Auteur Topic: Motoren vervangen van Märklin digital 3610 en Märklin gelijkstroom 8393  (gelezen 1748 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline KHS

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Hallo ik ben een herintreder die na 30 jaar zijn oude hobby tijdens opruimen van de zolder weer teruggevonden heeft.
Ik heb een aantal loks die op mijn baan niet meer functioneren.
Het gaat om een Märklin 3610 digital. Van deze is de Motor defect.
En een gelijkstroom lok van Märklin de 8393. Deze rijdt nog.
Maar beide wil ik digital maken. Dus het liefst van beide loks de motor en decoder vervangen.
Maar ik heb nog niet kunnen ontdekken waar ik Motor ombouwsets kan kopen. 
Kan mij iemand helpen waar ik zulke sets kan kopen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.350
  • Thanked: 99 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Motoren vervangen van Märklin digital 3610 en Märklin gelijkstroom 8393
« Reactie #1 Gepost op: 29 april 2024, 11:54:13 »
Als je Duits kunt lezen, staat hier alle informatie.

En deze winkel is een van de velen die je een goed advies kunnen geven.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 186
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Motoren vervangen van Märklin digital 3610 en Märklin gelijkstroom 8393
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2024, 21:40:39 »
3610 info geeft gegevens over het motortype, en daarmee heb je een houvast wat je zou kunnen doen. De 3610 heeft een DCM-motor (Drum Collector Motor). Die hoef je niet te vervangen (maar moet je na 30 jaar stilstand wel goed schoonmaken, dat kan deels met een ultrasoon). Misschien heb je ook iets aan dit webadres.

Als het anker (rotor) 3-polig is, kun je die voor digitaal rijden beter vervangen voor een 5-polige, omdat de digitale remmodules alleen goed werken bij een 5-polig anker. Märklin had daar een speciaal ombouwsetje voor, maar op dat punt verandert er nogal veel, en ik rij zelf niet digitaal, dus dat hou ik niet zo bij. Motoren met een 5-polig anker noemt Märklin hoogvermogen motoren.
Maar wat ik er zo over lees, komt erop neer dat je beter 7- of 9-polige ankers kunt hebben (gesteld dat ze bestaan).

Märklin Hamo 8393 ligt in lastiger omdat Hamo modellen zelden goed zijn gedocumenteerd. De beste kans op Hamo documentatie vind je op Franstalige sites.

Op zich weten we met dit nummer alleen maar dat het een stoomloc is met tender van het type br18, en dat deze kan zijn van spoorwegmaatschappij DB, DRG, Badische Bahn of Württembergische Bahn. En dat het een stoomloc is zonder rookgenerator.

Natuurlijk kun je verder zoeken in de wiki van forum.3rail.nl
 zoals hier, daar, of  hier maar dat zijn allemaal AC-modellen, met diverse soorten motoren, en dat brengt je niet veel verder.

Van Märklin Hamo modellen geldt meestal dat ze geproduceerd zijn tussen 1974 en 1981 en dat de meeste Hamo modellen een DCM-motor (Drum Collector Motor) hebben (met 3- of 5-polige rotor) en dat de Hamo trein rijdt vanaf 12 vDC.

Het grootste probleem bij het digitaliseren van een Hamo gelijkstroom motor zit in het motorschild. Fleischmann rijders weten daar meer van. Er moet iets geïsoleerd worden aan het motorschild t.b.v. de decoder, maar wat en waarom precies?

Meer weet ik er ook niet van.



Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.915
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Motoren vervangen van Märklin digital 3610 en Märklin gelijkstroom 8393
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2024, 22:52:15 »
De massa (terugvoer) van de motor mag nooit via de lokmassa gaan, dus de massa van de motor moet rechtstreeks naar de decoder, dit is een wetmatigheid in de digitale techniek.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 202
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Motoren vervangen van Märklin digital 3610 en Märklin gelijkstroom 8393
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2024, 06:46:49 »
Het zal wel ongeveer het zelfde zijn als bij Fleischmann .
Daar moet je van het motor schild een paar printbaantjes doorsnijden het spoeltje en de condensator verwijderen en de motor draadjes direct aan de koolborstel houders solderen.
Voor de Fleischmann motortjes zijn er overigens speciale schildjes in de handel voor het digitaliseren.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline KHS

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Re: Motoren vervangen van Märklin digital 3610 en Märklin gelijkstroom 8393
« Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2024, 10:46:56 »
Ik heb de motor vervangen van de 8393. (52 3604) Dit ging prima. Nu wil ik de decoder in de tender plaatsen.  Maar hoe krijg ik de kap eraf. Weet iemand hoe dit moet. Ik zie nergens een schroefje.
Met vriendelijke groet,
Hermann

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 172
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Motoren vervangen van Märklin digital 3610 en Märklin gelijkstroom 8393
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2024, 18:40:33 »
tussen de draaistellen van de tender zit een vijsje om de kap los te maken
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 186
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Motoren vervangen van Märklin digital 3610 en Märklin gelijkstroom 8393
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2024, 00:30:31 »
Goede tip, Johnny, ik kon daar niet achter komen ...

8393. (52 3604)
(...)
Nu wil ik de decoder in de tender plaatsen.  Maar hoe krijg ik de kap eraf.

Kijk, meer info! Dank. Dus deze HAMO 8393 is de DC versie van de Märklin AC-versie 3393 DRG 52 3604 met getrokken kuiptender (Wannentender).

Helaas loopt het volgende spoor dood, maar Italiaans-taligen komen vast verder dan ik:
Hamo 8393, en Märklin 3393, 3415, 3416, 3417, en 34157 zijn alle type BR 52 3604 locs (met een en dezelfde exploded view), en deze dode link vind  je hier.

Op de Märklin site vind je alleen de Ersatzliste maar niet exploded view, en de exploded view van de tender geeft nou juist  aan hoe je 'm open krijgt (schroef of klik systeem).

Er is een link op die Italiaanse site die het wel doet (en daarop staat ook de kuiptender afgebeeld):
Deze dus (3417).

En daarop staat een schroef tussen elk wielstel getekend. Dat klopt, zo blijkt uit een foto, elders.


Ik lees op een ander forum (#8, #10, #18) dat het je is gelukt om de tender te openen. Dit door middel van schroeven die de 2 draaistellen vastzetten aan 2 plastic pilaren aan de binnenkant van de tenderkap (dat is dus net zo'n constructie als bij veel Lima wagons en treinstellen).

Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 172
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Motoren vervangen van Märklin digital 3610 en Märklin gelijkstroom 8393
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2024, 14:11:43 »
zie bij downloads en je hebt veel expl views : https://www.modelspoorh0.nl/

Of je stuurt me je emailadres en ik stuur een hoop explo op via wetransfer
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 186
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Motoren vervangen van Märklin digital 3610 en Märklin gelijkstroom 8393
« Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2024, 12:56:37 »
zie bij downloads
Zo bewijst Riny Smetsers ons postuum toch weer een dienst.
Vroeger kon je dat zip-bestand downloaden bij Märklin, maar tegenwoordig niet meer.

En inderdaad, van die hele trits BR 52 3604/3610 locs, zoals  Hamo 8393, en Märklin 3393, 3415, 3416, 3417, 34157, en 34158 (alle delta locs) is alleen exploded view 3417 aanwezig in het zip bestand.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof