Auteur Topic: USA Hoppers  (gelezen 120 keer)

Offline Frits

• Perronmedewerker
  • **
  • Geslacht: Man
  • Minder is soms meer.
USA Hoppers
« Gepost op: 3 januari 2026, 18:09:36 »
Voor mijn toekomstige modelspoorbaan heb ik veel 'hoppers' nodig.
Omdat ik mijn treinen zelf wil bouwen en tekenen laat ik mijn printers het meeste werk doen.
Sommige delen, zoals de draaistellen en de koppelingen, komen van buitenaf, van ver buitenaf. ;D

Uit één stuk printen is niet handig, want dan gooi ik meer support weg dan de wagen zelf weegt.
Uiteindelijk heb ik na enig experimenteren gekozen voor een bodem die ik op zijn kant print en de wanden die op zijn kop geprint worden.

De klik nokjes dienen meteen als (onleesbaar) tekstbordje. ;)
Later bleek het support voor de wanden helemaal niet nodig te zijn en onder het bodemdeel zit slecht een dun randje.

Als alles klaar is krijg je dan zoiets als dit te zien.

Nog een boel te gaan, maar de trein wordt steeds langer.
m.v.g. Frits

Offline michel bikkel

• Kruier
  • *
Re: USA Hoppers
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2026, 18:23:21 »
Mooi Projectje! Ik heb zelf wat wagons gemaakt met mn Resin printer, gaat op zoch goed maar koppelingen en draaistellen blijft wel een dingetje. ze staan nu als aanvulling op mn baan bij de hoogoven.
ben wel benieuw welke draaistellen en koppelingen jij heb gebruikt.

Offline Frits

• Perronmedewerker
  • **
  • Minder is soms meer.
m.v.g. Frits
The following users thanked this post: michel bikkel

Offline Frits

• Perronmedewerker
  • **
  • Minder is soms meer.
Re: USA Hoppers
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2026, 07:47:00 »
Omdat ik een trein met 100 dezelfde wagons erg eentonig vond, heb ik ook nog andere modellen ontworpen.
Overigens is er bij mij geen hopper het zelfde, omdat elke wagon een uniek nummer heeft.
Zo kwamen de groene hoppers van Burlington Northern er bij.

Nog zonder de draaistellen, anders passen ze niet in mijn opbergdoos. ;D

en daarna maakte ik een 100 ton hopper van CSX. Ook een leuk model vond ik.

Die 6 hekwerkjes waren een uitdaging op zich, maar ze zitten klemmend op het bodemdeel.
Het duurde even voordat alles goed paste, maar nu heb ik een bakje vol van die dingen.

Eerst waren ze zwart, later heb ik ook blauwe gemaakt in de kleur van de wagon. Dat stond mooier, zo vond mijn vrouw. 
Bij de pijl zie je een horizontaal steuntje voor de losse kolom van het handremwiel.

Omdat er hier een pak sneeuw ligt, gaan we niet wandelen en kan ik de hele dag gaan tekenen aan mijn modelbouw.
m.v.g. Frits