Auteur Topic: H0m op 80x130 cm  (gelezen 2385 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
H0m op 80x130 cm
« Gepost op: 18 mei 2022, 22:04:40 »
Ik loop al een tijdje rond met het idee voor een H0m baantje, zodat ik mijn meterspoor materieel ook kan laten rijden. Met de verhuizing van mijn baan en de uitbreiding met een keerlus is er ook wat ruimte voor een H0m baan gekomen. Boven de keerlus heb ik 80 x 130 cm tot mijn beschikking.

Mijn eisen en wensen:
- rondjes kunnen rijden
- station hoeft niet, maar wel een of ander punt met wat activiteit.
- later uit te breiden: dan moet er zonder om te keren deze baan op- en afgereden kunnen worden.
- zoveel mogelijk spoor zichtbaar, zonder dat het rondje duidelijk herkenbaar is.
- stijging maximaal 3% (hoewel bij meterspoor 4% geregeld voorkomt, en zelfs 5% bijvoorbeeld op de Brohltalbahn)

Het basisidee van een de baan: een figuur 8, met 2 op- en afrij-sporen.




Ik ga aan de slag met ontwerp hardware. Daar komt na wat leggen en opnieuw leggen van rails een knooppunt met een doodlopend spoor uit.




De baan wordt gebouwd op een frame van latjes van 18x27 mm. Een driehoek biedt een solide basis.




Vandaag eens lekker aan het zagen geweest en de eerste helft van de 8 begint al wat te worden.




Dit is de voorkant van de baan. Met een extra brug is het voorste spoor ook het laagste. De loc kan er ruim onderdoor.




Tot zover even.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0m op 80x130 cm
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2022, 10:14:18 »
Jij bent ook niet te stoppen hè Rob. Alweer een groot(s) project. Prachtig. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: H0m op 80x130 cm
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2022, 10:15:21 »
Leuk om weer te volgen Rob

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op 80x130 cm
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2022, 09:50:18 »
Bedankt, Pierre en Bert.

Jij bent ook niet te stoppen hè Rob. Alweer een groot(s) project. Prachtig. ;)
Tsja, al loopt er wel van alles (en steeds meer) aan projecten door elkaar. Maar goed. Voor mij is hobby ook doen waar je op dat moment zin in hebt.... :)

In het kader daarvan, realiseerde ik me dat ik nog een project voor een Harzkamel in gedachten had. Deze voor meterspoor omgebouwde V100 is een stuk groter dan ander meterspoor materieel. Ik ben benieuwd of/hoe dat op de baan gaat passen, dus "moest" ik er wel een begin mee maken.

.


Het wordt nog spannend of die Harz-kameel gaat passen. We gaan 't zien....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op 80x130 cm
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2022, 21:25:32 »
Gisteravond en vanmorgen verder gegaan met de onderbouw voor de sporen. De 8 is nu rond.




Om het hoogteverschil (en dus de stijgingen) zo laag mogelijk te houden, is er een spleet in de onderbouw bij de kruising van de sporen.




De spleet wordt later overbrugd door het ballastbed van het spoor. En dan is er 1 a 2mm tussen het dak van de Harzkamel en de onderkant van het ballastbed. Dat is genoeg.




Nu hier en daar nog wat extra steuntjes, en dan kan het ballastbed (ondervloer) en de rails er zo'n beetje op.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op 80x130 cm
« Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2022, 20:10:41 »
Een tijdje geleden heb ik wat budget wissel bouwpakketjes gevonden van Tillig.






Op de website stond dat deze bouwpakketten zijn zowel als linker of als rechter wissel zijn te bouwen. Volgens de (niet zo heel duidelijke) handleiding is de wissel standaard als symmetrische Y wissel gedacht, maar ook in "elke gewenste geometrie" te bouwen.

Ik heb geen ervaring met het bouwen van wissels, en begin met een gewone rechter wissel om eerst maar eens uit te zoeken hoe dat gaat.
Als eerste de linker (rechte) spoorstaaf op de bielzen geschoven. Dan buig ik de rechter spoorstaaf met de hand in de juiste kromming.




Ook de gebogen spoorstaaf gaat op de bielsen, en dan kunnen de middensporen / wisseltongen er ook in. Deze moeten op maat worden ingekort en bij het hart worden afgeschuind.




Dan kunnen de wielgeleiders er op en kan even met een wagonnetje worden getest of de wielen goed over het wissel lopen.






Ook elektrisch moet een en ander kloppen. Het hartstuk wordt gevormd door afgeschuinde spoorstaven, dus die zullen nog gepolariseerd moeten worden om kortsluiting te voorkomen. Maar ook moet de stroom worden doorgegeven: dat gaat met 2 stripjes metaal. En op die manier wordt het hartstuk voorlopig door de wisseltongen van stroom voorzien, en in de juiste polariteit.




Met een stukje draad, dat klemt tussen de spoorstaaf en de stel-biels, zet ik de wissel voorlopig even vast. Dan kan ik even proefrijden.








De uiteindelijke wisselaandrijving moet nog worden gemaakt. Ik denk dat ik dat met servo's ga doen. Dat komt dan nog bij het inbouwen. Ondertussen ben ik alvast begonnen met een gebogen wissel.




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op 80x130 cm
« Reactie #6 Gepost op: 29 mei 2022, 17:30:19 »
Nu de geometrie van de te gebruiken wissels min of meer vast staat, kan de rails worden gelegd. Ik gebruik parket ondervloer als bedding. Die blijft plat en groen in de verborgen delen van de baan, en krijgt de vorm en kleur van een ballastbed in de zichtbare delen.

Eerst leg ik het onderste deel, waar ook een wissel komt die straks slecht bereikbaar is.




Om de wissel goed te kunnen berijden, worden de wisseltongen voorlopig verend in rechtuit stand gezet met een stukje 1mm messingdraad dat op een messing schroef is gesoldeerd. Ook zit er alvast een grijze draad om later het hartstuk van stroom te voorzien.




De krapste boog, zo rond de 267 mm, wordt met flex rails gelegd. Het is wat gepriegel, omdat de rails de neiging heeft om in een soort paraobool of ei-vorm te gaan liggen, en dan is de straal te krap in de punt van het ei.
Dus blijven controleren terwijl de lijm droogt. En dan proefritten met al het materieel.




^De Garratt loopt goed door de krappe boog met de neus omhoog. Met de neus naar beneden pakt de loc slecht stroom op en stopt hij. ik vermoed dat hier de ophanging van het voorste draaistel nog wat verder afgesteld moet worden.

En dan kan de bovenkant worden aangelegd.






Zo te zien lukt het om een stuk parallel spoor te krijgen. Maar voor dat ik dat vast kan leggen, moet eerst de gebogen wissel nog worden afgemaakt.

Tot zover even deze kleine update.

Rob






Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: H0m op 80x130 cm
« Reactie #7 Gepost op: 1 juni 2022, 22:08:10 »
Leuk project!

Dit blijf ik zeker volgen.

Groet,
Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0m op 80x130 cm
« Reactie #8 Gepost op: 2 juni 2022, 10:39:28 »
Je bent goed bezig Rob en je gaat als een speer. Een erg leuk project om te volgen (en dat doe ik dus ook). ;)

Zelf de laatste tijd weinig of niets aan mijn eigen baan gedaan.  :(
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/