Auteur Topic: Sleperdruk  (gelezen 8737 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Sleperdruk
« Gepost op: 18 juni 2012, 11:47:28 »
Wie weet wat de SLEPERDRUK mag zijn van een loc of wagon en dergelijke.
Is daar een tabel van ?
Ik kan mij voorstellen dat de druk gemeten kan worden met een verendrukmeter en aan deze meetwaarde de druk afgesteld kan worden.
Natuurlijk zal per voertuig verschillend kunnen zijn.
Ik ben benieuwd wat jullie er van weten.

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Sleperdruk
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2012, 12:18:49 »
Wie weet wat de SLEPERDRUK mag zijn van een loc of wagon en dergelijke.
Is daar een tabel van ?
Ik kan mij voorstellen dat de druk gemeten kan worden met een verendrukmeter en aan deze meetwaarde de druk afgesteld kan worden.
Natuurlijk zal per voertuig verschillend kunnen zijn.
Ik ben benieuwd wat jullie er van weten.


Hoi

Er is nog nooit een woord gerept over sleperdruk, besstaat volgens mij ook niet.
Een goed uitgangspunt is dat de onderkant van de sleper minimaal 2 mm onder de onderkant van de flens van de wielen moet uitsteken.
Dat vertaalt zich dan direct naar een "sleperdruk".

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Riny

  • Gast
Re:Sleperdruk
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2012, 12:23:33 »
Ik kan het niet anders aangegeven dan het met Teunis eens te zijn.
Geen speld tussen te krijgen. ;)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Sleperdruk
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2012, 21:14:51 »
Soms twijfel ik ook of de sleepschoen wel met genoeg kracht op de puntcontacten wordt gedrukt, bij mijn M?rklin Br 23 (nieuwe, sound/mfx) met de sleper onder de tender heb ik alle truukjes uitgehaald die ik maar kon vinden op de forums, maar het hielp niet.

Ik heb ook geexperimenteerd om de sleepschoen met wat meer kracht op de puntcontacten te krijgen, maar ik kon geen goede oplossing vinden.

Uiteindelijk rijdt de Br 23 nu storingsvrij met een vaste Silberling, waaronder een sleper zit die "ook" stroom levert aan de lok via twee stroomvoerende koppelingen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Sleperdruk
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2012, 09:03:58 »
Hoi
Er is nog nooit een woord gerept over sleperdruk, besstaat volgens mij ook niet.
Een goed uitgangspunt is dat de onderkant van de sleper minimaal 2 mm onder de onderkant van de flens van de wielen moet uitsteken.
Dat vertaalt zich dan direct naar een "sleperdruk".
teunis

Als de sleper goede hoogte staat wil dat nog niet zeggen dat deze de juiste druk uit oefend

Riny

  • Gast
Re:Sleperdruk
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2012, 09:24:08 »
Beste Ben,

Een sleper- druk is in heel het bestaan van M?rklin nooit genoemd (uitgedrukt) in cijfertjes.
In alle bestaande handleidingen, zelf van de begin jaren, staat alleen omschreven dat de slepervoet op beide uiteinde 2 mm voorbij de wielflenzen dient te zijn, de slepervoet vlak dient te zijn.
Dit is echt het enige gegeven wat M?rklin betreffende de slepers naar buiten heeft gebracht en is ook voldoende.

Wanneer de sleperdruk te hoog zou zijn wordt een loc, bij het inrijden van wissels, ontkoppelrail e.d. naar boven gedrukt en ontspoort de loc.
Oorzaak is ook dat de puco's geleidelijk naar boven zijn geplaatst in wissels richting het middenstuk wat dus bij een te hoge druk ontsporen tot gevolg heeft.

Je hebt wel gelijk dat er een gegeven zou mogen zijn betreffende een te meten sleperdruk.
Echter, ik denk dat de meeste modelspoorders daar niets mee kunnen, alleen diegene die, net als jij en ik, graag het naadje van de kous willen weten.



Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Sleperdruk
« Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2012, 09:47:41 »
Als de sleper goede hoogte staat wil dat nog niet zeggen dat deze de juiste druk uit oefend


Ben

Je hebt gelijk.
Maar waarom zou je het eigenlijk willen weten?
Als het puur een kwestie van "graag willen weten" van jouw kant is, omdat je misschien een werktuigkundige bent, dan heb ik er verder geen boodschap meer aan. Mijn antwoord is al eerder gegeven.

Als de achtergrond van jouw vraag is, dat de lok niet goed rijdt, doordat de stroom niet geod wordt afgenomen van de rails, dan kan je de volgende truuk uitvoeren:
soldeer aan de sleper een kort draadje en soldeer het andere einde aan de "koperen veer" van de sleper. Het is naemlijk zo dat het contact van de sleper met de koperen veer niet altijd goed is, het kan "gecorrodeerd" zijn of vuil of wat dan ook.
Het feit dat Anne zijn BR23 probleem wordt opgelost door daar een extra wagon (silberling) met sleper aan te hangen, geeft aan dat het probleem dus zit in het slechte contact tussen sleper en koperen veer.
Dit heeft verder niets met veerdruk te maken, of daar nu 100 kg of 1 mg op staat.

succes met alles

teunis

PS Anne W dit is dus ook de oplossing voor jouw BR23 probleem
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Sleperdruk
« Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2012, 10:40:29 »
Beste Teunis,

Ik heb alle truukjes geprobeerd, dus ook verbuigen schoen, draadje tussen de schoen en de veerblaadjes en draadje rechtstreeks de lok in.

Ook mijn V36 Doppellok heeft altijd probleempjes, het is een hele lange sleper, waarschijnlijk zit het daar in, ik moet nog eens op jacht naar een schroefje dan kan ik ook een sleper on de dummy zetten.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Sleperdruk
« Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2012, 11:34:59 »
Uit jullie reactie blijkt dat er geen richtlijnen bekend zijn omtrent de sleperdruk.
De achtergrond van mijn gestelde vraag is eigenlijk de sleepweerstand van de sleper tenopzichte van puntos en dan bedoel ik niet electrische weerstand.
Hoe hoger de druk van sleper des te meer zal de motor van de loc moeten werken.
Met andere worden de sleper zal de loc tegen kunnen houden.

Als voorbeeld zie je wel eens op TV trekker met enorme motor met als aanhanger een sleepkar met groot blok .... er achter dus een sleepweerstand.
De druk met dat het gewicht op grond plaats vindt kan je zien als een sleepweerstand.
Bij ons zit de weerstand niet achter de loc maar er onder.

Vanaf Marklin zijn de nieuwe slepers waarschijnlijk zo afsteld dat het juiste druk op de rails geeft.
En Marklin een probleem met sleper "zet er maar een nieuwe onder".






Riny

  • Gast
Re:Sleperdruk
« Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2012, 13:07:14 »
Hoe hoger de druk van sleper des te meer zal de motor van de loc moeten werken.
Hier heb je wel een punt wanneer men met 1 loc en meerdere rijtuigen rijd waar slepers onder gemonteerd zitten.
Echter de sleper onder de loc kun je, qua wrijving- weerstand, verwaarlozen

Met andere worden de sleper zal de loc tegen kunnen houden.
Wanneer de sleper veel te hoog is afgesteld zullen de aandrijfwielen niet op de spoorstaven kunnen komen.
Maar de veer- weerstand is vele malen lichter dan de gemiddelde loc (gewicht) dus van tegenhouden (teveel druk op de puco's) kan en zal nooit spraken kunnen zijn.

Heb in de loop der jaren heel wat locs in mijn handen gehad maar van het aangegeven "probleem" is nog nooit spraken geweest.
Ik begrijp je vraag en je achtergrond gedachten hoor, in theorie heb je 100% gelijk, echter ben ik van mening dat men ook te ver kan gaan in het zoeken naar problemen op basis van theorie (die er niet zullen zijn). :-*

P.s. Je kunt je vraag ook eens voorleggen aan J te E
Hij is uiteindelijk de top van loc- techneuten in Nederland (denkt ie).  :D ;D