Auteur Topic: Defecte drijfstang Artitec 6308  (gelezen 3648 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 336
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Defecte drijfstang Artitec 6308
« Gepost op: 17 maart 2026, 19:00:44 »
Lekker bezig met het weatheren van mijn kolenwagens en dan gebeurt dit tijdens een proefritje. De drijfstang is aan een zijde losgekomen.

Wie heeft een oplossing voor het probleem?

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Online denobis

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 255
  • Thanked: 17 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Defecte drijfstang Artitec 6308
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2026, 19:35:16 »
alle drijfstangen demonteren en dan opnieuw klinken.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 336
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: Defecte drijfstang Artitec 6308
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2026, 20:40:47 »
Hans,

Dank voor de snelle reactie.
Dat demonteren lukt wel, heb ik destijds ook moeten doen om de juiste wielafstand te verkrijgen. Maar welke 'klinknagels' kan ik hiervoor gebruiken? Is daar een standaard oplossing voor in de handel?
Of is er misschien ook een drijfstang uit één stuk te koop, zoals de uitvoering van AVT?


Groet,
Tony
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Online denobis

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 255
  • Thanked: 17 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Defecte drijfstang Artitec 6308
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2026, 22:00:56 »
Je kan ook een kleine kopspijker op maat knippen en dan door de stangen heen steken en dan een klein ringetje aan de achterzijde solderen.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 336
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: Defecte drijfstang Artitec 6308
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 06:54:39 »
Het probleem is opgelost met een nieuwe koppelstang bestaande uit één deel. Niet zo waarheidsgetrouw, wel bedrijfszeker.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.963
  • Thanked: 34 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Defecte drijfstang Artitec 6308
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 10:49:25 »
Geen problemen met bochten?

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 336
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: Defecte drijfstang Artitec 6308
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 12:49:31 »
Anne,

Nee. Het is wel zo dat mijn kleinste bochten Roco R5 zijn (542,8mm).
Maar ik snap waar je op doelt. De bewegingsvrijheid van de assen wordt niet zodanig beperkt dat de wielen uit de spoorstaaf gaan lopen. Wel heb ik de diameter van het 2e gat (van voren gezien) in de stangen iets vergroot.

Of de loc nog door een R2 loopt weet ik niet. Eerlijk gezegd staan de wielen zelfs in een R5 bocht vrij strak tussen de spoorstaven, ook met een gelede koppelstang.

Groet,
Tony
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►