Auteur Topic: Verschil oud en nieuw Roco Digitaal rijden  (gelezen 2179 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Verschil oud en nieuw Roco Digitaal rijden
« Gepost op: 30 januari 2022, 17:50:58 »
Beste , omdat ik pas weer ben opgestart met mijn Roco geoline van 2006 had ik mij nog niet verdiept in de huidige digitale Startset van Roco
Dit heet nu Z21   maar wat is nu wezenlijk het verschil met mijn oude Multimaus set   
Is dit extra kastje om via  Wifi aansturing met je telefoon / tablet te kunnen rijden of zijn  er nog meer verbeteringen in vergelijking met de oude set
Het lijkt mij zelf niet handig met een tablet je treinen aan te sturen vanwege wisselen menu en op je telefoon is het erg klein
En hoe programmeer je het adres van een nieuwe lok : in de Multimaus of op je tablet/ telefoon

Mvg Hans
 

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Verschil oud en nieuw Roco Digitaal rijden
« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2022, 11:56:40 »
Met de z 21 zijn er twee soorten  kleine set wit en kleine z .
De andere is meestal zwart en hoofd letter Z ,
Met wiffi kan je via computer rijden daar is een progamma voor ,,de multimause kan ook gewoon op de sets aan gesloten worden ,en als tweede controller dienen , slave,,,,
Met tablet kan je wissels aan ene kant zetten en de treinen andere kant van je scherm,,en zo rijden en wissels bedienen ,,google eens en YouTube er op ,,staat veel uitleg en voorbeelden op ,
Dan kan je altijd kiezen wat je zelf wil ..
Zelf rij ik met myltibox ,,kan je ook mee programeren van de loc,s .
Mvg henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline trabiarie

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 41
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Arie Leibbrand samen met kleinzoon Nick dekker
Re: Verschil oud en nieuw Roco Digitaal rijden
« Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2022, 12:35:04 »
wat Henk ook zegt , het is een prima oplossing. Zelf rijden mijn kleinzoon en ik al 6 jaar met de witte z21 ,treinen laten rijden met de muis en wissels bedienen op een tablet. We hebben 3 muizen aangesloten zo hebben we ieder een muis . de 3e is een wifi muis . Voordeel t.o.v het oude kastje ,welke we eerst hadden , is dat je nu ook de decoders uit kan lezen met de muis , mits die de laatste upgrade heeft. En dat je met de wissels bedienen niet hoeft te switchen op de muis tussen loc en wissel programma , maar je via je sporenplan in de app je wissels schakelt met een aanraking van je betreffende wissel. Ook met het rijden van de loc's via de bestuurders cabine is mijn kleinzoon (10 jaar) een fan. zeker een aanrader .
Arie Leibbrand samen met kleinzoon Nick Dekker

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: Verschil oud en nieuw Roco Digitaal rijden
« Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2022, 20:58:45 »
Dank voor de reactie   
Ik las wel op het forum dat je bij de witte uitvoering een code moet kopen om iets vrij te geven,
Waarom heb je bij de Zwarte uitvoering een router van Roco nodig werkt de App niet gewoon op het modem ( Fritzbox ) wat al  in huis is geinstalleerd
Daar werkt de WIFi van mijn Tv , computer  telefoon toch ook op.
Bij mijn oude Roco baan bedien ik  de wissels  handmatig , dit omdat het nogal een investering is om ze te digitaliseren ( 26 euro per wissel ) .
En kan ik ook nog met mijn oude stoomloks uit 2006 rijden met dit systeem daar zit toch geen Wifi ontvangst in gemonteerd
Omdat ik in het verleden meerdere startsets heb gekocht en meerder muizen heb kan ik nu ook met 2 personen tegelijk de baan bedienen

Passen de rails Line met bedding uit de nieuwe startset van 2021  ook nog op mijn oude Roco geoline rails ; dit omdat ik nu bij veel Geoline rails het probleem heb dat ze afbreken door een fout van Roco ( weekmakers )  . Omdat ik in het verleden gestopt was met mijn baan wist ik niet dat ik ze kosteloos had kunnen omruilen onder garantie ( volgens de winkel ).
Mvg Hans

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Verschil oud en nieuw Roco Digitaal rijden
« Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2022, 22:22:59 »
Om het nog erger te maken (en dan bedoel ik de verwarring die Roco heeft gecreƫerd met zijn naamgeving) bestaan er van de witte z21 maar liefst drie versies:

- de oerversie, met opschrift "z21". Deze werd geleverd met een Wifi router maar zonder multimaus. Je kunt hem bedienen met een smartphone, tablet, iPhone of iPad. Besturing met behulp van een PC programma kan ook.

