Auteur Topic: DCC de norm van de toekomst.  (gelezen 22017 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Riny

  • Gast
DCC de norm van de toekomst.
« Gepost op: 17 juli 2011, 13:37:43 »
DCC zal in de toekomst het Motorola protocol (MMI, MMII) uiteindelijk toch gaan vervangen als dit al niet het geval is.
Omdat DCC toch steeds meer word toegepast en deze genormaliseerd is (NMRA) kwam ik via een Australische site het volgende tegen wat, naar mijn idee, interessant kan zijn voor anderen.
Het omschrijft het hele DCC protocol met alle in en outs betreffende decoders.
Om die reden heb ik er een pdf bestand van gemaakt.
Helaas is het in het Engels maar dit zal waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn.
Mocht dit wel het geval zijn, zijn er altijd mede- forumleden die hopelijk graag helpen waaronder ondergetekende.

Klik hier om het PDF bestand te downloaden.
Men kan op de tekstballonnetjes klikken voor een korte NL- omschrijving.

Veel gemak van deze info toegewenst.


Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2011, 13:55:57 »
DCC zal in de toekomst het Motorola protocol (MMI, MMII) uiteindelijk toch gaan vervangen als dit al niet het geval is.
Omdat DCC toch steeds meer word toegepast en deze genormaliseerd is (NMRA) kwam ik via een Australische site het volgende tegen wat, naar mijn idee, interessant kan zijn voor anderen.

Beste Riny

Op zich mooi deze info.
Maar waarop baseer je dat? Waarom MM1 en MM2 vervangen door DCC.
Geeft Marklin al aan dat ze MM eruit gooien?
Ik denk het niet de nieuwe decoders van Marklin (60942 60962 etc) hebben het MM1+2 en MFX formaat, maar ook het DCC formaat, omdat TRIX gelijkstroom DCC is en onder de hoed valt van Marklin.

Ik ben het dus niet met je eens.

Groeten van teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Riny

  • Gast
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2011, 14:14:19 »
Ik ben het dus niet met je eens.

Beste Teunis,

Men hoeft het niet altijd met mij eens te zijn, dit verwacht ik beslist niet, van niemand niet, ieder zijn gerespecteerde mening.

Alleen, een ieder zichzelf respecterend modelspoorder zal toe dienen te geven dat DCC veel beter en mooier rijgedrag weergeeft d.m.v. de mogelijkheden dan het Motorola protocol.
Vervangt men decoders, of digitaliseert men een analoge loc, dan gebeurd dat meestal met Multiprotocol decoders.
Het advies wordt gegeven, wanneer men onder MMI, MMII gaat rijden, de decoder toch het beste in de DCC modus te programmeren naar wens.

Zelf ben ik hier dagelijks mee bezig dus denk wel te weten waar ik het over heb.
Ok?, ik kom ook wel eens onwillige decoders tegen alleen zijn dit dan hoofdzakelijk de decoders welke uitsluitend het Motorola protocol hebben.

Maar nogmaals, iedereen mag daar zijn eigen mening en idee?n over hebben, dus No hard feelings.
Ik ben blij dat je daar open en eerlijk op reageert. :-*
 

Piet

  • Gast
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2011, 18:10:18 »
Geeft Marklin al aan dat ze MM eruit gooien?
Ik denk het niet de nieuwe decoders van Marklin (60942 60962 etc) hebben het MM1+2 en MFX formaat, maar ook het DCC formaat, omdat TRIX gelijkstroom DCC is en onder de hoed valt van Marklin.
Om eerst op je vraag te reageren, ik ben bang van wel!
Alhoewel de 609## familie waarschijnlijk de laatste stuiptrekking van MM1 en 2 is, het heeft toch lang genoeg geduurd dat gerommel met een vreselijk verouderd systeem.
Met MFX zullen ze nog wel een tijdje doorgaan, ze kunnen het moreel gezien niet maken om hun trouwe klanten te laten zakken.
Misschien zouden ze dat commercieel wel willen.
Ze zijn in G?ppingen technisch natuurlijk niet zo heel vooruitstrevend, dus MFX was een hoogtepunt dat ze tot een succes willen maken.
Maar door het samen gaan met Trix kunnen ze wel van twee walletjes eten, ook de nauwe samenwerking met ESU is daar een voorbeeld van.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2011, 18:51:22 »
MFX is ook Motorola. ;)

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de kans zeer aanwezig is dat M?rklin het MFX (Motorola- protocol) aan de kant gaat zetten in de toekomst om ruimte te maken voor de overstap naar DCC.

