Auteur Topic: Inlandsbanan Zweden  (gelezen 3038 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Inlandsbanan Zweden
« Gepost op: 7 juli 2023, 11:59:12 »
Ik hou van bushcraft, wildkamperen en reizen per trein. Verder wilde ik ooit nog eens naar Zweden, de midzomernacht boven de poolcirkel meemaken en reizen op de Inlandsbanan. Dat laatste had ik op een aflevering van Rail Away gezien.
Afgelopen weken de hele boel in één vakantiereis gecombineerd en samen met mijn dochter op pad geweest.

Onze reis is opgebouwd rondom een 14-daags hop-on, hop off treinkaatje op de Inlandsbanan. In- en uitstappen waar je maar wil. Deze toeristentrein heeft de basis in de plaats Östersund, midden in Zweden. Van daar uit gaat het naar het zuiden en naar het noorden.



wij hebben alleen het traject naar het noorden gebruikt. Er rijdt één trein per dag van zuid naar noord en omgekeerd. De trein doet zo'n 14 uur over het 750 km lange traject. Maar wel met tussenstops om te eten en bezienswaardigheden te bekijken.


^Stop in Vilhelmina Nora voor de lunch




^De poolcirkel is één van de bezienswaardigheden


De trein stopt niet op elke halte. Je geeft aan waar je er uit wil. Als je weer op wilt stappen, draai je op de halte een stop-bord (geel met rode rand) in de richting waar de trein vandaan komt.


^ Op station Blattnicksele zetten we zelf het bord op "stop"

Verder kwamen we langs een gecombineerde spoor/wegverkeer brug over de Pite rivier. Misschien ook een aardig thema voor de modelbaan. De spoorbomen staan aan elke zijde van de brug en worden met de hand bediend.










Wat mij betreft een aanrader, deze Inlandsbanan. Gemoedelijke sfeer aan boord, prachtige natuur en lekker boemelen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Inlandsbanan Zweden
« Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2023, 15:31:37 »
Wat een leuke ervaring Rob!
Wij hebben met de camper oa dat traject gereden, regelmatig het spoor gezien maar helaas niet in de trein gezeten…..
Wel ruim boven de poolcirkel in een sneeuwstorm gezeten, brrrrrr

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Inlandsbanan Zweden
« Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2023, 20:39:39 »
Wauw Rob ... dat is pas vakantie man. En het land is schitterend. Ik ben er met mijn camper geweest. Geweldig!!! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Inlandsbanan Zweden
« Reactie #3 Gepost op: 7 juli 2023, 21:17:22 »
Bert, Pierre, bedankt.
Inderdaad, ook met andere vervoersmiddelen een prachtig (en groot!) land om te verkennen.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...