Auteur Topic: Plan D voorzien van elektrische koppeling  (gelezen 6652 keer)

stijgertje

• Gast
Plan D voorzien van elektrische koppeling
« Gepost op: 12 februari 2011, 00:00:28 »
Specificaties:
Roco NS plan D rijtuig;
Roco elektrische koppelingen.

Uitvoering

Let op de wijze van monteren op de wagon,

Dit heeft te maken met de vorm van de elektrische contacten, de ?n? kant is hoger dan de andere kant, als op de wagon de hoge kant boven zit, draait het mechanisme niet lekker, als je hem omdraait, dus platte zijde boven (zie de foto?s) dan draait het mechanisme naar behoren.

Bij deze wagon was het overigens zo dat het draaistel er af te trekken is, het zit geklikt. Daaronder heb ik een klein lusje achter gelaten zodat er wat speling ruimte over blijft voor het bochtenwerk.

?

Tot zover de montage?
Na het antwoord ga ik verder met soldage :D (het solderen van de contacten en aansluiten).

Vriendelijke Groet,
Rudy
2 Tips:
1: Voordat je je mechanisme stuk trekt waar je koppelingen in haken.
Bij demontage van de elektrische koppelingen kun je het beste een pinset of een tangetje gebruiken om de pennetjes, waarmee hij achter het mechanisme blijft hangen, een handje te helpen, de pennetjes buigen minder makkelijk dan de gewone koppelingen.
2: Montage
Bij het monteren van de elektrische koppelingen van Roco zorg dat de platte zijde aan de bovenkant zit, anders draait je mechanisme niet soepel.

Riny

• Gast
Re:Plan D voorzien van elektrische koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2011, 00:12:00 »
Beste Rudy,

Je kan ongestraft de groene en blauwe (gemeenschappelijke +) gebruiken (F1).
Alleen zie ik de paarse Aux 2 gevaarlijk bij de koperbanen op de print liggen liggen met een klein gestript en vertint deel op foto 4.
Je kan deze ook gebruiken om de koppelingen gescheiden te gebruiken, F1 = koppeling voorzijde (groen), F2 = koppeling achterzijde (paars).

Het aanbrengen van de koppelingen heb je netjes gedaan en goed doordacht betreffende de lussen tijdens het zijwaarts gaan van de koppeling en/of draaistel.
Nee, dat wordt wel wat met jouw/jullie.

Soldeerstation is een goeie, heb dezelfde maar dan van M?rklin, maar dit model is door diverse merken op de markt gezet, zoals bijv. Voltcraft.
Schroevendraaierset is ook niet verkeert.

stijgertje

• Gast
Re: Plan D voorzien van elektrische koppeling
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2011, 00:19:07 »
Ik houd niet zo van half werk, zodoende dat ik de viessmann heb aangeschaft, ik moet geen grappen met mijn locjes e.d. en qua schroevendraaiers goede maten zijn gewoon belangrijk met dit spul, als je zit te pielen met een te grote schroevendraaier is de kans veelste groot dat je er afschiet en wat beschadigd, dat moeten we niet hebben.... Dank voor het compliment Riny :D

Dat het dicht op elkaar zat verbaasde ik me eigenlijk ook over, maargoed, ik heb ooit nog eens geleerd voor elektrotechniek, en als ik mij goed herinner is het niet handig om alle punten aan elkaar te solderen :D:D of wel... hmmm nu twijfel ik hehehe, nee geintje.... Dank voor het antwoord, nu ben ik genoodzaakt mijn nieuwe Viessmann te gaan gebruiken om eens even lekkah verlichting in de D te flanzen....

Riny, dit gepiel heb ik gemist, echt leuk om weer zo te knutselen. 1:160 vond ik wel een dram hoor, ben blij dat ik op H0 zit... Nou tot straks voor de wakkere en tot morgen voor de vroege bedgangers :D

Groenten van Ruud

P.S. Ik houd het maar eens op F1, dat lijkt me voor de eerste keer het meest veiligst  ;)

stijgertje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2011, 00:25:09 »
P.P.S.

Hoe krijg ik hem straks op F1 op dat mobile station ding van M?rklin?

Is dat dat verhaal met functie toevoegen of iets dergelijks?

P.P.P.S.

ooooh, nu zie ik wat je bedoelt met paars.... di eheb ik eerst is ff bewerkt, daar kan niets meer mee fout gaan...
Dat is gek, zo zat het toen ik hem open maakte... Is er ook een kleurencodering eigenlijk? welke kleur wat doet?

stijgertje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2011, 01:19:49 »
 :o

UT W?RKT

dat was dan mijn eerste modificatie :D geweldig wat leuk om te doen!

Nu de andere drie rijtuigen nog.... en..... nah dat hou ik nog als verrassing, ik ga eerst is kijken of dat uberhaupt kan :D:D

Thanx All!!!

Greetzzz Ruudje

Riny

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2011, 09:07:34 »
Beste Rudy,

Wat de kleuren betreft van de Decoder, dit zal de DCC NMRA-code zijn verder "lijkt" het een decoder van Esu maar dat is moeilijk na te gaan.
Dan zal deze uitgelezen moeten worden.

In de bijlagen in ieder geval een pdf met (kabel) kleur gegevens van decoders.
Het stekkertje van de decoder is in de Norm, Nem 652.

Aanvulling: Handleiding Esu decoders NL

stijgertje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2011, 14:33:23 »
Ok mensen, 1 tip, bouw nog niks om voordat je banenplan definitief is  ;D ;D ;D

De koppeling gaat waarschijnlijk weer van de 1103 af omdat ik een kopstation ga maken (zoals het er nu naar uitziet)
(dat was eerst niet echt het plan)
Dus dan kom ik vooruit binnen rijden en moet ik omrijden... dat is dan niet handig met een elec. koppeling.

Dus toch een sleper onder plan D.... maar kan ik die dan wel schakelen? naar mijn vermoeden niet... of je moet er een decoder inbouwen dat de wagon een eigen adres krijgt... of denk ik nu iets te simpel....  :laugh:

Groeten Rudy

Riny

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2011, 14:51:37 »
Dus toch een sleper onder plan D.... maar kan ik die dan wel schakelen? naar mijn vermoeden niet... of je moet er een decoder inbouwen dat de wagon een eigen adres krijgt... of denk ik nu iets te simpel....  :laugh:

Ik zou, in jouw situatie, een functiedecoder in de Plan D plaatsen, 1 sleper en de vervolg- rijtuigen voorzien van stroomvoerende koppelingen.
Tams heeft een vrij goedkope functie-decoder al zou ik zelf kiezen voor een Esu (+/- 20,00 euro) maar dit laatste is persoonlijk en heeft te maken met programmeren.

stijgertje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2011, 18:58:29 »
Ik kan me wel aansluiten bij het ESU verhaal... Ook omdat op de dag dat ik een central station aanschaf deze niet van Marklin zal zijn maar van ESU. In de ICT was het zo dat componenten van hetzelfde merk het beste communiceren, zodoende zal ik ook hier voor de ESU kiezen, dank voor de reactie en tips. Ik begrijp hieruit dat een functiedecoder, een aparte decoder is, die wel met een adres te benaderen is?

Qua sleper ben ik er nog niet uit, daar moet ik me eerst eens in verdiepen in het hoe en wat.

Riny

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2011, 19:05:21 »
Ik begrijp hieruit dat een functiedecoder, een aparte decoder is, die wel met een adres te benaderen is?

Goed begrepen.

De Fx-decoder welke ik bedoel is de ESU 52620 LokPilot Fx functiedecoder

LokPilot Fx V3.0, Funktiedecoder MM/DCC/SX, 8-polige NEM652 stekker met kabelboom.

Technische specificaties:

Data-format    : Motorola/Selectrix/DCC
Wisselstroom en/of gelijkstroom    : -
Geschikt voor analoog bedrijf    : -
Geschikt voor schaal    : H0
Geschikt voor motortype    : -
Uitgangen:
Maximale totale stroom alle uitgangen    : 750mA
Maximale stroom per uitgang    : 250mA
Maximale motorstroom    : -
Licht - rijrichtingafhankelijk    : Ja
Lichtuitgang - dimbaar    : Ja, in 15 stappen
Speciale functie-uitgangen    : 4
Function Mapping    : Ja
SUSI interface    : Nee
LISSY uitgang    : Nee
Eigenschappen:
Adressen M?rklin / DCC    : 255/1-127 (kort) 1- 9999 (lang)
Rijstappen Motorola / DCC    : -
PWM frequentie    : -
Cruise Control    : -
Programmeerbare rijstappen    : -
Rangeergang    : -
Optrek- en afremvertraging    : -
Beveiligd tegen kortsluiting    : Ja
Beveiligd tegen oververhitting    : Ja
Update mogelijkheid firmware    : -
Aansluiting    : 8-polige NEM 652 stekker met kabels
Afmetingen    : 17,5 x 15,5 x 5,5 mm

stijgertje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2011, 19:53:25 »
1 vraag over plan D:

Ik ben bezig toch een sleper onder een plan D te plaatsen maar dan moet ik nog een aan / afvoer hebben van de stroom, nou heb ik zo'n H-profiel, te zien op de afbeelding hieronder, die monteer ik op het andere draaistel.

Deze draaistellen zijn voorzien van gelijkstroomwielen, maakt dat nou uit met de stroomafname?

Mocht de vraag niet duidelijk zijn verneem ik dat graag...

Vriendelijke Groet,
Rudy

Riny

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2011, 20:26:02 »
Beste Rudy,

Je hebt twee opties, vervang de wielen door niet ge?soleerde wielen (wisselstroom) of gebruik contact (geleidende) lak van Busch.
De wielen op zich geven het probleem niet maar de isolatie (kunststof busje in het wiel).
Smeer, wanneer je de lak wilt gebruiken, vanaf het wiel, over de kunststof bus, t/m de as.
Deze ge?soleerde wielen/assen zijn nu dus niet meer ge?soleerd.
De geleiding is het zelfde als de wisselstroom wielen.

stijgertje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2011, 20:32:01 »
Ok Riny,

ik begrijp hier uit dat dus gelijkstroomwielen niet werken voor de dergelijke installatie die ik nu aan het bouwen ben...

Daarmee zeggende dat ik dus van beide kanten van het spoor stroom moet afvoeren / aftappen.

groeten rudy

Riny

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2011, 20:39:14 »
Beste Rudy,

Wanneer je in de toekomst van plan bent om via een pc/laptop de baan te gaan besturen dien je te gaan werken met massa- detectie.
Dit kan niet met ge?soleerde wielstellen.

De standaard wielen van M?rklin functioneren als een soort "schakelaar" over de beide spoorstaven.
Alle rails, buitenom wissels en kruisingen, daar dienen de spoorstaven van elkaar gescheiden te worden.
Met C-rails gaat dat heel makkelijk.

Wanneer je voorlopig met de MS blijft rijden voldoen de wielen wel maar houd er rekening mee dat er maar via 1 "wiel" cq. 1 spoorstaaf massa wordt "gegeven".

Hopelijk dat je hier iets mee kunt?

stijgertje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2011, 00:32:39 »
Zo weer een avondje lekker zitten prutsen

Na de vorige ervaring met de kleine lus die ik onder het draaistel achterliet, was het toch niet optimaal... Ik heb het nu anders gedaan

de lus achter de bus waar het draaistel in draait, hou rekening met je kabellengte, maar dat werkt naar mijn mening beter, het geheel draait net wat soepeler.

Met als gevolg dat het stammetje plan D nu geheel voorzien is van de gele verlichting:

Er zit nu een sleepcontact onder ??n van de wagons, op dit moment worden de wagons continu gevoed, op den duur zal er nog een decoder in geplant worden zodat ik ze ook op een dood spoor weg kan zetten en de verlichting kan uitzetten.

Vriendelijke groet,
Rudy

P.S.
Topic naam is gewijzigd omdat de 1103 niet meer voorzien is van een elektrische koppeling, dit is gewijzigd vanwege het baanplan met een kopstation.

stijgertje

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2011, 00:35:59 »
Beste Rudy,

Wanneer je in de toekomst van plan bent om via een pc/laptop de baan te gaan besturen dien je te gaan werken met massa- detectie.
Dit kan niet met ge?soleerde wielstellen. Hopelijk dat je hier iets mee kunt?

Hey Riny,

Dit verhaal is mij duidelijk, ik sluit niks uit, maar voorlopig zit het absoluut niet in de planning om met een pc te gaan rijden, voorlopig maar is lekker zo prutsen :D

Daarbij bedoelde ik de vraagstelling anders, maar dat geeft niet, met het antwoord wat ik kreeg heb ik weer wat geleerd :D
Ik bedoelde dus eigenlijk of de verlichting wel ging werken met ge?soleerde wielen, door het uit te proberen ben ik erachter dat het dus prima werkt :D

Bedankt in ieder geval voor de info.

Vriendelijke Groet, Rudy

Riny

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2011, 10:30:29 »
Ik bedoelde dus eigenlijk of de verlichting wel ging werken met ge?soleerde wielen, door het uit te proberen ben ik erachter dat het dus prima werkt :D

Hahaha, ja beste Rudy,

Dan zal je toch je vragen iets anders dienen te stellen.

Maar je hebt een knap stukje werk afgeleverd waar je trots op mag zijn.
Ziet er mooi uit zo'n verlicht stammetje rijtuigen.

Misschien dat je de overige leden nog even aan kan geven welke led- strip (en type) je gebruikt hebt?  :-*
Wie goed opgelet heeft en de foto's heeft bekeken zou het kunnen weten.
Maar er zijn er die daar onbedoeld overheen gekeken hebben.

stijgertje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 28 februari 2011, 17:58:20 »
Dan zal je toch je vragen iets anders dienen te stellen.

ja dat zag ik later ook, maar kon het niet lekker verwoorden op de ??n of andere manier... het spijt me meneer Riny :D

gebruikte materialen:

- Tin :D
- ROCO elektrische koppelingen (art.nr. 40345);
- Digirails Loclight Geel (led-strips met regelbare lichtsterkte)
- = 280mm lang, stroomverbruik 50mA / 30V max.
(led-strips ook verkrijgbaar in wit en warm-wit).
Vriendelijke groet,
Rudy
 8)