Auteur Topic: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?  (gelezen 5802 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Gepost op: 18 januari 2023, 21:11:59 »
Goeden avond allemaal,

Net nog een berichtje gepost bij de reparatie van die mooie 1205 locomotief. Ik kan daar op dit moment nog even niet mee verder. En de radertjes in mijn hoofd stomen dan door naar een volgend project. :D

Nu heb ik voor de V200-035 Nog enkele wagons zoals die rode speisewagen en de slaapwagon. Waarvan ik de laatste graag om bouw met licht er in en de eerste zit ik te dubben of ik er het licht van zal vervangen met leds of het lampje wat kapot is alleen te vervangen?

Hier zijn wat foto's van de twee.

Speisewagen:

waarvan ik het ene lampje wat niet werkte er al heb uit gedraait.


De slaap wagen waar geen licht in zit.

 


Bijde wil ik graag verlicht hebben al wil ik er nog wel een paar wagens bij zien te vinden van de zelfde kleur of anders zelf maken.

Nu dan de groene personen wagens:

Waarvan de post wagen verlicht is en eigenlijk vrij goed werkt. Maar hier ook weer de vraag zal ik er leds in doen? of gewoon zo'n oude lamp er in doen?



Daarnaast heb ik nog de gewone personen wagen waar geen licht in zit nog maar die ik wel graag wil verlichten.



Ow ja dan heb ik nog een kleine groene personen wagon lijkt een beetje een vreemde eend in de bijt is selfs van een ander tijd perk als de rest..


Die zal ik ook graag verlichten maar dat moet wel zacht geel licht zijn denk ik.

Opmerkelijk is dat die bordeaux rode bijna compleet van metaal zijn. Behalfe de daken en dan het plaatje wat als dekoratie moet dienen onder de bak. terwijl die groene stuk voor stuk van kunststof zijn behalfe dan de bodem plaat/basis die van metaal is.

Ik zat me nog wat anders te bedenken de ruiten zijn hier melk wit en nagenoeg ondoorzichtig ik wil ook is zien of ik er wat passagiers stoelen in kan plaatsen en dan de ruiten verhelderen.  ::) ok ik geloof dat ik moet stoppen met denken anders komt er nog meer bij. pfffoei. ;D Maar wel een leuk beetje werk.  8)

Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2023, 22:21:37 »
Hoi Engelbert,

Als je de melkwitte ruiten gaat vervangen en interieur/passagiers in de wagons gaat zetten, zou ik voor LED verlichting gaan. Ik en anderen op het Forum gebruiken daar (warm witte) LED strip van de Action voor. Dan heb je nog wel gelijkrichters en weerstanden nodig, maar die zijn maar 10 ct per stuk of zo.
Overigens heb ik gemerkt dat de kleurbeleving van het licht in de wagon vooral wordt bepaald door de binnenwanden en de kleur van het interieur :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2023, 00:56:54 »
Hoi Rob,

Dat was wel mijn bedoeling, de ruiten zein wel wat helderder van enkele wagons maar toch niet geweldig om doorheen te kijken. Bij de Action warm witte LED strips. ik zat even te denken of die wel zouden passen. Maar was vergeten dat ik nu met H0 wagons aan het werk ben. hehehe bij Spoor-Z heb je ook wel al mogelijkheden met LED strips maar die zijn toch wat kleiner.

Ik zal is bij de lokale electronica zaak gaan kijken voor die weerstanden. Daar is vast op het forum ook wel zo het topic voor in het leven geroepen?

Met zachter licht bedoel ik eigenlijk gedimd licht aangezien de ambiance in de slaapwagen wat rustiger te laten lijken. Als dat een beetje logish klinkt.  ::) Maar ik begrijp wat je bedoelt vaak kun je met de kleur van de binnen want wel de toon aangeven, meer nog als met de kleur van de lamp.

Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2023, 17:30:02 »
Hallo Allemaal,

Even een kleine update.

Nu had ik vandaag eindelijk de mogelijkheid om wat led verlichting te halen dus heb ik dan ook maar voor elkaar gemaakt.




Nu nog even de Weerstandjes roggelen en dan kan ik die in de wagons zetten. Dit komt natuurlijk allemaal hier in de draad te staan hoe ik die lichtdraad span. ;D

Wordt vervolgt.  8)
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2023, 17:50:07 »
Hoi Engelbert,

Nu nog even de Weerstandjes roggelen en dan kan ik die in de wagons zetten.
Vergeet de gelijkrichters niet. En eventueel een paar Elco'tjes tegen het knipperen. Ik gebruik meestal Elco's van rond de 100 uF en 16V, al werkt iets meer ook.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2023, 23:00:30 »
Hoi Rob,

Goed dat je het zegt. Ik zal het meteen mee nenen en in de winkelwagen leggen.
Heb gezien dat als ik de Leds op maat knip de lengte net aan in de wagons passen. Kan dat kloppen?  Althans de lange wagons de korte gaat niet passen denk ik.  :D

Groetjes Engelbert.
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2023, 14:51:31 »
Deze goedkopere strips van Action kan je zelfs per stuk afknippen. Dus ook goed bruikbaar in korte wagens. Ik gebruik ze zelfs in N wagonnetjes. Er zit al een weerstadje op de strip en ze werken van 4 tot max 6 volt en ik zet er een weerstand voor van 1000 ohm (bruin-zwart-rood) en natuurlijk een gelijkrichtcelletje en elco.







Succes ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2023, 17:32:45 »
Hoi Pierre,

Erg druk weekend achter de rug dus pas nu tijd om te reageren. :D

Dank je voor die tip volgens mij heb ik die of niet gezien bij de locale Action of ze over het hoofd gezien. Maar ik ga er is naar kijken want perstuk is natuurlijk een stuk makkelijker voor de korte wagon. Als daar al een weerstand in is gebouwd is dat extra voordelig. Ik moet maar is gaan kijken of ik die ook nog kan vinden. De gelijkrichters zijn besteld en ook de Elco's, zouden er afgelopen Zaterdag avond zijn maar goed de bezorger vond dat ik niet thuis was. Moet dus nog even geduld hebben voor ik er daadwerklijk aan kan beginnen helaas. :-[
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2023, 22:01:32 »
Hallo allemaal,

Weer even een update. Heb nu eindelijk wat binnen gekregen om verder te kunnen met de lampjes monteren en noem het zo maar op.



De Diodes, De Weerstanden en de Elco's zijn binnen dus ik kan beginnen. Hehehe Dat klinkt zo grappig mijn oma zou zeggen, ;D ben je weer aan het Reimen en dichten zonder het hempje op te lichten?  :D

 







Ik geloof dat 240 stuks van Elco's en Diodes wel genoeg is en 1000 stuks weerstanden ook wel, Toch??  ;D 8)

Moet ze denk ik nog wel even in een bakje doen wat meer orde schaapt behalfe de Elco's die zien al redelijk netjes ondergebracht. Maar goed nu gaan we maar aan de slag.

Moet nog wel even een rolletje van die korte ophalen voor de korte wagons. Die Pierre bedoelde dan kan ik alles mooi inrichten met zittingen en licht. :D 

Maar ik kan in elk geval beginnen. 8)

Wordt vervolgt.
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2023, 19:38:28 »
Nou, Engelbert,

Je kunt voorlopig vooruit!
Succes met de inbouw.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2023, 23:00:44 »
Dank je Rob en inderdaad met 40 weerstandjes per zakje kan ik nog wel even voort,
Ik heb er weer wat extra rijtuigen bij die ik ook nog zal gaan belichten.
Heb de stroken zo ongeveer op maat gemaakt en nu nog even kijken hoe dat ook al weer met de diodes en de condensakevers zit. :D

Heb nog weinig tijd gehad om goede foto's te maken maar die komen nog.
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2023, 04:48:46 »
Even een nachtelijke update. Vandaag weer even bezig geweest met de personen rijtuigen.  De metalen heb ik nu helemaal uit elkaar liggen. 
Moest zien die ruiten eruit te shorren dus ben ik begonnen met het losmaken van die kleine klipjes aan zijkanten van de wanden onder.
daar zijn er 8 van dus allemaal maar even uit gebogen.






Daarna het de melkwitte ramen eruit genomen.






Deze kan ik misschien later nog gebruiken voor iets anders in de wagons.

Omdat ik de verpakking van de ledstrips toch nog had rondslingeren, heb ik deze  meteen maar in gebruik genomen als ramen voor de  eerste wagon.


De verpakking met een keuken schaar klein geknipt.



En dan op maat geknipt voor de kopse kanten.







Dan gaan we ze pas maken zodat ze tussen de uitsparinkjes klem komen te zitten.



De middelste heb ik toch gelijmd maar de buitenste zijn geklemd.






De eerste zijde klaar. Al is de eerste die verlijmd is niet helemaal gegaan zoals ik wilde, de lijm werd wat zichtbaar op de ruit na aandrukken. Maar goed het raam zit in elk geval.




En dan de andere kant die goed ging.

Nu de lange zijde nog. Voor de andere wagons was ik van plan het wazige van de ramen af te poetsen om zo de glazen helder te verkrijgen. Is kijken wat ik als ruit kan gebruiken dit keer. 8)

Wordt vervolgd.
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2023, 23:03:20 »
Hallo allemaal daar ben ik weer op een wat schappelijkere tijd. ;D

Heb inmiddels vandaag de ramen erin geplakt, die ik uit wat fruitbakjes heb gesneden. Overigens is dit een idee van ik geloof Pierre? ik heb dat hier laatst is op het forum voorbij zien komen en dat is toen blijven hangen. Dank voor de inspiratie. :D





Ik denk dat ik ga kijken of de andere wagons te behandelen zijn en doorzichtig gemaakt kunnen worden net zo als bij een koplamp.

