Auteur Topic: Alles niet in t groot maar in t klein  (gelezen 1188 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eric.VW

  • Gast
Alles niet in t groot maar in t klein
« Gepost op: 18 november 2011, 18:43:50 »
ALLES    NIET  IN  t   GROOT,
                      
                       MAAR   WEL IN  t   KLEIN  
Over de pioniersjaren is weinig bekend.
In Frankrijk werden de eerste treintjes als gelegenheidsprodukten gemaakt.
Die eerste modeltreinen,die met een touwtje over de grond werden  getrokken,leken helemaal
niet op echte treinen. Pas rond 1930 ging de ontwikkeling in de richting  van modelbouw .
Een spiraalveertje leidde de mechanisering in. Later zijn deze veertjes vervangen door bladveren,
die bij de klokkenindustrie zijn gekocht. Modeltreinbouwers waren dan ook dikwijls terug te
vinden in de omgeving waar klokken werden gemaakt, met name in Zuid-Duitslmand  en in Zwitserland.
De naam uurwerktrein staaft dit. In Duitsland ontstond de industrie vooral in en rond Neurenberg.
Wij tellen als datum  5  december   1949.
Het was dus  Sinterklaas avond, ja en inderdaad   hij was gepasseerd.
Op tafel stond  een treintje met sleutel, want een trein met elektriciteit was bij ons
nog onbekend, met twee wagentjes en de sporen in een cirkel van
40 cm diameter.
Met mijn vreugde wist ik geen blijf.    
 En steeds maar opwinden, en rijden het was een plezier.
                              Het was al vlug bedtijd, en alles mocht blijven staan.  
                             ?sMorgens was ik vroeg uit de veren, en naar beneden.
 
Naar mijn treintje,  wat dacht je.
Mijn verbazing was nog groter. Drie grote sigarenkisten  ondersteunen een tweede
treintje die boven op de kistjes reed. De Sint zal er nog over hebben  ,dacht ik.
En het spel kon beginnen.  
 Na een week dagelijks rijden leek het treintje uitgeput, en jawel de veer brak.
Geen probleem ik had er nog eentje, maar al vlug bleek hij hetzelfde lot te
ondergaan.
Nu, ja mijn vader was  goed geluimd. Nu is het moment dacht ik,
Pa, ik zou een veer willen al was het uit een oude wekker.
Hij dacht even na, en zei mijn vriend de uurwerkmaker heeft dat wel in voorraad.
In die tijd waren nog alle wekkers met een veer, anders was er niets voor  handen. En na een
Week  lag het gevraagde stuk  op tafel. Het inpassen kon beginnen.
Na uren gefriemel, veer oprollen vloog  ze een paar keer rond  de kamer,   en kreeg ik ze tepakken.
Mijn handen lagen open, vol met inkervingen, en sneden.
En eindelijk , de veer paste in  het stoomlokje.
 Na  twee maanden was het terug  hetzelfde ,alles werd  in dozen gestopt;



Daar wij moesten verhuizen, naar een andere woning werd er lange  tijd niet
Meer aan treinen gedacht; Op de kalender was het 1951;
Tot in 1954 lag alles stil. Het waren nu treintjes met een transformator,
En dat was nog te prijzig.
Niet getreurd , ik zal er voor sparen en in 1956 kocht een trein spoor  O
Merk  Distler. Dus drie rail , en met een transformator;
Ik was dan in Gent komen wonen, en al vlug konden wij  van de ene slaapkamer
rijden naar de andere..
Na allerlei problemen   2 maal verhuizen , heb ik tot mij groot spijt alles
weggeven



Na mijn  huwelijk in 1963, kocht  ik terug een electrische lok van Marklin,in Ho
Van de  Duitse Bundesbahn, ik bouw daarmee een kleine spoorbaan uit
Van 1,22op2,44, dat heeft maar 2 jaar stand gehouden, daar mijn zoon werd geboren,   , en ik vloog naar de zolder;

Een nieuwe spoorbaan werd aangelegd, die is nooit afgewerkt, en, dan afgebroken.
Het heeft nu  7 jaar stilgelegen
In 1972 zijn wij verhuisd naar ons huis, in ben ik begonnen op de zolder;
Eerst  alle treintafels op  een 1 meter geplaatst, en werd de buiten baan aangelegd,
Ongeveer 22 meter,  met  9 meter dubbelspoor , om lange treinen te kunnen afstellen.
Ik kon dus al eens rijden als het past;
Ik had reeds de stoomlok reeks  44  van DB., en rijden kon hij 100 wagons trekken, geen probleem,
Met grote bochten natuurlijk.
Tussendoor werd er ook een LGB baan gebouwd  schaal 1/32 smalspoor in de tuin.
Ongeveer 40meter buiten, en  15 meter binnen, met twee afstelsporen.
Hij reed tusen de bloemen rond de tuin met twee gaten in de garage een voor binnen
 En een voor buiten te rijden
Bestemd voor een goederen en personentrein.
Ook een loods gemaakt in een oude keukenkast
Alle sporen werden gelast teneinde geen stroomverlies te hebben
Buiten werden geen wissels aangebracht
Alles werd verkocht in juli 2001, aan een Nederlander
Ik wou  5 meter verleggen, en steeds op de knieen zitten, dat ging niet meer zo vlot;
Daarmee is een LGB tijdperk afgesloten
Nu terug naar HO
                             Daarna ging het vlug,en gestuurd met Roco systeem, maar dat voldeed niet,
                            en het werd in 1992 verkocht.
                             Nu in het jaar  1993werd alles op de pc gezet met wissels  en seinen
                             met secties gewerkt , als er een breuk is , het vlugger te kunnen terugvinden.
                              Maar het werkt nu goed
Eric