De situatie lijkt hier sterk op het support, welke zij hebben laten vallen met de CS1, dus ik heb te doen met de M?rklinrijders met de CS modellen.
Persoonlijk heb ik het hele MFX gedoe altijd gezien als ??n grote luchtballon welke nu dus op klappen staat.
Wanneer dit zover zal zijn kan niemand bevestigen maar dat het eraan komt, is een kwestie van tijd, dus afwachten.

Dit is niet bedoeld om onrust te zaaien alleen, zoals bekent is in de wereld van electronica, het veranderd bij de dag.
Vandaag gekocht is Morgen antiek.


Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2011, 08:07:02 »
Om eerst op je vraag te reageren, ik ben bang van wel!
Alhoewel de 609## familie waarschijnlijk de laatste stuiptrekking van MM1 en 2 is, het heeft toch lang genoeg geduurd dat gerommel met een vreselijk verouderd systeem.

Hallo

JIJ bent bang van wel, Ikke niet.
Mss is het beter te baseren op feiten.
Feit is dat marklin met nieuwe decoders op de markt komt, zie mijn eerdere bericht. Dat zijn de 60942 en 6096x serie. Dit zijn decoders die het MM1 +2 , MFX en DCC formaat ondersteunen. Deze decoders hebben geen dipschakelaars en instelpotmeters. Dus zullen deze via CV waarden geprogrammeerd gaan worden, hetzelfde als de 60760 decoders van Marklin (en alle overige decoders).
Vertel eens wat is er zo verouderd aan dit systeem?
Ik vind het een beetje ongenuanceerd!
De loks met de 6090X decoders rijden bij mij absoluut het mooist, daar kan ESU nog een puntje aan zuigen.

ESU decoders zijn ontzettend mooi kwa programmering, bijna het onmogelijke is mogelijk met deze decoders. Maar de resultaten icm marklin 5 sterren motors doet bij mij onder die van de marklin 6090X decoders.
Begin niet te zeggen dat ik niet de CV waarden kan instellen.

Met MFX zullen ze nog wel een tijdje doorgaan, ze kunnen het moreel gezien niet maken om hun trouwe klanten te laten zakken.
Misschien zouden ze dat commercieel wel willen.
Ze zijn in G?ppingen technisch natuurlijk niet zo heel vooruitstrevend, dus MFX was een hoogtepunt dat ze tot een succes willen maken.
Maar door het samen gaan met Trix kunnen ze wel van twee walletjes eten, ook de nauwe samenwerking met ESU is daar een voorbeeld van.

TRIX maakt gebruik van Selectrix, dat is niet geheel DCC. Ik denk eerder dat Selectrix eruit gaat en wordt vervangen door 100% DCC.
MFX ontwikkeling is hetzelfde "debacle" als het Philips video 2000" systeem, perfect systeem maar daar zit eigenlijk maar weinig mensen op te wachten. Er is vrijwel geen enkel besturingsprogramma die iets doet met de treinherkenning van MFX.
OK het makkelijk bij de eerste aanmelding, maar daarna doe je niets meer mee.

Het is duidelijk dat ik een marklin fan ben en geniet van het MM1+2 formaat, DCC kan er mee door. Maar MFX vind IK maar helemaal niets, een mislukking.

mijn 5 centen
groeten van teunis

PS Wat is een betrouwbare bron? Meestal een bron van onware geruchten.
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Piet

  • Gast
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2011, 09:09:18 »
We gaan het zien.
Wat mij betreft mag het snel over zijn met het gedoe.

