Auteur Topic: Computervoeding voor modelbaan  (gelezen 5019 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Computervoeding voor modelbaan
« Gepost op: 28 juli 2013, 14:09:49 »
Vandaag ben ik mijn garage aan het opruimen: gereedschap terughangen waar het hoort en meer van dat soort zinvolle dingen.
Computers gaan nog wel eens stuk en dan haal ik er de meest bruikbare zaken uit zoals harde schijven (niet dat je die ooit nog gebruikt) cd-spelers (?), voedingen, kabels en ventilatoren. Meestal hou ik ook nog een berg schroefjes en moertjes over... en die zijn altijd bruikbaar.


Inmiddels heb ik een aardige bak met voedingen verzameld en ik vraag me af of er modelspoorders zijn die computervoedingen gebruiken op hun modelbaan. Volgens mij komen er een boel verschillende voltages uit zo'n ding.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Computervoeding voor modelbaan
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2013, 22:10:31 »
Beste Wim,

Voor de Märklin Pendelbaan bij "HIP" in Werkendam heb ik inmiddels een 2e hands Raptor opgeduikeld, daarvoor had ik een voeding nodig van tussen de 10 en 20 volt, AC of DC en 500 mA.

Ik had nog een laptopvoeding liggen met 16 en 32 volt DC, de 32 volt "afgeblind" en een stekkertje aan de +16 volt en massa gesoldeerd, de boel afgetaped en klaas is kees.

Natuurlijk zijn computervoedingen bruikbaar, echter de capaciteit is nooit zo vreselijk hoog, voor een centrale met interne booster of een extra booster heb je meestal toch wel een 4 A nodig bij 16 volt.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Computervoeding voor modelbaan
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2013, 22:51:59 »
Nou Anne, van alle Windows-computers (die krengen gaan nou eenmaal vaak en snel stuk) sloop ik de voedingen eruit. Er zitten verschillende uitgangen op met verschillende voltages, voor een deel van de baan (led-verlichting) zijn ze aardig bruikbaar. En ze staan me niet écht in de weg.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Computervoeding voor modelbaan
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2013, 09:47:20 »
Ik ben ook wel eens aan het stoeien geweest met deze computer voedingen. Buiten dat ze erg groot zijn is zo'n voeding goed te gebruiken. Er komt 12 en 5 volt uit. Als je de (platte) stekker bekijkt heb je vier draden. Rood-zwart-zwart-geel. De eerste rood (+) en de daarnaast zwarte draad (-) geven 5 volt. Vanaf de andere kant geel (+) met ernaast zwart (-) geeft 12 volt. Aan de zijkant van de voedingkast staat vaak een label met daarop het wattage van de voeding.  Hoe hoger het wattage hoe hoger ook het aantal ampères.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Computervoeding voor modelbaan
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2013, 11:27:18 »
Volgens mij zijn dat echte modelspoorbaan-voltages.  8)
Er zit wèl één nadeeltje aan: die voedingen kúnnen wat lawaaiig zijn door die ventilatoren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)