Auteur Topic: probleem zimo sounddecoders  (gelezen 2520 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 175
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
probleem zimo sounddecoders
« Gepost op: 19 september 2023, 21:53:49 »
Ik heb hier het volgende probleem:
Bij 2 van zimo voorziene roco's stoppen de treinen niet op tijd op een blok (vooral wanneer het volgende blok bezet is)en gaan dan over het einde van het blok heen.
Andere treinen voorzien van oa esu en train o matic stoppen perfect op de zelfde blokken. (ongeveer 10 cm voor einde blok)
Ik vermoed dat het in een instelling zit , maar welke?
Beide treinen (een 1206 en een apekop zijn gloed nieuw).
Enige wat ik veranderd heb is uiteraard de adressering.
Rest staat nog steeds op de standaard instelling vanuit roco.
Wie weet hier wat van?
Met vriendelijke groet
Hans

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2023, 11:04:55 »
Beste Hans,

Ik neem aan dat je de loks geijkt hebt volgens de richtlijnen t.a.v. remvertraging in de decoder van iTrain?

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 175
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2023, 11:21:01 »
Uiteraard heb ik ze geijkt daar zit het hem niet in.
Het lijkt er echt op dat het in de decoders zit.
Heb daar mijn dealer ook al over gesproken en die denkt ook dat het een instelling in de decoder is maar wist ook niet welke.
Ik heb bij mijn vectron (die het zelfde probleem had ) de zimo uitgewisseld voor een esu en probleem was weg (dit waren geen sounddecoders).
Dus conclusie is dat het toch echt ergens in die sounddecoders moet zitten (ms450).
Met vriendelijke groet
Hans

Online Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2023, 12:05:24 »
Enige wat ik veranderd heb is uiteraard de adressering.
Rest staat nog steeds op de standaard instelling vanuit roco.

Het lijkt erop dat je de remvertraging nog aan hebt staan in de decoder. Als je computerbestuurd gaat rijden kun je het best de optrek- en remvertraging in de decoder ook uit zetten. Dat zijn CV 3 en CV 4. Pas dan heeft iTrain de volledige controle over de loc.

Nadat je CV 3 en CV 4 op 0 hebt gezet moet je de loc wel opnieuw in iTrain ijken.

Bij mij is het standaard routine bij een nieuwe loc of decoder: adres aanpassen èn CV 3 en 4 allebei op 0 zetten.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 175
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2023, 12:11:13 »
Klopt cv 3 staat op 14
cv4 op 13
Standaard vanuit roco.
hoop dat het lek nu boven is.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2023, 14:19:24 »
Beste Hans,

Ik vroeg dan ook "volgens de richtlijnen van iTrain" ....... en die zeggen 0 of nagenoeg 0 en dat is wat anders als 13 of 14, er is ook nog iets ander in iTrain, iets met een reactietijd.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 175
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2023, 14:45:05 »
Neem van mij aan dat het in iTrain wel goed staat.
Het zit echt in de instellingen van beide Zimo's.
Andere loks met bv esu of train o matic reageren of uhlenbrock op het zelfde spoor wel op de juiste wijze (heb er 5 geprobeerd).
Het zit hem echt in die 2 nieuwe Roco's.
Met vriendelijke groet
Hans

Online Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2023, 15:35:26 »
Je kunt eens kijken wat voor waarde CV 3 en 4 standaard hebben in de ESU en ToM decoders. Waarschijnlijk staan die veel dichter bij 0.

Voorstel: zet nu eerst bij de probleemlocs CV 3 en 4 allebei op 0, ijk de locs in iTrain, en kijk dan of het probleem nog bestaat. Ik hoor het graag!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 175
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2023, 15:44:21 »
Dat was ik ook van plan en ga ik straks doen.
Het is verbazing wekkend dat de instellingen door Roco niet fijn zijn ingesteld.
Heb 2 weken lopen zoeken waar het aan lag bedrading doorgemeten blokken opnieuw opgemeten melders opnieuw opgemeten etc .
Tot ik op het idee kwam om er andere treinen op te zetten (had ik eigenlijk direct moeten doen ).
De andere treinen op het zelfde spoor reageerden perfect.
Toen nogmaals snelheids ijking uitgevoerd maar zonder resultaat.
Dus ergo conclusio het zit in de decoders.
Met vriendelijke groet
Hans

Online Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #9 Gepost op: 20 september 2023, 16:33:25 »
De ene fabrikant kiest voor instellingen die optimaler zijn bij computerbestuurd rijden, de andere voor instellingen die mooier resultaat geven bij handmatig digitaal rijden. In het laatste geval krijg je voor wat grotere optrek- en remvertraging. Maar wat ze ook instellen, ik pas het toch aan.

Bij een nieuwe loc doe ik altijd het volgende:

- adres instellen (maar niet tussen 100 en 127 want daar reageren verschillende centrales op een verschillende manier op)
- CV 3 en CV 4 op 0 zetten (netjes optrekken en remmen doe ik wel met de hand, als ik handmatig rijd)
- in CV 29 DC Operation uitzetten (bit 2 = 0) zodat de loc niet wegsprint als er ook Motorola protocol op de baan staat
- in CV 29 Railcom uitzetten (bit 3 = 0) want dat scheelt een heleboel vage ellende

Daarmee voorkom je veel problemen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 175
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #10 Gepost op: 20 september 2023, 17:07:48 »
Normaliter zet ik de dc operation altijd uit.
Maar bedankt voor de tips ik ga er mee aan de slag.
Met vriendelijke groet
Hans

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 175
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #11 Gepost op: 20 september 2023, 20:09:22 »
Inmiddels met wat tips de oplossing gevonden.
Cv 3 en cv 4 stonden veel te hoog nl 14 en 13.
Staan nu op 11 en 10.
Dit is nog aan de hoge kant maar dat verander ik morgen wel.
Cv 4 zou op 8 moeten staan voor het mooie.
Had ze ook op 0 gezet maar toen maakte de trein gewoon een noodstop.
In ieder geval stopt de apekop nu op tijd zei het wat kritisch en daar houd ik niet van.
Heren bedankt voor de tips.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #12 Gepost op: 20 september 2023, 22:45:34 »
Ken je de stelling dat "twee kapiteins op een schip eindigt met een schipbreuk", dat geldt ook voor iTrain die afreminstructies geeft en een decoder die die instructies niet uitvoert, iTrain moet de enige kapitein zijn.

Oh ja, computers, dus ook decoders, zijn eigenlijk hele domme dingen, ze kunnen alleen maar dingen doen waarvoor ze geprogrammeerd zijn en zeker niet zelf "denken".

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 175
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #13 Gepost op: 21 september 2023, 09:29:23 »
Het zou gewoon zo moeten zijn dat de decoder de instructies van de besturing opvolgt en geen eigen inbreng heeft.
Maar zoals nu blijkt denkt Zimo daar anders over.
Met vriendelijke groet
Hans

Online Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #14 Gepost op: 21 september 2023, 09:44:25 »
Mensen die in de winkel de loc laten proefrijden voor ze hem kopen, doen dat met een handregelaar. De fabrikant wil dan een mooi rijgedrag laten zien, en stelt daarom een optrek- en een remvertraging in. Dat doen alle fabrikanten, de een wat opvallender dan de ander. Het geval wil dat het je nu met een Roco/Zimo combinatie opvalt, het had ook een andere combi kunnen zijn.

In het geval dat je een loc of trein koopt die door de producent af fabriek al van een decoder is voorzien, is het de fabrikant van de trein die de instellingen van de decoder bepaalt. In dit geval zijn de instellingen dus door Roco bepaald, en niet door Zimo.

Ook heel belangrijk: na aanpassen van CV3 en CV4 moeten treinen in iTrain geijkt worden. Anders krijg je inderdaad abrupt remmen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 175
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #15 Gepost op: 21 september 2023, 09:49:07 »
@Dirk T
Een decoder dient de instructies van de besturing op te volgen en geen eigen inbreng te hebben.
Blijkbaar denken Zimo en Roco daar anders over naar nu blijkt.
Ook staat er niets over in de gebruiksaanwijzingen , dit vind ik een grote tekortkoming.
Ik heb het eerst eens zonder ijking uitgeprobeerd en dat gaf al het gewenste resultaat (het ijken van de apekop is een langdurige kwestie ben je zeker een dik uur zo niet langer mee bezig).
Ik ga vandaag het ding ijken dan zou het nog beter moeten gaan.
Er schijnt ergens een cv instelling te zijn waarbij je cv3 en cv 4 uitschakelt zodanig dat ze de boel niet meer beïnvloeden , maar die heb ik nog niet gevonden.
Hier is nu ook via mijn leverancier correspondentie over met Roco , daar hij veel meer klachten hier over heeft.
Zal mij benieuwen wat Roco hier over te melden heeft.
Met vriendelijke groet
Hans

Online Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #16 Gepost op: 21 september 2023, 10:27:15 »
Een decoder dient de instructies van de besturing op te volgen en geen eigen inbreng te hebben.

Een decoder moet reageren op de commando's die hij krijgt èn op de instellingen die hij heeft. Daar kunnen we allerlei meningen over hebben, maar zo werkt de techniek en anders zou het onbetrouwbaar zijn. Als een decoder bijvoorbeeld geen mening heeft over de motoraansturing bij een bepaalde stap, hoe moet je dan ooit de snelheid regelen? Ik begrijp je mening, maar die is echt te kort door de bocht.

Decoders worden standaard ingesteld op handmatig rijden. Als je geautomatiseerd gaat rijden moet je een aantal instellingen aanpassen. Dat zijn (naast het adres) in ieder geval optrek- en remvertraging. Vaak wil je ook de snelheidscurve aanpassen.

.
Blijkbaar denken Zimo en Roco daar anders over naar nu blijkt.

Dat is niet het alleenrecht van Roco. Zimo heeft hier niets mee te maken: deze instellingen zijn alleen en uitsluitend door Roco bepaald. Zimo is alleen maar de leverancier van de decoder. De instellingen van de decoder zijn door Roco bepaald.
Daarbij: alle fabrikanten werken zo. Blijkbaar heeft Roco hier instellingen gekozen waarbij het jou is opgevallen, en zijn de andere treinen die je hebt wat dat betreft een stuk gematigder.

Ook staat er niets over in de gebruiksaanwijzingen , dit vind ik een grote tekortkoming.

Dat soort aanpassingen is algemene praktijk bij geautomatiseerd rijden. Als het in een handleiding staat, zou dat die van iTrain moeten zijn. In de handleiding van Zimo staat keurig netjes uitgelegd welke CV's er zijn, wat ze doen, en wat de standaard fabriekswaarde is.
In de fabrieks-onafhankelijke specificaties van DCC staan CV3 en CV4 ook gedefinieerd: het zijn instellingen die gelden voor èlke DCC decoder.

Als de decoderfabrikant dit ook moet gaan vermelden in de handleiding, dan weet ik nog wel veel meer dat er in moet staan. Vervolgens krijg je een boekwerk dat niemand leest omdat het zo dik en langdradig is.

Ik heb het eerst eens zonder ijking uitgeprobeerd en dat gaf al het gewenste resultaat (het ijken van de apekop is een langdurige kwestie ben je zeker een dik uur zo niet langer mee bezig).
Ik ga vandaag het ding ijken dan zou het nog beter moeten gaan.

Daar ga ik zeker vanuit.

Er schijnt ergens een cv instelling te zijn waarbij je cv3 en cv 4 uitschakelt zodanig dat ze de boel niet meer beïnvloeden , maar die heb ik nog niet gevonden.

