Auteur Topic: Welk systeem  (gelezen 1204 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline reiniervdbrugge

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
Welk systeem
« Gepost op: 9 januari 2023, 20:13:51 »
Hallo reinier hier uit utrecht,

ik heb een paar jaar geleden al een nspoor baan gehad, maar wil nu een ho baan beginnen en zit te twijfelen tussen startsets met welke controller nu de beste keus is?

de startset van rocco z21
of die van Marklin

ook qwa rails type kom ik er niet goed uit wat nu het beste is?

ik heb ook een 3d printer dus kan ook van alles printen moch iemand iets nodig hebben

Groeten reinier



Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Welk systeem
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2023, 22:58:13 »
Een keuze tussen Märklin, is 3-rail, en de anderen, is 2-rail, is meer een keuze tussen uiterlijk. Qua controllers is een keuze ook niet gebaseerd op "beste", maar op "wat kan ik er mee/wat wil ik er mee". Dus ga eens kijken in Rijswijk komend weekend en praat daar met de mensen van de banen.

Overigens is Trix H0 tegenwoordig de 2-rail  uitvoering van Märklin.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Online Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Welk systeem
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2023, 21:37:37 »
De vraag die je stelt reikt veel verder dan je als N-spoorder in de gaten hebt. In N past ongeveer alles op alles. Heel prettig.

In h0 kennen we twee systemen die niet uitwisselbaar zijn: het drie-rail systeem van Märklin en het twee-rail systeem van de andere merken. Het wordt zo genoemd omdat bij Märklin er een derde railstaaf is, in het midden tussen de gewone railstaven. Vroeger was dat echt een derde rail, waar een sleper overheen glijdt voor de stroomvoorziening. De sleper is er nog steeds, de derde rail bestaat al decennia uit een reeks punten, de zogenaamde punt contacten of kortweg puko's.

Kies je voor een Märklin startset, dan kun je alleen Märklin rails gebruiken en moet je als je losse treinen koopt altijd opletten dat ze geschikt zijn voor het Märklin systeem. Vaak wordt dat aangeduid met AC, en dan staat DC voor het tweerail systeem. Ga je voor een z21 startset, dan heb je een tweerail systeem en kun je (bijna) alles van (bijna) alle tweerail merken gebruiken.

Er zijn overigens veel meer centrales (onder die naam vind je meer dan onder de naam controller) dan die van Märklin en die van Roco. Om er een paar te noemen: Lenz, Digikeijs, Ecos, Yamorc.

Wat de keuze rails betreft: bij Märklin kun je alleen kiezen voor rails van Märklin. Bij Roco kun je kiezen voor welk merk je maar wilt, behalve Märklin. Dan kom je meteen voor de keuze welke code je wilt. Dat is de hoogte van de railstaaf. De oude standaard is code 100. Daar rijdt vrijwel alles op maar het is te hoog voor in het echt. Code 82 en code 75 zijn wat lager en degenen die daar voor kiezen doen dat omdat ze het mooier vinden. Treinen uit de jaren '60 en '70 kunnen daar meestal niet op rijden: de wielen ratelen dan over de nokjes waarmee de bielzen en de rails aan elkaar zitten.

Het is je eigen voorkeur: vind je Märklin prettiger of vind je de rest prettiger. Mijn advies: ga eerst op onderzoek uit, op beurzen en in winkels. Vergelijk de keuzemogelijkheden die de systemen je bieden en vergelijk ook wat de kosten gaan zijn.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline reiniervdbrugge

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
Re: Welk systeem
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2023, 23:07:19 »
bedankt voor de uitgebreide uitleg Dirk, is inderdaad wel wat anders dan n.... maar goed het is me nu al iets duidelijker op dat verhaal van de rijhoogtes na waar zie je dat in terug in rails aanduiding?

dan ga ik voor iniedergeval niet marklin in n had ik een rocco multimaus en dat was opzich een mooi systeem.
de andere centrales die zijn denk ik enkel los verkrijgbaar en niet in een startset?
wel jammer want ik vond de ICE trein erg mooi maar deze vind ik enkel bij marklin en piko....

ook bedankt Anne, ik was inderdaad al van plan om beurzen te gaan bezoeken dit jaar dus dat komt zeker goed.

Groeten reinier