Auteur Topic: Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan  (gelezen 10247 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KdeB

  • Gast
Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
« Gepost op: 20 juli 2011, 15:09:56 »
Hallo Forumleden

Na verwerking van juliie commentaar heb ik hier een nieuw baanplan getekend.
De aanpassingen zijn van 4 naar 1 spiraal (scheelt een hoop werk en centjes), doodlopende sporen naar doorgaande rijwegen.
Alles is op niveau 0. Niveau 1 en 2 (alleen langs de wanden) teken ik pas als dit baanplan definitief is na aanpassingen van jullie commentaar.

Graag jullie commentaar en of opmerkingen

Link naar 4 spiralenbaanplan (OUD)


Link naar Baanplan 2


Edit Riny: Heb de links aangepast naar directe afbeeldingen.




Piet

  • Gast
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
« Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2011, 17:24:05 »
Eerst even een vraag Koos, waarom ben je niet door gegaan in de vorige thread?

Maar ondanks dat je er 3 spiralen uit hebt gehaald vind ik het nogsteeds een erg ambitieus banenplan.
Met erg weinig plek voor scenery.
Het zou zo thuis kunnen horen in een folder van een fabrikant, onder het motto: "hoe stouw ik de meeste rails in de vierkante meter"
Iedereen is natuurlijk vrij om zijn baan zo in te delen als hij of zij dat wenst, maar in mijn optiek zou het wel wat minder mogen.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2011, 18:03:43 »
Beste Koos,

Persoonlijk vind ik de tweede optie beter.

Wat de genoemde hoeveelheid rails betreft, minder is vaak meer, maar ik neem aan dat hier straks, met de volgende niveaus, niet veel meer van in het zicht zal zijn.
Hoop echter wel, wanneer er calamiteiten zijn/komen, dat je dan nog redelijk bij de eventuele probleempunten (overdekt) kan komen.
 
Probeer er wel rekening mee te houden dat je ook nog ruimte over dient te houden voor scenery maar dat zal je zelf ook al wel bedacht hebben.
Die ruimte zal waarschijnlijk wel op de volgende niveaus komen vermoed ik.

Ook ik vind het aardig vol maar daar zal je je reden wel voor hebben en ik heb een vermoeden dat dit deel over het algemeen schaduwstations zullen zijn.
Als dit zo is dan kun je heel mooi heel veel treinstellen kwijt.

En verder, wie zijn wij betreffende het eventuele commentaar over veel rails? Het is jouw modelspoor wereld en jij bepaalt wat je wel of niet wilt betreffende de uitvoering.

KdeB

  • Gast
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2011, 00:18:00 »
Dag Piet en Riny

Piet

Ambitieus zo ben ik nou eenmaal !
Ik heb de reacties op mijn eerste baanplan serieus genomen en verwerkt in dit baanplan, en ik ben er erg tevreden over.(mede door de mogelijkheden van koploper)
Het hele plan op niveau 0 is nagenoeg gebaseerd op radius R4 en R5 (behalve waar dit niet mogelijk was), korte passtukjes worden vervangen door op maat gemaakte raillengte.
De scenery komt op niveau 1 en 2, in de afgelopen 11 jaar  heb ik inmiddels meer dan 100 loc's, + de nodige rijtuigen en wagons verzameld en wil deze wel allemaal op de baan kunnen plaatsen,
en voor wat betreft de schaduwstations langs de wanden hoeft er geen of weinig scenery te staan, op de rangeertafel in het midden heb ik containerkranen e.d. met
een haven en kranen, een draaischijf  (alles digitaal) gepland, niet volgens werkelijkheid maar wel veel speelse mogelijkheden. (dacht ik).
Ik heb allerlei tekeningen geprobeerd maar liep elke keer tegen de bereikbaarheid aan,  vandaar mijn reikwijdte van 1 mtr aan een kant te benaderen behalve in de hoeken. (we worden steeds ouder h?)
Een goede tip gekregen van G?nther, ' blijf bij je plan zoals je in het hoofd heb zitten' je komt er toch op terug, met alle gevolgen, zoals afbreken en opnieuw beginnen
tenzij iemand komt met een baanplan die mijn  baanplan overtreft.

Interpreteer bovenstaande a.u.b. niet als kritiek op Uw reactie, ik probeer e.e.a. alleen maar te verduidelijken.

Riny
Ik denk dat jouw vraagtekens in bovenstaande is beantwoord.

Dank voor jullie reacties.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2011, 00:20:17 »
Dan is nu het wachten op de eerste foto's van de bouw.
Ben wel zeer benieuwd en ga dit zeker volgen, wat een mega project.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

KdeB

  • Gast
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2011, 00:52:26 »
Hoi Tom

Met de ruimte die ik heb lijkt het algauw tot een mega project, valt wel mee het zijn alleen maar lengtes maar ik beloof je er komen foto's en van mijn kant een hoop vragen
(en technisch).

Begin gelijk maar met het volgende?
De tafels waar de rails op komen (niveau 0) wil ik doen op 18 mm MDF met daarovereen een vinyl van 3,5 mm voor geluids demping. (is dit een goede keuze of zijn er betere alternatieven).




Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2011, 01:08:16 »
MDF is een keuze die veel wordt gemaakt, ik was er ook mee begonnen maar het schroeft voor geen meter.
Alles voorboren en de schroefjes van M?rklin krijg je er haast niet in.
Beter alternatief is multiplex. 18mm is net nodig 12mm is al genoeg, ik gebruik zelf slechts 9mm.
Als er voldoende ondersteuning is dan buigt dat echt niet door.

Vinyl zou ik zeker niet doen voor de geluidsdemping.
Beter is kurk of zoals ik heb gedaan platen voor de ondervloer van laminaat.

Met C-rail valt de geluidsdemping wel tegen, door het schroeven resoneert het geluid door naar het hout.
Je kan eventueel ook de rail op dubbelzijdig tape leggen maar als je een reparatie hebt dan heb je wel een probleem om dat weer los te krijgen.

Je zou ook de rail hier en daar kunnen vast schroeven en verder afplakken met schilderstape, dan de boel ballasten, dan heb je minder kontakt met de basis, het hout dus.
Jammere van C-rail is dat ze nog weleens een beetje hol of bol willen staan.
Het mooiste is natuurlijk K-rail alleen monikkenwerk om dat te ballasten zeker met zo'n grote baan.
Daar be je dan aan het ballasten zeker een jaar mee bezig en geloof me daar wordt je niet blij van.
Neem het geluid voor lief, zorg voor wat achtergrondgeluid zoals fluitende vogeltjes en andere zaken, kerkklokken bijvoorbeeld. De treinen mag je best wel horen, de ene lok zal meer lawaai maken dan de andere.

Zorg wel voor een goed frame, stevig en stabiel en uiteraard waterpas.

Succes en als er nog meer vragen zijn dan horen we dat graag.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

KdeB

  • Gast
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2011, 02:52:13 »
Hey Tom

Ik wil op de basis draadeind gebuiken om naar een hoger niveau te komen dus volgens mij zeker 18 mm nodig (multiplex is in verhouding absud duur), en er komt gewicht op van niveau 1 en 2.

Ik wil zeker niet schroeven om resonantie ( is dit nederlands! maar je begrijpt wat ik bedoel ) te voorkomen en ballasten in schaduwstations is niet nodig.

Wat voor platen gebruik jij voor geluiddemping?

Het geluid voor lief nemen zoals je voorstelt is geen optie fluitende vogels (werd er gek van, mijn vrouw had ze binnen) klok geluiden ( de rillingen lopen over me heen, ben fijn heiden),

Heb vandaag mijn Ecos 2 gekregen en voor het eerst op mijn testbaantje met mijn TEE (37607 marklin) gereden, dan wil je echt niet dat de resonantie doorklinkt tussen de rijgeluiden van je tein.

Sta open voor meerdere tips, dank voor je reactie.







Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2011, 07:07:06 »
Ik gebruik als isolatie laminaat ondervloer.
Blauwe schuimplaten, ongeveer 4mm dik.
Te koop bij iedere bouwmarkt en aan 1 pak denk ik dat je wel genoeg zal hebben.

Ik zou echter als ik weer opnieuw zou beginnen kurk nemen.
Is nog beter en makkelijker te verwerken.

18mm MDF is echt dik hoor, daar staat mijn aquarium op van 400 kg.

Er komt toch een raamwerk onder, zoniet dan gaan platen MDF van 18mm tzt ook doorzakken als ze op een lengte van 244 gebruikt worden.
Let ook op met MDF, is vocht gevoelig en bij warm weer kan de luchtvochtigheid op een zolder best wel hoog oplopen, zo hoog dat zelfs terugmelders van slag af raken.

Mijn tafel is 235 x 135cm, een kleutertje bij die van jouw vergeleken, maar het hele frame rust op 3 stalen hoekstrips die over parketrollers lopen zodat de boel heen en weer geschoven kan worden.
Het raamwerk bestaat uit vakken van ongeveer 50x50cm en daar gaat 9mm multiplex echt niet op doorzakken.
Dit is het open frame van mijn treinbaan.



en de stroken multiplex van 9mm



Succes verder
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2011, 08:44:58 »
Beste Koos,

Allereerst, mijn eerste reactie was geen kritiek hoor en zeker niet als zodanig bedoeld.
Zoals ik al aangaf, het is jouw planning, jouw modelbaan en jij moet er plezier aan beleven.

Ik zie ook dat Tom je al van enige informatie voorzien heeft betreffende zijn optiek.
Daar kun je beslist in meegaan, reden: Tom weet qua houtbewerking heel goed waar hij het over heeft.

De 18 mm vind ik persoonlijk ook nogal aan de grove kant.
Ik zou voor het bovenblad en de vervolgniveaus kiezen voor 9 mm (zoals Tom ook al aangaf).
Eenmaal als ??n gehele constructie is dat ruim voldoende en zou ik ook, net als Tom aangeeft, met een open constructie werken.
Voordeel hiervan is, wanneer er iets in de verborgen delen gebeurd kun je er, in het ergste geval, via de onderzijde van de onderbouw ook nog redelijk bijkomen.

Ook werk ik persoonlijk liever met kurk i.p.v. het underlayment materiaal van laminaatvloeren.
Hier een adres waar je eventueel de kurk op rollen kunt verkrijgen.
Op mijn laatste baan had ik 3 mm dikte (kurk) maar bij de aankomende te bouwen baan wordt dit 4 mm.
Maar goed, ook dat is iets persoonlijk en daar komt bij dat ik zelf K-rail gebruik.

Het vastleggen van de C-rails, ligt eenmaal gelegd al als een huis, zou je om de 10 Cm een klein beetje warme lijm kunnen gebruiken uit de lijmpistolen met lijm stiften.
Het later weer los halen gaat vrij makkelijk, gewoon de F?hn er op, de lijm wordt weer zacht en vervolgens kunnen de rails, zonder schade, los worden genomen.
Ook het kurk blijft op deze manier netjes heel.
Echter wordt het anders wanneer er t.z.t. scenery op de baan is verwerkt maar ik mag aannemen, wanneer je zover bent, de rails goed doordacht op hun plaats liggen en niet meer los hoeven.



Piet

  • Gast
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
« Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2011, 08:59:04 »
Het vastleggen van de C-rails, ligt eenmaal gelegd al als een huis, zou je om de 10 Cm een klein beetje warme lijm kunnen gebruiken uit de lijmpistolen met lijm stiften.
Het later weer los halen gaat vrij makkelijk, gewoon de F?hn er op, de lijm wordt weer zacht en vervolgens kunnen de rails, zonder schade, los worden genomen.
Ik gebruik hier siliconenkit voor en bij het vastkitten leg ik eerst aan weerskanten van de plek waar de kit moet komen een tandenstoker.
Dat heeft als voordeel dat de rail mooi zwevend gemonteerd is, geluid goed geisoleerd, en dat het later met een scherp hobbymes makkelijk los te halen is.
Als je dat een beetje precies doet levert dat ook geen schade op.
Over MDF kan ik kort zijn, ik heb het ook 12mm en ondersteund met een raamwerk van 40x60cm, niets dan narigheid.
Vocht zorgt voor doorhangen en wat Tom zegt spookmeldingen, niet doen.
Multiplex is inderdaad duurder, maar veel beter.
Bij mij in de bouwmarkt hebben ze een hoekje met 'zaag afval' daar staan altijd platen netjes recht van 60x100, dat is trouwens een mooie module maat.
Deze platen kosten dan ook niet de hele wereld.
Ik ben van plan mijn baan anders te gaan doen, weet nog niet hoe of wat, maar d?t gaat het dan wel worden.

grt P.

KdeB

  • Gast
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
« Reactie #11 Gepost op: 11 augustus 2011, 15:39:46 »
Hallo forumleden

Na plaatsing van de spiralenbaan en al jullie commentaar en tips 'm.n. van Robin (Hero)' verwerkt, heb ik het volgende nieuwe baanplan getekend
graag wederom jullie commentaar







Of als PDF


Riny

  • Gast
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
« Reactie #12 Gepost op: 11 augustus 2011, 16:34:52 »
Beste Koos,

Zo op het eerste zicht ziet het er voor mij (persoonlijk) goed uit.
Alleen, het is jouw modelbaan en wanneer jij er een goed gevoel bij hebt, dan heb je je doel bereikt.

Mogelijk dat je voor iets meer duidelijkheid, er iets meer over kan vertellen (omschrijven) zoals, hoe de niveaus zijn ingedeeld of hoe er naar gekeken dient te worden.
De kans is anders groot dat men, in onwetendheid en onbedoeld, straks weer reacties gaat geven van "goh, dat ligt wel vol met rails".
Zelf kan ik er wel enig inzicht in zien maar of andere dat ook doen of kunnen zien?

Nogmaals, als je dit kunt realiseren heb je een fantastische modelbaan. ;)

KdeB

  • Gast
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
« Reactie #13 Gepost op: 11 augustus 2011, 18:17:10 »
Hoi allemaal

op verzoek van Riny (terecht) een kleine beschrijving
Baan getekend in Winrail 10
lengte links 8.90 mtr
boven 5.70 mtr
rechts 10.20 mtr
Spiralen in R4 en R5
minimale bocht R2 waar het niet anders kan

Niveau 0 links en rechts schaduwstation welke dynamich automatisch met koploper aangestuurd wordt.
middentafel = 6.60mtr bij 2.10 mtr dit wordt de handmatigbediende rangeertafel (speelgedeelte)
dit alles op +/- 75 cm hoog zodat ik zittend alles kan overzien
Niveau 1 hoogte +/- 1.10-1.15 mtr links en rechts automatisch treinverkeer voor +/- 20 lange treinen
als scnenery polderlandschap met stad Faller cars en/of een trambaan met name rechts

dit is zoals ik het mij nu voorstel
 

Frans

  • Gast
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
« Reactie #14 Gepost op: 11 augustus 2011, 18:48:02 »
Koos wat een zeer ambitieus plan daar gaat een boel tijd in zitten,als je dit plan na een aantal jaren krijgt zoals je wil is het wel wat.
Weet je zeker dat je zo groot wil en heb je hulp?
Plan opzich ziet er schitterend uit en ik wens je veel succes met de opbouw misschien wat foto's in de toekomst we zijn nooit te oud om te leren.


Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
« Reactie #15 Gepost op: 11 augustus 2011, 22:09:42 »
Mijn gevoel zegt, veel rails, heel veel rails.
Maar de topic starter heeft dacht ik al eens aangegeven dat hij een liefhebber is van rangeren en het laten rijden van treinen.
Dan is dit zeker een goed plan.

Persoonlijk zou ik in zo'n ruimt kiezen voor juist veel scenery en een sporenplan waar op de meest onverwachte momenten een trein opduikt, daar waar je het net niet verwacht.
Maar wie zijn wij om hier in te adviseren.
Het is het plan van KdeB, het wordt zijn treinbaan en het doel wat KdeB voor ogen heeft zal dan ook wel haalbaar zijn.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
« Reactie #16 Gepost op: 11 augustus 2011, 23:01:46 »
Koos, Kun je aangeven hoeveel loks je hebt?
Als ik je baanplan zie moet dat er wel heel veel zijn.
Het wordt daarnaast ook een hele dure baan, want als ik al die rails zie en alle (engelse)wissels en zodadelijk alle wisseldecoders en s88-modules en nog vele andere accessoires.
Ik neem aan dat je dat gerealiseerd hebt.
In ieder geval heb je een geweldige ruimte tot je beschikking waar menig spoorbouwer jaloers op zal zijn. Ik in ieder geval wel.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

KdeB

  • Gast
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
« Reactie #17 Gepost op: 14 augustus 2011, 17:51:01 »
@ Frans
Ben eerst bezig op een proefbaan om koploper te begrijpen
enne ik heb de beste hulp krijg van mijn vrouw alle ruimte hiervoor :D
De foto's en vragen komen er vanzelf wanneer ik ga bouwen

@Tom
Inderdaad ik kies voor rijdende (lange) treinen en scenery waar nodig en ruimte is

@ Roel
Ik heb meer dan 100 loc's
In het verleden heb ik genoeg verzameld wat ik nu tekort kom is goed te overzien

Dank voor jullie reacties