevreden met het resultaat tot nu toe.
Dit krijg je er allemaal bij (bak, spons, mesje en trekker en de prints natuurlijk  :D)



Aan de slag dan maar















Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #255 Gepost op: 7 september 2015, 16:39:53 »
Nou Jack, dat ziet er helemaal niet beroerd uit. Ikzelf zou misschien ronde hoeken hebben overwogen, maar eigenlijk vallen die hoeken helemaal niet op. Als je de bouwing een stukje van de achtergrond zet met (led)verlichting daartussen, dan poets je mooi de op de achtergrond vallende schaduwen weg en lijkt de afstand groter. Mooi resultaat!
En voor die gaten komt nog iets leuks?

Schotland levert altijd mooie plaatjes op en je brengt me wéér op een idee.




Dit is nou niet direct een Hollands landschap, maar een panoramalandschap met wat weilanden kan natuurlijk heel goed.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #256 Gepost op: 7 september 2015, 17:00:53 »
Dat heb je keurig gedaan, Jack. Ziet er zeer goed uit. Proficiat.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #257 Gepost op: 7 september 2015, 19:29:48 »
Mooie oplossing, er hangt ook gelijk een goede sfeer op de baan.
Groet,
Theo

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #258 Gepost op: 7 september 2015, 19:43:58 »
Dat ziet er gelikt uit Jack. Goede keus van de foto.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #259 Gepost op: 7 september 2015, 20:00:41 »
Dank mannen, blij dat jullie het wat vinden  :)

Nou Jack, dat ziet er helemaal niet beroerd uit. Ikzelf zou misschien ronde hoeken hebben overwogen, maar eigenlijk vallen die hoeken helemaal niet op. Als je de bouwing een stukje van de achtergrond zet met (led)verlichting daartussen, dan poets je mooi de op de achtergrond vallende schaduwen weg en lijkt de afstand groter. Mooi resultaat!
En voor die gaten komt nog iets leuks?

Schotland levert altijd mooie plaatjes op en je brengt me wéér op een idee.




Dit is nou niet direct een Hollands landschap, maar een panoramalandschap met wat weilanden kan natuurlijk heel goed.


Ronde hoeken heb ik even overwogen maar dat kost teveel ruimte en is ook nog niet zo eenvoudig voor elkaar te krijgen. (baan tot koof = 90cm)
Dat 'Hollandse landschap' zou hier in Zuid-Limburg trouwens niet misstaan, vandaar dat ik ook een foto met heuvels gezocht heb en niet meteen in de Highlands ga zitten  :D

En die gaten, daar komt natuurlijk nog landschap voor!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #260 Gepost op: 7 september 2015, 20:45:39 »
Zoals ik al schreef: het kan prima zo.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #261 Gepost op: 12 september 2015, 11:07:28 »
Na het grove werk weer eens wat gepriegeld. Ik had nog die servo's liggen en de Digikeijs decoder om mijn wissels aan te sturen.
Eerst een kleine test, plankje MDF van 12mm dik en daarop een wissel geschroefd (dat is dezelfde houtdikte als de rest van de baan)



Onder de wisseltongen daar waar een klein gaatje in de dwarsligger zit heb ik een sleufje gefreesd van ca. 10x5mm
Vervolgens de servo ingeregeld met de Ecos en de decoder en deze met dubbelzijdig plakband op zn plaats gezet.



Een stukje verenstaal (wat ik nog van die Conrad-dingen had) aan de servo bevestigd en door het sleufje in de dwarsligger






Nog even een kort filmpje van hoe het zou moeten werken:

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"><strong><span style="color: red;" class="bbc_color">!</span></strong> No longer available</a>


Ik heb alvast 2 wissels in de baan voorzien en die maken nu hun 'duurtest'.

De PIKO wisselaandrijvingen zijn nu dus overbodig, ik heb er nog 3 waarvan 1 nieuw in de doos en de andere 2 zijn vrijwel niet gebruikt.
Als iemand interesse heeft, even een pbtje anders staan ze volgende week op MP.



Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #262 Gepost op: 12 september 2015, 12:44:53 »
Mooi uitgelegd Jack.
Dit soort dingetjes laten toch maar weer zien hoe relatief eenvoudig dat digitale gedoe werkt. Tegelijkertijd word ik dan weer erg nieuwsgierig hoe analoge rijders dit voor elkaar krijgen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #263 Gepost op: 12 september 2015, 13:50:39 »
Mooi uitgelegd Jack.
Dit soort dingetjes laten toch maar weer zien hoe relatief eenvoudig dat digitale gedoe werkt. Tegelijkertijd word ik dan weer erg nieuwsgierig hoe analoge rijders dit voor elkaar krijgen.

Tis inderdaad niet erg moeilijk. Om een servo analoog aan te sturen lijkt me ook geen rocketscience. 2 potmeters, 2 drukknopjes en een driver ic-tje en dan ben je er al zo ongeveer.
Ik zal binnenkort eens wat proberen, wil nog veel meer met servo's gaan aansturen.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #264 Gepost op: 12 september 2015, 14:37:14 »
Kijk Jack, dát zijn nou leuke en educatieve onderwerpen.
Eigenlijk hebben we best wel wat aan jou!  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #265 Gepost op: 27 september 2015, 21:01:42 »
Ik had nog wat achterstallige zaken liggen, hoog tijd om daar wat aan te doen.
De Citadis tram moest nog een decoder + verlichting krijgen zodat ik iig 2 'treinen' in koploper kan besturen.

Het gaat om deze:






En dit moet erin



De verlichting maak ik van stukjes led-strip, normaal zijn die deelbaar in stukjes van 3 leds, maar ik ben niet zo normaal en ik wil er maar 2...










