Auteur Topic: Rangeerbaan Valinare  (gelezen 3107 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Marius

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Rangeerbaan Valinare
« Gepost op: 1 april 2022, 16:38:02 »
Welkom op dit bouwverslag van mijn nieuwe treinbaan (Valinare).
De naam is onstaan uit VAn LInks NAar REchts.

Heb afgelopen jaren enkele kleine baantjes gemaakt om mee te spelen.
De laatste is hier te volgen : https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=245

De hobbykamer is opgeruimd en nu er is ruimte ontstaan om een baan te maken van 305 cm lang.
Voorwaarde is wel dat de treinbaan op te pakken is en verticaal op te bergen is.
Betekent ook dat al het rollende materieel elke keer opgepakt moet worden en opgeborgen, dit is niet wenselijk.
De lok en wagons worden straks veilig op een klein schaduwstation gestald, deze is niet verplaatsbaar.
Het uiteindelijke plan is als volgt, het verplaatsbare deel wordt 240 x 50 cm en het schaduwstation 60 x 50 cm.

En we gaan weer voor een soort rangeerpuzzel, deze keer een Timesaver http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/Timesaver/timesaver-rules.html

Het ontwerp met Piko A-rails


Positie van de ontkoppelaars


Het totale plaatje met het verschuifbare schaduwstation


Elk spoor in het schaduwstation kan max 4 wagons bevatten.
Ik denk dat dit ontwerp veel speelplezier gaat geven, kijk er al naar uit.
Komend weekend gaan we het oud baantje demonteren en starten met de nieuwe onderbouw.
Meer plaatjes volgen spoedig.

Marius




Offline Jor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 28
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Rangeerbaan Valinare
« Reactie #1 Gepost op: 1 april 2022, 17:52:57 »
Beste Marius,

Ziet er goed uit, ik ga dit draadje even volgen want een Timesaver vind ik altijd leuk.
Welke ontkoppelaars ga je gebruiken en heb je al enig idee van de scenery?

Jor
Groet,

Jordy

Offline Marius

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Rangeerbaan Valinare
« Reactie #2 Gepost op: 1 april 2022, 23:01:19 »
Hoi Jordy,

Ik heb nu op al het materieel Roco universeelkoppelingen zitten, daar heb ik al een ontkoppelsysteem voor bedacht.
Het wordt in ieder geval handbediend, de wissels trouwens ook.
Net zoiets als op mijn vorige baantje op Modelspoorforum.nl maar dan wat netter.
Spullen zijn besteld, komende tijd lekker veel bouwen.
Van de scenery zou ik voorlopig niet al te veel verwachten, misschien een laad- en losperron en wat goederenloodsen.



Offline Marius

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Rangeerbaan Valinare
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2022, 17:51:05 »
Zo, afgelopen weekend lekker bezig geweest in de hobbyruimte.
Oude baantje is voorzichtig gedemonteerd en de nieuwe onderbouw gemaakt.
Wat is het toch weer mooi opgeruimd, dit gaat vanzelf over hoor ;D.
De treinbaan zelf kan makkelijk worden opgepakt en in een hoek gezet worden,
de lok en wagonnetjes blijven dan in het schaduwstation staan op de bruine kast links.
Het onderstel met witte platen kan dan worden verreden richting raam voor ander doeleinden.





Binnenkort meer plaatjes.


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rangeerbaan Valinare
« Reactie #4 Gepost op: 5 april 2022, 10:00:46 »
Dat gaat wel wat worden Marius. Ben benieuwd naar het vervolg. Jammer dat je niet zoveel hebt met de scenery. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Jor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 28
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Rangeerbaan Valinare
« Reactie #5 Gepost op: 5 april 2022, 20:53:51 »
Net even je linkjes bekeken en gelezen, interessant hoe je de wissels daar handmatig bedient en de ontkoppelaar hebt gemaakt. Dat ga ik stelen gebruiken voor mijn eigen kleine diorama.
Succes met het werk en ben benieuwd.

