Auteur Topic: Geknutsel met twee Lima hondekoppen  (gelezen 1819 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Geknutsel met twee Lima hondekoppen
« Gepost op: 1 februari 2023, 14:27:45 »
In Rijswijk de laatste keer weer wat leuke dingen gevonden waaronder een complete hondekop en  een incomplete gehavende zonder motor. Voor alle twee heb ik een plannetje. De complete wordt inplaats van een plan P omgetoverd naar een plan U. Dit omdat ik geen bovenleiding op mijn H0 baan heb. En de gehavende versie daar probeer ik een soort van dieseluitvoering van een motorpost van te maken. Van de dichte wagonnetjes maak ik drie of vier gelijke wagonnetjes voor achter de motorpost.



De incomplete versie haal ik uit elkaar en het gedeelte waar de motor hoort te zitten is er afgebroken.



In de rommelbak vind ik nog een Lima motorhouder en daar bouw ik een motortje in van een oude gesloopte CD/DVD speler.



Dan moet ik het frame weer opbouwen met styreen strip en zo.





Omdat het een dieseluitvoering gaat worden moet de bovenkant helemaal glad worden om opnieuw te worden aangepast.


Het motorgedeelte is natuurlijk van een heel ander model trein en moet worden aangepast aan de rest. Van een tussenrijtuig dat als donor gaat dienen knip ik van een wielstel de benodigde delen af en pas deze wat aan.





Dan ga ik weer verder met alle daken glad maken. Met de Dremel gaat dat best snel. Ook de koplampgaatjes boor ik gelijk wat op zodat er straks drie leds in geplaatst kunnen worden.





Tijd voor het betere zaagwerk. Dat is het leukste deel van het projectje vind ik.



De vervangende zijpanelen maak ik van styreen 1 mm en stukjes uit het donor rijtuig.









En na wat plak, knip en knutsel gedoe … zoek de verschillen.



Tussendoor ook nog wat doen aan de post-wagonnetjes. Een exemplaar heeft een uitgesleten as en daar plak ik een stukje van een ander onderstel aan uit de rommella. Ook is er een wagon bij met opschrift dus gelijk alle wagons maar een nieuw kleurtje zodat ze een beetje gelijk zijn.





Weer verder met diesels.



De soort van motorpost. De mooiste bak ga ik gebruiken en van de andere alleen de kop. Dus eerst maar weer eens een beetje slopen.





Het onderstel aanpassen en de zaak in elkaar lijmen met stukjes uit de donor wagon en styreenplaat..









Tijd voor wat schilderwerk.







Dat kan even lekker drogen en dus als laatste nog even vier post-wagonnetjes in elkaar fröbelen.



Wat voorbeeldjes opgezocht voor deze wagonnetjes en gelijk ook opschriften en PTT emblemen voor op de motorpost.



Omdat ik de achtergrond dezelfde kleur heb uitgeprint als de wagons hoef ik de letters niet zo heel precies uit te snijden.





Pfff … lange update. Volgende keer de afloop.
Tot later … ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Geknutsel met twee Lima hondekoppen
« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2023, 18:09:25 »
No guts no glory, je durft wel wat Pierre! ;D
Nu al fraai, benieuwd naar meer.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Geknutsel met twee Lima hondekoppen
« Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2023, 19:14:37 »
Dankjewel Bert. We fröbelen gewoon verder. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Geknutsel met twee Lima hondekoppen
« Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2023, 20:14:43 »
Ha heerlijk. Lekker zagen, dremelen en plakken. Ik hou daar wel van.
Ziet er goed uit Pierre! Flinke update ook in een keer.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Geknutsel met twee Lima hondekoppen
« Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2023, 10:23:39 »
Dankjewel Rob.
Zeker een flinke update. ik ben soms een beetje lui in die dingen en dan spaar ik de foto's maar op. Maar het moest er maar weer eens van komen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Geknutsel met twee Lima hondekoppen
« Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2023, 20:19:11 »
Motorpost voor de laatste (3e) keer in de verf. Verf is nu nog nat maar droogt mat op. ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Puntenglijder

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 41
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Periode 1 & 2 Stoom
Re: Geknutsel met twee Lima hondekoppen
« Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2023, 11:29:25 »
Mooie ombouw Pierre.

Benieuwd naar het vervolg. ;)

Kees.
Zonder stoom geen trein.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Geknutsel met twee Lima hondekoppen
« Reactie #7 Gepost op: 8 maart 2023, 15:40:00 »
Dankjewel Kees. ;)




Weer een stapje verder met de treinstellen.

Aan het draaistel van het motorgedeelte zit geen koppeling. Dit moet ik eerst oplossen



De oplossing komt uit de rommelbak.


Ook gaat de koppeling niet onder de neus door dus daar moet ik ook een stukje afslijpen.





De bakken van plan P krijgen ook hun kleurtje. En er moet ook een beetje inrichting op maat gemaakt worden.







Ik wil deze treinstellen op kop en kont voorzien van led verlichting die wisselt met de rijrichting. De binnenkant van de neuzen heb ik zwart gemaakt en zodat er geen licht zichtbaar is op plaatsen waar ik het niet hebben wil. Ook de achterkant van de ledjes maak ik zwart.




Later meer ….. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Geknutsel met twee Lima hondekoppen
« Reactie #8 Gepost op: 9 maart 2023, 20:23:50 »
Lekker bezig, Pierre.

Is het de bedoeling dat deze treinstellen ook op de HMC clubbaan gaan rijden?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Geknutsel met twee Lima hondekoppen
« Reactie #9 Gepost op: 2 mei 2023, 16:11:27 »
Is het de bedoeling dat deze treinstellen ook op de HMC clubbaan gaan rijden?

Nee Rob ... daar hebben ze al treintjes genoeg en de mannen (en dame) rijden alleen digitaal. Mijn baan en ik zijn onwijs analoog ;D dus mijn materiaal ook.


Maar voordat ik verder ga met mijn hondenkoppen maak ik eerst even een test-stukje rails. Hier kan ik wat op proberen maar ook neerzetten als ik er aan bezig ben. Een testrail is wel nodig omdat ik op mijn baan nog steeds niet kan rijden. Maar daar kom ik later nog op terug. 8)

Het is heel simpel een lat met een stuk H0 en een stuk N rails dat kan scharnieren met een piano scharnier. In rust hangt hij naar beneden zodat ik er geen last van heb en als ik hem wil gebruiken gaat hij omhoog en rust op een la onder het werkblad.







We waren gebleven bij de verlichting. Die is ondertussen ingebouwd  en de achterkant van de leds en binnenkant van de neus is zwart geverfd.





Dan is de kap redelijk klaar.



Eén van de wagonnetjes had aardig wat krassen op het dak. Ik heb het dak dik ingesmeerd met witte houtlijm en er een stukje folie overheen getrokken. Het was een probeersel maar het lijkt te werken. De dikke houtlijm vult de groefjes op en als het droog is hou je een aardig glad dak over.





Dan is dit setje aardig compleet.



Dan rest mij alleen nog een beetje verouderen …..



En dan een foto op de baan.





Later meer …. ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Geknutsel met twee Lima hondekoppen
« Reactie #10 Gepost op: 2 mei 2023, 18:56:12 »
Dat heb je mooi gedaan.

Gr. Bert.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Geknutsel met twee Lima hondekoppen
« Reactie #11 Gepost op: 2 mei 2023, 20:15:43 »
Dat setje mag gezien worden, Pierre.
Fijn hoe je reparaties uitvoert met huis- tuin- en keukenmaterialen. De alu-folie truc gaat in de ideeën-bus.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Geknutsel met twee Lima hondekoppen
« Reactie #12 Gepost op: 3 mei 2023, 15:27:49 »
Dank heren ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Geknutsel met twee Lima hondekoppen
« Reactie #13 Gepost op: 3 mei 2023, 17:23:20 »
Handige Haagse Harrie met lef!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Geknutsel met twee Lima hondekoppen
« Reactie #14 Gepost op: 4 mei 2023, 22:49:06 »
Handige Haagse Harrie met lef!

Tja ... je moet toch wat Bert. Het is gewoon heel erg leuk om dit soort dingen te doen. En vooral betaalbaar. Dit kapotte of incomplete Lima spul koop je op een beurs voor een prikkie. In het echie bestaat dit model helemaal niet zo. Alleen met panto's. Maar ja ... ik heb geen bovenleiding dus ..... ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Bert

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Geknutsel met twee Lima hondekoppen
« Reactie #15 Gepost op: 5 mei 2023, 08:05:04 »
Hallo Pierre.

Tja, zo blijft de hobby betaalbaar en leuk. Blijft die motorpost zonder stroomafnemers, of heb je dat bewust gedaan ?

Gr. Bert.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Geknutsel met twee Lima hondekoppen
« Reactie #16 Gepost op: 5 mei 2023, 09:28:50 »
Dat blijft zo Bert. Omdat ik geen bovenleiding heb zijn de stroomafnemers er bewust vanaf gehaald. Er is niets zo raar als treinen die rijden met stroomafnemers zonder bovenleiding. Vandaar dit eigenlijk niet bestaande model. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Geknutsel met twee Lima hondekoppen
« Reactie #17 Gepost op: 5 mei 2023, 19:07:49 »
Dat blijft zo Bert. Omdat ik geen bovenleiding heb zijn de stroomafnemers er bewust vanaf gehaald. Er is niets zo raar als treinen die rijden met stroomafnemers zonder bovenleiding. Vandaar dit eigenlijk niet bestaande model. ;)

Daar heb je volledig gelijk in.

Gr. Bert.