Auteur Topic: Nieuwe hoekbaan Roel  (gelezen 216800 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #75 Gepost op: 25 juli 2013, 23:22:29 »
Dat ziet er allemaal goed uit Roel,

Dat dubbelzijdig klevende tapijttape kan je in de meeste bouwmarkten wel kopen, dus ik denk dat de gamma het ook wel heeft. Het is  4 a 5 cm breed tape, en heel dun, en het plakt enorm goed. Ik ben zelf ook van plan om dit te gaan gebruiken.

Groeten, G

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #76 Gepost op: 26 juli 2013, 13:05:58 »
Roel,

je heb het netjes voor elkaar. Duidelijk dat je er goed over nadenkt. Ik heb zelf de neiging om al snel resultaat te willen zien (fout bij mijn eerste baan), waardoor de voorbereiding te weinig tijd krijgt.
Jij bent zo te zien niet zo ongeduldig, waardoor het er prachtig strak in ligt.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #77 Gepost op: 26 juli 2013, 13:35:30 »
Ik heb zelf de neiging om al snel resultaat te willen zien (fout bij mijn eerste baan), waardoor de voorbereiding te weinig tijd krijgt.
Jij bent zo te zien niet zo ongeduldig, waardoor het er prachtig strak in ligt.
Ik herken dat wel... na zoveel ruwbouw, aansluitingen en draden wil je wel eens een keer ergens een seinhuis neerzetten.  :)
Maar ach, dit is natuurlijk ook een leuke klus en dat alles dan ook nog werkt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #78 Gepost op: 26 juli 2013, 22:00:35 »
Vanmiddag heb ik dubbelzijdige kleeftape gekocht bij Kwantum. Daar hadden ze, tot mijn verwondering, daarin toch wel veel keus.
Het spul is lekker dun, 5 cm breed en 10 meter lang. Dus voorlopig genoeg.

Duidelijk dat je er goed over nadenkt. Ik heb zelf de neiging om al snel resultaat te willen zien (fout bij mijn eerste baan), waardoor de voorbereiding te weinig tijd krijgt.
Jij bent zo te zien niet zo ongeduldig, waardoor het er prachtig strak in ligt.

Ik had ook bij mijn eerste digitale baan snelheidsfouten gemaakt. Ik heb me nu voorgenomen om die niet meer te maken en rustig de tijd te nemen. Maar.....dat neemt niet weg dat ik ook wel een beetje ongeduldig soms word en dat ik verlang naar een stukje afwerking.

Maar ach, dit is natuurlijk ook een leuke klus en dat alles dan ook nog werkt.

Ook dat is waar. Het feit dat tot nu toe alles werkt, zoals ik me had voorgesteld, geeft ook wel voldoening.

Ik heb even een malletje gemaakt om de rails in het klimspiraal op de goede plaats fixeren. Ik moest wel even wat rekenwerk verrichten.
Ik begin onderop door
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #79 Gepost op: 26 juli 2013, 22:35:01 »
Ben in elk geval blij dat je je dubbelzijdig tape hebt gevonden. En de kosten vielen vast ook nog mee.
Je hebt die jongens bij de Kwantum vast niet verteld wat je er mee zou gaan doen?  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #80 Gepost op: 26 juli 2013, 22:45:41 »

Ben in elk geval blij dat je je dubbelzijdig tape hebt gevonden. En de kosten vielen vast ook nog mee.
Je hebt die jongens bij de Kwantum vast niet verteld wat je er mee zou gaan doen?  :)


 Nou Wim, ik zal je vertellen hoe het ging. Ik vroeg naar de kleefkracht van een bepaalde rol. Hij zei dat hij nog wel ergens een aangebroken rol daarvan had liggen en ging het halen. Nu viel de kleefkracht van die tape tegen,  Op grond daarvan heb ik een rol tape gekocht met een iets grotere kleefkracht. Nee , ik heb niet verteld waarvoor ik het nodig had.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #81 Gepost op: 26 juli 2013, 23:22:38 »
Roel ... heb je de klimspiraal getest zodat je twee langste wagens elkaar niet raken of heb je de afstand tussen de rails omgerekend?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #82 Gepost op: 26 juli 2013, 23:54:41 »
 
Roel ... heb je de klimspiraal getest zodat je twee langste wagens elkaar niet raken of heb je de afstand tussen de rails omgerekend?