- de opvolger daarvan: met opschrift  "z21 Start". Deze wordt geleverd zonder Wifi router maar met een multimaus. Om het te bedienen met een smartphone, tablet, enz., of met een PC programma heb je echter een unlock code nodig. Die is natuurlijk te koop.

- de "z21 Start" die al voorzien is van een unlock code. Hij ziet er net zo uit als de z21 Start zonder unlock code, maar kan alles wat de z21 (zonder Start) ook kan.


Waarom heb je bij de Zwarte uitvoering een router van Roco nodig werkt de App niet gewoon op het modem ( Fritzbox ) wat al  in huis is geinstalleerd

Je hebt die speciale router helemaal niet nodig. Als je wilt kan alles via de Fritzbox. Je moet alleen wel alle IP adressen en bijbehoren instellen om alles werkend te krijgen. Voor mij is dat geen probleem, ik ben opgegroeid met IP adressen, subnetmaskers, DHCP servers, gateways en de hele klimbim voor wat betreft tcp/ip. Als deze laatste zin je abcadabra is, gebruik dan de router die Roco levert: dan hoef je die hele zwik niet in te stellen en kun je gewoon de handleiding volgen. De paar tientjes die Roco voor de router vraagt scheelt je dan een hoop ellende, ergernis en frustratie.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: Verschil oud en nieuw Roco Digitaal rijden
« Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2022, 09:53:17 »
Dirk bedankt voor de duidelijke uitleg
Als ik een nieuw apparaat heb dat met WiFi verbonden moet worden gebruik ik altijd de automatische instelling dan wijst hij toch zelf een IP adres toe Ik geloof dat dit met DHCP gaat Of zit ik nu onzin uit te kraaien Maar je hebt gelijk waarom moeilijk doen als het met de Roco router werkt

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: Verschil oud en nieuw Roco Digitaal rijden
« Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2022, 13:10:08 »
Beste, omdat ik zoals eerder vermeld toch veel breuk heb met de oude Geo rails en daar ook niet meer wil investeren overweeg ik een nieuwe startset aan te schaffen.
Nu zie ik dat je met de rails inhoud een baan van 340 x 140 kan maken. De bochten zijn R5 (die ken ik niet bij mijn oude baan). Maar de beschikbare ruimte die ik nu heb is 320 x 110
Kan ik met de nieuwe rails de baan verkleinen naar de maten van mijn baan of zit ik vast aan de R5 omtrek
Mvg Hans

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Verschil oud en nieuw Roco Digitaal rijden
« Reactie #7 Gepost op: 3 februari 2022, 16:40:27 »
Nee R5 kan niet kleiner word R 3 kopen
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: Verschil oud en nieuw Roco Digitaal rijden
« Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2022, 17:20:55 »
Dan kan ik toch wel mijn oude R3 aansluiten op de nieuwe Line met bedding .

Want daar heb ik er nog genoeg van .

Mvg Hans

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Verschil oud en nieuw Roco Digitaal rijden
« Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2022, 17:57:35 »
Als het past zeker kan dat ,,of gewoon passend maken ,digitaal maakt niet uit wat voor rails je heb als het maar stroom geleid
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Verschil oud en nieuw Roco Digitaal rijden
« Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2022, 20:58:51 »
Als ik een nieuw apparaat heb dat met WiFi verbonden moet worden gebruik ik altijd de automatische instelling dan wijst hij toch zelf een IP adres toe Ik geloof dat dit met DHCP gaat

Het probleem bij gebruik van DHCP is dat de zZ21 (wit of zwart, maakt niet uit) dan een willekeurig IP adres zou krijgen. Dat is voor de zZ21 geen probleem, maar voor andere apparaten die hem moeten vinden is het dat wel. Want die weten niet waar ze hem vinden moeten. Daarom moet de zZ21 een vast IP adres hebben.  Dat kan door dat op de zZ21 in te stellen, maar dan moet je een adres kiezen dat wel binnen de IP range van het LAN segement van de Fritzbox zit maar buiten de DHCP range van de Fritzbox. Zet je de zZ21 op DHCP, dan moet je in de Fritzbox een vast IP adres aan de zZ21 toewijzen. En alle apparaten die de zZ21 moeten kunnen vinden, moet je ook daarvoor instellen.

Gebruik je de Roco router, dan zijn alle adressen op dat netwerk goed ingesteld en kun je volgens het boekje werken.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.