Auteur Topic: Afbreken en opnieuw beginnen.....  (gelezen 1472 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Luud

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 50
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
Afbreken en opnieuw beginnen.....
« Gepost op: 15 maart 2022, 17:52:40 »
Na een enthousiaste start begin 2021, waarbij het rijden van treinen centraal stond, vandaag de baan afgebroken omdat:
-er gigantisch veel veranderd is afgelopen jaren, - het rondjes rijden even leuk is - te veel sporen, te weinig ruimte voor scenery- aanleggen baanvak met analoge blokbeveiliging- of gaan we toch naar digitaal - vragen, vragen, vragen.
De baan bestond uit 4 hoofdbanen en een rangeergedeelte, ieder bediend met een eigen trafo en geïsoleerd van elkaar, er reden dus 5 treinen gezamenlijk. Het eerste wat me verwonderde was de goede elektrische contacten van de rails onderling. Ondanks de lengte van ong. 18 meter voor de twee buitenste banen bleef de energievoorziening, met een aansluitpunt, goed. Ook het rijden over wissels gaat zonder schokken. Ooit was ik het anders gewend.....Nu maar eens gaan bedenken hoe weer op te starten, te beginnen met een enkele baan met blokindeling. Ik heb een analoge blokindeling liggen, een proefbaantje gemaakt met drie blokken, wil nu een enkelsporige baan gaan verdelen in 7 blokken.
Kortom, smaakt naar meer. Bij deze een schematische tekening van de afgebroken baan:

En Tips....ik hoor ze graag ...
Spoorse Groeten
Luud.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Afbreken en opnieuw beginnen.....
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2022, 21:42:27 »
Hoi Luud,

In ieder geval weet je nu wat je niet wilt: alleen maar rondjes rijden en weinig scenery.
Dan wordt de volgende vraag: wat wil je wel?

Ik heb ook banen gehad waarin rondjes rijden snel ging vervelen. Eerder heb ik het nog gezocht in grotere schaduwstations voor meer afwisseling, maar ook dat gaf mij op de lange duur geen voldoening.
Ik zit nu meer op van A naar B naar C of zoiets. Dus stations en spooraansluitingen waar wagons worden heen gebracht en opgehaald. Dus niet alleen rangeren-om-te-rangeren, maar om (fictieve) vracht op te halen en af te leveren. Daar kun je vrij ver in gaan.
No ja, dat werkt voor mij (voor nu :) ), misschien brengt het jou op ideeën. Al is het maar het idee van: lijkt me niets  :-\

In ieder geval succes met het bedenken en plannen. De voorpret is ook deel van de hobby, tenslotte.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...