Die ken ik niet, maar als je ze allebei op 0 zet zijn ze uitgeschakeld. Nog weer een CV om ze uit te schakelen is daarmee overbodig.

Hier is nu ook via mijn leverancier correspondentie over met Roco , daar hij veel meer klachten hier over heeft.
Zal mij benieuwen wat Roco hier over te melden heeft.

Het zal mij niet verbazen als jouw winkelier daar niets over aan je terugmeldt. Hij had namelijk meteen moeten opmerken dat je even CV3 en CV4 uit moet schakelen, dat is bij het door jou omschreven probleem het allereerste waar je aan hoort te denken.  Dat verbaasde me al in dit bericht:

Heb daar mijn dealer ook al over gesproken en die denkt ook dat het een instelling in de decoder is maar wist ook niet welke.

Jouw dealer weet de fundamentele zaken van DCC decoders dus niet. Dit is een elementaire instelling bij DCC decoders. Het zijn CV's die bij alle decoders dezelfde functie hebben, en dat hebben ze al zolang DCC bestaat. Dit geldt voor alle merken, types en uitvoeringen van DCC decoders en van alle leeftijden.
Ik verwacht van Roco dat ze hem dat fijntjes zullen uitleggen. Zijn ontoereikende kennis is niet het probleem van Roco. Hij heeft het wel jouw probleem gemaakt, en daar zou hij wel excuses voor mogen aanbieden. En hij zou zich moeten verdiepen in de basics van DCC - als hij tenminste digitale tweerail modellen wil verkopen.

Had hij de basics van DCC geweten, dat had hij jou meteen de oplossing kunnen geven (en desgewenst voor je instellen) en dat had jou veel frustratie en een rottige ervaring gescheeld. Nu baal je van deze trein, van Roco en van Zimo, en zie je ertegenop dat je de trein opnieuw moet ijken in iTrain. Terwijl alles voorkomen had kunnen worden door je dealer als hij gedaan had wat je van een dealer mag verwachten: zorgen dat hij tenminste basiskennis heeft van wat hij verkoopt.

Als hij inderdaad zijn klacht doorgeeft aan Roco zullen ze daar geen enkel begrip voor hem hebben. Ik heb het in ieder geval niet.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 175
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #17 Gepost op: 21 september 2023, 10:57:26 »
De leverancier is een landelijk bekende leverancier en heeft een eigen service afdeling.
Ze hebben echt wel de nodige kennis van zaken (is officiële Roco dealer en service punt).
Ik heb hier meerdere treinen die af fabrikant voorzien waren van decoder en ben dit probleem bij geen enkele andere trein tegen gekomen.
Alleen dus bij 2 Roco's beide voorzien van de zelfde Zimo sound decoder.
Maar goed hoe het ook zei het probleempje is bij mij de wereld uit.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #18 Gepost op: 21 september 2023, 11:07:55 »
Ik ben het geheel eens met het verhaal van Dirk. Verder is het handig als de "modelspoorder" probeert te begrijpen wat die lok doet en dat is voor "creatievelingen", die vaak niet de sterkste "logische denkers", zijn wat moeilijk. Overigens zijn de beste "logische denkers" niet de beste "creatievelingen".

Het letterlijk volgen van een handleiding is meestal de eerste en beste oplossing voor een "uitdaging".