En de betrouwbare bron van Riny, is mij meer waard dan het gespartel van jou.
En met gespartel bedoel ik het onvoorwaardelijk achter iets slechts blijven staan.
Ja baseert je op de aanname dat M?rklin zijn klanten niet in de kou laat staan.
De geschiedenis wijst anders uit.
Kijk nou eens naar het laffe gedoe van M?rklin richting de gebruikers van de CS1, die mensen zijn een klap geld kwijt en support ho maar.
Nou daar zit de gemiddelde hobbyist toch niet op te wachten?
Maar ik denk dat wij (jij en ik) het over dit onderwerp niet snel eens zullen zijn, dus eindig ik met de zelfde zin als waar ik mee begon:
We gaan het zien.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2011, 09:39:08 »
Begin niet te zeggen dat ik niet de CV waarden kan instellen.

Beste Teunis,
Ieder heeft het recht om zijn mening te uiten, gelukkig.
Er is namelijk niemand die zou beweren dat je geen kennis van zaken zou hebben, jij bent ook redelijk vaak bezig met ombouw en alles wat er bij komt kijken.

Meestal een bron van onware geruchten.

(Dit is een vooroordeel welke je niet kunt onderbouwen)

Wat is een betrouwbare bron?

Ex-werknemer van M?rklin, nu werkzaam in een hoge positie bij Esu.
Deze persoon heeft aan de wieg gestaan (ontwikkeling) bij het MFX systeem in de tijd dat M?rklin en Esu nog samenwerkte op die techniek.
Voor ik ook maar iets de wijde wereld in stuur heb ik de bron wel degelijk geverifieerd want paniek zaaien heeft totaal geen zin.
Mogelijk kan heel deze verandering nog een lange tijd duren maar dat hij er aan komt is voor 99% zeker.

Verder ben ik een net zo grote M?rklin fan als jij.
Alleen, als ik zie wat M?rklin voor prijzen rekent voor zijn onderdelen, mits ze deze kunnen leveren, zijn er voor mij andere alternatieven die net zo goed zijn, of beter, gezien de prijs/kwaliteit verhouding.
Het is ook niet voor niets dat er vele trouwe M?rklin aanhangers naar andere merken stappen die het 3 rail systeem ook in hun programma hebben.
En dat betreft niet alleen, "omdat M?rklin dat model niet heeft" maar ook met de betrouwbaarheid en detaillering van de modellen dik in orde is.

Maar laten wij elkaar niet in de haren vliegen en het allemaal maar afwachten, een welles nietes situatie daar zit niemand op te wachten.
Ik geef alleen datgene door wat ik hoor van diverse importeurs, die bij mij aan de woonkamertafel onder het genot van een bak koffie, hun verhaal doen.
Na dergelijke verhalen neem ik contact op met de personen en bedrijven die het aangaat en als ik dan vervolgens een bevestiging krijg zegt mij dat voldoende.
Hiermee ga ik dus zeker niet in op "geruchten".

Verder weet ik dat er veel onmin is richting mijns persoon en de achterklap goed zijn werk doet.
Of men mij nu wel of niet serieus neemt dat is voor rekening van de mede- hobbyisten.
Ik kan er niet van wakker liggen (zonder dit vervelend te bedoelen).

Maar goed, laten wij elkaar respecteren en geen ruzie maken over diverse situaties bij fabrikanten in onze hobby, dit heeft totaal geen zin.

P.s. Mocht deze discussie echter uit de hand lopen verplaats ik dit onderwerp naar het archief zodat wij er later, wanneer een verandering plaats vind, er op terug kunnen komen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2011, 10:14:32 »
Het zou mij inderdaad niet verbazen als op den duur tante M voor 100% over gaat op DCC, de reden is simpel, het concern moet nu twee systemen verder ontwikkelen en onderhouden en dat is bedrijfseconomisch gezien niet erg slim.

Er is echter wel een hele grote financi?le hik te nemen: M?rklin kan het niet maken om geen loks meer te ontwikkelen die niet meer kunnen rijden op de bestaande Motorola/MFX centrales, tenzij ze de bezitters van die centrales een zeer goedkope DCC ombouw aanbieden.....

Ik snap alle "gevoelens", maar zoals het zo vaak daar mee is, gevoelens zijn niet rationeel (genoeg).

Rustig afwachten is het devies, maar als er iets nieuws aangeschaft wordt, dan iets wat multiprotokol is, onder het motto: een goede modelspoorder is op de toekomst voorbereid.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2011, 10:38:26 »
Best allemaal

Eindelijk een leuke discussie.
Ik heb het helemaal niet tegen personen, het gaat over iets wat een mogelijke toekomst heeft. Ieder mag daar over denken zoal hij of zij dat denkt.
het geeft in ieder geval te denken waar het met marklin digitaal naar toe gaat.
De bijdrage van Anne geeft meer duidelijkheid voor mij.
@Riny
Ik vertrouw je betrouwbare bron inderdaad, ik moest alleen even "hard schoppen" om los te krijgen wie of wat de bron is.
In elk geval is het verstandig om MULTIPROTOCOL te rijden, zoals Anne zegt dan ben je op de toekomst voorberied.

Ik ben in elk geval heel blij met de uitkomst van dit topic.
Van mij hoeft het helemaal NIET naar het archief.

Groeten van teunis

PS @Riny in antwoord 8 wordt het mij geheel duidelijk hoe je te werk gaat, ik kan dit heel erg waarderen. Dit schept voor mij veel duidelijkheid, bedankt.
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Riny

  • Gast
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2011, 18:50:28 »
Ik moest alleen even "hard schoppen" om los te krijgen wie of wat de bron is.

Beste Teunis,

Ik heb gekwalificeerd genoten van de harde schop, hartelijk dank. :-* ;) :D

Wat het onderwerp betreft, we gaan het wel zien in de toekomst en wachten maar gewoon af.
Meer kunnen wij niet doen denk ik, weet het eigenlijk wel zeker.

Frans

  • Gast
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #11 Gepost op: 18 juli 2011, 18:56:04 »
Riny kan je dit ook een beetje in Jip en Janneke taal schrijven heb geen idee (misschien ben ik de enige) maar snap er niets van en wat betekent dat voor de Marklin rijders?

Riny

  • Gast
Re:DCC de norm van de toekomst?
« Reactie #12 Gepost op: 18 juli 2011, 19:15:57 »
Beste Frans,

Ik zal een pdf bestand aanmaken met een uiteenzetting van bepaalde begrippen in Jip & Janneke taal betreffende dit onderwerp, dus hopelijk begrijpelijk voor iedereen.
Wat het betekend voor de M?rklinrijders, voorlopig nog niet veel en wilde met dit onderwerp beslist geen paniek zaaien en is dit wel gebeurd, dan hierbij mijn verontschuldigingen aan allen.

Wat ik een ieder wel aan zou raden is, wanneer men locs wil gaan digitaliseren, kies voor multiprotocol decoders met de Railcom functie.
Dit zijn decoders die de talen DCC, MMI MMII en zelfs op een conventionele analoge baan kunnen toegepast worden.
MFX is weer een ander verhaal maar werkt in de basis met MMII (Motorola 2) maar dan met extra opties betreffende functies en deze melden zichzelf aan op een centrale die MFX ondersteund.

Maar goed, zoals gezegd maak ik daar een algemeen info PDF voor zodat iedereen, die er vraagtekens bij heeft, deze kan downloaden.
En nogmaals,.................. Geen paniek.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #13 Gepost op: 18 juli 2011, 22:01:53 »
Voor de mensen die "de schrik om het hart is geslagen": in mijn bijdrage heb ik geschreven "op den duur", ik zou daar wellicht aan toe hebben moeten voegen het woord "lange", Tante M komt net uit met een serie decoders die zowel de "M?rklin" alswel de "niet-M?rklin" taal kan vertalen (multi-protokol dus) en dat doe je niet als je op korte(re) termijn stopt met de "M?rklin" taal.

Voor diegenen die een (nieuwe) digitale centrale gaan aanschaffen: er zijn, voor zover mij bekend, alleen nog maar multi-protokol centrales, alleen combinaties met MFX zijn niet dik gezaaid (Ecos en CS2, wellicht ook de Tams, maar dat weet ik niet helemaal zeker).

