Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755466 keer)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #100 Gepost op: 14 oktober 2012, 22:45:07 »
Weer zo'n hele goede tip van Pierre. wat je met een klein stukje karton al weer een verschil kan maken . qua hoogte idd net mooi als stoeprand
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #101 Gepost op: 15 oktober 2012, 22:30:28 »
Update:
Ik heb 5 stukjes arcademuur gegoten en dat moet voldoende zijn voor het marktplein. Met een los zaagblad van een ijzerzaag is het makkelijk om de muurtjes in te korten. Kleine haaltjes en niet duwen anders brokkeld er een stukje muur af.

De eerste muurtjes zijn geplaatst. Tussen de muurdelen plak ik een pilaartje om het geheel een beetje te breken. Anders worden het van die lange vlakke stukken. Brugdeel geplaatst.

Aan de overkant ook een stukkie tegelen en aflakken.

En ook daar metsel ik vast een muurdeel en 2 pilaartjes. Aan ??n kant als proef bekleed ik de binnenkant van het tunneltje met een stukje piepschuim plaat. Aan de zijkant heb ik er voegen in gegroefd met de achterkant van een breekmesje. Ik moet er nog een nachtje over slapen of dit is wat ik wil maar ik denk dat het wel goed komt als de zaak geschilderd is.

En dan is de avond al weer om. De tijd vliegt als je lekker aan het freubelen bent maar ik ben zeker niet ontevreden over het werk wat ik verzet heb en het marktplein groeit al lekker.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #102 Gepost op: 15 oktober 2012, 23:11:59 »
Ook dit gaat er goed uitzien.
Ziet er met dat schuimplaatje beter uit, er moeten nog wel een paar van die rollen op komen zodat het brugdeel altijd een beetje kan bewegen.
Ik weet alleen niet hoe die dingen precies heten.
Wat ook heel goed daar kan is een soort van viaduct en dan met van die pilaren er onder.
Alleen dat zal zelfbouw worden, Faller heeft wel zoiets maar dat is dacht ik 36cm lang.

Ik ben wel niet zo'n goeie tekenaar maar heb er even een klein schatsje van gemaakt wat ik bedoel, denk dat je het wel begrijpt.
Zoiets kan makkelijk uit karton gemaakt worden en de pilaren van oude straatlantaarns of deeltje messing in elkaar (ouwe balpoitstiften kan ook)

Het is zomaar een ideetje.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #103 Gepost op: 16 oktober 2012, 09:37:15 »
Dat met die rollen gaat me een beetje te ver Tom. Je hebt wel gelijk maar dat zie ik niet op die afstand.  ;D
Met die pilaren staat me wel aan en zelfbouw is geen enkele belemmering maar het gaat niet lukken wat de ruimte betreft. De bus van het FCS komt onder dit viaductje door en steekt met de voorkant over de stoep heen met het nemen van de bocht .....oeps ....paaltje. :'(

Om een groter viaduct te plaatsen is niet mooi. Als je goed kijkt op de foto zal je zien dat ik van dit brugdeel ook al een segmentje heb afgesnoept omdat ik het te lang vond. Maar wel bedankt voor het meedenken en best duidelijke schets. ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #104 Gepost op: 17 oktober 2012, 22:43:09 »
Update:
Vanavond de arcademuur van het marktplein af gemaakt. Vanmorgen had ik nog een aantal delen gegoten en die zijn nu droog genoeg om op de baan te lijmen. Dit doe ik overigens gewoon met witte houtlijm. Als het geheel droog genoeg is smeer ik de kiertjes dicht met een beetje roodband. Dit droogt niet zo snel als modelgips en dat is prettig zodat je alles in een keer kan afsmeren. Als dit voldoende gedroogd is veeg je de korreltjes er af met een oude tandenborstel (een nieuwe werkt ook) of een stugge kwast.

Als het rijtje lang genoeg is breng ik de basiskleur (donker grijs) op de muur aan. Ik maak de verf redelijk dun zodat hij goed in de naden van de muur trekt en er geen wit meer te zien is.

Daarna neem ik twee kleuren licht grijs die ik opbreng met een platte kwast. Eerst ga ik met de ingedoopte kwast over over een kartonnetje tot er bijna geen verf meer aan de kwast zit en dan "borstel" de laatste verf op het muurtje. Zo blijven de voegen donker en de stenen licht en krijg je meer diepte werking.

De markt kooplui krijgen voorlopig een tijdelijke plaats aangeboden op het nieuwe marktplein. Met een beetje mazzel komt er morgen nog een nieuwe kraam bij. ;)

Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #105 Gepost op: 17 oktober 2012, 22:53:35 »
Ja, ja, dat is een mooi arcademuurtje.
Markt komt zo ook goed uit, nu maar hopen voor de kooplieden dat er wat volk komt anders vangen ze geen jatmoos en raken ze niet los van hun handel. :D

Ga je de arcademuur nog drybrushen, kan met wit, lichtgrijs of lichtbeige, geeft net dat oude muur effect.

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #106 Gepost op: 17 oktober 2012, 22:55:45 »
Pierre, heb je de arcademuren ook in een boog lopen of zet je ze recht tussen de pilaren en vul je daarna de bovenkant op, zodat het precies aansluit?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #107 Gepost op: 17 oktober 2012, 23:12:51 »
Ga je de arcademuur nog drybrushen, kan met wit, lichtgrijs of lichtbeige, geeft net dat oude muur effect.

Dat moet nog gebeuren Tom. Ik doe straks alle muren tegelijk behandelen als alles klaar is. De rails moet nog geballast worden en dan loopt er wel eens een wat water of lijm langs de muren.

Pierre, heb je de arcademuren ook in een boog lopen of zet je ze recht tussen de pilaren en vul je daarna de bovenkant op, zodat het precies aansluit?

De muren lopen ook keurig in een bocht Martin. Als je een klein stukje terug gaat in dit topic zal je zien dat ik een plaatje buig in de vorm van de bocht en daar de mal op leg. Als die dan droog is past het muurdeel precies. Je moet alleen in de gaten houden dat je de gips niet heel dun maakt want dan haal je een wit voetje en heb je natte sokken. :P :P
Groet Pierre.

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
« Reactie #108 Gepost op: 17 oktober 2012, 23:15:13 »
Ja, je hebt gelijk. Was alleen op deze pagina aan het zoeken geweest, maar niet een pagina terug.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
« Reactie #109 Gepost op: 18 oktober 2012, 10:53:20 »
ziet er weer keurig uit Pierre, en ook bedankt voor de uitleg hoe je de voegen diep houdt.
Ik ga vandaag denk ik ook wat muurtjes doen, dus deze tip zeker gebruiken

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #110 Gepost op: 18 oktober 2012, 13:57:55 »
ziet er weer keurig uit Pierre, en ook bedankt voor de uitleg hoe je de voegen diep houdt.
Ik ga vandaag denk ik ook wat muurtjes doen, dus deze tip zeker gebruiken

'Tis allemaal niet zo moeilijk Rick. Ben zeer benieuwd naar de resultaten van je metselwerk. Moet je veel muurtjes maken?
Groet Pierre.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
« Reactie #111 Gepost op: 18 oktober 2012, 16:03:07 »
ik moet een arcade muur doen. die heb ik al diverse keren gedaan, maar ik krijg hem niet echt mooi. Dus ga het nu eens op jouw manier proberen

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #112 Gepost op: 18 oktober 2012, 16:10:09 »
ik moet een arcade muur doen. die heb ik al diverse keren gedaan, maar ik krijg hem niet echt mooi. Dus ga het nu eens op jouw manier proberen

Waar heb je die van gemaakt, alleen gips of gips met houtlijm.??

Offline Rick

• Super Modelspoorder
« Reactie #113 Gepost op: 18 oktober 2012, 16:36:47 »
Zijn van die kant en klare van dat schuimachtigevan het merk n*ch

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #114 Gepost op: 18 oktober 2012, 16:48:28 »
Die zijn toch al bewerkt, je kan ze drybrushen met wat lichtgrijs en/of wit.

Als je ze een andere kleur wilt geven dan moet je niet te dunne verf gebruiken en de kwast bijna droog maken.
Dan licht er overheen strijken met de kwast zodat er net een beetje verf opkomt.

Ik heb er ook het e.e.a. van.

de nog onbewerkte arcademuur

en de bewerkte arcademuur

Ik doe soms wel na de drybrush de boel met hele dunne zwart/bruine verf oververven maar dat met waterdun zijn.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #115 Gepost op: 18 oktober 2012, 17:13:53 »
Ik begrijp wat je bedoeld Rick. Wat Tom verteld is juist maar als je al aan het schilderen geweest bent en de muur voegen zijn ook licht van kleur geworden dan werkt het niet meer en moet je eerst de hele muur weer donker maken. Goed laten drogen. Daarna kan je aan de slag met een bijna droge kwast met een lichte kleur.

Proberen en als het niet lukt ..... een nachtje laten drogen en gewoon weer proberen. Op een gegeven moment heb je de slag (en kleuren) te pakken en gaat het bijna vanzelf.

Succes ;)
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #116 Gepost op: 5 november 2012, 21:40:21 »
Vorige week een achtergrond binnen gekregen en die moet er nu maar eens op geplakt worden. Eerst heb ik voor het raam een plaat gemaakt. Deze in het raamkozijn geklemd zodat hij altijd weer te verwijderen is indien nodig. Er was nog een klein beetje blauwe verf over om de "lucht" aan te passen.

Dan is de kale hoek aan de beurt om een knip en plak beurt te ondergaan met de nieuwe achtergrond. De twee uiteiden van de achtergrond moet ik aanpassen omdat er veel te grote bomen op staan ( te dichtbij gefotograveerd). Ik heb geprobeerd dit op te lossen door de lucht een beetje naar beneden te halen en de bergen wat minder hoog te maken. Hierdoor vallen ook de hoge bomen weg.

Om de naad en het uiteinde van de achtergrond weg te werken ga ik hier een fabriek plaatsen. Helaas is er niet genoeg ruimte voor een half model dus moet het een plat model worden.
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #117 Gepost op: 5 november 2012, 22:01:59 »
Op internet een foto gevonden van een stukje Droste fabriek en deze twee keer uitgeprint op de goede maat. Door deze samen te voegen is het gelijk een vrij grote fabriek. Daarna opgeplakt met witte houtlijm op de welbekende blauwe plaat en uitgesneden in drie delen. Om de delen op de achtergrond te bevestigen gebruik ik dubbelzijdig plakband. De zijkanten geef ik dezelfde kleur als het gebouw met een beetje verf. Het middelste deel heb ik maar aan ??n kant geplakt omdat dit over de naad komt te lopen van het paneel in het raam. Het heeft ook een dubbele plakstrook zodat hij iets overlapt op de andere delen.

De fabriek sluit mooi aan op de bergen werkt een groot deel van de naad weg.

Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #118 Gepost op: 5 november 2012, 22:04:26 »
Dat is een mooie achterwand, maar hoe moet dat nu als de glazenwasser komt.
Kopje koffie glazenwasser is er dan niet meer bij.
Ben wel benieuwd naar de platte fabriek, ga je die toch zeker wel iets reli?f geven of gewoon plat koud tegen de wand.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #119 Gepost op: 5 november 2012, 22:07:40 »
OK, zie nu de fabriek staan, komt mooi uit.
Misschien alles nog een keer printen, ramen en deuren uitsnijden en de extra prints er achter plakken.
Geeft nog meer diepte denk ik en het model wordt er niet dikker van.
Wel an Droste, daar ga je wel dikker van worden. :D :D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #120 Gepost op: 6 november 2012, 17:05:20 »
Weer een stukje verder gegaan met de achtergrond. Huizenrijtje met een dwarsstraat en twee fabriekjes er bij. Ik moet ze alleen nog even in de blanke lak zetten. Da's weer een leuk klusje om morgen mee te beginnen.

Groet Pierre.

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
« Reactie #121 Gepost op: 6 november 2012, 17:10:24 »
Ik vind het resultaat verbluffend Pierre. Het geheel sluit zo mooi aan bij de achtergrond en het stadsdeel. Veel plezier bij Bond, James Bond! Over anderhalve week gaan we ook in Scheveningen naar Skyfall. Is toch maar 20 minuutjes rijden, als het niet minder is.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #122 Gepost op: 6 november 2012, 21:22:42 »
Waanzinnig mooi.
Waar haal je deze plaatjes vandaan.
Daar wil ik ook weleens naar gaan kijken want misschien zie ik er ook wel iets voor mijn achterwand.

Ben net terug van de Marathon, meesterlijke film met een lach en een traan.
Er komt ook een grote spoorbaan in voor.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #123 Gepost op: 6 november 2012, 23:12:50 »
Ik vind het resultaat verbluffend Pierre. Het geheel sluit zo mooi aan bij de achtergrond en het stadsdeel. Veel plezier bij Bond, James Bond! Over anderhalve week gaan we ook in Scheveningen naar Skyfall. Is toch maar 20 minuutjes rijden, als het niet minder is.
Dank je Martin.
Skyfall is zeker de moeite waard om 20 min te rijden. Alvast veel plezier.

Waanzinnig mooi.
Waar haal je deze plaatjes vandaan.
Daar wil ik ook weleens naar gaan kijken want misschien zie ik er ook wel iets voor mijn achterwand.

Ook bedankt Tom.
Ik ga gewoon op zoek in Google - plaatjes kijken. En dan zoek ik b.v. bij straat, stadsgezichten, oude fabrieken of zo iets. Je moet gewoon maar wat uit proberen.  Als ik dan wat gevonden heb waarvan ik denk wat te kunnen maken gooi ik dat allemaal in een tijdelijk mapje op mijn buroblad. Ga er rustig voor zitten en een beetje knippen en plakken tot het naar mijn zin en bruikbaar is. Daarna vergroot of verklein ik het tot ongeveer H0 formaat en dan ga ik  uit van een preiser poppetje is 2 meter. Dan ben ik aan de zuinige kant maar dat komt bijna altijd goed uit met de andere bouwdozen die ook eigenlijk aan de kleine kant zijn. Aan de deurtjes kan je aardig de verhouding zien! De laatste fabriekjes zijn twee precies dezelfde delen aan elkaar geplakt met een randje katon er bovenop. De Droste fabriek zijn ook twee delen samengevoegd tot ??n fabriek. Er zit een hoop knip en plak werk in maar is erg leuk om te doen en ....... niemand heeft dezelfde achtergrond.

De huizenrij aan de rechterkant is overigens een stuk van een bestaande achtergrondplaat (weet geen merk) wat ik er uit heb geknipt. Het paste precies in mijn "straatje".  :P
Groet Pierre.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #124 Gepost op: 7 november 2012, 00:02:49 »
Dat ziet er goed uit Pierre! Wat een beetje knip en plak werk al niet kan doen!
Zijn de foto's van de Droste fabriek echt gewoon helemaal vlak? of heb je er toch een beetje diepte in aangebracht? Want ze lijken echt 3D.