Jor
Groet,

Jordy

Offline Marius

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Rangeerbaan Valinare
« Reactie #6 Gepost op: 7 april 2022, 15:13:59 »
@Pierre,
De scenery komt vanzelf wel een keer, eerst maar rails leggen en lekker rijden.

@Jor,
De wisselbediening blijft hetzelfde alleen andere knopjes.
En over het nieuwe model ontkoppelaars hoop ik na dit weekend meer te vertellen.
Pakketje met knutseldingetjes kan elk moment hier afgeleverd worden.

Zo, de lokale bewoners zijn inmiddels op de hoogte gesteld van alle werkzaamheden die binnenkort verricht gaan worden.
Ik hoop dat ze niet te veel overlast ervaren van de bouw, ik wil de bewoners de komende tijd nog graag gebruiken als model voor de sfeerplaatjes.


De lok is trouwens nieuw en rijdt als een zonnetje. Piko heeft hier wat moois van gemaakt.
Heb inmiddels geleerd dat deze lok in de grote mensenwereld nog rondrijdt en als koosnaampje "Bruine Beer" heeft 8).
Mijn andere blauwe lok is inmiddels verkocht.

Tot spoedig,
Marius

Offline Marius

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Rangeerbaan Valinare
« Reactie #7 Gepost op: 9 april 2022, 15:59:47 »
De bestelde onderdelen zijn afgeleverd en het prototype van de ontkoppelaar is inmiddels klaar.

Dit is onder andere gebruikt.
Messing koker 5x5mm, 4,1mm inwendig.
Messing koker 4x4mm, 3,4mm inwendig.
Verenstaaldraad 0,5mm.

Ik zag in close up dat de dame met zwarte jurk beter even langs de EHBO kan gaan met haar linkerarm, ze is zeker van de lok af gedonderd.


Dit is het voorlopige resultaat, door aan de knop te draaien komt de ontkoppelaar omhoog.


De volgende keer het spul goed haaks op elkaar solderen, het plaatje staat een beetje scheef.




De messingbuisjes zijn op maat gezaagd en op een stukje printplaat gesoldeerd.
Ik had alleen nog wat strokenprintplaat liggen, later neem ik een printplaat zonder gaatjes.


Op deze manier wordt het gemonteerd, kon even geen rondbektangetje vinden vandaar dat mooie oogje aan het verenstaal ;)


Het hele spul in actie, het ziet er een beetje lomp uit op de foto maar in het echt is het toch best wel een gepriegel.
Het verenstaal zorgt ervoor dat de ontkoppelaar vanzelf terugveert na het loslaten van de draaiknop.
Eerste proefje was gedaan met 0,8mm draad maar dat was veel te sterk.
Draadeind is M4, wilde eigenlijk eerst M3 gebruiken maar daar waren geen knopjes voor.
Het staaldraadje dient tevens als eindstop zodat de ontkoppelaar op de goede hoogte stopt.
Als max hoogte is hier 1mm onder de wielassen gebuikt.


Na deze test weet ik in ieder geval dat de rails eerst gelegd kan worden en later de ontkoppelaars kunnen worden ingebouwd.
Er hoeven zelfs geen bielsen worden weggesneden, hooguit een klein beetje wegvijlen zodat het messing buisje vrij kan bewegen.

Komende week wordt er wat rails gelegd worden en gaat het een beetje op een treinbaan lijken.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerbaan Valinare
« Reactie #8 Gepost op: 10 april 2022, 15:40:51 »
Hoi Mariuis,

Mechanische ontkoppelaars: ik vindt het een goed idee. En de uitvoering is helemaal top.
Want goed koppelen en ontkoppelen is wel een vereiste op een rangeerpuzzel, als je je wilt (of moet) richten op het puzzelen zelf....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rangeerbaan Valinare
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2022, 09:14:25 »
Hoi Mariuis,
Dat heb je slim bedacht deze ontkoppelaars. En bovendien is de uitvoering grandioos. Ik hou van dit soort geknutsel. Top man.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Marius

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Rangeerbaan Valinare
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2022, 23:27:08 »
Hoi Rob en Pierre,
Ben ook wel blij dat de ontkoppelaar goed werkt, zat al een tijdje in mijn hoofd was ook benieuwd of het zou werken.

Er is nog niet veel spannends te melden wat de bouw betreft.

De wissels en ontkoppelaars worden straks bediend dmv M4 stangetjes en zoals het nu ligt zitten er een paar elkaar een beetje in de weg.
Ik moet dus een beetje schuiven met rails en wissels om dit te voorkomen.
Als het goed is komen er straks 12 of 13 knopjes aan de voorzijde de zitten dus het wordt een beetje druk.


Heb afgelopen week zo'n 2 mtr als proef vastgespijkerd direct op het hout om het geluid te testen.
Het geluid zonder isolatie onder de rails valt mij erg mee, de lok rijdt toch langzaam op rangeersnelheid.
Wilde ook eigenlijk geen hoge bedding want het idee was om de rails vrij laag tov het maaiveld te houden.
Is voor het rangeerpersoneel ook wel zo prettig.

Eigenlijk een beetje zoals dit


Dit weekend gaan we weer verder met het leggen van de rails.

Offline Marius

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Rangeerbaan Valinare
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2022, 23:15:10 »
Weer een kleine update.

Afgelopen dagen lekker aan het bouwen geweest.
Alle rails en wissels liggen vast en de bedrading is aangelegd, zal morgen nog een plaatje maken van de onderzijde.

Hier is de max bezetting per spoor te zien, is nu wel een beetje druk zo.
Weinig ruimte over om te manoeuvreren.


Volgende klusje is het aanbrengen van de wisselbedieningen en daarna de ontkoppelaars.
En als laatste het schaduwstation, komende weken nog zat te doen ;D.

Marius

Offline Marius

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Rangeerbaan Valinare
« Reactie #12 Gepost op: 23 april 2022, 23:48:59 »
De bestelde houten knopjes voor de wisselbedieningen zijn onlangs afgeleverd.
Ze zijn 20mm groot met een voorgeboord gat van 4mm.
In het echt lijken ze wel 1,74mtr hoog :)


Een mooi fotomomentje voor de familie.


En zo is het plaatje uiteindelijk geworden, er moet altijd weer een leukerd zijn die een photobomb doet ::)


De wissels worden handbediend dmv een M4 stangetje en een schuifschakelaar.
Deze schakelaar wordt hier eigenlijk alleen maar gebruikt om een lineaire beweging te maken, er valt hier niets te schakelen.
Deze beugels zijn gemaakt van 20mm aluminium hoekprofiel.
In het zwarte knopje van de schakelaar is M4 schroefdraad getapt en een klein gaatje waar de 0,8mm verenstaaldraad doorheen gaat.






Dit is het resultaat tot nu toe.
De wissels kunnen worden bediend en we kunnen weer rijden.
Er zijn ook al een paar gaatjes te zien waar straks de ontkoppelaars gemonteerd worden.


De 5 knopjes voor de wissels, er komen er straks nog 7 bij voor de ontkoppelaars.
Wordt een aardig rijtje.


Op naar de volgend klus, de ontkoppelaars.

Tot spoedig,
Marius

Offline Marius

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Rangeerbaan Valinare
« Reactie #13 Gepost op: 8 mei 2022, 14:26:38 »
Zo, we zijn weer 2 weekjes verder.
En er zijn weer een paar kleine klusjes gedaan.

Zo ziet het rangeerbaantje er nu uit, het is op dit moment helemaal als een Timesaver puzzel te gebruiken.
Is wel een beetje saai met maar 5 wagonnetjes dus we gaan maar gauw aan het schaduwstation beginnen.


Het is ondertussen een hele rij met knopjes geworden.


De ontkoppelaars zijn nu ook klaar en operationeel.
Heb toch maar weer wat printplaat met gaatjes gebruikt en dat netjes afgewerkt.
De zijkantjes zwart gemaakt met een stift en op de bovenzijde met dubbelzijdig tape wat dunne zwarte folie geplakt.
Het plaatje is nu 30mm lang, 8mm breed en 1,6m dik.




Aan het eerste ontwerp is eigenlijk niks veranderd, voorlopig werkt het naar wens.
De 2 moeren aan beide zijden van het hoekprofiel zijn M4 borgmoertjes om het spul mooi op z'n plek te houden.
Moet alleen even afwachten hoe het verenstaaldraadje van 0,5mm het volhoudt.
Daar komen we achter door komende tijd veel met de treinbaan te spelen, wat naar nou :D.


De ontkoppelaar + Roco Universeel koppelingen




En het werkt uiteraard ook met de standaard beugelkoppelingen




Binnenkort meer.
The following users thanked this post: Jor

Offline Marius

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 11
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Rangeerbaan Valinare
« Reactie #14 Gepost op: 27 mei 2022, 14:08:52 »
"Binnenkort meer" zei ik in het laatste bericht. We zijn nu alweer bijna 3 weken verder, de tijd vliegt.

De treinbaan is nu zo goed als klaar en volledig operationeel.

Het verschuifbare schaduwstation in actie. Hier is een stuk meubelpaneel van 18mm dik gebruikt.
Dit is stevig en lekker zwaar. Het schuifmechanisme bestaat uit aluminium profielen die over elkaar glijden.




Had eerst alleen het kokerprofiel gebruikt om over het hoekprofiel te glijden.
Dit ging niet helemaal goed omdat de hoeken van de koker te recht zijn en af en toe bleven haperen in het andere profiel.
Dus er nog een hoekprofiel (met afgeronde hoek) aan bevestigd en nu glijdt het perfect.



De onderzijde.
Hier is te zien hoe de rails verbonden is met het profiel.
De koperdraadjes zijn uiteraard aan de andere kant aan de spoorstaven gesoldeerd.
De spanning wordt doorgegeven via het glijmechanisme, werkt tot nu toe perfect.


Ook heb ik een paar kaartjes (foto's) gemaakt van alle wagons.
Ik had al wat van deze kaartjes gemaakt maar er zijn wat wagons bij gekomen dus er moesten weer nieuwe foto's worden gemaakt.

Deze worden gebruikt om aan te geven waar welke wagon naar toe moet.

Zo ziet het er nu uit, er zijn al de nodige uurtjes verstreken met al het gepuzzel.
De ontkoppelaars werken ook nog steeds prima, ben er blij mee.
Al het materieel is voorzien van de Roco Universeelkoppelingen, hiermee kan ook worden voorontkoppeld.
Dit is hier ook nodig om de wagons het schaduwstation in te duwen.


Als we uitgespeeld zijn en de tafel is ergens anders voor nodig kan al het materieel veilig worden gestald in het schaduwstation.
Nu alleen nog een soort deksel maken om het spul een beetje stofvrij te houden, dit wordt het volgende klusje.


En we moeten nu ook nog even bedenken wat te doen met de scenery, dit mag niet te uitbundig zijn want de plank moet nog wel hanteerbaar blijven.

Marius



Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerbaan Valinare
« Reactie #15 Gepost op: 27 mei 2022, 18:58:16 »
Ziet er solide uit, Marius.
Ik vind dat "verglijbare" schauwstation top. Goed idee om elke glijder ook voor de stroomtoevoer te gebruiken.

Voor de scenery kun je voor elk spoor een andere laad/los situatie gebruiken. Misschien een lage loods, een verhoogd perron en een laad/los straat langs een ander, bijvoorbeeld.  En dan de bijbehorende goederen verlading....

Goed bezig!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...