Auteur Topic: Winkelpanden en meer bebouwing  (gelezen 102491 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #400 Gepost op: 13 oktober 2016, 08:37:58 »
Heb je de melkhandel al helemaal klaar Wim? Of ben je daar mee gestopt?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #401 Gepost op: 13 oktober 2016, 10:06:56 »
Nee @Pierre,
Nee die is nog niet klaar en ik ben er ook niet mee gestopt... en met de andere winkelpanden ook niet. Ik heb eergisteren maar eerst eens een soort grondplan gemaakt, zodat ik kan uitvogelen waar welk pand precies komt te staan. Het is wel leuk al die winkelpanden, maar het grotere geheel raakte een beetje buiten beeld. Dat grondplan is eigenlijk een soort mini-module geworden die in een later stadium in het grotere geheel wordt geplaatst. Een beetje zoals jij dat met je camping hebt gedaan.
Voordat ik verder ga wil ik eerst bepalen op welke plek welk pand komt te staan, zodat alles qua hoogte en onderlinge verhoudingen het best bij elkaar past.


Zo heb ik ook nog Café De Rode Leeuw staan. Die lag in een schoenendoos te wachten totdat mijn glaswerk binnen zou komen.


Dat glaswerk en serviesgoed heb ik inmiddels op de plank liggen. Een interieur bouwen is leuk, maar het kan ook ontzettend ophouden.


Dus heb ik als tussendoortje de gevel van het café even in de verf gezet.
Het café, de garage en de melkhandel had ik aanvankelijk naast elkaar bedacht, maar ze hebben alle drie dezelfde letters als opschriften boven hun pui. En ik vind dat een beetje storend. Zo storend dat ik ze niet meer op één rijtje naast elkaar wil hebben. De volgorde van de onderlinge panden wil ik veranderen, zodat dit soort overeenkomsten minder opvalt.
Dat hotel had ik al langer in mijn hoofd en is meer een tussendoortje om te bepalen hoeveel ruimte dat hotel gaat innemen in het geplande rijtje winkelpanden, zodat ik die ruimte kan vrijhouden. Ook heb ik voor het hotel nu genoeg onderdelen verzameld om in elk geval de voorgevel van het hotel in elkaar te zetten. Deze gaat dus voorlopig even in een schoenendoos met een sticker erop en ga ik weer verder met mijn melkhandel.
Ik hoop dat je het allemaal nog een beetje snapt, want het loopt hier en daar een beetje door elkaar heen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #402 Gepost op: 13 oktober 2016, 12:23:30 »
Het is me helemaal duidelijk Wim. Ik was alleen benieuwd of ik wat gemist had. ;) Ik ben zelf ook aan verschillende dingen bezig maar probeer meestal wel een project af te ronden. Op het ogenblik ligt alleen het dak van de perronoverkapping nog te wachten totdat ik de beste manier bedacht heb om dat netjes op te lossen. Dat is best nog een grote klus.

Dat café is trouwens een mooi pand en ik begrijp dat je niet dezelfde belettering naast elkaar gaat zetten. Dat met een kleine module werkt trouwens goed. Ik had het niet alleen met mijn camping gedaan maar ook met de hele havenbebouwing en vuurtoren. Lekker op je gemakje aan de werktafel, goed licht op je werk en een drankje er bij. Helemaal top.  ;D

Ben benieuwd naar je nieuwe opstelling.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #403 Gepost op: 13 oktober 2016, 13:57:18 »
Nee Pierre, je hebt nog niks gemist.
Maar toch even in beeld wat ik in woord heb proberen uit te leggen:


Het is een beetje inelkaar gezet met plakband en klemmetjes. Links Café De Rode Leeuw, aangrenzend het pand dat een smoezelige hotel moet worden, daar naast de slagerij en helemaal rechts de garage. Maar, er is ruimte voor meer:


Ik heb nog ruimte voor twee extra panden en die maffe klokgevels gaan dat in elk geval niet worden, maar staan er meer voor de beeldvorming. Ze hebben bovendien een veel te herkenbaar Faller/Pola-gehalte en dat wil ik voorkomen. Op deze plek komen dus eigen gebouwde panden... of één wat groter pand.
Wat ik in elk geval probeer is om een beetje diversiteit aan te brengen en dat hetzelfde type belettering op de gevels niet te dicht bij elkaar staan. En over belettering; ik wil proberen om bij het hotel een verlicht uithangbord te maken. Dat wordt nog een leuke uitdaging.  ::)


De melkhandel is in deze opzet om de hoek gezet en ik heb nu een beetje in beeld hoe het er ongeveer gaat uitzien. Die zijgevel van het café daar ben ik nog niet uit of dit ’m gaat worden. Ik denk er over om een paar ramen te laten vervallen.