De afstand tussen de rails heb ik berekend. Daar kom je vanzelf op als je weet dat de binnenbaan een vaste maat heeft (R1)  en de buitenbaan (R2) ook. Dus die tussenmaat ligt exact vast. Ik heb geen idee of de twee langste wagens elkaar zullen raken. Ik denk van niet. Maar je hebt wel een punt. Ik ga de komende dagen dat eens uitproberen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #83 Gepost op: 27 juli 2013, 17:39:26 »
Pierre, ik heb even drie wagons genomen om te kijken of die zonder problemen elkaar op de spiraal kunnen passeren.
Zie hier het resultaat:



Is dit wat je bedoelde?
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #84 Gepost op: 27 juli 2013, 22:19:00 »
Pierre, ik heb even drie wagons genomen om te kijken of die zonder problemen elkaar op de spiraal kunnen passeren.
Zie hier het resultaat:

Is dit wat je bedoelde?

Dat is precies wat ik bedoel Roel. Maar het levert zo te zie geen enkel probleem op. Op de foto zag het er zo krap uit ... vandaar mijn vraag. ;D Lekker doorgaan zo. Het ziet er allemaal top uit hoor. Als dit klaar is kan je met het echt leuke werk beginnen. 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #85 Gepost op: 29 juli 2013, 17:13:03 »
De eerste tegenvaller is binnen  >:(:
Mijn TEE kan ik niet meer laten rijden, omdat hij niet de afdaling (te kleine ring, alle rails R1 formaat) aankan.



Had ik wel een beetje verwacht hoor, want bij m'n vorige baan was het soms ook kiele kiele.
Het is wel echt balen  :'( >:(.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #86 Gepost op: 29 juli 2013, 17:15:08 »
Dat is zonde Roel. Misschien toch een overweging om de spiraal wat ruimer te maken en wellicht wat rechte stukjes er tussen te plaatsen. Zo'n mooi treinstel zet je toch niet zo maar aan de kant. Of is het mogelijk om die trein dan alleen maar 'boven' te laten rijden?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #87 Gepost op: 29 juli 2013, 17:27:55 »
Dat is zonde Roel. Misschien toch een overweging om de spiraal wat ruimer te maken en wellicht wat rechte stukjes er tussen te plaatsen. Zo'n mooi treinstel zet je toch niet zo maar aan de kant. Of is het mogelijk om die trein dan alleen maar 'boven' te laten rijden?

De spiraal ga ik niet meer aanpassen. dat is geen doen meer. Wat ik wel kan doen is, zoals je al aangeeft, om te kijken of ik dit treinstel alleen boven kan laten rijden. Misschien dat ik dan een gedeelte van mijn baanplan moet aanpassen, maar dat heb ik er wel voor over.

Ook ga ik nadenken, of ik op de een of andere manier alleen dit treinstel kan laten afdalen via de buitenring (R2 rails), want ik heb daar toch 3 TMC's in elk blok. En via koploper kan ik bewerkstellingen dat in een blok de rijrichting verandert. Ik denk maar wat hoor, maar je moet toch wat?
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #88 Gepost op: 29 juli 2013, 17:58:29 »
Blokken kun je in Koploper inderdaad in twee richtingen berijden, zelfs met twee melders is dat te doen. Al mijn sporen zijn zodanig ingericht dat ze in twee richtingen bereden kunnen worden. Stijgen kan in beide spiraalsporen, dalen ook. Kan zeker handig zijn voor pendeltreinstellen. Ik denk dat dat nog een beter idee voor jou is.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #89 Gepost op: 29 juli 2013, 19:16:02 »
Ik zou zeker een oplossing bedenken Roel. Zo'n treinstel stop je niet weg in de kast. :o
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #90 Gepost op: 29 juli 2013, 21:23:54 »
Ik zou zeker een oplossing bedenken Roel. Zo'n treinstel stop je niet weg in de kast. :o
Mee eens.
Misschien -en ik probeer hier niet alles wat krom is recht te buigen- zit er wel een fantastische uitdaging in om inderdaad die TEE heen en weer te laten rijden in de buitenste spiraal.
Ik weet natuurlijk niks van terugmelders en dat soort zooi, maar het andere materieel moet gewoon even wachten als die TEE voorbijkomt. Klinkt ook niet echt gek.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #91 Gepost op: 29 juli 2013, 21:38:42 »
Ik zou zeker een oplossing bedenken Roel. Zo'n treinstel stop je niet weg in de kast. :o
Mee eens.
Misschien -en ik probeer hier niet alles wat krom is recht te buigen- zit er wel een fantastische uitdaging in om inderdaad die TEE heen en weer te laten rijden in de buitenste spiraal.
Ik weet natuurlijk niks van terugmelders en dat soort zooi, maar het andere materieel moet gewoon even wachten als die TEE voorbijkomt. Klinkt ook niet echt gek.  8)
Dat die gaat rijden op de baan
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