Conclusie: voorlopig kan niemand zich een buil vallen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2011, 22:21:37 »
Voor diegenen die een (nieuwe) digitale centrale gaan aanschaffen: er zijn, voor zover mij bekend, alleen nog maar multi-protokol centrales, alleen combinaties met MFX zijn niet dik gezaaid (Ecos en CS2, wellicht ook de Tams, maar dat weet ik niet helemaal zeker).

Beste Anne,

Niet belerend bedoeld, maar uitsluitend als aanvulling op jouw reactie even voor de duidelijkheid aan andere leden.

De Ecos 1 en 2 (50000 en 50200) kennen als MFX protocol het Esu M4 (= MFX) welke ook werkt met het M?rklin locs MFX protocol.
De Tams master controle kent hierin M3 voor het MFX protocol dus ook voor het M?rklin MFX protocol.

Voor het overige deel ik je reactie.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #15 Gepost op: 18 juli 2011, 23:25:49 »
Beste Riny,

Hartelijk dank, je geeft op mijn "onzekerheid" over de Tams een mooi en duidelijk antwoord.

Verder om het voor iedereen duidelijk te maken: MFX is gezamelijk ontwikkeld door Esu en Tante M, vandaar dat Esu MFX kent en mag gebruiken, ze noemen het inderdaad M4, nu zijn de partners uit elkaar, maar zo lang Tante M niets verandert aan de basis van MFX (als ze dat al zouden mogen) kun je met de Ecos dus MFX rijden.

Overigens gaat het niet vloeiend meer tussen de voormalige partners: de oude MFX decoders lieten zich aansturen door Motorola II (MMII) op 28 stappen, de nieuwe MFX decoders laten zich niet meer aansturen door MMII op 28 stappen, maar wel op 27 stappen (wel leuk voor de eigenaren van een Tams centrale, die doet ook MMII op 27 stappen.

Ik heb me laten vertellen en nu geloof ik het ook, dat er geen Esu V4.0 M4 decoder meer komt.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2011, 08:18:49 »
Wat is een betrouwbare bron?
Ex-werknemer van M?rklin, nu werkzaam in een hoge positie bij Esu.
Deze persoon heeft aan de wieg gestaan (ontwikkeling) bij het MFX systeem in de tijd dat M?rklin en Esu nog samenwerkte op die techniek.
Voor ik ook maar iets de wijde wereld in stuur heb ik de bron wel degelijk geverifieerd want paniek zaaien heeft totaal geen zin.
Mogelijk kan heel deze verandering nog een lange tijd duren maar dat hij er aan komt is voor 99% zeker.

Besten

Na een nachtje slapen zijn bij mij de volgende gedachten opgekomen:

Feiten:

Marklin komt in ca 1985 met marklin digitaal
het MM1 formaat en het DCC formaat met marklin digitaal= en oa Arnold digitaal=
In samenwerking met LENZ ontwikkeld (LENZ is een typische DCC firm)
MM1 formaat voor marklin H0 en Marklin Dig= voor spoor 1

Ruzie met LENZ
Marklin digitaal= gaat er uit [actie alle schalen (h0, spoor 1 en Z rijden op 1 formaat (het MM formaat)]
Arnold gaat verder met LENZ (veronderstel ik)

MM2 formaat komt uit (ca 1995 ?)

Samenwerking Marklin en ESU, MFX systeem komt (eind 90er jaren)
ca 2005 Ruzie met ESU (waarom?? )
MFX systeem naast ESU M4 systeem

2011
betrouwbare bron:
EX werknemer van marklin met hoge positie bij ESU.

Gedachten:

Als ex werknemer een hoge positie heeft (opgebouwd) bij ESU dan werkt hij al wat jaren bij ESU.
Hij is dus al wat jaren weg bij Marklin.
Hoe kan hij weten wat de policy van Marklin voor de toekomst is? (hij is al jaren weg en Marklin en ESU hebben ruzie, dus geen communicatie)

volgende gedachten:
ESU is (waarschijnlijk) oorspronkelijk een DCC firma (net als LENZ) maar door de (tijdelijke) samenwerking met Marklin hebben ze multiprotocol decoders onwikkeld. Welke nu als broodjes over de toonbank gaan (54610, 54630, 54631, 54632 etc.)
De ex werknemer van marklin die nu bij ESU werkt, "baalt" er van dat ESU nu gebonden is aan de productie van multiprotocol decoders en zegt dat dat economisch niet haalbaar is.
Hij vertelt dat het DCC formaat de toekomst heeft. En daarmee een "sneer" naar Marklin uitdeelt. Daarmee doelend op het "verouderde" MM1+2 en MFX formaat.