Het bovenaanzicht van deze module geeft een beetje beeld over de plattegrond.

Dat met een kleine module werkt trouwens goed. Ik had het niet alleen met mijn camping gedaan maar ook met de hele havenbebouwing en vuurtoren. Lekker op je gemakje aan de werktafel, goed licht op je werk en een drankje er bij. Helemaal top.  ;D
Inderdaad Pierre; ik ga niet boven een modelbaan hangen om dingen in elkaar te fröbelen. Een handelbaar plateautje werkt veel en veel lekkerder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #404 Gepost op: 13 oktober 2016, 15:55:42 »
Je krijgt er wel een duidelijk beeld van zo. Succes!  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #405 Gepost op: 13 oktober 2016, 16:15:48 »
Zo, dat is een heel vastgoed project. Succes er mee.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #406 Gepost op: 14 oktober 2016, 18:51:24 »
Dankjewel jongens.
Misschien wat advies: hoe zetten jullie je gebouwen op de baan?
• met schroefjes (is makkelijk weer los te krijgen, maar ja die zichtbare schroeven)
• met dubbelzijdig tape (laat meestal vanzelf weer los)
• met houtlijm (met water weer los te krijgen?)
• met secondenlijm (gaat nooit meer los)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #407 Gepost op: 14 oktober 2016, 19:11:01 »
Ik plak meestal eerst schilderstape op de ondergrond, dan het gebouw met houtlijm op de schilderstape.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #408 Gepost op: 14 oktober 2016, 20:15:48 »
Ik gebruik meestal dubbelzijdig plakband Wim. Daarna werk ik de omgeving tegen het pand aan met houtlijm. Hierdoor gaat het pand niet meer los maar als je een scherp mes om het pand heen haalt of er een natte doek dan haal je het huisje zonder beschadigen weer los. Kijk wel uit ... tegenwoordig is de houtlijm van Action waterbestendig!!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #409 Gepost op: 14 oktober 2016, 22:12:21 »
Inderdaad, als je houtlijm haalt altijd even het D nummer bekijken. D1 en D2 zijn wateroplosbaar, D3 en D4 niet. Action heeft soms de ene, soms de andere.

• met secondenlijm (gaat nooit meer los)

De meeste CA-lijmen lossen op in lichte zuren, bijvoorbeeld azijn. Dus als je iets dat met D1 of D2 houtlijm is vastgezet met water los kunt maken, kan je het in geval van CA met azijn los maken.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Raages

  • Gast
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #410 Gepost op: 14 oktober 2016, 22:40:32 »
Weer iets geleerd. Mijn houtlijm blijkt D2 te zijn.  :D

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #411 Gepost op: 14 oktober 2016, 22:52:51 »
Ik heb heel veel los staan of met kleine magneetjes op een schroef of spijker.

Dat van die houtlijm was mij niet bekend.
Ik moest nog een gedeelte ballast aanbrengen, dus zal ik even goed opletten.
Bedankt voor de info!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #412 Gepost op: 17 oktober 2016, 16:00:06 »
Dank voor jullie reacties.
Ik denk dat ik voorlopig opteer voor dubbelzijdig tape.


Een groot deel van de modelbouw bestaat uit denkwerk en dat heb ik in het afgelopen weekend in Bloemendaal maar eens gedaan. En zo heb ik me in de zilte zeelucht bedacht dat ik één pand minder ga bouwen in het rijtje winkelpanden. Daardoor win ik rechts naast de garage wat ruimte en kan ik daar een pad maken dat naar de achterkant loopt, waar ik een binnenplaats kan maken met loop en sloop en afval van de garage. Op die manier wordt de achterkant van die winkelpanden nèt wat interessanter dan alleen wasgoed en lullige tuintjes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #413 Gepost op: 18 oktober 2016, 08:59:55 »
Het leuke van die modelverbouwingen is dat je er geen vergunning van de gemeente voor nodig hebt en geen gezeur met een bestemmingsplan.
Wil je het morgen anders, geen probleem. De kosten zijn het ook niet.
Goed bezig Wim.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #414 Gepost op: 18 oktober 2016, 16:26:53 »
Tussendoor zit ik nog even met de winkelpui van dit pand in m’n hoofd:


Ik heb geen geschikt raamwerk kunnen vinden wat een beetje past bij deze winkelpui.