Klus geklaard. Ik heb weerstanden van 10kOhm gebruikt en nog vind ik ze iets te fel, nog hoger gaat niet want dan ontsteken ze niet meer,
dan wordt de spanning te laag. Het zij zo. Ik heb gelijk maar wat passagiers geronseld en ontdaan van hun ledematen. Die zijn nu eeuwig onderweg  :)



Dan nog een andere klus, deze spaghetti begint me langzaam te irriteren, aan het werk dus!



Ik ga een besturingskastje bouwen onder de baan die ik met een schuifdeurtje kan afsluiten.



Op het werk lagen nog wat reststukjes bedradingskoker, perfect geschikt voor dit doel



Ik ben er nog niet, maar het begint ergens op te lijken vind ik zelf.






To be Continued...








Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #266 Gepost op: 27 september 2015, 23:38:20 »
Mooi gedaan man. Je bent een hele nette werker Jack. Alleen al dat gereedschap van je ... alles zo keurig netjes op een rijtje op de tafel.  ;) 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #267 Gepost op: 27 september 2015, 23:46:22 »
Zo je gaat lekker Jack
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #268 Gepost op: 28 september 2015, 01:01:01 »
Mooi gedaan man. Je bent een hele nette werker Jack. Alleen al dat gereedschap van je ... alles zo keurig netjes op een rijtje op de tafel.  ;)
Ik denk dat-ie het voor de foto heeft opgeruimd.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #269 Gepost op: 28 september 2015, 05:45:12 »
Neu, niet voor de foto. Af en toe schoon schip maken dan vind ik tenminste weer wat ik nodig heb  ;)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #270 Gepost op: 28 september 2015, 08:17:49 »
Ik heb weerstanden van 10kOhm gebruikt en nog vind ik ze iets te fel, nog hoger gaat niet want dan ontsteken ze niet meer, dan wordt de spanning te laag.

Heb je dat zelf geprobeerd, of heeft iemand je dat verteld? Ik knip die strips ook vrolijk in stukjes, en zet even vrolijk 22k, 39k of soms nog meer in serie. En dat werkt bij mij naar volle tevredenheid. Niet alleen bij een enkele of bij twee LEDs, maar ook bij de "gewone" serieschakeling van drie LEDs.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #271 Gepost op: 28 september 2015, 09:11:26 »
Ja, getest met 12VDC, met 22k noppes nada... De digitale spanning van de baan zal wat hoger zijn (+/- 18V ?), misschien maakt dat het verschil.
Tis eigenlijk niet dat de leds te fel branden maar dat ligt voornamelijk aan het model, veel ramen waar dus veel licht naar buiten straalt.

Aangezien dit model uiteindelijk in de vitrinekast belandt laat ik het maar zo.


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #272 Gepost op: 28 september 2015, 09:49:37 »
Ja, getest met 12VDC, met 22k noppes nada... De digitale spanning van de baan zal wat hoger zijn (+/- 18V ?), misschien maakt dat het verschil.

Dat maakt een wereld van verschil. Bij twee witte LEDs (spanningsval ruim 7V) en 12VDC valt er over de weerstand ongeveer 5V. Bij 18V is dat ruim het dubbele: ongeveer 11V. Oftewel, wat een 10k weerstand doet bij de 12V voeding (namelijk 0,44mA) is zelfs nog iets minder dan wat een 22k doet bij 18V voeding (0,47mA). Jouw 10k doet op de digitale baan ongeveer 0,96mA - meer dan het dubbele van wat de 10k deed in je testopstelling.

Let op: bij de genoemde weerstandswaardes heb ik in de berekeningen telkens nog de 1k5 opgeteld van de weerstand die je op de strip hebt laten zitten. Oftewel, bij 10k is de totale weerstand 11k5, en 5V/11k5=0,44mA of 11V/11k5=0,96mA.

 't Is dat je er een vitrinemodel van maakt, maar ik had bij 12V voeding een 12k (=0,37mA) of een 15k (=0,30mA) geprobeerd.
Of beter: testen met een voeding van 16 à 18V. Dan blijk je die 22k (=0,47mA) toch te kunnen hebben. En dan kun je ook 27k (=0,39mA) of 33k (=0,32mA) proberen. Eventueel staat 39k nog op het lijstje, maar met 0,27mA wordt dat toch wel krapjes.

Maar goed, dit alles is vooral ter leeringhe ende vermaeck, aangezien je de tram naar de vitrine stuurt.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #273 Gepost op: 28 september 2015, 10:15:43 »
Aangezien dit model uiteindelijk in de vitrinekast belandt laat ik het maar zo.
Dat was eigenlijk mijn volgende vraag: het is een prachtige tram, maar is-ie niet net wat te modern voor jouw baan?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #274 Gepost op: 28 september 2015, 10:37:11 »
Ja Wim, helemaal gelijk  ;). Echter wilde ik het digitaal systeem testen met minimaal 2 treinen, de 3737 stomer gaat niet door de extreem strakke bochten
van de tramsporen, idem met een oude 1600 Loc waar al een decoder in zit. Vandaar dat ik dit model digitaalwaardig gemaakt heb en als hij dan toch uit elkaar
ligt dan gelijk maar even wat peertjes in de plafonnieres gedraaid en wat mensjes in de stoelen... is gelijk een goede oefening voor wat wellicht nog komen gaat.

Tis trouwens best leuk om met de dienstregeling in KL te spelen en een uitdaging om e.e.a. onder controle te krijgen. Bij de haltes netjes afremmen en op tijd stoppen.
Wisselstraten automatisch laten instellen en je kunt ook de kans instellen voor welk spoor de tram vervolgens zal nemen, stoppen of niet, lang of kort wachten etc. etc.
(maar ik zal je niet langer vervelen met dat digitale gezwets  ;D)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands