Auteur Topic: mijn eersten modelbaanplaning van joy  (gelezen 14870 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joy

  • Gast
mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Gepost op: 3 juli 2012, 14:43:58 »
goede dag  
 
hier bij wil ik ontwerp laten  graag zien. tips en truck altijd welcome . mijn tijd perk weet ik niet 123 welke ik moet kiezen maar ik ben gek van de thalys en ice  en de Nederlandse treinen.  en ook wel paar locomotieven
 
ik heb een schouduw station en me gewone  rij baan met station. hoofd zakelijk rijd ik met fleischmann ho daar bij ook lima en roco.  tot nu toe rijd ik analoog omdat ik allen weet dat je rails in elkaar moet schuiven wissels aan moet sluiten en me trafo aan moet sluiten en rijde . dus ik wil leren bij het begin ik heb met any rail mijn baan gemaakt ik wil wel mat paar treinen tegelijk rijde . en dat weet ik had ik beter naar digitaal moeten gaan maar dat is voor mijn nu nog te hoog weg gelegd .
 

dit is me schouduw station in rit en uit rit
daar bij 6 op stel sporen voor goederen treinen  5 binnenste 2 sporen zijn doorrij sporen met daar op  op stel sporen aan de zij kant voor passagiers trein daar zie je niet waar de voor kant of achter . en dan rijd hij weer terug naar boven ik denk dat ik er een spiraal er doet om hoog en laag te gaan  
 en dan de boven laag
 
 dat grijze spoor is de richting naar de schouduw en station bij de station heb je groene aftakking naar recht naar bende dat woord klein container  terminal  en klein industrie voor later als later ook x uit ga breiden wat groter te makken dan. blauw woord een locomotief gedeelte met een draai schijf en loods . maar van de station de spoor weer veder om de de draaischijf heen om achter de station veder te rijden  en weer een rondje makken en dan weer terug naar station en van station weer naar de schouduw station in

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #1 Gepost op: 4 juli 2012, 01:14:29 »
Dat is een indrukwekkend plan.
Iets van 4 x 3 meter.
Je moet er wel rekening mee houden dat je straks overal bij moet kunnen als je bijvoorbeeld aan de scenery gaat beginnen.
Een mens kan ongeveer een 60cm fatsoenlijk overbruggen.
Ik denk dat je links en rechts iets van luiken zal moeten maken.
Een spiraal zou ik zeker overwegen, dan kan je ook een handelbare hoogte houden tussen de baan en het schaduwstation.

Ik adviseer je wel om toch alvast eens goed in te lezen over de digitale besturing, dan kan je daar nu alvast rekening mee gaan houden.
Succes met de bouw.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2012, 08:20:56 »
Ik zou dat bochtwissel (in het blauw) 1 of twee stukjes rail terug brengen het loopt nu wel erg dicht tegen je doorgaande spoor.
En zou zeker wat Tom zegt toch rekening houden dat je ooit is aan het digitale werk gaat beginnen.
Mvg Frans

joy

  • Gast
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2012, 23:37:16 »
  mijn linker kant woord 220 bij 100     boven kant 410 bij 100  rechter kant 285 bij 100 dat 100 is de baan breedte ik weet niet hoe ver ik heb uit ga bouwen met scenery  en dank je voor dat indrukwekkend plan is ja ik hou niet van een rondje moet zo vol mogelijk zijn ik wil een groot station voor lange treinen en en industrie omdat ik gek van de haven van rotterdam als ik ooit ga verhuizen dat ik me baan aan kan passen om grotere haven te makken en container terminal en de station beetje moet lijken op rotterdam dat hij uit de staion komt de tunnel in dus zat beetje in me hoofd.  dat blauwen gedeelde moet ik even aan passen had nog niet echt op gevallen met dat terorie en praktijk zijn nooit het zelfde dus dan weet ik dat al dat ga ik gelijk aan passen . maar hoe zit dat met de digitaal moet ik gelijk alles digitaal gaan makken of ken ik eerst anoloog rijden en als ik meer treine ga kopen alles om zetten naar digitaal
mvg joy

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2012, 00:49:20 »
Je rijdt Fleischman, dat is dus gelijkstroom (DC).
Voor gelijkstroom gebruikt men stroomdetectie.
Belangrijk is dan volgens mij dat je nu al je baan in blokken verdeeld en in die blokken komen dan bezetmelders. In ieder blok minimaal 2 bezetmelders voor zowel Koploper als I-train.
Andere programma's ken ik niet maar dat zal niet veel verschillen met eerder genoemde.
Op het internet valt genoeg te lezen over stroomdetectie o.a. hier info_terugmelding
Je kan gewoon zolang je niet digitaal gaat analoog blijven rijden, je moet dan wel de ge?soleerde gedeeltes met elkaar verbinden anders stopt daar de trein.
Je zou dan bijvoorbeeld via een schakelaar de stukken stroomloos kunnen zetten en als de boel weer moet gaan rijden omschakeln naar rijstroom.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe je zelf daar tegenover staat maar als je met zo'n baan en meerdere treinen wil gaan rijden dan is het digitale rijden een ware uitkomst.


ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

joy

  • Gast
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2012, 01:29:45 »
ik wil graag met meerdere treinen gaan rijden jha en hoe bedoel u met blokken dat is toch dat op een stuk 2 treinen kan laten rijden of zie ik dat verkeerd  PS ik ga veel vragen stellen want me verstand er van is een dikke O  ik heb net programma kop en i train kijken wat ik makkelijker vind  ik zat er eerst na te denke om digitaal te gaan rijden maar het is duurder dan analoog en moeilijker dus ik heb het stil gezet gewoon weer naar analoog  maar toen kwam ik hier digitaal rijden is mooier voor mijn baan

Frans

  • Gast
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2012, 08:43:30 »
Joy,

Een blok is een stuk baan waar maar 1 trein mag rijden zodra de trein naar het volgende blok is gegaan mag er een trein in het voorgaande blok rijden.
Dus wanneer een trein een blok ingaat gaat het sein op rood op het moment dat de trein dat blok verlaat gaat het sein op groen.

Mvg Frans

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #7 Gepost op: 5 juli 2012, 09:29:14 »
Een blok is een gedeelte waar in zich maar 1 treinstel mag bevinden.
Het volgende blok wordt vrij gegeven als daar geen treinstel in staat en zo volgende de blokken elkaar op.
In een blok bevinden zich 2 of 3 sectie's, net naar gelang welk programma je gaat gebruiken. In Koploper worden vaak 3 secties gebruikt, inrij, afrem en stopsectie.
In I-train zijn 2 sectie's voldoende, rem en stopsectie.
Deze sectie's zijn je bezetmelders en zijn de ogen van de baan die je computer vertellen waar de trein zich bevind.
Een paar jaar geleden ben ik weer met een modelbaan begonnen en vond dat digitale gedoe maar lastig en moeilijk, ik had er ook nul komma nul verstand van.
Schakelen van wissels en seinen met drukknopjes leek me voor de kleinkinderen veel leuker ne ook zelf had ik het idee dat ik daar wel voldoende plezier mee zou krijgen van het treintjes rijden.
Maar al snel kwam ik er achter dat ik met digitale besturing mijn treinen mooier ko later afremmen en meerdere treinen onafhankelijk van elkaar kon laten rijden in routes die ik via de PC aanmaak.
Inmiddels is mijn baan helemaal digitaal met I-train want dat vind ik makkelijker dan andere programma's waarvan ik niks ten nadel wil zeggen over de kwaliteit en eigenschappen van alle andere besturings-software.
Het is wel ietsje duurder maar ook dat valt uiteindelijk ook wel weer mee.
Je hebt een centrale nodig, ik heb nu de IB-Basic van Uhlenbrock die koop je al voor een goeie 200 euro.
Verder heb je bezetmelders nodig, ik heb LocoNet en de daarvoor benodigde bezetmelders voor 16 aansluitingen (In I-train is dat goed voor 8 blokken) vond je o.a. bij Rosoft tegen betaalbare prijzen met een prima service.
Om meer te weten te komen over het digitale rijden vind je op dit forum aardig wat informatie.
Maar ook via het internet is er een grote hoeveelheid aan info te vinden.
Ik denk dat het voor jou eerst belangrijk moet zijn waarmee je verder wilt gaan.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

joy

  • Gast
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #8 Gepost op: 5 juli 2012, 13:30:20 »
jha ik zat er aan te denke om digitaal te gaan rijde ik hbe zelf wel een twincenter maar via markt plaats x in een opwelling gekocht maar met verhuizen ben ik veel dingen kwijt dus ik wou digitaal rijden en als ik naar u kijk u ben niet op gegroeit met digitaal wereld dat vin ik knap mijn moeder ken nog neens met een mobile omgaan  ;) dus dan moet het mijn ook wel lukken hoop ik :P  maar de eersten stappen zijn moeilijk denk ik dus ben blij dat ik hier op zit en en dan ga ik digitaal rijden dan ga ik me daar op voorbijrijden  om digitaal te gaan rijden en het lijk me better om dat nu er nog niks staat gelijk op te beginne met daar mee beginne dank u wel dat je me knopje heb omgezet naar digitaal ik ga even veder met me schuur leeg ruime en me broer komt naar de schuur kijken zit ergens een klein gaatje aan de onder kant dus die even zoekken en dan is hij water dicht en dan spullen hout kopen  :D allen vraagje tom ik zag op je facebook dat je een tafel heb gemaakt zoon tafel wil ik ook makken maar wat is handiger schouduw staton er onder bouwen of er boven van de 2 laag wil ik een grote tafel hebben die wil ik helemaal benutten met treinen en huisje en faller car

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #9 Gepost op: 5 juli 2012, 14:26:31 »
Ik zou altijd met het schaduwstation beginnen en dan naar bovenwerken.
Probeer tussen het 1e niveau en het schaduwstation een ruimte van minimaal 20cm aan te houden zodat je er wat makkelijker bij kan als er ongelukken gebeuren en die gebeuren altijd in het schaduwstation, dat mag je zo van me aannemen. ;-)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

joy

  • Gast
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #10 Gepost op: 5 juli 2012, 23:35:20 »
 ik wou een frame maken zo als u heb wat ik op facebook sta en als je de rails heb op de hout leggen uit tekene en dan dat uit zagen dat ik aan bijde paar cm heb  en dan dat heel me schouduw station behalve  de station zalf dan dan naar de klim spiraal

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #11 Gepost op: 6 juli 2012, 00:59:53 »
Aha, nu begrijp ik wat je met het frame van plan ben.
Ik zou dan wel vangrail maken aan de zijkanten van de stroken zodat bij ontsporing de treinen niet naar beneden kukelen.

Zo op deze manier. (foto 2 keer aanklikken voor de vergroting)

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

joy

  • Gast
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #12 Gepost op: 6 juli 2012, 08:27:34 »
ja dat zo heel me schouduw baan met spiraal en daar boven een grote plank heb hier een filmje gepikt even van Youtube

 zoon soort tafel dat ik voor als ga werken met Nederlandse baan en Nederland is water pas plat :P en dus en de achterkant waar de treinen weer terug moeten komme draaien komt allen iets hoger te leggen om de draai weer te makken om weer terug te gaan ik heb even baan op totaal gemaakt met de verbetering en spiraal

rood spiraal blauw het platen gedeelde er van blaauw link woord voor de locomotive met een draai schijf
blauw recht stukje woord de haven met 2 uit loop sporen naar heljan container kraan  groen schouw station en oranje is een spoor ow weer terug te rijden allen dat ga de lucht in dan wou ik dat maken zo als zijn hoge snelheid lijn

edit: url aangepast en zichtbaar gemaakt

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #13 Gepost op: 6 juli 2012, 10:25:56 »
Een Twin Center is prima om digitaal mee te kunnen rijden. Ik heb zelf namelijk ook een Twin Center en rijd digitaal. Daarbij gebruik ik Koploper. Is gratis en was toen ik begon een van de weinige programma's. Dat het niet meer uitgebreid wordt, vind ik niet zo'n probleem. Er zit meer dan genoeg aan mogelijkheden in en als het echt nodig is, kan ik ook zo overstappen naar I-train.

Mvg
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

joy

  • Gast
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #14 Gepost op: 31 juli 2012, 22:46:03 »
zo even vakantie gehad nu aan de slag aan me schuur laminaat leg er in heel veel weg ge gooit wat van de vorige bewoners was en even op geruimd voor de eersten stuk baan nu allen even kloot violen  hoe ik besten me geraamte kan makken schaduw station en en me baan en dan de eersten balken slaan dan iemand tip graag welcome met me balken makken me me trien baan woord 90 hoog met een schaduw woord 70 hoog klein vraagje ik heb nog veel laminaat over ken ik dat ook voor me schaduw station gebruiken om de 1 meter wel een dwars balk maar me schaduw station woord open dat ik er altijd bij kan kan dat ik zal morgen even foto plaatsen van me schuur waar mijn love room komt

joy

  • Gast
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #15 Gepost op: 1 augustus 2012, 21:42:16 »
zo de eersten pallen zijn gehaait ben nu nog 7 vierkante meter plaaten dan ken ik me schaduw station makken hier een foto er van moet alles beetje wel op ruime hoor

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #16 Gepost op: 1 augustus 2012, 22:04:50 »
Joy,
Ik zie dat de eerste wissel ook al een plekje heeft gevonden. :P Nu de rest nog. Mooi dat je al een begin hebt gemaakt met de tafel nu komt de rest (bijna) vanzelf.

Laminaat is niet bruikbaar als ondergrond voor de rails. Het buigt door en is erg hard. Lastig met schroeven en zo. Beter MDF (of spaanplaat).
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

joy

  • Gast
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #17 Gepost op: 1 augustus 2012, 22:09:45 »
jha ik dag leg er een wissel bij ken je beetje beetje de foto in schatten ja ik zat te knoeien hoe ik de begin ga makken maar ik  er onder 20 cm  een soort rechte u planke weer op de schaduw station op kan legen en maar me hout was op :P dus ik moet even hallen en een vriend aan kijken of die weer paar balke uit zijn schuur haal :D

edit: tekst aangepast, graag beetje nette woorden gebruiken

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #18 Gepost op: 1 augustus 2012, 22:14:04 »
Je boft maar met zulke vrienden die voor je hout zorgen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

joy

  • Gast
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #19 Gepost op: 1 augustus 2012, 22:16:39 »
whaah jha hij werk in de in de bouw dus hij heb nog paar balken en de rest komt wel weer als hij moet werken :P

joy

  • Gast
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #20 Gepost op: 8 augustus 2012, 21:42:48 »
zo even paar  gemaakt van me schaduw station en terugloop spoor begin al beetje wat te woorden allen testen nog en vast schroeven heb een vraagje hoe zet je flexibil vast aan normaal rails ik heb fleischman profi rail ik heb stuk op maat gemaakt maar ik krijg ze niet goed vast aan me 6101 vast

Frans

  • Gast
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #21 Gepost op: 9 augustus 2012, 09:00:19 »
Joy ik weet niet veel van 2 rail maar daar zullen ongetwijfeld stukjes rail voor te koop zijn om die te verbinden.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #22 Gepost op: 9 augustus 2012, 09:03:13 »
Gewoon losse lasjes kopen, in de flexrail steken en vervolgens aankoppelen aan de 'gewone' rails.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

joy

  • Gast
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #23 Gepost op: 9 augustus 2012, 11:27:28 »
owke dankje wel ben de fotos vergeten op te ztten  :o




let niet op de rootzooi :P

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:mijn eersten modelbaanplaning van joy
« Reactie #24 Gepost op: 9 augustus 2012, 11:43:43 »
Dat ziet er veel belovend uit.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0