Dus ben ikzelf maar even aan de slag ben geweest.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #415 Gepost op: 18 oktober 2016, 17:16:46 »
Dat heb je weer keurig opgelost Wim. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #416 Gepost op: 18 oktober 2016, 17:52:48 »
Dat vind ik ook. Heel stijlvol.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #417 Gepost op: 21 oktober 2016, 13:34:50 »
Mini-update:


Inmiddels heb ik de daklijst erop zitten. Het is een samengesteld onderdeel dat afkomstig is uit een gevel van Faller’s Bahnhof Bonn en dat geldt trouwens ook voor de winkelpui. Die twee bouwstijlen passen dan mooi bij elkaar.
Ondertussen ben ik ook al begonnen met het schilderen van de gevel, maar die is nog niet helemaal naar mijn zin. Die foto’s volgen nog, net als de foto’s van de uitbouw achter de zuivelhandel. Ik werk een beetje door elkaar heen omdat die panden op een tableau komen te staan.  ::)
Tsja en dan nog het dak. Aanvankelijk dacht ik aan een oer-Hollandse dakpannen:


Zoals dat ook boven mijn slagerij zit.


Maar een pannendak ligt wel erg voor de hand en ik denk dat ik een dak van zink -zoals dat boven de garage zit- leuker vind. Omdat dit pand een hotel wordt, zit ik te verzinnen of ik niet een reclamebord bovenop dat dak kan zetten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #418 Gepost op: 21 oktober 2016, 14:05:33 »
Persoonlijke smaak, dat zinken dak is wel heel erg mooi gemaakt.
Lekker veel details.

Maar een hollands trots pannendak kan uiteraard ook en ook heel mooi zijn.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #419 Gepost op: 21 oktober 2016, 17:11:49 »
Qua soort dak overweeg ik misschien toch een zinken dak omdat in het rijtje winkelpanden al een aantal pannendaken heb zitten.


De foto van de uitbouw bij de melkhandel hadden jullie nog tegoed. Achter op het binnenplaatsje komen natuurlijk nog melkbussen, vuilnisbakken en andere rotzooi, maar dat kan ik pas doen als het spul op een ondergrond staat.


Van de melkhandel weer even terug naar het hotel: de pui is geschilderd, maar de verf op de gevel moet echt een nacht drogen voordat daarmee verder kan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #420 Gepost op: 21 oktober 2016, 19:43:48 »
Kwam dit tegen op fb misschien heb je er iets aan om een mooie stadsachtergrond te maken.

KLIK
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #421 Gepost op: 21 oktober 2016, 20:19:19 »
Ik vind vooral de pui die je zelf hebt gemaakt top Wim. Stukje vakwerk.


Bedankt voor deze link Tom. Hier steek ik zeker wat van op. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #422 Gepost op: 21 oktober 2016, 20:36:42 »
Dat dacht ik al Pierre, was eigenlijk van plan om het ook naar jouw draadje te plaatsen maar moest eerst even de was voor morgenochtend uitzoeken en in de machine doen. Ja, ja, ik begin al routine te krijgen in het huishouden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #423 Gepost op: 21 oktober 2016, 21:20:27 »
Hele bruikbare link en ook mooi gemaakt.
Ik vind vooral de pui die je zelf hebt gemaakt top Wim. Stukje vakwerk.
Je zal het niet geloven @Pierre, maar de basis voor deze pui komt uit jouw verhuisdoos. Ik wilde het niet gelijk zeggen, anders wil je ’m misschien nog terug.  :o


Enfin, de gevel zit in de bakstenen en in de verf. Bakstenen mooi op kleur brengen en de juiste kleur voegen vinden is toch elke keer weer een dingetje; de ene keer zit je direct goed en de andere keer ben je weer aan het experimenteren.
En voordat jullie gaan piepen dat die raamkozijnen er schots en scheef in zitten: die liggen er nog los in. Op één van de hotelkamers maak ik denk ik een spannend interieur.
Vroeger woonde ik in de Nicolaas Witsenstraat in Amsterdam pal tegenover een hotel. Die buitenlandse toeristen vergaten nog wel eens de gordijnen dicht te doen... en ik zal jullie de expliciete details besparen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #424 Gepost op: 21 oktober 2016, 22:47:23 »
Ik hoef niets terug Wim. Zo langzamerhand heb ik al weer een enorme hoeveelheid aan meuk verzameld. Je krijgt wel eens wat of loopt tegen iets aan op een beurs en sloopt het dan uit elkaar voor onderdelen. Zo krijg je steeds meer van die handel die overblijft. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/