Succes en groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 175
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #19 Gepost op: 21 september 2023, 11:27:19 »
@ Anne W
Ik ben echt wel technisch onderlegt en een logische denker.
Ik was nl trouble shooter in de food industrie met hoofd vak elektro en elektronica (denk hier aan plc en frequentie regelaars etc).
Maar het dcc gebeuren daar ben ik net pas een jaar echt mee bezig.
Ik heb de hele gebruiksaanwijzing van Zimo door gespit en kon daar geen enkele uitleg in vinden.
Daar staan wel een heleboel cv's in beschreven maar niet echt hoe ze nu precies in te stellen of wat het resultaat is van een wijziging.
Inmiddels ben ik wel zover dat ik de esu decoders behoorlijk  onder de knie heb.
Ik heb inmiddels voor mijn in aanbouw zijnde ombc een esu sounddecoder geheel in orde gekregen inclusief de soundfiles.
Ik heb ook de originele Zimo handleiding maar die is te groot om hier te posten.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #20 Gepost op: 21 september 2023, 15:07:14 »
Ik ben van origine een Scheepswerktuigkundige en een "Märklinist", dus in DCC heb ik me nooit diep verdiept. Maar ik weet wel dat er normen zijn en dat CV3 en CV 4 verplichtte zaken zijn. Daarnaast zijn het de eenvoudigste om te begrijpen, als ze hoog staan is de tijd, die de lok nodig heeft om op te trekken of af te remmen nadat de knop in één keer op vol of nul gezet is, lang.

Er zijn bij onze collega forums Benelux en 3-Rail,Encyclopedieën en Wiki's waar e.e.a. wel in beschreven zal zijn, ook is er de DCC NMRA, die e.e.a. aan normen heeft vastgelegd.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 175
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #21 Gepost op: 21 september 2023, 16:50:48 »
Nu ik wist het niet en nu wel.
Heb beide cv's op 1 gezet en daarna ijking gedaan.
Rijd nu perfect.
Ook bij mijn 1206 het zelfde gedaan rijd nu ook perfect.
Ga de rest van de treinen ook zo doen (30 stuks nog te gaan).
Daar ben ik wel een paar dagen zoet mee.
En Anne w mijn originele opleiding was 2e wtk op de koopvaardij.
4,5 jaar op de Zim Kelung gevaren.
Daarna nog een halfjaar op een zeesleper waarna ik aan de wal ben gegaan.
Met vriendelijke groet
Hans

Online Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #22 Gepost op: 21 september 2023, 16:57:36 »

Daar staan wel een heleboel cv's in beschreven maar niet echt hoe ze nu precies in te stellen of wat het resultaat is van een wijziging.


Het is weliswaar in het Duits, maar op pagina 3 van de handleiding onder je bericht staat

Citaat
3   Beschleunigungszeit (vom Stillstand bis Maximalgeschwindigkeit)     00 – 255
4   Bremszeit (von Maximalgeschwindigkeit bis Stillstand)         00 – 255

Nu ik wist het niet en nu wel.

En daar zijn we met z'n allen voor. Als je in de digitale modeltreinenwereld stapt, zijn er best veel weetjes. Allemaal niet zo moeilijk, maar wel veel. Wat dat betreft lijkt het wel op besturingstechniek (40 jaar geleden zat ik aan de PLC's). 

En samen komen we er gewoonlijk uit, dus blijf je vragen lekker posten!


Rijd nu perfect.
Ook bij mijn 1206 het zelfde gedaan rijd nu ook perfect.
Ga de rest van de treinen ook zo doen (30 stuks nog te gaan).

Succes!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Online denobis

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 175
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #23 Gepost op: 21 september 2023, 17:31:06 »
DirkT
Het gekke is dat ik meestal ok een ander forum de probleempjes oplos haha.
Ik weet ook veel problemen te tackelen.
Maar deze even niet.
Ben dus best wel blij met de antwoorden die ik kreeg.
Bedankt.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: probleem zimo sounddecoders
« Reactie #24 Gepost op: 21 september 2023, 17:39:48 »
die beide CV's zijn altijd een discussie punt.Ik heb jaren geleden van wijlen paul vernomen dat het best is op ze 1 te zetten en dat rijd met koploper ook het lekkerst.Dan schakel je net die CV's niet uit en blijven meestal de functies (geluid) netjes werken.Soms moet je de afrem cv op 4 zetten om het remgeluid nog te laten werken.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper