Auteur Topic: Servo toepassingen van Kees.  (gelezen 17409 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Servo toepassingen van Kees.
« Gepost op: 10 september 2011, 19:22:50 »
Hallo medehobbieisten,

De eerste servo zit nu in de lokloods om de deuren te kunnen openen en sluiten.

Echter vind ik dat e.e.a. een beetje schokkerig gaat. Wat zou de reden hiervan kunnen zijn.
De andere servo's gaan ook schokkerig en liggen nog gewoon los, dus weerstand kan het niet zijn.
Ik gebruik de ESU servo dec.
Zou de oorzaak kunnen zijn dat e.e.a. op motorola formaat draait.
Ik kan ze op dcc omzetten, maar dat is nogal bewerkelijk, vandaar graag eerst jullie goede en gewaardeerde raad, voordat ik me
een hoop werk voor niets op m'n hals haal.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Riny

  • Gast
Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2011, 21:33:56 »
Beste Kees,

Zelf heb ik de decoder ook op motorola laten staan.
Ben zelf van mening dat er iets meer weerstand zou moeten zijn om dit licht schokkend effect kwijt te raken.

Maar mogelijk dat Johan ook nog wel reageert.
Die is uiteindelijk ook met locloodsdeuren bezig (geweest).
Mogelijk dat hij een andere oplossing weer zal geven.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2011, 21:39:59 »
Beste Kees en Riny,

Ik heb geen last gehad van het schokken van de deuren. Maar ik werk met een analoge aansturing van de switch. Mogelijk dat daar een verschil zit. Kees is het mogelijk dat je een foto plaatst van hoe je de servo met draad op de deur heb aangesloten of een filmpje plaatst zodat we meer informatie hebben.

Groet,

Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2011, 22:40:11 »
Hoi Johan en Riny,

Heb wel een paar foto's, maar krijg ze (nog) niet op m'n laptop(is nieuw)
Dat van die weerstand zal ik eens uitproberen Riny: 's kieken wat er dan gebeurd.
Overigens is het best acceptabel, maar niet zoals op het filmpje van Johan.
Ze zitten er nu alle 3 in en doen precies hetzelfde.
Wat ik al schreef, de sevo's stotteren ook een beetje als ze niet gemonteerd zijn dus heeft het niets met de montage in de loods te maken.
(tenzij ze wellicht wat weerstand moeten hebben). Maar morgen weer een dag.

Ik laat wel weer van me horen.
Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2011, 10:59:45 »
Beste Kees,

Gisteravond heb ik met mijn zoon e.e.a. gespiegeld. Ik weet niet of de snelheid van het draaien van de servo ook van invloed kan zijn. Heb je geprobeerd met iets sneller of wat langzamer de servo te laten draaien?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2011, 11:27:15 »
Hallo Johan,

ik heb verschillende snelheden geprobeerd. En hoe sneller de deuren bewegen hoe minder schokkerig ze gaan.
Alleen vliegen ze dan uit de scharnieren en vliegen ze door het open raam naar buiten en om nu iedere keer twee trappen af te lopen om
ze weer op te halen is ook zo wat.

Maar ik ga nu verder experim. oa. met aparte voeding , weerstand , dcc
ik laat het weten.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2011, 14:22:46 »
Johan,

Ik heb alle mogelijke varianten geprobeerd inclusief het programmeren met de lokprogrammer.
echter er is geen enkel verschil te bemerken met welke variant dan ook.
Dus ik hou het maar bij de volgende configuratie,

-Prog.  WDP
-Centr. CS1
-AC.     voeding

Het automatisch open en dicht gaan bij in/uitrijden van een lok via het besturingsprogr. is wel erg leuk om te zien.
Ovverigens dat schokken moet je vergelijken met de waterkraan uit topic sevotoepassingen voorbeelden van Riny, dus het valt allemaal wel mee.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2011, 15:21:26 »
Beste Kees,

Als je zelf tevreden bent, moet je het zo laten! De configuratie zegt mij helaas niets daar ben ik veel te analoog voor!  ;D

Als je laptop op orde is dan zien we natuurlijk graag je foto's en een filmpje gaarne tegemoet! Hoe meer foto's op het forum van toepassingen hoe meer anderen ge-enthousiasmeert worden om zo iets ook te gaan maken.  ;)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2011, 23:10:25 »
Gentelmen spoorders,

De laptop is zover dat er weer foto's geimporteerd kunnen worden.
Dus hier de montage van de 3 servo's voor de lokdeuren. Het streven was om zo min als mogelijk uit elkaar te halen, en zoveel
als mogelijk gebruik te maken van de originele onderdelen.


Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #9 Gepost op: 13 september 2011, 07:16:18 »
Beste Kees,

Zoals ik deze foto bekijk dan heb je alleen het achterste deel gewijzigd + servo geplaatst en de rest - de originele staaldraden laten zitten?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #10 Gepost op: 13 september 2011, 07:41:52 »
Hallo Johan,

Vanaf de servo gezien zit er maar 5 cm staaldraad, dit zit gekoppeld aan de org. kunststof stangen die naar de deuren gaan.
Ik heb dus alleen maar de achterste dakplaten hoeven te verwijderen om alles te monteren.
De servootjes zitten gemonteerd aan aluminium vorkjes. die op hun beurt weer vastzitten met m2 boutjes aan de achterwand.
Deze lokloods is van M' van een paar jaar terug. Inmiddels is ie ook al geweatherd.
Ik maak van de week nog wel een paar foto's

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #11 Gepost op: 13 september 2011, 08:59:42 »
Beste Kees,

Dank voor je reactie; ik ben wel benieuwd naar de foto's!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #12 Gepost op: 13 september 2011, 09:27:16 »
Vanaf de servo gezien zit er maar 5 cm staaldraad, dit zit gekoppeld aan de org. kunststof stangen die naar de deuren gaan.
Beste Kees,

Dit lezende, de kunststof stangen kunnen mogelijk ook het schokkerig effect vergroten.
Immers veren staal is meer star dan de kunststof stangetjes.
Je zou het eens uit kunnen testen door 1 aandrijving te voorzien van 0,8mm veren staal.

Ben benieuwd.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #13 Gepost op: 13 september 2011, 17:40:49 »
Hoi Riny,

Ik weet wel zeker dat de kunststof standaard stangetjes het probleem niet zijn.
aan het eind van de kunstof stangetjes zitten 2 dunne staaldraadjes (standaard) die naar de deuren gaan.
Het zou wel eens kunnen zijn dat die het probleem geven. Al denkende vind ik ze aan de slappe kant.

Ik ga dit onderzoeken. Ik kom hier op terug.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Riny

  • Gast
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #14 Gepost op: 14 september 2011, 08:55:54 »
Beste Kees,

Ik ben benieuwd wat de oorzaak echt zal zijn.
Het is uiteindelijk zo, als het bij Johan netjes werkt, moet het bij jouw ook netjes werken.
Het moet volgens mij toch op te lossen zijn.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #15 Gepost op: 14 september 2011, 22:33:20 »
Goede avond servomannen,

Ik kan jullie met blijdschap mededelen dat het schokkerig open en dicht gaan van de loodsdeuren niet ligt
aan de constructie van de servo's in de loods en het trek en duw mechanisme.

Waar het dan wel aan ligt ?
Wel: ik heb een 4e servo los in de lijmtang op de werkbank aangeloten en waarachtig deze beweegt ook schokkerig op lage
snelheid. Op hoge snelheid is het schokken niet waarneembaar maar dat is niet bruikbaar voor de loodsdeuren.

De handleiding van de switch pilot servo decoder spreekt van schokkerig bewegen van sommige servo's op
lage snelheid. Dit is via de switch pilot niet op te lossen.
De handleiding zegt dat er dan een servo gebruikt moet worden die mechanisch geschikt is voor zeer lage snelheid.
Ergo: de Hextronik HXT 900 9gr. servo is hier dus niet geschikt voor.
Dus, ik heb de verkeerde sevo's aangeschaft, nu is 4,50 per servo niet een bedrag waarvan ik richting Griekse crisis ga.
Maar vooralsnog laat ik het maar zo, er komt wel een moment dat ik ze er uit haal en vervang voor een meer geschikte servo.
Zo erg is het schokken nu ook weer niet en als het echt gaat irriteren kan ik altijd nog een berg over de loods heen bouwen.
Ik denk dat ik daarmee dan op mijn baan iets heb waar nog niemand aan gedacht heeft. :P

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #16 Gepost op: 15 september 2011, 00:00:17 »
Kees, ik zie dat mijn servo ook een beetje schokkerig werkt maar dat vind ik voor die waterkraan geen probleem.
Mijn servo's waren 3,50 euro per stuk, ik denk dat ze waar ik ze vandaan heb ook wel servo's zullen hebben die niet schokkerig werken.

Dit is het adres waar ik ze vandaan heb SERVO ADRES
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #17 Gepost op: 15 september 2011, 06:43:46 »
Hoi Tom,

Daar heb ik ze ook vandaan, ik zal ze eens bellen voor info over dat schokken.
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #18 Gepost op: 15 september 2011, 08:07:05 »
Ja, moet je doen Kees, jongens geven een prima service en en leveren super snel.
Vorige week zaterdagavond verlengkabeltjes besteld, maandag al in huis.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #19 Gepost op: 15 september 2011, 12:12:10 »
Beste Kees en Tom,

Ik heb servo's van bovengenoemd adres (4 stuks) en van C*nrad (4 stuks); zal vanavond even kijken welke merk+type ik heb.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #20 Gepost op: 15 september 2011, 18:40:44 »
Heren,

Alle mini servo's zullen dit lichte schokken hebben, geen enkele uitgesloten ongeacht het merk.
Men zal dan moeten kiezen voor de veel duurdere/digitale servo's.
Wanneer men in de buurt komt van boven de ? 50,00 p/stuk is de kans groot dat er helemaal geen schokkerig effect is.

We kunnen natuurlijk kritisch zijn maar tot hoever willen wij daarin dan gaan?
Ben zelf van mening dat men compromissen moet sluiten voor zichzelf.
Servo die de werking van een hydraulisch systeem weergeven kosten een vermogen en ja, dat heb ik er zelf niet echt voor over.

Dus de enige oplossing lijkt mij duurdere, veel duurdere servo's aan te schaffen.

P.s. er is 1 troost, naarmate wij ouder worden, worden de ogen minder dus zullen wij het schokkerig effect niet meer zien. ;) :P :-*

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #21 Gepost op: 15 september 2011, 20:16:16 »
Ik heb servo's van bovengenoemd adres (4 stuks) en van C*nrad (4 stuks); zal vanavond even kijken welke merk+type ik heb.
4x HXT 900
4x TopLine mini-servo Y-3009

P.s. er is 1 troost, naarmate wij ouder worden, worden de ogen minder dus zullen wij het schokkerig effect niet meer zien. ;) :P :-*
::)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #22 Gepost op: 15 september 2011, 20:49:22 »
Johan,

Ik heb nog eens goed naar jou filmpje zitten kijken(met leesbril) en bij mij gaan de deuren eigenlijk op
dezelfde manier open en dicht.
Dus net als bij jou, licht schokkerig.
Wellicht ben ik een beetje te kritisch geweest met ons speelgoed.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #23 Gepost op: 15 september 2011, 21:02:14 »
Beste Kees,

Ik heb het filmpje zojuist ook nog eens bekeken en als je het goed bekijkt zie het iets schokken. De locloods heb ik alweer opgeborgen in de kast dus ik kan het niet live bekijken. Ja, je hebt gelijk maar soms moet je compromissen sluiten zoals Riny hierboven schreef. Van iets wat goedkoop is kun je niet de maximale kwaliteit verwachten en de hobby is al meer dan duur genoeg!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Servo toepassingen van Kees.
« Reactie #24 Gepost op: 15 september 2011, 22:43:02 »
Ach, naar mate we zelf ouder worden gaat bij ons ook niet alles meer met de souplesse van een jonge hinde.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0