Auteur Topic: Weatheren met pastelkrijt  (gelezen 2503 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Weatheren met pastelkrijt
« Gepost op: 26 november 2011, 11:57:20 »
Het weatheren van gebouwen kan op vele manieren plaatsvinden. Het gebruik van pastelkrijt is ook een methode. Onderstaand wil ik deze relatief simpele methode weergeven.

De ondergrond maakt niet veel uit. Wel dient de ondergrond een matte lak te hebben.
Hoe te starten? ? pak fijn schuurpapier (meestal snij ik van restanten ? stukjes van ca. 3x3 cm).

Pak het krijtje met de kleur welke je wilt gebruiken en ga over het schuurpapier heen en weer, zodat er een dun laag krijt op het schuurpapier ligt.




Wrijf de vinger over het schuurpapier en wrijf dan over het te behandelen oppervlak (en herhaal dat wanneer nodig enkele malen).











Naast de zwarte pastelkrijt heb ik rechts ook Permanent rood light en links Omber naturel toegepast. Wanneer daar de behoefte aan is, kan je eventueel met 2 kleuren over elkaar werken. Combineren van kleuren is dus ook mogelijk!

Hieronder enkele details (zoals toegepast in de H0 Fabriek) als voorbeeld:


Dak platform fabriek ? het verschil tussen nieuw en behandeld met pastelkrijt


Luchtkokers fabriek; de bovenste zwart geverfd; de onderste behandeld met pastelkrijt Permanent rood light


Ketels op de fabriek. Het verschil is duidelijk zichtbaar.

Hieronder enkele vragen beantwoord:
Welk merk pastelkrijt gebruik je?
De beste ervaringen heb ik met: Talens Rembrandt softpastels

Waar kun je pastelkrijt kopen?
In een winkel welke een ruime sortering heeft met betrekking tot handenarbeid- / tekenartikelen maar er zijn ook webshops welke deze krijtjes verkopen!

Moet ik een set met alle kleuren kopen?

Neen, dat hoeft niet want meestal gebruik je maar een paar kleuren; zelf gebruik ik meestal:
700,5 Zwart
707,7 Muisgrijs
408,5 en 408,9 Omber naturel
370,3 Permanent rood light
234,7 Sierra naturel
Maar er is een ruime keuze in kleuren aanwezig en je kan zelf bepalen welke kleuren je het liefst gebruikt!

Moet ik er gelijk een aantal van dezelfde kleur kopen?
Nee, van 1 krijtje kan je heel lang van genieten.

Hoe fixeer de pastelkrijt?
Pastelkrijt kun je fixeren met matte lak of haarlak!

WAARSCHUWING: Berg de krijtjes goed op en laat ze niet slingeren! Als je er mee werkt pas dan goed op voor je kleren. Binnen de kortste keren zit alles eronder.

Als je er mee start: begin met een oefenonderwerp en kijk en ondervind wat de mogelijkheden zijn.
Veel plezier en succes er mee!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Frans

  • Gast
Re:Weatheren met pastelkrijt
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2011, 16:05:01 »
Johan bedankt voor deze nuttige weater tips.

Krijt gaat prima heb er zelf ook wat van,ik heb ook pigment poeders van anita die werken ook prima.
Echt een leuke techniek om te proberen en niet goed is makkelijk verwijderen.

Mvg Frans

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Weatheren met pastelkrijt
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2011, 01:44:16 »
Zo, dat is weer een waardevolle aanvulling voor ons forum.

Ik werk ook wel met krijt maar het meeste toch met de poedertjes van Anita (das niet mijn buurvrouw)
Het verzacht de kleurovergangen, ook bij het kleuren van de rotsen en bergmassieven maak ik er gebruik van. Soms meng ik ze met een druppeltje water, breng ze hier en daar aan en dan met een grote platte kwast de boel uitborstelen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Weatheren met pastelkrijt
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2011, 11:22:30 »
Ook ik maak veel gebruik van dit krijt, ik heb gewoon een grote vijl, een aantal jampotten om er "stof" van te maken en ik breng het krijt op de objecten met een platte kwast.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"