GGoos

  • Gast
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #92 Gepost op: 1 augustus 2013, 16:42:49 »
Welke wisseldecoders gebruik je?

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #93 Gepost op: 4 augustus 2013, 11:45:09 »
Welke wisseldecoders gebruik je?
Ik gebruik die van M
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

GGoos

  • Gast
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #94 Gepost op: 6 augustus 2013, 15:27:49 »
Zie ik goed dat je die 4554 rechtstreeks op je IB aan kan sluiten? Ik heb nu ook Marklin wisselmotoren i.c.m. de Viessmann 5211. Moet alles nog aansluiten omdat ik nog steeds bezig ben met bouwen :) Kom nu rails tekort en het is de bedoeling dat ik eerst Hotel Mertens af maak en dan de baan verder af ga bouwen. Aangezien ik echt een n00b ben daarin kom ik daar t.z.t. nog op terug.

Ik ben benieuwd naar jouw vorderingen :)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #95 Gepost op: 6 augustus 2013, 22:32:27 »
Zie ik goed dat je die 4554 rechtstreeks op je IB aan kan sluiten? Ik heb nu ook Marklin wisselmotoren i.c.m. de Viessmann 5211. Ik ben benieuwd naar jouw vorderingen :)
Ik heb geen IB maar een CS1. Ik weet niet het verschil tussen een IB en een CS1. Ik zal eens googlen  :D.
Voor de wisselaandrijvingen van M
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

GGoos

  • Gast
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #96 Gepost op: 7 augustus 2013, 08:14:24 »
Het wisselen van wissels (leuke woordspeling trouwens :) ) is een vervelende klus. Met K-rails heb ik daar minder problemen mee omdat ik de motor in de zijkant heb zitten en er vrij eenvoudig uit kan trekken. Bij C-rails zit die eronder toch?

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #97 Gepost op: 7 augustus 2013, 09:25:38 »
Het wisselen van wissels (leuke woordspeling trouwens :) ) is een vervelende klus. Met K-rails heb ik daar minder problemen mee omdat ik de motor in de zijkant heb zitten en er vrij eenvoudig uit kan trekken. Bij C-rails zit die eronder toch?
Bij C-rails zit de aandrijving inderdaad onder de wissel en dien je de gehele wissel 'even' te verwijderen.
Zoals je kunt zien op de foto's heb ik mijn schaduwstations redelijk laag geplaatst, zodat ik bij een eventuele storing er gemakkelijker bij kan. En bij M
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #98 Gepost op: 11 augustus 2013, 20:17:26 »
Vandaag ben ik begonnen aan de verbinding tussen de onderbouw en de bovenbouw van de spoorbaan.
Dit is toch wel een secuur werkje waarbij je moet blijven vertrouwen op het eerder gemaakte baanplan.
Anders kom je er niet uit.



wordt vervolgd.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #99 Gepost op: 11 augustus 2013, 20:28:44 »
Beste Roel,
Ik heb bij het doorbladeren van je topic je werktafel eens bekeken...


...en ik zag achterin je werktafel nog iets liggen dat op een brug lijkt. Komt die nog ergens op je baan?


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)