Auteur Topic: stopsectie  (gelezen 4802 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline RVDB

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
stopsectie
« Gepost op: 1 februari 2023, 17:54:31 »
Ik wil bij een station een analoog stoprails maken waarbij de trein langzaam tot stand komt. Op internet heb ik een schakeling/ schema gevonden van Fleischmann met een voor- en hoofdsein. Ik wil alleen het hoofdsein gaan gebruiken en heb het schema aangepast door alle verbindingen met het voorsein te verbreken. Kan iemand aangeven of dit gaat werken ? Uit het schema wordt het mij ook niet duidelijk of je nu beiden rails moet onderbreken of alleen de onderste rails. Volgens mij alleen de onderste rails. Kom ik bij een tweede vraag namelijk of je bij een ringleiding een leiding alleen voor de onderste rails moet aanleggen met vertakkingen of dat dit ook  oor de bovenste rails moet gebeuren. En.... zo komen er vast nog heeeel veeeel vragen.
Hartelijk dank !!
Ik krijg de twee afbeeldingen van het schema helaas niet toegevoegd.

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: stopsectie
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2023, 10:33:09 »
Ik denk dat eerst toch even een tekening moet oploaden voor wat je graag zou willen gaan maken.
Je kan je tekening niet direct op het form zetten, daar is te weinig ruimte voor.
Ik gebruik de site "https://postimages.org/" om foto's te stallen.
In je formbericht kan je dan een linkje hier naar toe plaatsen.
Maak je foto niet onnodig te groot hiervoor.

Als je een stop wilt maken is het onderbreken van een draadje genoeg.
Als je analoog rijdt, kun je het simpel houden tot zeer complex,
het is maar net hoever wil je gaan. De "The Sky is the Limit".

En als je tegen problemen oploopt, zijn er altijd wel medestanders op het form waarme je kan overleggen.

Gr Theo

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: stopsectie
« Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2023, 15:08:25 »
schakeling/ schema gevonden van Fleischmann met een voor- en hoofdsein.

-Ik wil alleen het hoofdsein gaan gebruiken en heb het schema aangepast door alle verbindingen met het voorsein te verbreken. Kan iemand aangeven of dit gaat werken ?
-Uit het schema wordt het mij ook niet duidelijk of je nu beiden rails moet onderbreken of alleen de onderste rails. Volgens mij alleen de onderste rails.
-Kom ik bij een tweede vraag namelijk of je bij een ringleiding een leiding alleen voor de onderste rails moet aanleggen met vertakkingen of dat dit ook  voor de bovenste rails moet gebeuren.

1. Welk schema heb je waar gevonden? Het hangt immers af van dat schema of kan wat jij wilt.
2. Boven en onder zegt niet zoveel. "een analoog stoprails", dus je rijdt analoog?
3. Die ringleiding voedt alle stukken rails (met plus / min) die geen stopsectie functie hebben?

Kan het zijn dat je een van deze schema's bedoelt: Bron

Downloadbare handleidingen met daarin analoge aansluitschema's voor Fleischmann voorsein-hoofdsein combinaties:
Fleischmann 6200-6205
Fleischmann 6201-6206
Fleischmann 6221-6226
Fleischmann 201-6206
Fleischmann 6221-6226
Fleischmann 6242

En kan het zijn dat je streeft naar een afremmodule, zoals (digitale) Afremmodule van Huub Maaskant, en dan aangepast voor analoog 2-rail gebruik?
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline RVDB

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: stopsectie
« Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2023, 11:27:13 »
Dank voor jullie reacties. De links naar de downloads heb ik zelf al gevonden en hier een alternatief voor bedacht wat ik op de https://postimages.org/" heb geplaatst

Offline RVDB

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: stopsectie
« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2023, 17:09:49 »
Mijn vraag is of dit gaat werken

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: stopsectie
« Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2023, 18:17:02 »
We kunnen je plaatje niet zien.
Je moet nog een linkje in je tekst opnemen.



Gr Theo

Offline RVDB

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: stopsectie
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2023, 08:20:31 »
ik rijd analoog en de voeding van de baan is nu op één enkel punt maar wil ik op diverse plaatsen aanbrengen voor beter contact. Moet ik dan zowel de plus als min dan aansluiten bij deze extra aansluitingen of alleen de plus ?

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: stopsectie
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2023, 08:53:50 »
Hoi RVDB,

Zowel plus en min aansluiten op de diverse punten. De electrische weerstand zit in beide rails.
Je hoeft de plus en min niet per se op hetzelfde punt op de baan aan te sluiten.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Carrilet

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
Re: stopsectie
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2023, 23:14:56 »
Conrad heeft ook een analoge afrem/optrekmodule, zowel kant-en-klaar en als bouwpakket.
--
MH

Offline RVDB

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: stopsectie
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2023, 20:55:16 »
Kan het bij Marnau niet vinden helaas of bedoel je een remweerstand? Hoe deze dan toe te passen?5

Offline RVDB

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: stopsectie
« Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2023, 15:41:03 »

Offline RVDB

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: stopsectie
« Reactie #11 Gepost op: 19 februari 2023, 15:53:05 »
Als het goed is heb ik nu een plaatje toegevoegd...
Ik heb nog wat aanvullende vragen namelijk welke kleuren draad ik waar moet gebruiken en odf ik ook ipv de Fleischmann 523 de Fleischmann 6954 regelbare afremweerstand kan gebruiken en wat tussen deze twee het verschil is.
kortom veel vragen....voor deze interessante hobby

Offline RVDB

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: stopsectie
« Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2023, 15:56:59 »
of het toepassen van de (dure) afremmodule/optrekmodule van Conrad ? ipv de Fleischmann modules? Wat is beter handig en wat zijn de verschillen?

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: stopsectie
« Reactie #13 Gepost op: 15 april 2023, 21:22:02 »
Bij de Fleischmann modules wordt de snelheid verlaagd op het moment dat de trein de stroom via de module krijgt. Er wordt dus niet netjes afgeremd. De trein komt door die module ook niet tot stilstand.
Het verschil tussen de 523 en de 6954 is alleen dat de 523 een vaste waarde heeft, terwijl op de 6954 een schuifknop zit waarmee je de waarde een beetje kunt veranderen. Technisch is het alleen maar een weerstand.

De module van Conrad laat een trein voor een rood sein tot stilstand komen en doet dat door "netjes" af te remmen. Wordt het sein groen, dan trekt de trein weer op.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.