Auteur Topic: Decoratief niet storingsgevoelige treintje.  (gelezen 2108 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Saskia

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
Decoratief niet storingsgevoelige treintje.
« Gepost op: 19 juli 2022, 10:12:52 »
Ik ben op zoek voor mijn kleine horecazaakje op zoek maar een treinrails met treintje die slechts van links naar rechts gaat, de hele dag. S’ochtends aan, s’avonds uit, dus op stroom. Is dit te realiseren en wat is de meest solide oplossing?

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Decoratief niet storingsgevoelige treintje.
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2022, 16:07:29 »
De trein heen en weer laten rijden heet pendelen, en dat gaat het eenvoudigst met een pendelautomaat. Wat je dan nodig hebt is een analoge gelijkstroom trein.

Er bestaat ook digitaal, en er bestaat wisselstroom. Die versies zijn niet geschikt om met een eenvoudige pendelautomaat te gebruiken. Als iemand zegt: met digitaal of met wisselstroom kan het ook, dan klopt dat, maar het is onnodig ingewikkeld, onnodig duur, en minder robuust. Met een analoge gelijkstroom trein is pendelen gewoon het eenvoudigst, het meest robuust, en het meest betaalbaar.

Als je nog niets hebt is een startset zoals je op deze pagina kunt vinden, een goed begin. Dan heb je een trein, een transformator en wat rails, daarmee kun je rijden.
Je kunt ook losse rails bijkopen als je aan de meegeleverde rails niet genoeg hebt. Het beste is om dan rails van hetzelfde merk en type bij te kopen, dan weet je zeker dat het past. De winkelier waar je de startset koopt zal je graag helpen met de juiste rails.

Om de trein automatisch heen en weer te laten rijden heb je een zogenaamde pendelautomaat nodig, bijvoorbeeld deze. Deze pendelautomaat heeft ook een losse voeding nodig, bijvoorbeeld deze. Bij een andere pendelautomaat kan dat anders zijn.

Dan is het een kwestie van neerzetten en aansluiten volgens de instructie van de pendelautomaat, en klaar ben je.

Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: Saskia

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Decoratief niet storingsgevoelige treintje.
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2022, 19:32:34 »
Wat een leuke vraag Saskia, een keer heel wat anders. Ben benieuwd naar het resultaat.
The following users thanked this post: Saskia

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Decoratief niet storingsgevoelige treintje.
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2022, 22:47:06 »
Beste Sakia,

En je moet ook nog even nadenken over de maat, dus de zichtbaarheid, een "H0" trein, 87 cm in werkelijkheid is 1 cm in model, dit is de meest gebruikte maat, een maat die een stuk groter is, wordt gemaakt door LGB, is natuurlijk beter zichtbaar.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Saskia

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
Re: Decoratief niet storingsgevoelige treintje.
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2022, 08:42:25 »
Wat een leuke reacties allemaal, ik ga ermee aan de slag en hoop het binnenkort werkend te hebben! Als het zover is zal ik het (proberen ) te laten zien...ben niet zo digitaal aangelegd.... ;)

Offline Saskia

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
Re: Decoratief niet storingsgevoelige treintje.
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2022, 08:55:13 »
....Als ik op internet kijk zie ik heel veel merken, Marklin vooral en best kostbaar...is dit de garantie voor kwaliteit of zijn er ook andere merken die kwalitatief heel goed zijn en bijvoorbeeld ook goed na te bestellen zijn (bijvoorbeeld met kerst goederenwagen voor kerstboomjes!:)

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Decoratief niet storingsgevoelige treintje.
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2022, 10:55:19 »
Marklin zou ik in jouw geval niet nemen, werkt op wisselspanning. Lastig pendelen, zie reactie Dirk

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Decoratief niet storingsgevoelige treintje.
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2022, 14:57:33 »
Beste Saskia,

Het is maar net hoe "perfect" je rijdend materieel er uit moet zien, bij de firma Piko vind je de goedkoopste uitvoeringen, maar ze kunnen ook hele mooie, dus dure, uitvoeringen maken en Piko levert standaard de gelijkspanningsloks waarmee pendelbedrijf het makkelijkste te realiseren is.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Decoratief niet storingsgevoelige treintje.
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2022, 18:21:15 »
Beste @Saskia

Als je klikt op de link die ik eerder gegeven heb (de onderstreepte tekst "op deze pagina")

...
Als je nog niets hebt is een startset zoals je op deze pagina kunt vinden, een goed begin. Dan heb je een trein, een transformator en wat rails, daarmee kun je rijden.
...

dan zie je met name Piko en Roco. Allebei zijn die gelijkstroom, en wat op die pagina staat is allemaal analoog.

Hier de hele link: https://bentinkmodelspoor.nl/122-startsets?q=Schaal-H0+%281%3A87%29/Stroomsysteem-Gelijkstroom+%28DC%29/Analoog%5C/digitaal%5C/sound-Analoog&order=product.price.asc
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: Saskia