Het zou dus wel eens andersom kunnen zijn en dat ESU stopt met de produktie van MM formaat decoders en NIET marklin.
In middels brengt Marklin nieuwe decoders op de markt de 60942 en 6096X serie, welke samenwerking zou dit zijn?? TAMS, LDT, of anderen??
Wie weet dat?

Overigens heeft ESU leveringsproblemen met allerlei spul, dus ................

Ik heb me laten vertellen en nu geloof ik het ook, dat er geen Esu V4.0 M4 decoder meer komt.

Groet, Anne W

Info van Anne (zie citaat uit vorig bericht) "Ik heb me laten vertellen en nu geloof ik het ook, dat er geen Esu V4.0 M4 decoder meer komt." DUS, dus........



Dit waren mijn gedachten tijdens mijn nachtelijke droom...................

Wat er van waar is, "dat zullen we zien............."

Mijn 11 centen

groet van teunis




Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Riny

  • Gast
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2011, 08:49:01 »
Ik heb me laten vertellen en nu geloof ik het ook, dat er geen Esu V4.0 M4 decoder meer komt.

Beste Anne,

Het klopt dat de M4 = MFX (61600) van Esu geen v4.0 vervolg krijgt en, mogelijk zolang de voorraad strekt, in de v3.0 zal blijven.
Op zich vind ik dat niet jammer want de bijv. 54610 v4.0 is een drama qua CV instellingen i.c.m. de Esu (Hamo) permanentmagneten als ook met de complete Motor- ombouwsets van Tante M*.
De v4.0 werkt het makkelijkste, qua instellingen, met de Maxxon / Faullhauber motoren.
Dit is ook een van de vele redenen dat vele hobby collega's overstappen om Maxxon- motoren in de bestaande (oudere) locs te bouwen.

Dat ESU op dit moment ontzettend laks is met uitleveren van producten zal ook niemand ontgaan zijn, zelfs de Importeur's zijn hier niet blij mee.

Mijn 11 centen

Beste Teunis,

Eerst, 5 cent, nu 11 cent?  :D
Kijk maar uit. straks heb je geen cent meer over om decoders aan te schaffen. ;) :D

Maar even serieus, jouw betoog komt een eind in de richting en ja, het is algemeen bekend, dat wanneer twee partijen scheiden ze elkaar de zwarte Piet toe spelen.
Zoals je ook aangeeft, gezien alle berichten, is het voor ons allemaal afwachten wat de grote producenten van ons hobbymateriaal gaan doen.
In het ergste scenario kunnen wij nog altijd terugvallen op het conventioneel rijden (analoog).
Dat heeft 75 jaar goed gewerkt en zal dit ook wel blijven doen.

Onderling kunnen wij, met z'n allen, niet met zekerheid aangeven wat de toekomst brengt dus zoals jezelf ook aangeeft, laten wij het maar afwachten en het beste er van hopen.
Echter mijn info- insteek komt rechtstreeks van Importeurs en ja, dit zitten er dichter boven op als wij.

Persoonlijk baal ik van de mindere werking betreffende de Esu 54xxx (versie v4.0) serie.
Heb er nog vele op voorraad liggen even als Esu M4 MFX 61600 en om klanten toch een goed werkende omgebouwde loc te kunnen leveren ben ik voorlopig op Zimo en Kuehn overgestapt.

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #18 Gepost op: 19 juli 2011, 09:01:14 »
Maar even serieus, jouw betoog komt een eind in de richting en ja, het is algemeen bekend, dat wanneer twee partijen scheiden ze elkaar de zwarte Piet toe spelen.
Zoals je ook aangeeft, gezien alle berichten, is het voor ons allemaal afwachten wat de grote producenten van ons hobbymateriaal gaan doen.
In het ergste scenario kunnen wij nog altijd terugvallen op het conventioneel rijden (analoog).
Dat heeft 75 jaar goed gewerkt en zal dit ook wel blijven doen.

Onderling kunnen wij, met z'n allen, niet met zekerheid aangeven wat de toekomst brengt dus zoals jezelf ook aangeeft, laten wij het maar afwachten en het beste er van hopen.

Persoonlijk baal ik van de mindere werking betreffende de Esu 54xxx (versie v4.0) serie.
Heb er nog vele op voorraad liggen even als Esu M4 MFX 61600 en om klanten toch een goed werkende omgebouwde loc te kunnen leveren ben ik voorlopig op Zimo en Kuehn overgestapt.

Beste Riny

Ik heb dezelfde ervaringen.
De ESU decoders versie 3.0 is prima spul. Met versie 4.0 hebben ze een debacle, ramp veroorzaakt.
Laatst heb ik er 10 gekocht, had ik dat maar niet gedaan.

Ik heb zeer hoge verwachtingen van de nieuwe decoders van Marklin, de serie 60942 en 6096X.
De beste decoders ooit waren die van marklin de 60902 icm de 5 sterren motors een uitstekende combi.

Ik heb nog een Kuehn decoder liggen (die werd ooit eens meegeleverd met marklin 5 sterren motor onderdelen), nooit gebruikt, zit nog in de verpakking , mag je overnemen voor 12,00 inclusief verzenden.

Welke decoder beveel jij overigens aan voor een marklin spoor 1 krokodil?

groeten van teunis

0 centen

Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Riny

  • Gast
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #19 Gepost op: 19 juli 2011, 09:19:24 »
Laatst heb ik er 10 gekocht, had ik dat maar niet gedaan.

Beste Teunis,

Dan mag jij je gelukkig prijzen want ik heb een partij meer.
Maar ik wacht gewoon af tot dat Esu met de juiste aangepaste firmware komt en hopelijk kunnen ze dan als nog de deur uit.

Ik heb zeer hoge verwachtingen van de nieuwe decoders van Marklin, de serie 60942 en 6096X.
De beste decoders ooit waren die van marklin de 60902 icm de 5 sterren motors een uitstekende combi.

Dit is jouw persoonlijke mening en die kan ik wel met je delen op de kosten na van deze combinatie.
Persoonlijk blijf ik dergelijke onderdelen van Tante M* veel te duur vinden.
Overigens zijn er zeer goede en betere alternatieven richting andere merken, maar dat is dan weer mijn persoonlijke mening en ervaring.
En zo hebben wij allemaal onze afkeer of voorkeuren en gelukkig kan en mag dat.

Welke decoder beveel jij overigens aan voor een marklin spoor 1 krokodil?

Allereerst houd ik mij niet echt bezig met Spoor 1 Locs maar mocht er iemand met een dergelijke loc langskomen zou ik de ESU 51702 LokpilotXL Multiprotocoldecoder proberen.
De specificaties zijn goed dus de rest is een kwestie van goed configuren.
Niet verkeerd opvatten alleen dergelijke uitwisseling over decoders e.d. lijkt mij beter voort te zetten in "Digitaal ombouw van locomotieven".  

Wat het aanbod betreft van de Kuehn decoder, leuk aangeboden en mijn dank hiervoor alleen heb ik ruim voldoende voorraad aan decoders.


Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #20 Gepost op: 21 juli 2011, 11:07:00 »
volgende gedachten:
ESU is (waarschijnlijk) oorspronkelijk een DCC firma (net als LENZ) maar door de (tijdelijke) samenwerking met Marklin hebben ze multiprotocol decoders onwikkeld. Welke nu als broodjes over de toonbank gaan (54610, 54630, 54631, 54632 etc.)
De ex werknemer van marklin die nu bij ESU werkt, "baalt" er van dat ESU nu gebonden is aan de productie van multiprotocol decoders en zegt dat dat economisch niet haalbaar is.
Hij vertelt dat het DCC formaat de toekomst heeft. En daarmee een "sneer" naar Marklin uitdeelt. Daarmee doelend op het "verouderde" MM1+2 en MFX formaat.
Het zou dus wel eens andersom kunnen zijn en dat ESU stopt met de produktie van MM formaat decoders en NIET marklin.
In middels brengt Marklin nieuwe decoders op de markt de 60942 en 6096X serie, welke samenwerking zou dit zijn?? TAMS, LDT, of anderen??
Wie weet dat?
Overigens heeft ESU leveringsproblemen met allerlei spul, dus ................

Info van Anne (zie citaat uit vorig bericht) "Ik heb me laten vertellen en nu geloof ik het ook, dat er geen Esu V4.0 M4 decoder meer komt." DUS, dus........

Nog even hierop terugkomend:
De catalogus van ESU in het nederlands van 2011 geeft een overzicht van alle lok decoders die zij in de handel hebben, een overzicht:
- loksound versie 4.0 daarvan zijn er 180 !!!!! verschillende artikelnummers of Ref.'s
- loksound micro versie 4.0 ca 75 verschillende artikel nummers
- loksound versie 3.0 M4 (dus MFX) daarvan zijn er ca 140 verschillende artikel nummers
- loksound XL versie 3.0 M4, slechts 2
- loksound XL versie 3.5 ca 70 verschillende artikel nummers.

Bij elkaar zijn dit ca 460 verschillende artikel nummers voor alleen al een lokdecoder!!

Marklin heeft ca 10 vershillende lokdecoders

- MFX 60922
- 60760 (simpele decoder)
- delta decoders 66032
op stapel staan de volgende decoders
- 60942 multiprotocol
- 6096X multiprotocol sound decoders.

Dit zijn 5 verschillende sound decoders
- voor een elektrische lok met een standaard elok geluid
- voor een diesel lok
- voor een stoomlok
- voor een lok met Faulhaber motor
- nog een voor spoor 1 (meen ik)

De sound decoders worden geleverd met "standaard" elok, diesel of stoom lok sound. Deze geluiden schijnen later (door jezelf) aangepast te kunnen worden naar de betreffende lok met bijbehorend eigen geluid (maar die bevestiging heb ik nog niet).

Wat ik maar wil zeggen:
Marklin voert een lokdecoder produktie van ca 10 verschillende artikel nummers.
Daarentegen voert ESU een lokdecoder produktie aan van ca 460 verschillende artikel nummers.

Wie is er nu economisch bezig???

Die meneer "zwamt" maar wat.

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Riny

  • Gast
Re:DCC de norm van de toekomst.
« Reactie #21 Gepost op: 21 juli 2011, 11:59:52 »
Marklin voert een lokdecoder produktie van ca 10 verschillende artikel nummers.
Daarentegen voert ESU een lokdecoder produktie aan van ca 460 verschillende artikel nummers.

Beste Teunis,

Dank weer voor deze bijdragen.

Dat Esu 460 verschillende artikelnummers weergeeft heeft betrekking op, ook de Loksound decoders, de verschillende sounds, gekoppeld aan een type loc, geeft dan weer een ander artikelnummer.
Echter mijn ervaring is, dat alle (M4) Loksound's meestal met de een en dezelfde sound geleverd worden. ???
Dus het aanmaken van hun catalogus is een beetje "over done" naar mijn idee en ja, hoe handig kan men zijn?  ;D

Dat M?rklin hierin zich beperkt is m.i. veel overzichtelijker.
Echter spreek ik wel de hoop uit dat men inderdaad met de mogelijkheid komt om zelf de sounds aan te passen.
Want 10 Stoomlocs met hetzelfde geluid is ook niet realistisch en zou zonde zijn.

Verder denk ik dat het allemaal afwachten is want naar mijn idee zit er op dit moment veel beweging in de mogelijk aankomende veranderingen op de "decoder" markt.
Daarbij komt, ik geef/gaf alleen weer wat iemand mij mededeelde die er bovenop zit en ga er dan, in goed vertrouwen, vanuit dat een dergelijk iemand toch wel weet waar hij het over heeft. :(