Auteur Topic: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.  (gelezen 4296 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hans

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 14
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Live and let live, no one is perfect.
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #25 Gepost op: 29 april 2023, 23:04:54 »
De baan zoals die in dec vorig jaar in aanbouw was, heb ik weer uit elkaar gehaald. De kostenplanning liep een 'beetje' uit de hand. Een andere reden is dat het met de geplande baan te lang zou gaan duren voor je een beetje werkbaar geheel zou krijgen.
Dus om praktische en financiële redenen ben ik nogmaals terug gegaan naar AF. Wat is de essentie van mijn ontwerp (groot doorgansstation en een bergstation) en hoe houd ik de zaak uitbreid- en beheersbaar. Daarom ben ik overgegaan op een modulaire baan vwb het doorgangsstation, modules die ik evt zelfs in een standaard module baan zou kunnen laten opnemen, al zie ik dan niet zo snel gebeuren. Achter de twee 120x60 modules zitten een tweetal smalle modules voor het schaduwstation 120x35cm en aan de beide uiteinden een module waarop links ook een klimspiraal staat die het bergstation bereikt en rechts een keerlus die voor en achterkant verbindt.

Het sporenplan ziet er als volgt uit


De tafel wordt opgebouwd uit 6 gekoppelde modules met het bergstation boven het schaduwstation.


Doordat ik modulair ben gaan werken kan ik, wanneer deze baan werkt, stap voor stap de modules vervangen/uitbreiden om uiteindelijk toch op de droombaan van dec uit te kunnen komen.


H0 2 rail gelijkstroom, (voorlopig) analoog, Tijdperk ca. III-IV (1960-1975) (dus mix stoom, diesel, elektrisch), thema Zuid Duitsland

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #26 Gepost op: 30 april 2023, 13:03:26 »
Een tafel van dit formaat is zeker beter te behappen Hans. En uitbreiden kan in dit geval inderdaad eenvoudig. Maar je zal zien dat het met deze tafel nog een hele tijd kan duren voor hij aangekleed is. ;) 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Hoi Hans,

Ik ga mee met de modulaire aanpak. Het geeft eerder (deel)resultaat, je kunt uitbreiden en gaandeweg de nieuwe inzichten verwerken in toekomstige modules.
Het plan ziet er goed uit. Bouwen maar!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Hans

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 14
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Live and let live, no one is perfect.
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #28 Gepost op: 21 december 2023, 18:33:01 »
Het was weer even stil, maar de werkzaamheden zijn nu echt begonnen. Intussen ook geëxperimenteerd met de wisselaandrijving. In eerste instantie ga ik direct aandrijven met telefoonrelais, die ik ooit in bulk kocht "voor de toekomst". Dat was nog in de tijd dat analoog de norm was. Mogelijk stap ik later over op servo-aandrijving, waarvan ik er ook een redelijk aantal heb liggen. Voorlopig ga ik analoog werken, wel met digitalisering in mijn achterhoofd.
De relais-aandrijving kan uiteraad ook digitaal worden aangestuurd, maar servo-aandrijving kan een 'echter' beeld geven.
Op het anker van het relais heb ik een 1,5mm2 koperdrdaad gesoldeerd. De lengte van de draad werd experimenteel bepaald, zodat de wissels betrouwbaar om worden gelegd.

Afb: Telefoonrelais met draad op anker geslodeerd


Voor de normale wissels is het vrij simpel af te stellen, maar het dubbele kruiswissel vergde wat extra werk.
Door de draden in de juiste vorm te buigen is de afstelling aan te passen.

Op een paar plekken na, waar er geen ruimte was voor het telefoonrelais op de plek die ik eigenlijk zou willen, zijn ze stroomloos in de hoofd rijrichting. Hoewel de relais niet enorm veel stroom trekken, wil ik de voedingen zo min mogelijk belasten. Als voeding gebruik ik de 6V uitgang van een oude computer power-supply en daarmee kan ik betrouwbaar 7 relais tegelijk aan laten trekken. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de inschakelpiek van de spoel want één voor één kan ik er veel meer omzetten. In de parktijk zal het ook niet voorkomen dat er 7 wissels tegelijkertijd van de hoofdrichting naar de afbuigstand zullen gaan, dus is er genoeg power voor de wissels.

Afb: Dubbele kruiswissel aandrijving (experimenteel aangesloten)


De onderbouw is ook in een vergevorderd stadium. De modules zijn semi-permanent met elkaar verbonden, maar kunnen simpel door een aantal schroeven los te draaien van elkaar worden gescheiden. Hoewel het niet mijn bedoeling is om naar beurzen te gaan heb ik de uiteinden van de hoofdmodules conform de norm gedimensioneerd, want we kunnen niet in de toekomst kijken.

Afb: Onderbouw modulebaan


De hellingen van en naar het schaduwstation zijn gelegd en op de hellingpercentage gecontroleerd.
Nergens wordt de 3% grens overschreden.

Afb: Onderbouw met hellingen naar schaduwstaion.


De volgende fase is het aanbrengen van geluid isolatie. Of het echt een groot effect heeft weet ik niet, maar de blauwe isolatie dient ook gelijk als basis voor het balast bed.
De isolatie is met sneldrogende houtlijm vastgelijmd. Voor de rechte stukken is de breedte 4cm en voor de bogen heb ik stroken van 2cm gesneden, zodat je het nog prima rond kan leggen. Zodra de eerste helft stevig blijft liggen heb ik de tweede helft er tegenaan geled, zodat je indien nodig nog een klein beetje kan corrigeren.

Afb: Overzicht isolatie bedding.


Onder de wissels heb ik op maat gesneden isolatie gelegd met een gleufje waar de wisselaandrijving doorheen steekt.

Afb: Detail isolatie bij de dubbele kruiswissel.




H0 2 rail gelijkstroom, (voorlopig) analoog, Tijdperk ca. III-IV (1960-1975) (dus mix stoom, diesel, elektrisch), thema Zuid Duitsland

Offline Luud

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 50
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
Re: Na jaren plannen, beginnen, afbreken, verhuizen enz komt het er nu echt van.
« Reactie #29 Gepost op: 21 december 2023, 19:28:13 »
Succes met bouwen Hans, niets leukers als dat, je gedachte over het baanplan, de treinenloop enz.....Ik (we) zien graag je vorderingen...
Spoorse Groeten
Luud.