Auteur Topic: Hoe en wanneer maak ik mijn kleinzoon een modelspoor liefhebber?!?  (gelezen 739 keer)

Offline koosjong

• Stationchef
  • Geslacht: Man
  • Je bent nooit te jong om modelspoor te ontdekken!
Hoe en wanneer maak ik mijn kleinzoon een modelspoor liefhebber?!?
« Gepost op: 11 januari 2025, 11:43:18 »
Beste forumgenoten!

Veel van ons zijn inmiddels opa of oma geworden en vragen zich af hoe we volgende generatie(s) enthousiast kunnen maken voor onze hobby.
Ik ben inmiddels 72. Mijn enige dochter is inmiddels 36 en heeft helaas nooit enige interesse getoond, helaas.
Nu is haar zoon van inmiddels 5 jaar wel een interessant doelwit!
Hij speelt al een paar jaar met die houten IKEA spoorbaan en ik wil hem kennis laten maken met H0 gelijkstroom.
Eerst simpel analoog en daarna zien we wel hoe hij het oppikt.

Het is mijn bedoeling in dit draadje van mijn bevindingen verslag te doen in opeenvolgende delen.

01 - Mijn historie en waarom vertel ik dit allemaal
02 - Voorbereidend modelspoor vanaf 3 jaar
03 - De eerste kennismaking van mijn kleinzoon met een H0 analoge startset (DIT WEEKEND!!)
04 & volgende - Pikt hij het wel of niet op ?????? en hoe verder

Van mijn goede en minder goede bevindingen kunnen wellicht alle opa's gebruik maken!

Ik ga dit weekend het 1e deel plaatsen en ben benieuwd naar de reacties van de forumleden!

Prettig weekend,

Koos
Almere

Koos is met zijn kleinzoon (geboren 2019) begonnen met een analoge H0 startset van Fleischmann. Kijken of hij het leuk vindt. Zo ben ik ook begonnen in de jaren 60, alweer ca. 60 jaar geleden. Recent weer digitaal begonnen met YaMoRC hardware.

Offline jerry

• Super Modelspoorder
Re: Hoe en wanneer maak ik mijn kleinzoon een modelspoor liefhebber?!?
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2025, 15:48:23 »
 :)
Mijn kleinzoon van mijn dochter vond het leuk om te zien
5 minuten en dan was hij weer weg
nu is hij bijna 18 en gamen is leuker  :(
de ipad en telefoon waren aantrekkelijker met games
2e kleinzoon van mijn zoon ook nog kijken, en dan weer naar de ipad 7 jaar en gamen enweet ik wat is leuker
kleindochter van dochter is vast gegroeid aan de telefoon
houd ons op de hoogte
elke mede spoorder is winst  :D

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2025, 15:51:22 »
Beste Koos,

Voordat je kleinzoon een echte modelspoorder is geworden ben je zelf wel een heel stuk ouder, een jaar of 15 denk ik, in het stadium tussen de 5 en de 20 is het eerst nog spelen, hard rijden en botsen, en daarna rijtechnisch. Dus raak niet teleurgesteld.

De normale volgorde is: spelen-huisje/boompje/beestje/vrouwtje/kindjes-hè ja, dat is waar ook, ergens op zolder liggen nog treintjes.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline koosjong

• Stationchef
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2025, 16:51:21 »
Heren,

Blij met jullie reacties!
Zo verzamelen we meer waarnemingen!

Overigens ga ik werken op 2 "sporen": die van hem en die van mij.
Zeker omdat ik ook helemaal opnieuw ga beginnen.
Ik ben de 2e hands markt aan het afstruinen en heb al heel wat meer verzameld dan de startset.

De 1e aflevering heb ik klaar staan om in te voeren.

Vraag aan de forumbeheerders:

> de volgende afleveringen steeds op een nieuw draadje of steeds tussen de reacties ? <

Graag eerst een antwoord, voordat ik publiceer.

Ben benieuwd!

Groetjes,
Koos
Koos is met zijn kleinzoon (geboren 2019) begonnen met een analoge H0 startset van Fleischmann. Kijken of hij het leuk vindt. Zo ben ik ook begonnen in de jaren 60, alweer ca. 60 jaar geleden. Recent weer digitaal begonnen met YaMoRC hardware.

Offline Jan Trein

• Stationchef
  • (2+3)-rail rijder
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2025, 23:12:25 »
De normale volgorde is: spelen-huisje/boompje/beestje/vrouwtje/kindjes-hè ja, dat is waar ook, ergens op zolder
/quote]
Is dat zo? 10% van ons blijft kinderloos, is dus niet normaal?
Kom op zeg, dat staat er los van.

De vraag is niet (hoort niet te zijn): hoe enthousiasmeer ik mijn kinderen, maar hoe enthousiasmeer ik kinderen.
En het antwoord verschilt niet, als het goed is: je begint analoog omdat je daarmee oorzaak-gevolg relaties aan snijdt (zeg leeftijd 10-12 voordat ze dat abstractieniveau hebben). Bij 6-12 kun je ze motiveren om iets leuk te vinden zonder dat ze iets zo nodig moeten begrijpen. Daarna kun je overschakelen naar digitaal (zo nodig).

Kinderen hebben abstractie-niveaus (per leeftijdscategorie) en je kunt die normale ontwikkeling niet negeren.
Je kunt pas verder als kinderen zelf ook verder kunnen abstraheren. Maar je moet de basis wel leggen opdat ze verder kunnen komen.

Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2025, 23:18:34 »
Beste Jan,

Ik heb het over de "normale" gang van zaken, ik ben ook kinderloos en op mijn 28e begonnen, maar ik heb wel 3 buurjongetjes en 2 neefje op visite gehad die alleen maar wilden "racen".

Groet, Anne
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline koosjong

• Stationchef
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2025, 12:05:53 »
Beste forumleden,

Ik heb vanmorgen samen met mijn kleinzoon de startset opgebouwd op de eetkamer tafel en hij is dol enthousiast!
We hebben er 2 uur mee gespeeld en hij begrijpt alle handbediening.
In zal in deel 03 hierover in detail reageren.
Ik heb voor de publicatie van alle delen 01 t/m ?? een separaat draadje gecreëerd.

Prettig weekend,

Koos
Almere

Offline koosjong

• Stationchef
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2025, 17:15:27 »
Deel 02 staat op het andere draadje!