Auteur Topic: vraag om ondersteuning  (gelezen 2447 keer)

Jacob

• Gast
vraag om ondersteuning
« Gepost op: 20 februari 2012, 12:59:05 »
Hallo,

Ik heb een vraag om concrete hulp. Ik heb een baan aangelegd met heel veel ondersteuning van Riny. Alle beginnersfouten heb ik gemaakt. De baan ligt nu en is vrijwel geheel voor zien van isolaties en de bekende dradenbrei aan de onderkant.......

Nu moet alles gecontroleerd worden en daar kom ik weer dingen tegen die eigenlijk niet kunnen....... Daarna moet de baan kunnen gaan rijden met koploper of een dergelijk programma.

Ik zoek iemand met veel digitale ervaring! Iemand die bereid is tegen betaling - per uur of een lok! - mij te helpen met het foutloos maken van het systeem. Kilometervergoeding wordt betaald! En tol voor de tunnel want de plek van bouw is Terneuzen.

Heb je interesse? mail mij dan en doen kunnen we zien of het aanbod overeenkomt met de vraag! Ik zou er heel dankbaar voor zijn!

emailadres: j.t.hart[at]zeelandnet.nl

Graag hoor ik van jullie! Heel veel dank alvast!

Jacob

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:vraag om ondersteuning
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2012, 22:38:03 »
Beste Jacob,

Heb je al een digitaal systeem?

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2012, 02:22:57 »
Wat kom je tegen dat volgens jou niet kan.
Je hebt alles voorzien van bedrading, dat zijn draden voor de stroomtoevoer, bezetmelders, wisselaandrijving, seinen enz. enz.
Heb je een baanplan, dan kan men zien hoe omvangrijk het is en wellicht zijn er advies mogelijkheden.
Je zal ook terug/bezetmelders nodig hebben en wisseldecoders om straks met welk systeem dan ook te gaan rijden.
Wil je het via de PC aansturen dan kan het o.a. met Koploper en I-train.
Ben je niet zo thuis met de PC dan is de Raptor wellicht een goeie keus.

Het lijkt in het begin allemaal heel erg omslachtig en moeilijk, daar zat ik een goeie 2 jaar geleden ook tegen aan te hikken en nog steeds denk ik waar hebben ze het over.
Maar met een beetje zoeken en lezen kom je een heel eind en alhoewel ik van het hele digitale gebeuren geen fluit begrijp heb ik toch alles digitaal aan de praat gekregen.
Probeer zelf het een en ander want als iemand het voor je gaat oplossen en je krijgt later storing of problemen hoe moet je en wil je dat dan gaan oplossen.

Omschrijf eens je gedachte en wat er allemaal is, rij je 3 rail wissel, of 2 rail gelijkstroom.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

rthuinte

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2012, 09:31:25 »
Ik sluit me aan bij Tom ...

Ook ik ben sinds kort weer in de modelbaanwereld gestapt en ben me aan het inwerken in de digitale wereld. Ik heb gezien dat er superveel opties zijn en dat het erg uitdagend is hier mee aan de slag te gaan. Op deze manier is het ook mogelijk om een persoonlijk tintje aan de baan te geven doordat je bepaalde functies wel of niet kunt toevoegen. Verder is er via dit forum veel hulp beschikbaar (en gelukkig geven de meesten deze hulp ook graag). Ook sluit ik me aan bij Tom, dat mocht er in de toekomst een probleem optreden dat dit lastiger is op te lossen als een ander de baan heeft aangesloten.

Daarnaast heb ik gemerkt dat er gigantisch veel opties zijn, waardoor er telkens keuzes gemaakt moeten worden (qua budget, qua luxe, functionaliteit, echtheid van de modelbaan, etc). Dit is ook weer het persoonlijke tintje dat je de baan mee kunt geven.

Jacob

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2012, 10:28:18 »
Hoi,

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Laat ik het zo zeggen: ik heb alle beginnersfouten gemaakt die je kunt maken. De wissels met roest door verkeerd solderen zijn van mij......... Dank zij Riny's omuitputtelijk optimisme is de hele boel niet vanuit de zolderkamer in de tuin beland. Twee keer heb ik alles tot de grond moeten afbreken.

Nu wil ik graag helemaal zeker zijn dat de baan - die al ligt!!!! - en waarvan ik nog een meter of 3 moet isoleren en voorzien van draden, echt in orde is.

Zo heb ik een traject ge?soleerd. Helemaal goed en doorgemeten. Een spoorstaaf met en eentje zonder sapnning er op. Ik sluit er een wissel op aan zonder de massa aan te sluiten en voorzien van alle overbekende M?rklin isolatiepuntjes en hop: stroom op beide buitenste spoorstaven.....

Ik zoek echt gewoon iemand die mij een dag wil helpen, samen controleren. En dat voordat ik alle terugmelders ga kopen. Ik denk zelf aan die nieuwe van Digirail.

Groetjes,

Jacob

Riny

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2012, 11:50:50 »
Een spoorstaaf met en eentje zonder spanning er op. Ik sluit er een wissel op aan zonder de massa aan te sluiten en voorzien van alle overbekende M?rklin isolatiepuntjes en hop: stroom op beide buitenste spoorstaven.....
Beste Jacob,

Uit het citaat blijkt dat je de isolaties op de verkeerde contacten hebt geplaatst.
De buitenste zijn, ongeacht wissel of rail, altijd de nul, dus de spoorstaven.
Er komt een isolatie op alle, aan de buitenzijde liggende contacten, van de wissel.
De aansluitende rail op een wissel wordt ook voorzien van een isolatie op het buitenste contact.
Zie afbeelding.

Controleer dit maar eens.

De binnenste contacten zijn van de puco's (middelgeleider).

Wanneer er een stookjuk in de laatste meters zit kan het zijn dat daar de spoorstaven nog niet gescheiden zijn van het stootjuk.
Er zijn twee type stoot jukken, met en zonder doorverbinding van de spoorstaven.
Hier gaan ook vele de "fout" mee in.

Zowel de doorverbinding (0 = massa) van het stootjuk als wissels zorgt ervoor dat het gehele spoor op de modelbaan weer verbonden worden.
Meen je dit al eens eerde aangegeven te hebben. ;)

Note: Wel een extra (0) massadraad aan de wissel plaatsen anders vallen de locs stil na de isolatie van beide spoorstaven in de overgang van rail naar wissel.

Riny

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2012, 12:08:59 »
Voor de ge?nteresseerde nog even een extra afbeelding geplaatst betreffende extra massa. ;)

Riny

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2012, 15:36:32 »
Nog een aanvulling betreffende verschillende type stootjuk uit de C-rail- serie.

Stootjuk met contacten. Deze dienen dus gescheiden te worden.

Stookjuk zonder contacten. Hier hoeft men niets aan te doen.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2012, 22:19:02 »
Beste Jacob,

Ik wil je best komen helpen, maar:

ik ben mijn aan huis aan het laten verbouwen, zie mijn "bouwtopic"

ik heb geen ervaring met C-rails en dat werkt iets anders als met K-rails.

Dus er dient een andere vrijwilliger op te staan, wel ??n met kennis van zaken,want daar ontbreekt het bij jou een beetje aan.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2012, 10:35:15 »
Beste Jacob,

Als er echt niemand is om je van dienst te zijn dan moeten wij maar een afspraak maken.
Dus leg je checkboek maar alvast gereed, hahahahaha.

Ik zal er dan nog voor ??n keer op mijn tanden moeten bijten, lichamelijk gezien, om dit te doen maar wil je ook niet zo laten sukkelen. :-*
Voor verdere afspraken moeten wij E-mail of Pb maar gebruiken.

Wel ter afsluiting hier laten weten als en hoe alles opgelost is zodat anderen hier ook iets mee kunnen.