Hallo Riny, allen
Daar ik nogal wat rijtuigen met verlichting heb (16 stammen met tussen de 3 en 5 rijtuigen) ben ik een tijdje geleden begonnen
met het inbouwen van ESU functiedecoders. Alle wagons waren al voorzien van marklin stroomdoorvoerende koppelingen en ledstrips.
Om de koppelingen niet te hoeven vervangen door koppelingen met meerdere contacten was het nodig om in elke stam een relais in te bouwen.
Dit relais wordt aangestuurd door de decoder en het relais zorgt voor het aan en uit schakelen van de verlichting.
De vraag was nu of er ook sluitverlichting kon worden ingebouwd met losse leds. Met hulp van Riny weten we dus nu dat het kan en hoe dat te doen.
De volgende vraag was of de sluitverlichting rijrichting afhankelijk geschakeld kan worden door deze aan te sluiten op een andere uitgang van
de decoder, terwijl de wagonverlichting naar keuze aan blijft of uitgaat.
Het probleem hierbij is dat de functiedecoder niet in de lok is ingebouwd maar in een rijtuig en dus geen omschakelcommando kan krijgen via de lok.
Softwarematig is het echter heel simpel te realiseren(in Windigipet althans, andere software ken ik niet).
Dus na een middagje hobbieen is e.e.a. helemaal voor elkaar.
Blijft alleen de vraag hoe dat in het echie gaat met de rode sluitverlichting(Duitse spoorwegen) wanneer zo'n treinstel achteruit gaat, gaat het rode licht dan uit

of gaat er bij achteruit rijden een ander kleurtje branden

??
Gr. Kees