Bij deze wagon ga ik straks aan de led verlichtig beginnen. Heb eerst is een beetje na gezocht hoe of wat en ik heb gezien dat velen een bruggelijkrichter gebruiken en wat ik gezien heb is dat je dat ook met enkele diodes maken kunt. (aangezien ik die brug niet heb) Althans of ik moet is kijken of ik een oud apparaat kan slopen en er daar een uit kan halen maar goed. ;D 

Is even kijken hoe we dat zo gaan aanpakken. :D

Wordt vervolgt.
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2023, 14:22:42 »
Hoi Engelbert,

Een bruggelijkrichter is in feite een setje van 4 diodes. Je kunt er dus zelf ook een solderen als je 4 diodes hebt.
Maar ik vind bruggelijkrichters eenvoudiger in gebruik: compact en goedkoop. Dus als je nog eens wat aan componenten besteld of aanschaft, zou ik ze op het lijstje er bij zetten.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2023, 15:57:03 »
Hoi Rob,

Ahh mooi dan ga ik dat in elk geval is proberen. Ik heb op het moment genoeg diodes rondliggen, maar wat je zegt zo een bruggelijkrichter is iets kleiner en daardoor wat gemakkelijker dus zet ik die maar op de verlanglijst. met nog enkele andere komponenten.

Ik vraag me af of er nog echte elektronika winkels hier in de buurt zijn waar je zulk spul kunt kopen. Zoals ik weet dat er in A'doorn nog lang een heeft gezeten in het centrum. Ik geloof dat die klein bussink hete of zo.. ::)? Is soms nog erg gezellig zulke winkeltjes.

Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2023, 19:52:05 »
Dag Engelbert.
Voor zover ik weet zijn er geen electronica winkels in de (onze) omgeving.

Ik bestel meestal bij Conrad of Reichelt. Bij grotere hoeveelheden / geen haast kom je veel goedkoper uit bij tante Ali.

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2023, 19:55:54 »
SMD gelijkrichter is piepklein en kan 1 amp aan.Meer dan voldoende.Ik bestel al die dingen op ali en maak dat ik 15 daagse levering heb.Voor 49 cent heb je 100 weerstanden en de brugjes /condensors zijn al even goedkoop
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #17 Gepost op: 17 februari 2023, 14:46:58 »
Hallo Heren,

Citaat
Voor zover ik weet zijn er geen electronica winkels in de (onze) omgeving.
@Bert Jammer dat had ik al een beetje verwacht na mijn zoek tocht op internet, maar had nog enige hoop, hahaha. :D Had wel wat geweest als er toch nog een ergens zat.

Citaat
Ik bestel meestal bij Conrad of Reichelt. Bij grotere hoeveelheden / geen haast kom je veel goedkoper uit bij tante Ali.
@Bert Conrad is inderdaad wel een goeie, Van Reichelt heb ik nog niet gehoord zal ik is opzoeken. En Bij tante Ali daar heb ik al wel is wat besteld voor de 3D printer. Ook bij Banggood overigens. Laatstelijk nog wat bij Amazon besteld.

Citaat
SMD gelijkrichter is piepklein en kan 1 amp aan.Meer dan voldoende.Ik bestel al die dingen op ali en maak dat ik 15 daagse levering heb.Voor 49 cent heb je 100 weerstanden en de brugjes /condensors zijn al even goedkoop
@bellejt Ja bij tante Ali is dat inderdaad vaak maar een kleinigheid. Daar kun je een hoop voor weinig bestellen. :)

Er zit dan weinig anders op denk ik dan online bestellen hahaha. ;D
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #18 Gepost op: 17 februari 2023, 20:56:46 »
Bij mij zit een legerdump anex elektronica winkel in de buurt (IJmuiden). Daar ga ik nog wel eens langs als ik toch in de buurt ben.
Online heb ik goede ervaringen met Tiny Tronics en Ben's Electronics. En Tante Ali, natuurlijk.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: De speisewagen ombouwen of alleen lampje vervangen?
« Reactie #19 Gepost op: 19 februari 2023, 14:18:16 »
Hoi Rob,

Dat is geweldig. Ik geloof dat ik dan maar naar IJmuiden verhuis of iets dergelijks.  :D
Ik heb de beide bedrijven is bekeken en vind ze erg interessant. Ook dat van Reichelt is een interessante site wat Bert aangaf naast Conrad en tante Ali. 
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert